Harman Karton Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Hallo Ik overweeg een upgrade van mijn arm op mijn draaitafel (Mitchel Gyro SE). Ik heb nu de bekende REGA RB300 met een Benz ace-L. Een logische stap lijkt mij richting een SME 309 of een IV. Heeft iemand hier ervaringen mee en wat zijn de verschillende tussen de 309 en IV. Mitchell Gyro SE REGA RB300 Benz Ace -L Clearaudio smartpohono. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Ik heb een SME IV op een GyroDec. Heel goed, zalig om mee te werken, maar de (nieuw)prijs is toch wel extreem. Waarom overweeg je niet een goedkopere arm en dan een betere phonotrap voor hetzelfde geld? De Michell TecnoArm(a) haalt een heel serieus niveau, en ongetwijfeld zijn er nog twee-drie andere interessante alternatieven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harman Karton Posted 3 augustus 2006 Author Report Share Posted 3 augustus 2006 Bedoel je dat de SME IV zijn geld niet waard is. 2e hands vindt ik bij mechanische onderdelen altijd wat tricky. Het prijsverschil tussen de techno-arm en de 309 vindt ik nog wel te overzien, als de 309 dan ook maar beter is (natturlijk). Aan welke phonotrap zit je dan te denken als serieuze upgrade ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob H Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Hallo Ik overweeg een upgrade van mijn arm op mijn draaitafel (Mitchel Gyro SE). Ik heb nu de bekende REGA RB300 met een Benz ace-L. Een logische stap lijkt mij richting een SME 309 of een IV. Heeft iemand hier ervaringen mee en wat zijn de verschillende tussen de 309 en IV. Mitchell Gyro SE REGA RB300 Benz Ace -L Clearaudio smartpohono. Ben in het bezit van een Michell Giro SE met SME 309 arm in combi met een Graham Slee Era Gold phono trap (element Sumiko Blackbird ) prima combi vind ik zelf. Heb er een aantal phonotrapjes op los kunnen laten maar persoonlijk vond ik ik de Graham het mooiste in deze prijsklasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Je zou i.p.v een 309 of IV ook een 3500 kunnen overwegen. Dit is een 309 met onderdelen van een IV en V. Is goedkoper dan een IV, en niet zo gek veel duurder dan een 309. Transrotor laat deze maken bij SME. Haudio zal je er zeker meer info over kunnen geven. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harman Karton Posted 3 augustus 2006 Author Report Share Posted 3 augustus 2006 Ik vroeg me al af waar die 3500 vandaan kwam, ik kom dit model niet tegen bij de officiele SME-site. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Ik vroeg me al af waar die 3500 vandaan kwam, ik kom dit model niet tegen bij de officiele SME-site. Klopt, is volgens mij bij elke Transrotordealer te bestellen. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlow Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Mijn ervaring is dat de rega armen hun geld meer dan waard zijn. Zeker als je de bekabeling upgrade en het contragewicht. Het standaard contragewicht van mijn RB300 heb ik vervangen door een van Kerry audio. Ik was verbaasd over het verschil. Zie http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anlgtnrm&1158813938 Hiervoor heb ik een 309 en een IV gehad. Het voordeel in neutraliteit weegt niet op tegen het prijsverschil. RB300 325 euro 309 1590 euro IV 2100 euro. Beide overigens tweedehand gekocht en uiteindelijk weer terug naar Rega. Af en toe worden er tweedehands rega armen aangeboden met armbekabeling upgrades van Incognito, Cardas of Clearaudio. Dat is een veel betere upgrade dan overstappen naar een SME. Een goedekope upgrade voor een Michell is overigens blu tac. Heb ik ook geprobeerd en zeer de moeite waard. Zie http://www.tnt-audio.com/clinica/orbetweak_e.html Een wat ingewikkeldere upgrade is de Armbevestiging en VTA insteller van VTAF. De contructie brengt op de een of andere manier met zich mee dat deze een verbetering in het geluid met zich mee brengt. Zie: http://vtaf.com/ Mocht je geinteresseerd zijn in deze upgrade, dan heb ik een complete versie nog liggen met armboard voor een Gyro. Echt te ver naar mijn idee gaat de upgrade van perdersen (http://pedersensgyro.hjem.wanadoo.dk/gallery.htm). