Jump to content

Toppers van toen...

Arden
 Share

Recommended Posts

• Members

Een beetje rondsurfend op het net kwam ik diverse top-tafels van weleer tegen (opvallend, bijna allemaal met meerdere armen). Nu zijn er die beweren dat wat er toen werd bereikt op draaitafelniveau hedentendage nog steeds niet is verbeterd. Misschien een hele gedurfde uitspraak, maar ik heb geen van deze tafels ooit mogen beluisteren, dus misschien...

Daarintegen raak ik wel steeds meer geintresserd in deze ''meesterwerken''. Om een klein idee te geven waar ik het nu over heb...

Thorens bijvoorbeeld...

thorensprestige.jpg

ThorensReference2.jpg

of Micro Seiki...

MICROSEKIrx-1500.jpg

sx-8000.jpg

Nackamichi deed ook leuk mee...

Nakamichidragon.jpg

Maar waar ik nog het meest nieuwschierig naar ben, direct-drive en al, dus zo fout als het maar kan (toch ?), Goldmund...

goldmund-ref.jpg

...is er nu nog iemand die met een dergelijke tafel draait, of kom je deze alleen nog in musea tegen ? Mocht er nog iemand zijn, ik durf het bijna niet te vragen... Ik heb me in ieder geval voorgenomen ooit nog eens een vintage set rond zo'n tafel op te bouwen. De luidsprekers heb ik al...

Ik draai zelf met zo'n topper van toen:

denondp47f.jpg

Denon DP-47F met DL-160 element

(foto is geleend)

Het is natuurlijk zo dat je nu tweedehands voor relatief weinig geld zo'n topper van toen koopt, waarbij loopwerk en arm goed zijn. Je kunt dan heel veel geld aan element en phonotrap uitgeven voordat je aan het bedrag zit van knappe nieuwe draaitafel van niveau (> EUR 1.500) en toch op hoog niveau van je vinyl genieten.

ik draai met een logic DM101 uit omstreeks 1980. Hierop wel een moderne arm met dito element en aangepast met een origin live DC motor kit, maar wel een oudje dus. Destijds gepresenteerd als een concurent van de LP12.

Logic heeft een mooi veersysteem, een centraalveer onder het lager en op drie punten veren om hem stabiel te houden. Ook is het lager van goede kwaliteit, 11mm lagerpen met teflon bussen.

foto van een logic, niet de mijne die is zwaar verbouwd..

LogicDM101withSumekoMMTarmandKoetsuBlackcartidge2.jpg

Concrete_sme3009.jpg

Ik draai met deze speler. De foto is niet van mijn eigen, maar geleend.

De Thorens Concrete uit eind jaren '80, begin '90.

Ik gebruik zelf een SME 3009 series III.

Weinig last van resonanties.

Frank.

Ik draai zelf met zo'n topper van toen:

denondp47f.jpg

Denon DP-47F met DL-160 element

(foto is geleend)

Het is natuurlijk zo dat je nu tweedehands voor relatief weinig geld zo'n topper van toen koopt, waarbij loopwerk en arm goed zijn. Je kunt dan heel veel geld aan element en phonotrap uitgeven voordat je aan het bedrag zit van knappe nieuwe draaitafel van niveau (> EUR 1.500) en toch op hoog niveau van je vinyl genieten.

met elle respect hoor,

maar de DP-47 was nog leverbaar 10 jaar geleden..

en eigenlijk is het een enkel een fraai schouwspel, de audiofiele kwaliteiten worden over het algemeen wat minder gewaardeerd...

ik vind het een fraaie speler hoor, zou um zo in mijn huiskamer plaatsen, is helaas door de vele electronica in arm en loopwerk gehoormastig geen topper van toen .....

met elle respect hoor,

en eigenlijk is het een enkel een fraai schouwspel, de audiofiele kwaliteiten worden over het algemeen wat minder gewaardeerd...

ik vind het een fraaie speler hoor, zou um zo in mijn huiskamer plaatsen, is helaas door de vele electronica in arm en loopwerk gehoormastig geen topper van toen .....

Deze DP-47F is tot 2004 geproduceerd en tot vorig jaar nog nieuw leverbaar met een beetje goede wil.

Beargumenteer trouwens eens waarom het door de electronica gehoormatig geen topper zou zijn? Zonder argumenten is dit een loze kreet.

Bovenstaande merk ik niet op omdat 'ie bij mij thuis staat. Ik merk dit op omdat ik er een hekel aan heb als iemand iets roept zonder met goede argumenten te komen.

Zo'n statement mag je alleen maken met een gezonde technische onderbouwing of na een gedegen objectieve vergelijking met andere draaitafels.

