jeroenhog Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 Om een reden te lang om hier uit te leggen denk ik er over om een tijdje mijn ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 Volgens mij hoef je het volume van de geintegreerde versterker niet vol open te zetten. Als het goed is, zit de eindversterkeringang van een geintegreerde versterker achter de volumepotmeter. Die potmeter zit immers in de voorversterker. Wat is trouwens de reden dat je dit zo gaat doen? Is het voorversterkergedeelte niet goed (meer) of zo? Of het nadelen heeft, weet ik niet, maar daar kom je vanzelf wel achter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 2 augustus 2006 Author Report Share Posted 2 augustus 2006 De reden is de volgende. Mijn huidige versterker, een pathos classic one, een geintegreerde versterker heeft de mogelijkheid om in "bridged" mode te spelen. Door een schakelaar om te zetten "veranderd" de versterker in een mono geintegreerde versterker. Ik wil er nog zo'n versterker bij kopen om weer stereo geluid te krijgen, iets wat ik waardeer Het voordeel is dat ik meer vermogen heb wat ik nodig heb aangezien mijn speakers niet de makkelijkste zijn om aan te sturen, klankmatig schijnt dit ook behoorlijk te schelen. Een nadeel is dat de volume knopjes tegelijkertijd bedient moeten worden, dit schijnt, door de versterkers naast elkaar te zetten en de volume knop middels de afstandsbediening te bedienen goed te werken. Echter ik vertrouw dit niet helemaal, met een aparte voorversterker kan ik dit dan weer oplossen, het volume regel je dan immers via de voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 De reden is de volgende. Mijn huidige versterker, een pathos classic one, een geintegreerde versterker heeft de mogelijkheid om in "bridged" mode te spelen. Door een schakelaar om te zetten "veranderd" de versterker in een mono geintegreerde versterker. Ik wil er nog zo'n versterker bij kopen om weer stereo geluid te krijgen, iets wat ik waardeer Het voordeel is dat ik meer vermogen heb wat ik nodig heb aangezien mijn speakers niet de makkelijkste zijn om aan te sturen, klankmatig schijnt dit ook behoorlijk te schelen. Een nadeel is dat de volume knopjes tegelijkertijd bedient moeten worden, dit schijnt, door de versterkers naast elkaar te zetten en de volume knop middels de afstandsbediening te bedienen goed te werken. Echter ik vertrouw dit niet helemaal, met een aparte voorversterker kan ik dit dan weer oplossen, het volume regel je dan immers via de voorversterker. Ok, duidelijk. Maar ik blijf er bij dat je de volumeknop van de geintegreerde versterker(s) niet meer hoeft te bedienen, als je een losse voorversterker erbij doet. Sterker nog, volgens mij doen die potmeters van de geintegreerde versterkers uberhaupt niks meer, maar het kan zijn dat dat bij de jouwe anders is. Ik ken 'm niet, die Pathos... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 2 augustus 2006 Author Report Share Posted 2 augustus 2006 Ok, duidelijk. Maar ik blijf er bij dat je de volumeknop van de geintegreerde versterker(s) niet meer hoeft te bedienen, als je een losse voorversterker erbij doet. Sterker nog, volgens mij doen die potmeters van de geintegreerde versterkers uberhaupt niks meer, maar het kan zijn dat dat bij de jouwe anders is. Ik ken 'm niet, die Pathos... Let wel, met het omzetten van die schakelaar "veranderd" de versterker in een een mono geintegreerde versterker. In principe heb ik dus geen aparte voorversterker nodig, maar zoals ik al schreef ik ben bang dat het in de praktijk toch lastig wordt om beide volume knopjes synchroon te laten bewegen, vandaar dat ik er toch aan denk om een voorversterker te gaan gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 Ok, duidelijk. Maar ik blijf er bij dat je de volumeknop van de geintegreerde versterker(s) niet meer hoeft te bedienen, als je een losse voorversterker erbij doet. Sterker nog, volgens mij doen die potmeters van de geintegreerde versterkers uberhaupt niks meer, maar het kan zijn dat dat bij de jouwe anders is. Ik ken 'm niet, die Pathos... Let wel, met het omzetten van die schakelaar "veranderd" de versterker in een een mono geintegreerde versterker. In principe heb ik dus geen aparte voorversterker nodig, maar zoals ik al schreef ik ben bang dat het in de praktijk toch lastig wordt om beide volume knopjes synchroon te laten bewegen, vandaar dat ik er toch aan denk om een voorversterker te gaan gebruiken. Ok, nou is het helemaal duidelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 Hoi Jeroen, Heeft die versterker de mogelijkheid om via een schakelaartje of zo, de voor