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harman Karton Posted 3 augustus 2006 Author Report Share Posted 3 augustus 2006 Hallo highlow Ik heb de Rega nog nooit echt goed bekeken, is het contragewicht makkelijk te vervangen en de arm dan eenvoudig weer in de regelen. (Mijn dealer heeft dit bij installatie voor mij gedaan). Ik vind het bedieningsgemak van de REGA niet zo, met name ontbreken van hydr. mechanisme om de arm langzaam op de plaat de laten zakken (had mijn vorige arm - Linn akito - wel en dat vond ik buitengewoon prettig). Ik zoek wat upgrade mogelijkheden, want met de Gyro klinkt het werkelijk prima, dus ik zoek mogelijkheden om er nog meer uit te persen. Is zo'n SME309 echt geen verbetering tov de REGA ? PS: heb je ervaring met de upgrade naar het Orbe plateau en de HR powersupply ? thanx Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlow Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Het contragewicht is eenvoudig te vervangen. Voor een RB300 stel je eerst de antiskating op 0, stel het gewicht in zodat de arm horizontaal in evenwicht is en stel dan de naalddruk in aan het wieltje rechts van de arm. Vervolgens de antiskating weer instellen. De 309 is een mooie arm en geeft een veel neutraler geluidsbeeld. De instellingen van de arm zijn echt heel goed en geven je het gevoel een klasse instument in handen te hebben. De klankverbetering woog naar mijn idee niet op tegen het prijsverschil. Maar als je geld genoeg hebt neem dan een SME IV past mooi bij de Gyro. Zie http://www.tnt-audio.com/sorgenti/smeiv_e.html voor een test. Een gevaarlijke vergelijking, maar om eenbeeld van het verschil te geven zou je de Reag kunnen vergelijken met een gem buizenversterker en de SME met een goede solid state versterker. De buizenversterker klinkt goed, muzikaal, maar soms mis je wat definitie en slamm. Bij een solid state heb je de definitie en slamm, maar verlang je soms terug nar het buizengeluid. Je kunt er ook gewoon een SME als tweede arm op monteren (motor verplaatsen en op de plaats van de motor een extra armboard met arm plaatsen). Weet je direct wat het verschil is. Het Orbe plateau heb ik nooit uitgeprobeerd, maar moet een betere basgedefinitie geven. Wel erg duur. De HR powersupply is de moeite waard. Over het gehele spectrum een opwaardering van het geluidsbeeld. Mijn advies zou zijn: 1. Upgrade je arm met Incognito bekabeling 2. Koop en beter contragewicht 3. HR power supply Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlow Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Op hear staat een RB250 met Clearaudio bekabeling en een HR PSU: http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classif...e3552a12d8d6903 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Ik vind het bedieningsgemak van de REGA niet zo, met name ontbreken van hydr. mechanisme om de arm langzaam op de plaat de laten zakken Als dat ontbreekt is je RB-300 een klein beetje defect. Om terug te komen op je eerdere vraag. Is de SME IV zijn prijs waard? Dat hangt er van af. In de context van een Orbe met een Jan Allaerts en een passende voorversterker eerder wel. In de context van een Gyro met een 300 euro voorversterker eerder niet. Een van de best-klinkende Gyro's die ik al ontmoet heb was een basismodel met RB-300 en DL-304. Het kan dus, zonder dure upgrades. Mijn advies dus ... 1.koop een TecnoArm(a) of voeg een hoop upgrades toe aan de RB-300 2.koop, na beluistering, een goede phonotrap zoals de Aqvox of een van de talloze andere in het segment 700-1300 euro 3.stel de Gyro heel precies op en in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Beste, Allereerst het volgende, een (welke dan ook ) Rega arm is zijn geld meer dan waard. Volgens mij is er geen andere arm die een betere prijskwaliteitsverhouding heeft. Maar perfect zijn ze helaas niet, bv de dwarskrachtkompensatie is niet voldoende derhalve zal de slijtage van de naald groter zijn dan bv bij een SME 3500 arm, ook is de vervorming hierdoor hoger bij een Rega. Ook in standaard uitvoering is het jammer dat het VTA bv niet is in te stellen, want niet alle elementen hebben dezelfde hoogte maat. Ook kan de binnenbekabeling vaak wel een upgrade gebruiken enzv. Als je dit alles mee gaat tellen dan wordt de Rega vanzelf wel een stuk prijziger en wordt de prijskwaliteitsverhouding lager. Maar goed je kunt het ook leuk vinden al die upgrades, maar let wel op de prijs , want een Moerch of SME of Bluenote of............... arm is dan veel dichterbij. OOk is het een en ander natuurlijk afhankelijk van de gebruikte elementen of phonovoorversterkers. Zelfs van de gebruikte interlinks. Voor Werner die de Aqvox heeft getest, die ik toch ook erg goed vindt, nadat hij was ingespeeld wat volgens mij erg lang duurt. Luister ook eens naar een Bluenote Phono 1 of 2 , je zult versteld staan. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts