Jump to content

MM/MC

carl
 Share

Recommended Posts

De laatste weken heb ik vakantie gehad in Heeg. Het weer (de wind) viel wat tegen dus ik heb ook het Friese achterland bekeken. Op een bepaald moment kom ik in Lippenhuizen wat ik een erg mooie gemeente vind. Lippenhuizen is de zetel van Rinsma waar ik natuurlijk op bezoek ben geweest. Hij werd geassisteerd door een zekere Jan die zelf ook in de muziek zit (gebroeders Kromhout) en waar ik zeer genoeglijk mee heb zitten praten.

Toch wel leuk want bijvoorbeeld de Sonneteer versterking zie je niet veel in NL en dat is dus echt goed spul zoals ik jaren geleden al op de VAD ontdekt heb. Heel veel analoog want Rinsma demonstreert met name met oude gereviseerde Thorensen. Hij is kennelijk helemaal weg van subchasis spelers (ik ook) en zweert bij MM's. hij vind ze beter klinken (!) dan MC's. Feit is zonder meer dat het allemaal zeer goed bij hem klinkt. Kritiekpuntje de bekraste platen.

Eigenlijk is mijn vraag even los van prijs e.d. We gaan er allemaal vanuit dat MC het summun is, maar is dat wel zo. Wie heeft MC en MM diepgaand met elkaar vergeleken.

Toch wel leuk want bijvoorbeeld de Sonneteer versterking zie je niet veel in NL en dat is dus echt goed spul zoals ik jaren geleden al op de VAD ontdekt heb. Heel veel analoog want Rinsma demonstreert met name met oude gereviseerde Thorensen

Ja, die Sonneteer's zijn echt goede versterkers inderdaad.

Met name de Alabaster. (Rinsma's favoriet)

Maar,.... ik ben er al een tijdje niet meer geweest blijkt nu wel, want ik kwam geregeld even bij Rinsma kijken, maar heb nog nooit een demonstratie met gereviseerde Thorensen meegemaakt.

Wist wel dat ie op verzoek oude Thorensen opknapt/modificeert.

Die PENaudio Charisma's (zonder sub!) in combinatie met een Sonneteer Alabaster en draaitafel is echt smullen geblazen!

(jammer alleen dat de PEN's zo verrekte prijzig zijn, en heel veel ruimte nodig hebben, ondanks hun kleine formaat)

Hai Alco,

Ik was niet echt kapot van die Pens. Ik heb ook naar een paar Alons (tegenwoordig Nola) geluisterd en daar was ik nu wel weer kapot van : een open baffle hoog en mid met een gesloten kast. Hier een plaatje .

ViperIA.jpg

Maar goed de discussie was MM of MC

Guest tubejack
Eigenlijk is mijn vraag even los van prijs e.d. We gaan er allemaal vanuit dat MC het summun is, maar is dat wel zo. Wie heeft MC en MM diepgaand met elkaar vergeleken.

Hallo Carl,

Vergeleken niet, maar beginnend met een, Stanton 681EEE, => Grado Gold, =>

Ortofon X5-MC => en nu mijn Benz ACE M. in dezelfde Thorens TD-2001.

Durf ik rustig te stellen, dat het geluid er elke stap alleen maar beter op is

geworden.

De laatste 2 zijn MC, maar het zal me niks verbazen als b.v. Grado mooiere MM elementen maakt.

Waarom Rintsma zweert bij MM of MD? misschien omdat je geen extra step-up

trafo nodig hebt? of een pre-pre.... Ikzelf vind zo'n ACE M een leuk compromis

er komt 0,8mv uit en dat kun je nog gemakkelijk met buizen versterken, zonder

step-up.... (dat laatste is ook een beetje mazzel)

Maar je maakt me nieuwsgierig, welk MM element gebruiken ze dan?

Met vriendelijke groet,

Jack

Wanneer je een goede phonopre gebruikt heeft een MC hoofdzakelijk voordelen.

Maar theoretisch zou je net zo goed een goed MM element moeten kunnen maken. Is de winst van MC elementen niet hoofdzakelijk te danken aan de tegelijk (ca 1980) ontwikkelde nieuwe naaldvormen...??

