Jump to content

Car audio

padangpanjang
 Share

Recommended Posts

Ik denk niet dat dit het juiste forum is om een vraag hierover te stellen maar op de meeste car audio forums die ik heb gevonden heb denk ik niet dat ik een antwoord krijg waar ik wat aan heb.

Mischien zijn er hifi liefhebbers die ook in hun auto goed klinkende audio hebben en die mij kunnen adviseren..

De auto die ik heb is een Nissan Primera en wat ik zoek is een autoradio met wisselaar, liefst zo spartaans mogelijk ..dus niet teveel toeters en bellen ( als dat nog bestaat..) daar krijg ik alleen maar een slecht humeur van..

Verder zou ik er graag een eindtrapje bij willen , die ik kan wegmoffelen in de achterbak.

Qua luidsprekers denk ik aan inbouw, eventueel opbouw als het een beter resultaat zou geven.

Ik zit niet te denken aan subwoofers van 30 cm of meer, het gaat me voornamelijk dat Jazz lekker klinkt en ook wel dat ik af en toe eens lekker hard kan draaien met een goed droog/strak laag..niet vermoeiend in het hoog, niet boemt en dreunt.

Ben benieuwd of iemand me een leuk advies kan geven..

vr gr, pp

auto radio's die simpel zijn zijn er eigenlijk niet meer, maar denk dat een clarion wel voldoet.

zou echter als je een sub wil gebruiken een 10 inch nemen en niet groter,

met deze krijg je zeker een beter en zuiverder geluid dan met een 15inch of zo.

De grap is dat autoradio's die "simpel" zijn EN goed zijn nu juist ook duur zijn. Het genoemde Clarion is er van die merken maar ook Radio Becker valt in die catagorie. De vroegere modellen van Alpine waren ook wel "simpel" maar dat is tegenwoordig ook meer een priegel poppenkast (vind ik).

;)

Beste Langeveld,

Om geen problemen te hebben en geen kerstboom, en toch een goed geluid ,kun je gaan denken aan een Becker niet de goedkoopste maar met een paar hoogrendement speakers van bv Magnat uit de Extrema serie heb je echt geen sub nodig en ook geen extra versterker.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

sorry ik had je post verkeerd te snel gelezen en dacht dat er stond dat je een sub van dertig cm of groter wou gaan gebruiken. :unsure:

ik ben zelf helemaal geen liefhebber van een sub.

en boomcars vind ik ook niks.

nu begrijp ik je wel.

Ja klopt Haudio,

Zelf heb ik een Mexico Professional er in zitten met Blaupunkt speakers uit de Velocity serie. Die hebben een rendement van 90 dB maar met een extra amp van 2 x 45 echte RMS watts klnkt het toch echt een stuk relaxter en dat gaat mij hard genoeg en idd zonder sub.

;)

Beste hh audio,

Bedankt voor je advies..

Magnat is niet echt een product waar ik warm van loop als ik de kwaliteiten

van de huiskamermodellen herinner..

:lol:;) Ik ook niet !

Maar dan heb je de Extrema serie voor in de auto nog niet gehoord.

MvG,

Haudio

car audio snap ik nooit zo goed. Tegenwoordig zitten in de meeste auto's "meerdere" speakers waarmee je e.v.t. met toonregeling nog best een acceptabel geluid uit krijgt..

Tenzij je een Maybach (sp) of VW Phaeton hebt natuurlijk, want misschien is het DAAR wel stil genoeg om geluidskwaliteit echt te waarderen. In de gewone middenklasser is er zoveel wind / banden geluid dat ik het idioot zou vinden om er flink in te investeren. Een eenvoudige CD(mp3) speler erin en een paar verzamelcdjes branden..

Mijn Nokia telefoon speelt ook mp3s. Met een 1gig kaartje en de bijgeleverde oordopjes heb ik prima geluid voor in de trein / bus / vakantie.. Als je omgevingsgeluiden niet zelf in de hand hebt volstaat 'eenvoudige apparatuur' mijns inziens ruim voldoende. Thuis.. ja.. daar worden wel wat meer eisen gesteld..

nou ga ik geen gaten maken in mijn bmw,maar als de gaten groot genoeg zouden zijn ,zou ik zeker eens een setje fostex fe206e in mijn auto willen horen.

scheelt ook nog eens een eindamp.

mijn gevoel zeg dat dit niet verkeerd zal klinken de meeste luidspreker systemen in auto's zijn toch breedbanders ,dus waarom dan geen breedbander plaatsen die veel mooier klink en sneller is en nog met een rendement van 96db.

niet iedereen zal het hier mee eens zijn maar op mijn zolder heb ik een setje staan die niet onderschat mag worden, vandaar mijn reactie.

Is dit niet wat als auto-radio?Pioneer DEH-p77MP.23rn8nn.jpgZiet er gewoon mooi uit(vind ik).