en eindtrap te scheiden? In dat geval zou je geen aparte voorversterker hoeven aan te schaffen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 2 augustus 2006 Author Report Share Posted 2 augustus 2006 Hoi Jeroen,Heeft die versterker de mogelijkheid om via een schakelaartje of zo, de voor en eindtrap te scheiden? In dat geval zou je geen aparte voorversterker hoeven aan te schaffen Nee, door het schakelaartje om te zetten "transformeert" de versterker van een stereo geintegreerde versterker in een mono geintegreerde versterker. Ik heb dus in principe geen voorversterker nodig, maar zoals ik al schreef ik ben bang dat het in de praktijk toch lastig wordt om beide volume knopjes synchroon te laten bewegen, vandaar dat ik er toch aan denk om een voorversterker te gaan gebruiken. De vraag is alleen of dit klankmatige nadelen op gaat leveren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 Hoi Jeroen ik draai ook met mono versterkers en heb de volume regelaars voor de beide kanalen gescheiden Dit kan heel goed als je ipv potmeters stappenschakelaars gebruikt je kan met je ogen dicht het volume mooi regelen en hebt zo ook nog een mooie balans optie. Als de bron een lage uitgangsimp. heeft gaat er volgens mij niets boven een passieve vv ik gebruik autoformers van Tribute (inductieve volumeregelaars) met 24 stappen Elna schakelaars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 2 augustus 2006 Author Report Share Posted 2 augustus 2006 Hoi Jeroenik draai ook met mono versterkers en heb de volume regelaars voor de beide kanalen gescheiden Dit kan heel goed als je ipv potmeters stappenschakelaars gebruikt je kan met je ogen dicht het volume mooi regelen en hebt zo ook nog een mooie balans optie. Die balans mogelijkheid zie ik ook als een voordeel aangezien de akoestiek bij mij zorgt voor een onbalans in de geluidssterkte tussen beide kanalen. Vwb die stappenschakelaars, dat is ook nog een idee, echter de pathos heeft een afstandsbediening voor het volume, die raak ik dan kwijt.... Als de bron een lage uitgangsimp. heeft gaat er volgens mij niets boven een passieve vvik gebruik autoformers van Tribute (inductieve volumeregelaars) met 24 stappen Elna schakelaars. Een passieve voorversterker, daar had ik nog niet aan gedacht. Maarrr, ook dan nog gebruik ik twee voorversterkers in het signaalpad, eerst een passieve en daarna een actieve van de pathos, hoe zal dat gaan klinken? En hoe kom ik er achter of de bronnen lage uitgangsimpedanties hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 2 augustus 2006 Report Share Posted 2 augustus 2006 Beste Jeroen, Ik doe dit al een tijdje (half jaar of zo). Ik gebruik een (ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 2 augustus 2006 Author Report Share Posted 2 augustus 2006 Beste Jeroen, Ik doe dit al een tijdje (half jaar of zo). Ik gebruik een (ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Tot mijn grote verbazing lijkt de 3D afbeelding met TM beter dan zonder, heb voor de rest klankmatig geen negatieve effecten kunnen ontdekken. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Jeroen, Hou er wel rekening mee dat de dempingsfactor halveert door het bruggen van de versterker. Je krijgt dus wel meer vermogen, maar minder demping. Als je echt zo'n lastige speakers hebt, kan het wel eens verkeerd uitpakken. Je bent je controle kwijt. Maar het kan ook goed gaan. Normaal gesproken zou het idd moeten kunnen. Het is een kwestie van uitproberen. De oplossing die Robert aandraagt, de volumeregelaars vervangen door stappenschakelaars, lijkt mij minstens zo'n mooie oplossing. Meestal wordt het klankmatig beter met stappenschakelaars en je het is goedkoper dan een passende voorversterker erbij te kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 3 augustus 2006 Author Report Share Posted 3 augustus 2006 technisch en klankmatig zijn er geen nadelen te verzinnen om van b.v. cd naar voorversterker naar geintegreerde versterker te gaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Op zich niet. Je krijgt een langere signaalweg en een extra kabel. Dat is het wel zo ongeveer. Bedenk wel dat een voorversterker het meest klankbepalende onderdeel in je set is. Als je tevreden bent over de sound van je huidige set, dan is een Pathos vv een verstandige keuze. Maar in dat geval zou ik voor de stappenschakelaaroptie gaan. Mocht je een andere voorversterker kiezen, kan het wel eens minder worden. Dan begint de zoektocht naar een passende vv. Die zoektocht heb ik vorig jaar gemaakt. Ik was er gelukkig snel uit, maar ik ken personen die blijven zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts