Jump to content

Alps passeren

Simon_W
 Share

Recommended Posts

Hoi ... ik heb enige tijd geleden een Gainclone versterker gebouwd en om de buren te vriend te houden ook maar een Alps volumeregeling na de input gezet. Nu heeft mijn CD speler Sheng Ya CD-S10 (lijkt op de Vincent CD-S6) ook een ingebouwde volumeregeling die loopt van 0 tot 26. Dat brengt mij op het idee ook na de Alps in de versterker nog een input te maken die de volumeregeling in de versterker dus geheel passeert. Ik heb al wat geexperimenteerd door de volume van de Alps geheel open te draaien en de volume van de Sheng Ya zoveel mogelijk dicht (en andersom). Maar de Alps is daarmee uiteraard nog niet echt gepasseerd. Eigenlijk wil ik de Gainclone dus niet alleen als geintegreerde versterker kunnen gebruiken maar ook als eindversterker. Dus ik zal na de Alps potmeter een extra input plaatsen. Mijn vragen:

1) Welke invloed op het geluid kan ik verwachten? Mijn gedachte is ... hoe minder electronica hoe beter.

2) Moet ik behalve deze extra input ook nog een switch plaatsen om de circuits (geintegreerd-/eind-versterker) volledig gescheiden te houden? Of kan ik simpelweg na de potmeter 2 draadjes naar een extra input leiden? (Stel ik heb per ongeluk tegelijk een andere bron aan die wel loopt via de Alps zoals bijvoorbeeld de TV en tegelijkertijd staat per ongeluk de CD speler nog aan. Kan ik dan iets opblazen?).

Hoi,

Ik heb in het verleden ook rechtstreeks de boel op de eindtrap gehad. Voldeed mij uiteindelijk niet. Ik heb toen toch maar een voortrapje gebouwd en tussen voor en eindtrap een volumeregeling. De er op aangesloten app. klonken toen ook nog beter. Bij die app. heb ik het volume zo afgesteld dat het gelijk is aan het volume van de tuner, die niet instelbaar is. Zo voorkom je ongelukken. Aan de ingang zit dus dan ook nog wel een ingangskeuze schakelaar. Voldoet uitstekend.

Ik ontdekte dat de Sheng Ya CD player elke keer de output op maximum zet als ik hem weer inschakel. Vreemd maar waar. Ik herinner mij nu dat de Vincent CD speler van mijn broer dat ook heeft. Nu ja, dan schrap ik dit ideetje maar want ik ga niet iedere keer die volume setting van 26 naar 1 verzetten op de remote.

Hoe regelt die cd-speler het volume? Is dat in het digitale of in het analoge domein? Je kan namelijk resolutie weggooien als het volume in het digitale domein wordt geregeld.

Het lijkt me dat het volume in het digitale domein wordt gedaan, aangezien Simon al liet weten dat het volume door de cd-speler telkens weer op maximaal wordt gezet, als ie aan wordt gezet. Dat gebeurt niet met een potmeter. Met een digitale regeling kan dat wel. Hoeft niet trouwens, want mijn Pioneer blijft gewoon staan op z'n laatst ingestelde waarde. Mijn vroegere Denon resette trouwens het volume wel altijd naar maximaal...

Ik denk dat er meer voordeel te behalen valt door de volumeregeling in de Shanling te passeren en alles met de Alps te regelen.

Het gaat niet niet om een simpele potmeter, maar om een digitale volumeregeling. Lijkt me dat dat niet zomaar te omzeilen is... In ieder geval minder gemakkelijk dan een bij potmeter...

Digitaal denk ik inderdaad. Wat mij opvalt als ik de Alps helemaal openzet en de digitale output van de CD speler dichtknijp en dit vergelijk met de Alps veel meer dicht en digitale output open dat het laag in het eerste geval iets voller klinkt (dus als de Alps helemaal op vol staat). Ik moet nog wat langer luisteren maar heb de indruk dat ik dat toch mooier vind klinken. Zou dat er wellicht voor pleiten van de gainclone een eindversterker te maken door de Alps te verwijderen en er een voorversterker voor te zetten?

ik heb ook de shengya speler en gebruik de volume regeling niet, staat gewoon altijd op stand 26, ik heb wel direct op de cd speler een paar monoblokken gehad, de vincent sp996 en dan moest je de volumeregelaar wel terugdraaien

ook met een qed passieve volumeregelaar met alps erin gedraait tussen cd speler en monoblokken, klonk al iets beter, wat opener geluidsbeeld

ik draai nu vanwege het gemak met de cd speler via de line direct van de pioneer receiver en vindt dit op zich best goed klinken

misschien dat er door de tijd een mooie voorversterker tussenkomt

• 3 weeks later...

Nou ik heb de Alps uiteindelijk toch uit mijn geintegreerde versterker gesloopt waardoor het nu een eindversterker is. Als voorversterker gebruik ik sinds kort de Antique Sound Lab T1 die het volume regelt door middel van transformatoren. Ik ben erg blij met deze aanschaf want de aansturing van de speakers is veel directer en het geluid transparanter.