P.S.: verklaar ook eens waarom op de tweedehandsmarkt nog grif EUR 300 of meer betaald wordt voor deze draaitafel terwijl het geen topper is....

met elle respect hoor,

Deze DP-47F is tot 2004 geproduceerd en tot vorig jaar nog nieuw leverbaar met een beetje goede wil.

Beargumenteer trouwens eens waarom het door de electronica gehoormatig geen topper zou zijn? Zonder argumenten is dit een loze kreet.

Bovenstaande merk ik niet op omdat 'ie bij mij thuis staat. Ik merk dit op omdat ik er een hekel aan heb als iemand iets roept zonder met goede argumenten te komen.

Zo'n statement mag je alleen maken met een gezonde technische onderbouwing of na een gedegen objectieve vergelijking met andere draaitafels.

P.S.: verklaar ook eens waarom op de tweedehandsmarkt nog grif EUR 300 of meer betaald wordt voor deze draaitafel terwijl het geen topper is....

Beste Cable Talk,

Niet om de kat aan het spek te binden,maar ik denk dat er bedoeld word met geen topper dat je dat moet zien in de begintijd van deze (overigens prachtig uitziend) draaitafel in vergelijking met wat er toen te koop was op topklasse gebied.

Zelfs Denon had in die tijd (jaren 80-90) nog betere dan jouw DP-47,zoals de DP-80 en DP-100.Maar in vergelijking met andere draaitafels uit die prijsklasse was destijds je Denon echt 1 van de betere in vergelijking met bijv een Dual CS-5000.

Wees maar blij met je Denon DP-47,echt waar.Niets mis mee,hoor.

Als je zo'n draaitafel ziet staan bij iemand of een bijv Project-9,dan zie ik liever de jouwe. ;)

Al die draaitafels heb ik in die jaren gehoord ,de DP-47,DP-80,DP-100 en nog enkele andere die hierboven met plaatjes staan afgebeeld,zoals de Thorens Reference en Thorens Concrete en Nakamishi en Micro-Seiki.

Ik ben zelf ook bezitter van een fraaie DENON DP-80 draaitafel en oud bezitter van een o.a. een Dual cs-5000.

denondp80fidelityresearchfr66armkisekiblueagaatelemenkj9.jpg

Met groet,

:cool2:

Edited by audiofreak

Beste Audiofreak,

Dank voor je uiteenzetting, ik ben het volledig met je eens. Zowel qua strekking als de concrete vergelijkingen die je trekt. Deze Denon staat qua niveau best een stuk boven de Thorensen, Technicsen en Duals uit vergelijkbare perioden.

Deze tafel is inderdaad niet de absolute top van Denon. Er zit tussen deze en de DP-80 nog een paar modellen waarvan ik de DP-59L ook wel errug mooi vind!

Het ging er mij niet om dat er kritiek op mijn draaitafel geleverd werd. Daar kan ik heel goed tegen. Daarnaast: niets zo subjectief als hifi ;)

Wat mij stoorde in de reactie van Alex is het ononderbouwd zomaar roepen... daar is op dit mooie forum al zoveel ergernis over ontstaan.

met elle respect hoor,

ff realistisch doen, je wilde jouw DP-47 toch niet in het rijtje van Thorens reference, de top lijn van MicroSeiki, en de cost-no-object van Nakamichi een plekje geven ?

dat deed je nl, en daar reageerde ik op

realiteit is dat weinigen hebben hier op dit forum een goed woord over voor een Quartz DirectDrive aangedreven platenspeler....

ik wilde ooit zelf een DP47 aanschaffen, maar werd bij mijn gerenomeerde handelaar vriendelijk geadviseerd toch maar een serieuse draaitafel te overwegen

realiteit is dat weinigen hebben hier op dit forum een goed woord over voor een Quartz DirectDrive aangedreven platenspeler....

Helaas, helaas,

het is de gebruikelijke wijze van alles over een kam scheren. In de ideale wereld was de quote als volgt geweest:

"realiteit is dat weinigen hebben hier op dit forum een goed woord over voor een slecht ontworpen en/of gebouwde platenspeler...."

Helaas zijn er in de 70'er en 80'er jaren erg veel slechte directdrives gebouwd. Dat heeft het concept een slechte naam gegeven. Er zijn echter ook zodanig goede directdrives gebouwd dat daarmee aangetoond is dat het concept gewoon werkt (b.v. Kenwood L-07D) Er worden nog steeds topmodellen met dit concept gebouwd.

Als je zo'n draaitafel ziet staan bij iemand of een bijv Project-9,dan zie ik liever de jouwe. ;)

er word weer enkel gesproken over de looks..

kennelijk is het oog voor sommige belangrijker dan de sound ...

ik vind de de dp47 ook veel fraaier als welke project dan ook ...

maar ja, dit zegt niks over de geluidskwaliteit ....

maakt niet uit hoor, het gaat nou eenmaal meer over looks/image dan kwaliteit in het hedendaagse leven .....

al maken ze een KIA die 340 km/u loopt, men heeft toch liever een Porsche met een top van 260 km/u ....

