Jump to content

Modificatie CD Speler

Erikatn
 Share

Recommended Posts

Herhaling van wat ik al een tijdje beweer: In het digitale domein verschillen cd-spelers klankmatig nauwelijks (= niet hoorbaar) van elkaar. De verschillen treden op door gebruik van een andere voedingsopbouw en analoge uitgangstrap.

we gaan complete spelers vergelijken,

inclusief hun analoge gedeelte

ik zit te denken aan

1 3 spelers (goedkoop / middel / duur)

2 abx schakeling

3 hele goede hoofdtelefoon

4 hele strenge jury

5 eigen muziek

6 doodstille locatie

7 alle spelers afgesteld op hetzelfde niveau

;)

Herhaling van wat ik al een tijdje beweer: In het digitale domein verschillen cd-spelers klankmatig nauwelijks (= niet hoorbaar) van elkaar. De verschillen treden op door gebruik van een andere voedingsopbouw en analoge uitgangstrap.

we gaan complete spelers vergelijken,

inclusief hun analoge gedeelte

ik zit te denken aan

1 3 spelers (goedkoop / middel / duur)

2 abx schakeling

3 hele goede hoofdtelefoon

4 hele strenge jury

5 eigen muziek

6 doodstille locatie

7 alle spelers afgesteld op hetzelfde niveau

;)

Mag hier het eerder voorgestelde vergelijk van een wel en niet gemodde gelijke speler aan toegevoegd worden? We hadden toen bijna iets op poten gezet met een Flips CD940 als ik me niet vergis. De zoektocht was naar een origineel exemplaar. De gemodde had Bas staan.

Dat klinkt goed. Hoe heeft hij in die kleine speler alles weer kunnen inpassen? Heb je daar een foto van?

Hubertinus

Foto's zijn in de beschrijving opgenomen Hubertines.

Tja, Bas vertelde dat de speler zo lijkt gemaakt dat eenmaal in elkaar het eigenlijk niet meer uit elkaar kan. Er was na aanpassing nog een milimeter over om de boel weer pasklaar in elkaar geschoven (rails!) te krijgen.

Prima prestatie dus. ;)

Beste Erikatn,

Ik wist dat het zo zou uitpakken. :) Ik was destijds net zo blij als jij nu.

Bij mij is het ook altijd zo dat wanneer de ene cd afgelopen is, er direct behoefte is te luisteren naar de volgende. Voor de rest herken ik je beschrijving van het resultaat volledig. Veel luisterplesier. :)

Las nog even jouw beschrijving CJ, en het lijkt of ik stukken letterljk heb overgenomen. :o Wat zeker niet zo is. Wellicht als gevolg van het resultaat en ook de onvermijdelijke standaardwijze om een vermeerdering te verwoorden.

Dat de de speler kort gezegd aan controle/grip, snelheid, detail (resolutie), gemak, rust, en presentatie gewonnen heeft is zeker.

Wij happy mod-owners. :lol:

Beste Erikatn,

Ik wist dat het zo zou uitpakken. :) Ik was destijds net zo blij als jij nu.

Bij mij is het ook altijd zo dat wanneer de ene cd afgelopen is, er direct behoefte is te luisteren naar de volgende. Voor de rest herken ik je beschrijving van het resultaat volledig. Veel luisterplesier. :)

Las nog even jouw beschrijving CJ, en het lijkt of ik stukken letterljk heb overgenomen. :o Wat zeker niet zo is. Wellicht als gevolg van het resultaat en ook de onvermijdelijke standaardwijze om een vermeerdering te verwoorden.

Dat de de speler kort gezegd aan controle/grip, snelheid, detail (resolutie), gemak, rust, en presentatie gewonnen heeft is zeker.

Wij happy mod-owners. :lol:

Ik heb er in ieder geval nog geen seconde spijt van gehad.

