René N. Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Ik ben nu bezig met de eindfase van het bedenken hoe het zelfbouw audiorack eruit zal moeten zien. Het voorbeeld is het Callas rack, dat blijkbaar niet meer gebouwd wordt. Maar die was toch boven budget, dus dan maar zelf aan het werk. Maar dan blijven er toch nog een aantal elementaire vragen over: Welke houtsoort? Iemand op het werk riep een aantal houtsoorten die wellicht beter zouden zijn dan de MDF, waar ik het mee wil doen: beuken multiplex of uniprime platen. Welke vulling? Van drie platen van 18 mm. zaag ik de middelste uit, zodat ik alleen een stevige rand over hou. Daarin had ik zilverzand bedacht. Diezelfde collega bedacht, dat Portland cement veel meer zou dempen: het is ook wel een erg hecht materiaal. Maar, als daar toch wat vocht bij komt (Lucht? Uit het hout zelf?) wordt dat dan geen vaste massa? Wie heeft er hier ide Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 3 augustus 2006 Report Share Posted 3 augustus 2006 Ga voor fijn zilverzand of beter nog loodkorrels. Cement krimpt namelijk als het na vochtigheid hard wordt. Dadelijk zit je met een rammelaar onder je installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Droog je zand goed. koop het alvast en gooi het iedere dag over in ander emmertjes. Koop voor je vriendin,vrouw of moeder een trilplaat bij de Blokker (kosten geen hol meer), Zet je plankjes daar op tijdens het vullen, moet je eens kijken hoe vast je gewoon zand kan trillen. vergeet bij je middenste van de 3x18 mm. planken niet enkelle 'eilandjes', zo dat je de buitenste planken verbindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Dag Rene, Een half jaar geleden heb ik me ook gewaagd aan een zelfbouw audiorack. Mijn uitgangspunt was ook het callas audiorack/ tnt flexy rack. Op het inet zijn veel plaatjes van uitvoeringen te vinden, er was er geen die mij kon bekoren. Met name die draadeinden waren veel te nadrukkelijk aanwezig. Ik ben toen zelf aan het tekenen gegaan, en uiteindelijk heb ik hem gebouwd, zie foto's. Met name het schuren + plamuren + aflakken was een waar drama Al met al heb ik er twee maanden al mijn vrije tijd ingestoken... En toch ben ik blij dat ik het gedaan heb. Gewoon handig zo'n rack, makkelijk te verstellen en het zier er imo nog leuk uit ook. Over materiaal gebruik: elk plateau is gemaakt van 18 mm MDF, waarbij ik uit de middelste plank 4 circels uitgezaagd heb om toch nog wat stevigheid te houden. Die circels zijn gevuld met simpel cement zand van de karwei. De draadeindes zijn 22 mm dik. De rubbers tussen de moeren (zie ontwerp tnt flexy rack) zijn rubber keringingen van waterleidingen. De aflak verf is van sigma, gewoonweg het makkelijkst te verwerken. De rubbers onder het rack zijn de transrotor jumbo pucks. Werkt het ? Lastig te zeggen vind ik. Er heeft ooit een dvd speler op het rack gestaan, mijn vriendin, een niet audiofiel, vroeg toen of ik wat met de dvd speler had gedaan, de kleuren waren veel helderder volgens haar.... Verder staat mijn platendraaiert boven op het rek, ik kan stampen wat ik wil op de vloer ervoor, hij slaat nooit over... Ook kwa geluid denk ik verbeteringen te horen, maar daar waag ik me niet aan. Wat ik anders zou doen: Ik zou alle planken door een meubel maker laten zagen, dan wordt het allemaal veel eenvoudiger. Deze planken dan zelf op elkaar schroeven/lijmen. Lakken zou ik ook niet meer zelf doen, ik zou het laten spuiten door een meubelspuiter. Je bent dan wel even wat meer geld kwijt maar je krijgt een veel mooier resultaat en je bent veel sneller klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Droog je zand goed.koop het alvast en gooi het iedere dag over in ander emmertjes. Koop voor je vriendin,vrouw of moeder een trilplaat bij de Blokker (kosten geen hol meer), Zet je plankjes daar op tijdens het vullen, moet je eens kijken hoe vast je gewoon zand kan trillen. vergeet bij je middenste van de 3x18 mm. planken niet enkelle 'eilandjes', zo dat je de buitenste planken verbindt. het zand heb ik anders gedroogd: ik had een stukje afdekzeil gekocht en deze in een lege kamer gelegd, een dun laagje zand erop en de verwarming wat hoger + ventileren, het drogen duurde nog een week trouwens Het zand heb ik niet aangetrild omdat ik dacht dat het dan een "massief blok zand" zou worden en dat wou ik niet. Gr Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Grappig gedaan met die kabelgeleiders (daar had je er een hoop van zo te zien ) Kijk ook eens naar Tony zijn rekje http://www.humblehomemadehifi.com/Flexy_Ref.