Jump to content

Musical Fidelity X-150 of Accuphase / Krel?

muzfreak
 Share

Recommended Posts

Ik wil mijn huidiige reciever en speakers (respectievelijk Technics SA-GX170 & B&W 201i) gaan upgraden. Een mooie CD speler, de Marantz CD-10, heb ik al. Na behoorlijk wat luisteren vond ik de Dali Ikon 6 speakers het lekkerste klinken. En dan wel de "orginele" versie, de Hobo SE versie vond ik minder mooi vreemd genoeg (deze was wat feller/rauwer, met meer hoog, meer op de voorgrond en minder breed).

Vanavond heb ik een viertal versterkers beluisterd op deze speakers, te weten de Marantz PM7001 K.I., NAD C352, Arcam DiVA A-80 en Musical Fidelity X-150. Deze laatste vond ik het fijnste klinken: warm, gedetailleerd met een LP gevoel zeg maar. Marantz staat op de 4e plaats, NAD op drie en Arcam op nummer 2.

Nu is een vriend van me helemaal Accuphase gek, vooral omdat deze zo'n rechte frequentiekarakteristiek heeft en zuiver klinkt. Ook Krell zou een optie kunnen zijn volgens hem. De X-150 is t/m zaterdag in de aanbieding bij Hobo, maar zoveel exemplaren zijn er niet meer van. Op internet had die vriend van me een redelijk geprijsde Accuphase E305 gezien, en ik vroeg me af of het zinnig is deze te gaan beluisteren en de kans te lopen de X-150 niet meer goedkoper te kunnen aanschaffen. Zou deze versterker bij me passen gezien mijn versterkervoorkeur?

Puur uit gevoel zou ik voor de accuphase gaan , deze is waardevaster dan de MF. Het hangt er ook een beetje vanaf natuurlijk hoe de aanbieding van Hobo mbt de MF is, is die aantrekkelijk, dan hoef je de eerste 2 jaar niet af te schrijven en heb je alle tijd om accuphase te beluisteren.

Persoonlijk zou ik toch voor de Accuphase gaan, de voedingen hiervan zijn onwezenlijk stabiel. Of je moet een mooie Mark Levinson of Krell zien staan. Maar; Bezint (= luister) voor je begint (=aankoop)

Maar; Bezint (= luister) voor je begint (=aankoop)

Hmm... dat zei die vriend van me ook al. Ook dat ik niet te snel moet beslissen, omdat zo'n Accuphase veel mooier kan klinken.

Ik blijf echter wel benieuwd naar wat jullie vinden van het klankkarakter van MF versus Accuphase. Zelf luisteren gaat ook wel gebeuren uiteraard maar toch graag jullie mening.

Aardige ervaringen met de X-150 staan overigens hier.

als "warm, gedetailleerd met een LP gevoel " jou cup of tea is, zou ik zeker niet voor de accuphase gaan....

de accuphase is zo strak en gedetailleerd, dat je sommige van je favoriete opnames niet meer terug zal herkennen ...

ik heb zelf een Kenwood L1000 set staan, en die heeft ook dat typische Accuphase karakter, ik heb dan toch gekozen voor een wat warmer karakter, dus ik doe het met een Luxman ....

ik zou proberen toch de versterkers thuis te beluisteren

Alex

Mijn keuze zou absoluut op Krell vallen.

Krell bouwt al dik 25 jaar top versterkers van een waanzinnig hoog niveau.

Een optie zou een 2ehands Krell KAV-300i kunnen zijn. De 300i is een versterker die erg gedetailleerd klinkt en moeiteloos alle luidsprekers aanstuurt. De prijzen liggen ongeveer tussen de 1000 en 1250 Euro.

Maar dit is maar mijn voorkeur, en zo heeft iedereen een voorkeur voor een merk en geluid. Ga zelf naar diversen versterkers luisteren en bepaal zelf wat je wel of niet goed vind klinken. Daar mogen en kunnen andere mensen niet over oordelen.

Marc !

Mijn ervaring is, dat producten die op papier (en in reviews) nog z

Ik heb een tijdje een Accuphase E210A gehad. Een hele aardige versterker, maar ook zeker niet meer dan dat.

de accuphase is zo strak en gedetailleerd, dat je sommige van je favoriete opnames niet meer terug zal herkennen ...

kan ik mij niet in vinden. Mijn Accuphase was niet superstrak (was ook de kleinste in de serie) en ook niet enorm gedetailleerd. De buizenversterker die ik daarna heb gehad deed dat zeker beter.

Even een paar andere zaken:

De Accuphase wordt (volgens mij) aangeboden door Henk de Vries, iemand die al jaren met Accuphase bezig is. Ik heb geen persoonlijke ervaring met hem (alhoewel mijn Accuphase ooit via hem verkocht is geweest) maar lijkt een betrouwbare 'handelaar'

De Accuphase is minstens 16 jaar oud, garantie zal lastig zijn

De MF is nieuw, gewone garantie.

De Accuphase is 1,5 keer zo duur als de MF.

De Accuphase ziet er niet uit :P

De Accuphase heeft geen afstandsbediening, de MF wel.

Op basis van de technische gegevens lijken de Dali's niet bijzonder lastig aan te sturen, je lijkt het extra vermogen van de Accuphase dus niet nodig te hebben. Maar meer vermogen is altijd lekker....

Succes met je keuze.