En inderdaad, het is zoals jij het beschrijft. De manier, het inzicht in het apparaat en de werkwijze die Bas hanteert is in mijn beleving uniek te noemen. Het getuigt van liefde voor zijn werk en vooral ook voor de muziek. Het is m.i. ook mede daardoor dat de resultaten zijn zoals ze zijn. :)

Ik heb er in ieder geval nog geen seconde spijt van gehad. En inderdaad, het is zoals jij het beschrijft. De manier, het inzicht in het apparaat en de werkwijze die Bas hanteert is in mijn beleving uniek te noemen. Het getuigt van liefde voor zijn werk en vooral ook voor de muziek. Het is m.i. ook mede daardoor dat de resultaten zijn zoals ze zijn. :)
:D Er zal een ingrijpende modificatie voor nodig zijn, maar wellicht zit er hear een goede dokter in de zaal?

• 3 weeks later...
Ik heb er in ieder geval nog geen seconde spijt van gehad. En inderdaad, het is zoals jij het beschrijft. De manier, het inzicht in het apparaat en de werkwijze die Bas hanteert is in mijn beleving uniek te noemen. Het getuigt van liefde voor zijn werk en vooral ook voor de muziek. Het is m.i. ook mede daardoor dat de resultaten zijn zoals ze zijn. :)
:D Er zal een ingrijpende modificatie voor nodig zijn, maar wellicht zit er hear een goede dokter in de zaal? ;)

Yep, het is een goeie arts. B)

beste erikatn

ik vind dat je mooie foto,s hebt genomen van jou musicalfidelity

het loopwerk als ik het goed zie is dat een phillips vau1252,wat wil dat zeggen

gewoon een zeer uitstekend loopwerk (heel muzikaal en dynamisch geluid)

waar nog heel wat aan te modificeren nu komt het grote probleem,

modificeren is geen vak maar het is een gave,dat wil zeggen wat jij goed vind

kan ik niet goed vinden,dat wil niet zeggen dat beide ongelijk hebben,

als je iets modificeerd aan een apparaat moet jij de persoon heel goed kennen

en moet in combinatie van de installatie passen EN DAAR ONTBREEKT NOGAL HEELVEEL IN DE AUDIO

WERELD,

mvg wol

mvg wol

Dag Wol,

Dank voor de reactie. De foto's zijn overigens door Bas genomen. Was niet op de hoogte van de kwaliteit van het loopwerk maar goed om te horen. De beschrijving klopt in ieder geval met het resultaat.

Modificeren is zeker een kunst maar het is niet altijd de bedoeling dat het oorspronkelijke karakter van het apparaat wordt veranderd. Modificatie verbetert de bestaande eigenschappen in meer rust, controle, detail en gemak. In mijn geval komt de speler beter tot z'n recht in de rest van de set, maar zou ook in een grotere ruimte meer (resultaat) makkelijker kunnen laten horen dan voorheen. Wellicht dat met een oudere speler vervanging van oudere in nieuwe componenten het resultaat zou veranderen. Maar dat is met mijn ruim 1 jaar oude speler niet het geval. Nogmaals, van harte aanbevolen.

na alle consternatie is het weer tijd voor een echte cd-speler vergelijking. nu eentje die heel goed georganiseerd word en waarbij niets aan het toeval word overgelaten.

als die achter de rug is hebben we definitief een uitslag

is er wel of geen verschil tussen cd-spelers.

Techneuten (in WAY [edit] gebouw nr. 5 [/edit] en daarbuiten) zullen ongetwijfeld zeggen dat er tussen gebruikte filters, dacs enz hoorbare verschillen zitten. Zo lang deze verschillen ultraextreem klein zijn, en muzikaal gezien geen significantie hebben, zullen ze nooit er toe leiden dat categorisch een specifieke CD speler uit een blindtest wordt gehaald als beter / slechter.

Sorry voor de late reactie. Waarom hang jij klankverschillen tussen cd-spelers altijd op aan DAC's? Daar is idd geen hoorbaar klankverschil tussen. Dat beweer ik nl ook altijd. Zie mijn post net boven de door mij geqoute post. Verschillen kunnen (en zullen) er zeker zijn, maar die zijn echt niet te vinden in het digitale gebeuren, maar juist in het analoge.

na alle consternatie is het weer tijd voor een echte cd-speler vergelijking. nu eentje die heel goed georganiseerd word en waarbij niets aan het toeval word overgelaten.

als die achter de rug is hebben we definitief een uitslag

is er wel of geen verschil tussen cd-spelers.