:)

Rinsma gebruikt Grado en dat is noch mm of mc het is moving iron :)

Ik vind Grado niet altijd goed, maar de signature wood klinkt erg ok. Ik heb in het verleden met een reference master gedraaid, deze vond ik te aanwezig in het mid gebied, later jaren met een benz glider gedraaid (mc) heel mooi element, helaas is deze door een ongelukje kapot gegaan en ben ik nu zoekende naar een goede combi in een hadcock. Grado schijnt het erg goed te doen en ik draai nu dan ook met een reference master wood, toch is deze nog niet wat ik zoek. De signature wood doet het beter.

Maar om terug te komen op je vraag, volgens mij kunnen beide types mm/mc goed klinken, maar is het vaak smaak gebonden.

Ik heb zelf een Benz wood L2 die ik nog niet wil vervangen. Maar ja wie weet in de toekomst en regeren is vooruitzien. Daarbij heb ik laatst gehoord dat mijn Graham arm ontwikkeld is met een Grado.

Die elementen in die Thorensen waren niet al te dure Grado's. Ze haden een houten boddy en ik meen dat Statements waren. Overigens is het Statement principe vergelijkbaar met dat van MC. De Rerence (en Prestige) daarentegen is puur MM. De prijzen vind ik meevallen.

http://www.gradolabs.com/frameset_main.htm

Ha die Carl,

Elke of zo je wilt alle Grado's zijn MI elementen de goedkopere met een hoge spanningsafgifte de duurdere met een lagespanningsafgifte.

Dus geen pure MM elementen.

Bij een MM is het gemakkelijker voor een voorversterker (lees hoeft minder nauwkeurig te zijn) dus minder last van ruis ed.

Bij een MC voorversterker dient het wel allemaal perfect in orde te zijn , zo niet jammer dan maar een minder goed geluid is dan jou deel.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Mijn peperduur MC element ligt alweer een maand of 6 werkeloos in zijn doosje.

Daarvoor in de plaats is nu een zes en een half honderd euri MM element gemonteerd. Dit nu geeft mij heel veel meer luisterplezier.

Het blijft echter van belang om een phonotrapje van grote klasse te gebruiken.

De handel ziet veel meer brood in duurdere producten, begrijpelijk maar stop je centjes maar in heel goed klinkende speakers. ;)

Ik vind Grado niet altijd goed, maar de signature wood klinkt erg ok.

Volgens mij draait Seed7 met zo'n soort element, wellicht dat hij verder kan helpen.

Inderdaad, een Statement Master, die hangt in een space arme op een Hyperspace MK I. De namen die men bij Grado aan de diverse lijnen geeft is hopeloos verwarrend. In de Statement lijn worden extreem dikke en korte draden voor de stationaire spoelen gebruikt. Dit scheelt vele (tientallen) meters signaalweg tov MC's.

Voorgaande element in dezelfde combi was een Ortofon Jubilee. Het verschil? De Grado geeft meer drive in het laag en wat onze oosterburen "Gruntonwaerme" noemen. Wolligheid is hier niet te bespeuren. Ik neem ook meer brillantie en verfijning waar. De Jubilee is fenomenaal neutraal maar op een NA wordt het geheel wel erg rustgevend. De Grado bied me meer Rock'n'Roll.

Nadeel van de Grado's kan zijn dat ze in het geheel niet afgeschermd zijn en nogal snel wat brom van motoren opvangen. En bij een verkeerde 'match' met de arm is er natuurlijk de zogenaamde "Grado-wobble".

Gebaseerd op een Grado, de Cartridge man The 'MusicMaker' Mk III Phono Cartridge is m.i. wel zo'n beetje het summum op het gebied van "niet MC" elementen.

Om even in te gaan op de verschillen tussen MM en MC, voor zover ik weet zijn de meeste MM elementen tegenwoordig in werkelijkheid MI.

Over de verschillen tussen MM/MI ten opzichte van MC kan ik zeggen dat ik een MM element lui vind klinken in vergelijking met een MC, het is net of de hoge tonen bij een MM altijd te laat komen.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de grote eigen inductie en dus ook grote fase verschuiving in het hoog, het valt mij telkens weer op dat elementen met de grootste eigen inductie ook het meest lui klinken.

Zo vond ik bijv de Stanton 680HP en de Ortofo Q-Bert de meest luie elementen die ik gehoord heb en de Grado MI elementen de meest levendige.

Maar toch gaat er m.i. niets boven een MC element, deze klinken levendig en direct en geven je niet het gevoel dat een deel van de muziekanten zit te slapen :D

Grado`s vond ik tot nu toe de mooiste MI elementen, alleen jammer dat ze bij Grado vrij weinig doen met moderne naaldvormen.