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Ik vind 't zo lelijk bij de meeste van die TNT-rack's die ik zie, dat je die schroefdraden en dikke moeren nog gewoon ziet Dan vind ik de racks op >deze< site toch wel mooier, om eerlijk te zijn (met ook Creaktiv racks als voorbeeld) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 kies je materialen uit op wat je wilt bereiken. Houd in de gaten dat stijfheid en sterkte twee wezenlijk andere begrippen zijn. En dat demping in een materiaal een functie is van de elasticiteitsmodulus (stijfheid) en de dichtheid. Het verdichten van zand is nu precies datgene wat je NIET moet doen, je verhoogt immers daarmee de dichtheid en de stijheid wat je precies niet wil om je dempingseigenschappen te halen. Tevens is de hoeveelheid demping die bepaalde materialen kunnen behalen een functie van de spanningstoestand (kracht per oppervlak), dit is logisch aangezien van bijvoorbeeld zand de stijfheid weer een functie is vande spanning. Daarmee is het cirkeltje weer rond. Daarnaast zijn al die overkill oplossingen met M48 draadeinden echt overkill, daarmee zet je een damwand op zijn plaats (of niet zoals onlangs in A'dam) maar zet je geen Hifi-rack mee in elkaar. Het totale gebrek aan mechanisch en materiaaltechnisch inzicht van sommige commerciele producenten verbaast me iedere keer weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Daarnaast zijn al die overkill oplossingen met M48 draadeinden echt overkill, daarmee zet je een damwand op zijn plaats (of niet zoals onlangs in A'dam) maar zet je geen Hifi-rack mee in elkaar. Het totale gebrek aan mechanisch en materiaaltechnisch inzicht van sommige commerciele producenten verbaast me iedere keer weer Dat heb ik nou altijd met kabelboeren. Die verzinnen ook vanalles erbij om een mooi, semi-technisch/wetenschappelijk verhaal uit hun duim te kunnen zuigen. En rhodium tulppluggen zijn de M48 bouten van de kabelboeren. Ook zo lekker nuttig... En dan te bedenken dat een kabeltje bedoeld voor audio zo vreselijk oninteressant is (technisch gezien). Kabels voor hoogfrequente toepassingen of voor hoogspanning en/of hoge vermogens zijn technisch veel interessanter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 Ik vind 't zo lelijk bij de meeste van die TNT-rack's die ik zie, dat je die schroefdraden en dikke moeren nog gewoon ziet Dan vind ik de racks op >deze< site toch wel mooier, om eerlijk te zijn (met ook Creaktiv racks als voorbeeld) het handige van de flexy rack clones is dat ze eenvoudig te verstellen zijn, dat is met deze niet het geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 4 augustus 2006 Report Share Posted 4 augustus 2006 kies je materialen uit op wat je wilt bereiken. Houd in de gaten dat stijfheid en sterkte twee wezenlijk andere begrippen zijn. En dat demping in een materiaal een functie is van de elasticiteitsmodulus (stijfheid) en de dichtheid. Het verdichten van zand is nu precies datgene wat je NIET moet doen, je verhoogt immers daarmee de dichtheid en de stijheid wat je precies niet wil om je dempingseigenschappen te halen. Tevens is de hoeveelheid demping die bepaalde materialen kunnen behalen een functie van de spanningstoestand (kracht per oppervlak), dit is logisch aangezien van bijvoorbeeld zand de stijfheid weer een functie is vande spanning. Daarmee is het cirkeltje weer rond. Daarnaast zijn al die overkill oplossingen met M48 draadeinden echt overkill, daarmee zet je een damwand op zijn plaats (of niet zoals onlangs in A'dam) maar zet je geen Hifi-rack mee in elkaar. Het totale gebrek aan mechanisch en materiaaltechnisch inzicht van sommige commerciele producenten verbaast me iedere keer weer het doel van de draadeindes (M48 of M6) heeft niets te maken met stijfheid, maar simpelweg omdat je daar de plateaus makkelijk mee kunt verstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 augustus 2006 Author Report Share Posted 9 augustus 2006 Hoi Jeroen, Dank voor je uitgebreide reactie. En ook van de anderen trouwens je hebt een mooi rack gebouwd. Mooi verstelbaar en goed dempend. Ik ga zeker alle tips en trucs overdenken en kijken wat ik er mee kan doen. Verder zag ik op het HT forum ook nog een leuk topic waar ik wel wat dingen van ga gebruiken. Wordt vervolgt...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Kan iemand me vertellen waar een trilplaat voor dient? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Kan iemand me vertellen waar een trilplaat voor dient? Om zand te verdichten, zodat de zandkorrels beter in elkaar worden geschud en de holle ruimtes tussen de korrels optimaal worden gevuld. Doe je dat niet zal op den duur het zand toch inklinken en krijg je een holle ruimte tussen het zand en het bovenliggende paneel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 18 augustus 2006 Author Report Share Posted 18 augustus 2006 Ik ga kiezen voor een navulbare oplossing, door er aan de achterkant een (vul)gat in te boren en die af te sluiten met een deuvel. Ik vond dat een slimme oplossing van Erik van Voorst op het HT-forum. Gewoon na een jaar of zo kijken of er weer nagevuld moet worden. En die trilplaat..... mmmm, is wel een idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Kan iemand me vertellen waar een trilplaat voor dient? Om zand te verdichten, zodat de zandkorrels beter in elkaar worden geschud en de holle ruimtes tussen de korrels optimaal worden gevuld. Doe je dat niet zal op den duur het zand toch inklinken en krijg je een holle ruimte tussen het zand en het bovenliggende paneel. Weer wat geleerd - bedankt ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now