Techneuten (in WAY [edit] gebouw nr. 5 [/edit] en daarbuiten) zullen ongetwijfeld zeggen dat er tussen gebruikte filters, dacs enz hoorbare verschillen zitten. Zo lang deze verschillen ultraextreem klein zijn, en muzikaal gezien geen significantie hebben, zullen ze nooit er toe leiden dat categorisch een specifieke CD speler uit een blindtest wordt gehaald als beter / slechter.

Sorry voor de late reactie. Waarom hang jij klankverschillen tussen cd-spelers altijd op aan DAC's? Daar is idd geen hoorbaar klankverschil tussen. Dat beweer ik nl ook altijd. Zie mijn post net boven de door mij geqoute post. Verschillen kunnen (en zullen) er zeker zijn, maar die zijn echt niet te vinden in het digitale gebeuren, maar juist in het analoge.

Het verschil tussen een (ik zeg nu met nadruk) ''verbeterde'' speler en een standaard speler is zo duidelijk hoorbaar, dat daar gewoonweg geen meningsverschil over kan bestaan! Daarom neem ik maar aan dat s0000884, Erik wil ik het niet meer over hebben, tot nu toe niet in de gelegenheid is geweest om dat te horen. :confused:

• 3 weeks later...

Gisteravond is Tom(pj) met zijn X-Ray V3 bij mij thuis geweest om te horen hoe zijn standaard exemplaar zich tegenover mijn door Bas gemodificeerde speler zou verhouden. Zoals gemeld was ik al zeer tevreden met het resultaat maar omdat er vlak voor de modificatie een nieuwe voorversterker was gekomen en op de dag van de modificatie nieuwe speakerkabel in gebruik werd genomen, was ik uiteraard zeer nieuwsgierig in hoeverre de modificatie zelf (ruim twee maanden geleden gedaan) voor meer luisterplezier kan zorgen. Tom zelf was (of is) van mening dat er niet altijd of niet meteen zo veel verschil tussen goedkopere of duurdere spelers is te horen, wat mij betreft een prima en welkom uitgangspunt bij zo'n vergelijkingsoefening, maar was uiteraard ook beniewd naar de gevolgen van de upgrade.

We begonnen met het warmdraaien van zijn speler met door Tom meegebrachte muziek om hem zo wat bekend te laten raken met mijn set-up (Musical Fidelity A308 voor + eind, Dynaudio 1.3SE). Na een kwartier een cd van mij, die ik afgelopen weken een aantal keren had gespeeld (Isaac Hayes - Hot Buttered Soul) in de standaardspeler gestopt. Ik dacht even minder te horen omdat ik op een ander dan m'n eigen plek zat. Na wisseling van plaats met Tom bleek dat er minder te horen viel (kleiner, muzikaal wat aarzelend en grauwer) dan ik inmiddels gewend was. Na omwisseling van de spelers en het afspelen van dezelde track werd duidelijk dat de gemodificeerde speler simpelweg een muzikalere presentatie neer zet. Op deze manier hebben we een keer of acht een track (verschillende genres en platen) op beide spelers gedraaid.

De ene keer (bijv. akoestischer materiaal) waren verschillen wat duidelijker te horen dan een andere keer ('lawaaiger' rock), maar over het algemeen werd het geluid vloeiender, warmer, het onderscheid tussen instrumenten duidelijker, details werden duidelijker waarneembaar, effecten kwamen mooier uit de diepte en keren daar weer in terug, tonen ijlden langer na, stemmen kregen meer accentuering, kreeg het geluid als geheel meer kleur en heerste er meer rust. Het was wat mij betreft het luisteren naar muziek, in de zin dat de oren het waar nemen, versus het genieten daarvan, het er in op gaan. Zonder dat het karakter van de speler is aangetast blijken de aanpassingen de speler tot een vollere wasdom te hebben gebracht en muziek meer genietbaar en tastbaarder te hebben gemaakt. Ik zou bijna zover willen gaan dat de mods eigelijk nodig zijn om de speler tot een volwaardige muziekmaker te maken. Hoe dan ook het resultaat is prachtig, en eigenlijk nog steeds niet volledig. Er komt nog meer moois aan.