B)

• Members

Tot mijn stomme verbazing blijkt die Goldmund inderdaad een snaar aangedreven tafel te zijn. Altijd gedacht dat Goldmund zwoor bij direct-drive.

Van de volgende tafels weet ik in ieder geval wel dat het direct aangedreven tafels zijn (waarvan weer 2/3e met een extra arm)...

goldmund-studio.jpg

Goldmund Studio

tx-1000.jpg

Nakamichi TX-1000

DDX1500a.jpg

Micro Seiki DDX 1500

Al die modellen doen mijn hart op de een of andere manier sneller kloppen. Nu eens niet vanwege het geluid, zoals al eerder opgemerkt ken ik geen van deze tafels, maar puur door het ontzag wat je krijgt (ik in ieder geval wel) door er alleen maar een blik op te werpen. Toch wel iets anders al wat er tegenwoordig allemaal wordt ontworpen.

Mocht iemand het nog interessant vinden, er is een site gestart als hommage aan Micro-Seiki. Echt alle modellen zijn hier te vinden...

Micro-Seiki

Die gepostte LP 12 van Hans had ik trouwens bewust niet in het rijtje gezet, omdat die nog steeds wordt gemaakt. Hetzelfde geld voor de Transrotor Quintessence, die is volgens mij ook nog steeds leverbaar (in ieder geval model 2004). De gepostte Denon modellen (die er overigens ook heel fraai uitzien) zullen ongetwijfeld goed meekomen, maar ik denk dat de tafels van mijn openingspost toch van een andere league zijn. Deze tafels lagen zo'n 20-30 jaar geleden rond de 20.000 gulden (!). Ik hoef waarschijnlijk niet op te merken dat je toen met een gulden meer deed als nu met een euro?

Persoonlijk vind ik het in ieder geval een boeiende materie, en ik hoop echt een keer zo'n exoot te mogen bewonderen, liefst nog eens te bezitten.

Hoi arden,

Daar heb je volledig gelijk in.

Jouw genoemde draaitafels in je openingspost zijn stukken duurder geweest dan mijn Denon DP-80 loopwerk.

In 1983 kostte de Denon DP-80 ongeveer 2100,- duitse mark en in hollandse guldentjes ongeveer een 2300,-

Mijn Fidelity Research FR-66 S arm kostte destijds ongeveer 3500,- en de zwaardere ring nog eens 500,-

Het element toen een Kiseki Blue Agaat ongeveer 3500,-

Die Thorens reference kostte idd 20000,- guldens.

Van die Nakamishi weet ik niet meer.

Ook bij mij doet het mijn hart sneller kloppen bij het zien van dat prachts.

Heb ik trouwens ook met zulke prachtige grote klasse A versterkers uit die jaren.

In die tijd was er trouwens ook al een Oracle draaitafel die ook in de top hoorde en er ook nooit meer is uitgeweest tot op heden.Het type wil me ff niet te binnen schieten,iets met Delphi of Delphini.

Volgens mij nog steeds gemaakt in Mk-5 uitvoering.

Met groet,

:cool2:

My WebpageBeste Freak,

met Delphi of Delphini

Misschien is het een Oracle Delphi met SME arm zo een als ik heb ?

Op dit moment een Koetsu Urushi Tsugaru element erin.

Ik mag er 3 hebben van mijn vrouw en ik heb er 2 dus............ :rolleyes:

MvG,

Haudio

Ps Ik vind dat een Marantz TT 1000 er ook bij hoort.

http://home.c2i.net/jantoresvart/turntables/

• Members

Ik raak steeds meer onder de indruk van wat er ''vroeger'' op top-hifi gebied verkocht werd. Ik zie nu in een toekomstig huis een aparte ruimte voor me, waarin uitsluitend analoog gedraaid zal worden op zo'n vintage set. Als luidspreker zie ik hier wel brood in...

IMFSACMfront.JPG

IMF SACM

met als aansturing van het geheel een ''echte'' Levinson-combi...

ml1front.jpg

Mark Levinson - ML-1

ml3a.jpg

Mark Levinson - ML-3

Iemand enig idee wat er toendertijd aan top elementjes werd gebruikt ? Ik kom nog niet veel verder als een element van Mark Levinson (die blijkbaar bij Nakamichi werden gebouwd)...

mlc1b.jpg

Mark Levinson - MLC1

...en wat vage info over Accuphase elementen...

ac-2.jpg

Accuphase - AC2

...die trouwens een geweldig uitziende phono-pre hadden...

c-17.jpg

Accuphase - C 17

Ben zeer benieuwd of al dit soort produkten nog te vinden zullen zijn.

Wordt in ieder geval vervolgd...