Een Prestige Gold zou m.i. met een Frits Geiger II slijping veel beter uit de verf komen, hij zou dan waarschijnlijk wel iets duurder zijn maar dat zou volledig goed gemaakt worden door veel minder contact geluid van de groef. B)

Marcel

Om even in te gaan op de verschillen tussen MM en MC, voor zover ik weet zijn de meeste MM elementen tegenwoordig in werkelijkheid MI.

Over de verschillen tussen MM/MI ten opzichte van MC kan ik zeggen dat ik een MM element lui vind klinken in vergelijking met een MC, het is net of de hoge tonen bij een MM altijd te laat komen.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de grote eigen inductie en dus ook grote fase verschuiving in het hoog, het valt mij telkens weer op dat elementen met de grootste eigen inductie ook het meest lui klinken.

Zo vond ik bijv de Stanton 680HP en de Ortofo Q-Bert de meest luie elementen die ik gehoord heb en de Grado MI elementen de meest levendige.

Maar toch gaat er m.i. niets boven een MC element, deze klinken levendig en direct en geven je niet het gevoel dat een deel van de muziekanten zit te slapen :D

Grado`s vond ik tot nu toe de mooiste MI elementen, alleen jammer dat ze bij Grado vrij weinig doen met moderne naaldvormen.

Een Prestige Gold zou m.i. met een Frits Geiger II slijping veel beter uit de verf komen, hij zou dan waarschijnlijk wel iets duurder zijn maar dat zou volledig goed gemaakt worden door veel minder contact geluid van de groef. B)

Marcel

lui hoog zorgt misschien ook voor het wat warmere karakter van een mm t.o.v. een mc.

Robin

Ik gebruik ook een MM. Deze klinken wat robuuster en voller en dat ligt mij wat prettiger in het gehoor.

Dat vind ik een zeer goede omschrijving zo ervaar(de) ik het ook bij Rinsma. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn upgrade indertijd van een Linn K9 naar een Denon 304 als positief ervaarde.

Overigens wordt beweerd op internet en in Stereophile dat Grado's vlug hummen.

zoals ik al zei, ze pikken wat sneller storingen op door het totale gebrek aan afscherming. Ik kan'm b.v. niet gebruiken in de buurt van m'n Musical Fedility A100-x vanwege diens ventilator. Zelfs op ruim een meter is nog een stevige brom te horen. Ook draaitafel motoren zijn niet altijd even stil in dit opzicht.

M.i. is het een tweeledig probleem dat erg snel alleen aan de Grado's wordt toegeschreven, maar wat mij betreft gaan in zo'n geval de bronne ook niet vrij-uit.

zoals ik al zei, ze pikken wat sneller storingen op door het totale gebrek aan afscherming. Ik kan'm b.v. niet gebruiken in de buurt van m'n Musical Fedility A100-x vanwege diens ventilator. Zelfs op ruim een meter is nog een stevige brom te horen. Ook draaitafel motoren zijn niet altijd even stil in dit opzicht.

M.i. is het een tweeledig probleem dat erg snel alleen aan de Grado's wordt toegeschreven, maar wat mij betreft gaan in zo'n geval de bronne ook niet vrij-uit.

Tegenwoordig zijn de MM / MD elementjes erg goed!

Dit komt mede door de doorontwikelde magneetjes, ze zijn VEEL sterker geworden waardoor ook het magneetje lichter in gewicht zijn geworden.

En ze klinken natuurlijker door de ria versterking die zo op 3000 x zit.

Bij MC zit je al snel op een 30.000 x

Even in vergelijking met een gewone versterker die ongeveer 50 x versterkt.

Phonoversterker is heel belangrijk (misschien wel het belangrijkste in je set!)

En daarbij zijn MM en MD in hun voordeel!

Mijn ervaring met http://www.thecartridgeman.com is onvoorstelbaar!!

Vriendelijke groet Alfred

Mijn ervaring met http://www.thecartridgeman.com is onvoorstelbaar!!

Vriendelijke groet Alfred

Hoezo? ik heb er geen hoge pet van op. dit zijn toch die lui die een stukkie hardschuimtussen het element en de headshell monteren?

En die Muzik Maker elementen zijn gewone Grado`s al dan niet geleverd volgens hun specs.

Ik heb meer ontzag voor merken als Goldring, Ortofon, Benz Micro en Jan Allaerts, die hebben werkelijk kennis en nowhow in huis.

Marcel