Dit is een poging tot beschrijving van mijn kant, maar het was ons beiden duidelijk dat de aanpassingen zeker effect hebben gesorteerd.

Tom wordt hartelijk bedankt voor zijn komst en medewerking, en Bas wordt nogmaals bedankt voor deze prima prestatie.

Gisteravond is Tom(pj) met zijn X-Ray V3 bij mij thuis geweest om te horen hoe zijn standaard exemplaar zich tegenover mijn door Bas gemodificeerde speler zou verhouden. Zoals gemeld was ik al zeer tevreden met het resultaat maar omdat er vlak voor de modificatie een nieuwe voorversterker was gekomen en op de dag van de modificatie nieuwe speakerkabel in gebruik werd genomen, was ik uiteraard zeer nieuwsgierig in hoeverre de modificatie zelf (ruim twee maanden geleden gedaan) voor meer luisterplezier kan zorgen. Tom zelf was (of is) van mening dat er niet altijd of niet meteen zo veel verschil tussen goedkopere of duurdere spelers is te horen, wat mij betreft een prima en welkom uitgangspunt bij zo'n vergelijkingsoefening, maar was uiteraard ook beniewd naar de gevolgen van de upgrade.

We begonnen met het warmdraaien van zijn speler met door Tom meegebrachte muziek om hem zo wat bekend te laten raken met mijn set-up (Musical Fidelity A308 voor + eind, Dynaudio 1.3SE). Na een kwartier een cd van mij, die ik afgelopen weken een aantal keren had gespeeld (Isaac Hayes - Hot Buttered Soul) in de standaardspeler gestopt. Ik dacht even minder te horen omdat ik op een ander dan m'n eigen plek zat. Na wisseling van plaats met Tom bleek dat er minder te horen viel (kleiner, muzikaal wat aarzelend en grauwer) dan ik inmiddels gewend was. Na omwisseling van de spelers en het afspelen van dezelde track werd duidelijk dat de gemodificeerde speler simpelweg een muzikalere presentatie neer zet. Op deze manier hebben we een keer of acht een track (verschillende genres en platen) op beide spelers gedraaid.

De ene keer (bijv. akoestischer materiaal) waren verschillen wat duidelijker te horen dan een andere keer ('lawaaiger' rock), maar over het algemeen werd het geluid vloeiender, warmer, het onderscheid tussen instrumenten duidelijker, details werden duidelijker waarneembaar, effecten kwamen mooier uit de diepte en keren daar weer in terug, tonen ijlden langer na, stemmen kregen meer accentuering, kreeg het geluid als geheel meer kleur en heerste er meer rust. Het was wat mij betreft het luisteren naar muziek, in de zin dat de oren het waar nemen, versus het genieten daarvan, het er in op gaan. Zonder dat het karakter van de speler is aangetast blijken de aanpassingen de speler tot een vollere wasdom te hebben gebracht en muziek meer genietbaar te hebben gemaakt. Ik zou bijna zover willen gaan dat de mods eigelijk nodig zijn om de speler tot een volwaardige muziekmaker te maken. Hoe dan ook het resultaat is prachtig, en eigenlijk nog steeds niet volledig. Er komt nog meer moois aan.

Dit is een poging tot beschrijving van mijn kant, maar het was ons beiden duidelijk dat de aanpassingen zeker effect hebben gesorteerd.

Tom wordt hartelijk bedankt voor zijn komst en medewerking, en Bas wordt nogmaals bedankt voor deze prima prestatie.

Zoals ik al eerder verschillende keren zei, het verschil in muzikale prestaties tussen een standaard en verbeterde speler is niet te missen. :)