Enno :)

Dat scheelt inderdaad behoorlijk! Extra puntje voor de Accuphase.

Even voor de duidelijkheid, ik probeer je niet richting MF te pushen, probeerde alleen een aantal punten ter overweging mee te geven. Ik heb zowel de 305 als de MF nooit gehoord.

Het is helemaal gelukt bij Hobo, ze houden 'm nog een weekje vast. Ik ga ondertussen op jacht naar een 2e hands versterker uit een duurdere klasse. Die kan ik zelfs bij Hobo gaan vergelijken met de MF!

De Accuphase van Hifi Studio Alkmaar wordt helaas al door iemand beluisterd momenteel, goede kans dus dat die verkocht gaat worden.

• Members
Ik heb een tijdje een Accuphase E210A gehad. Een hele aardige versterker, maar ook zeker niet meer dan dat.

kan ik mij niet in vinden. Mijn Accuphase was niet superstrak (was ook de kleinste in de serie) en ook niet enorm gedetailleerd. De buizenversterker die ik daarna heb gehad deed dat zeker beter.

De Accuphase is minstens 16 jaar oud, garantie zal lastig zijn

De MF is nieuw, gewone garantie.

De Accuphase is 1,5 keer zo duur als de MF.

De Accuphase ziet er niet uit :P

De Accuphase heeft geen afstandsbediening, de MF wel.

Op basis van de technische gegevens lijken de Dali's niet bijzonder lastig aan te sturen, je lijkt het extra vermogen van de Accuphase dus niet nodig te hebben. Maar meer vermogen is altijd lekker....

De latere lijn van Accuphase kun je eigenlijk helemaal niet vergelijken met de toenmalige series (andere klank-filosofie). Zelf heb ik een paar jaar met een E-405 gespeeld, en deze deed het heel goed op de B&W Matrix 801 mk III. Een kennis van mij speelt (ook uit die tijd) met een C-280V en een P800 op de B&W Nautilus 801, ook dit gaat geweldig goed. De genoemde E-305 is uit deze zelfde serie, dus reken op een rustige uitgewogen klank, maar niets spektakulairs. Hoe dit op de Dali's uitpakt, geen flauw idee, proberen. Als de luidsprekers ook nog steeds bespreekbaar zijn, toch nog een keer met B&W proberen.

Een paar maanden geleden kwam ik een zelfde E-405 tegen, die werd aangeboden voor 1000 euro, heb toen overwogen om deze erbij te kopen, maar het klonk op mijn Tannoy's dus nergens naar. Combineren is dus het sleutelwoord. Weet in ieder geval wel, dat deze versterkers voor de eeuwigheid zijn gebouwd, en dat de importeur met garanties redelijk coulant is...

Ben er gisteren geweest, ze zijn sinds juli verhuist en zijn nu gevestigd in Oterleek in het voormalig gemeentehuis. Het gaat heel mooi worden, maar men moet nog veel apparatuur een plaats geven, ze hopen in september klaar te zijn.

Klopt. Ik ga komende zaterdag luisteren, o.a. naar een Accuphase maar ook naar de CR Development Romulus. Als er meer nieuws is meld ik het hier.

Ik ben eruit, en het is nog weer anders gegaan als ik had verwacht.

Ik heb gisteren een aantal versterkers beluisterd bij een particulier, waaronder een Accuphase E405 en een Copland CSA 14. Hoewel het een hele mooie versterker was kon het geluid me toch niet echt bekoren. Ik heb uiteindelijk een Sheng-Yi Music Angel XD-SE buizenversterker gekocht. Zaterdag koop ik de Celestion 300 die hier staan (redelijk onderaan). Studio Alkmaar gaat dus ook niet meer door.

Het buizengeluid trekt me blijkbaar zeer, en ook de Celestions klinken heerlijk gedetailleerd met een mooi diep laag.

Nu nog een mooie tuner en goede luidsprekerkabel, maar dat zal niet al te lastig worden denk ik.

Ik heb uiteindelijk een Sheng-Yi Music Angel XD-SE buizenversterker gekocht. Zaterdag koop ik de Celestion 300 die hier staan (redelijk onderaan).

Heb je ze wel op elkaar gehoord? Op papier lijkt de luidspreker namelijk een bijzonder zware last voor een buizenversterker (ik doel hiermee op de gevoeligheid van "84dB SPL 1 watt/I metre"

En veel plezier met je nieuwe spulletjes :)

Heb je ze wel op elkaar gehoord? Op papier lijkt de luidspreker namelijk een bijzonder zware last voor een buizenversterker (ik doel hiermee op de gevoeligheid van "84dB SPL 1 watt/I metre"

En veel plezier met je nieuwe spulletjes  :)

Plezier gaat lukken, en wees gerust: ik heb ze samen beluisterd. Ze stuurden met evenveel gemak de Celestions als Magnepan Magnetostaten aan dus...

Een vriend van me heeft de versterker vanavond op zijn lastig aan te Sturen BNS speakers aangesloten, en dat deed hij met gemak (beter dan een Sony ES versterker). Ik geloof dat het dan ook wel los zal lopen, blijf toch bij de Celestions i.p.v. de Ikons.

Bekabeling blijft even standaard (luidspreker Hobo, ik geloof 5 mm, interlink Ixos encore), dat komt daarna wel. Net zoals een phonotrap en een kastje om extra apparaten aan te kunnen sluiten.