Voor luidsprekers zou je eens naar DLS kunnen informeren(www.dls.se)Maakt ook goede klasse A-versterkers.Heb ik ook in m'n auto zitten en het klinkt goed.Naar mijn mening kan je het beste 2 luidsprekers voor monteren welke alleen het midden en hoog weergeven,het beste een compo-set(losse woofer en tweeter,met apart wisselfilter).In je achterbak zou ik dan een subwoofer zetten,van zo'n 10 inch,25 cm.Dit geeft een betere en meer gecontroleerde laagweergave dan uitsluitend voorluidsprekers.Je moet er natuurlijk wel op letten dat je niet zo'n typisch car-audio-boemding koopt.Maar als je een beetje handig bent kan je alleen een woofer kopen en daar zelf een kist voor bouwen,met de juiste verhoudingen.Subwoofers voor in auto's zijn vaak boem-dingen,maar dat hoeft echt niet.Mijn 12-inch sub heb ik een grotere basreflexpijp ingezet en ik heb er dempingsmateriaal ingedaan.Het laag is nu strak,gecontroleerd zonder te gaan dreunen.Gewoon een kwestie van je juiste verhoudingen in de sub zoeken,je moet alleen wel weten hoe.Draai zelf wel eens Nora Jones of Katie Melua in de auto,gaat uitstekend.Totaal geen sprake van boemerig of overheersend laag.

Kijk of je een 16cm compount setje van polk kwijt kan.

voor laag ondersteuning een bas triller/shaker zijn er vele van te koop tegen woordig , werken allemaal, sluit de shaker op een klein mono eind versterkertje met geintregeert hoogaf filtertje aan.

kijk voor een radio cd gewoon bij de supermarkt (b.v. halfords) en schaam je echt niet voor een sony of pioneer en konsorten, kijk wat jij er leuk uit vind zien.

voor laag ondersteuning een bas triller/shaker zijn er vele van te koop tegen woordig , werken allemaal, sluit de shaker op een klein mono eind versterkertje met geintregeert hoogaf filtertje aan.

En die monteer je dan onder je stoel zeker? :unsure: Dat is alleen handig als je een slechte stoelgang hebt.

Mijn beneden buurjongen destijds had in zijn eerste auto'tje ook zo'n ding geschroefd. Na een week haalde hij hem er weer uit.

"Bevalt het niet" vroeg ik hem. "Man hou op, ga er van aan de schijterij"

:lol:;)

Zelfs in de auto erger ik mij aan MP 3.

Das dan psychisch waarschijnlijk, want zoals Niels007 al zegt, heb je in een doorsnee auto zo enorm veel omgevingsgeluid (wind- en bandengeruis en motorgeluiden) dat je nooit verschil kan horen tussen mp3 en cd. Dat is onder normale omstandigheden al nauwelijks te doen (mits je een goed mp3'tje hebt natuurlijk), maar in een rijdende auto al helemaal niet...

Beste Henri,

Ik begin te denken dat Ruud gelijk heeft. :lol:;)

Want ik geloof dat je niet voor mij hoeft te horen of te denken, en al helemaal niet of ik wel of niet het verschil hoor tussen Cd of Mp 3 of ben je toevallig oorarts die mijn gehoor heeft gecontroleerd.

En dan nog.

Bovendien heb ik inderdaad geen Rolls Royce of Bently etc.

Maar een BMW serie 5 en ook die maakt niet veel herrie, ook bij 180 kun je nog gewoon alles horen.

MvG,

Haudio

Een set die mij altijd geweldig geklonken heeft;

Blaupunkt (ja, geloof het maar, geweldig mooi, super simpel in de bediening in combinatie met perfecte weergave) met Mac audio (2-weg, in dashboard + eventueel deuren) en Infinity (3-weg, achter in hoedenplank).

Dit spettert gigantisch bij Jazz opnames, echt een super combinatie, gegarandeert succes, en dat voor zeer bescheiden prijzen !!!!!

Nooit enige behoefte gehad aan een extra eindversterker, je zult versteld staan !

Als je niet alle ruimte hebt voor de speakers, met name voor de wat grotere Infinity's dan zou ik waarschijnlijk alles bezetten met Mac audio.

Wel eventjes zoeken naar deze merken, worden zeker niet overal geleverd.

Ik heb producten gebruikt uit het midden segment.

Gr. Roland

Zelfs in de auto erger ik mij aan MP 3.

Das dan psychisch waarschijnlijk, want zoals Niels007 al zegt, heb je in een doorsnee auto zo enorm veel omgevingsgeluid (wind- en bandengeruis en motorgeluiden) dat je nooit verschil kan horen tussen mp3 en cd. Dat is onder normale omstandigheden al nauwelijks te doen (mits je een goed mp3'tje hebt natuurlijk), maar in een rijdende auto al helemaal niet...

Al dat geruis en motor geluid kan je met geluidsdruk over stemmen, ik ben het met H Audio eens dat ook in de auto een goede installatie (hoeft niet vreselijk duur te zijn) meer plezier geeft bij het luisteren naar muziek.

Zelf draai ik met een Clarion Headunit met 24bit DAC, 2x 50W Zapco Reference versterker en Component speakers van Emphaser, dit is een prachtig uitgebalanceerd systeem met voldoende laag en een mooie ruimtelijke afbeelding.

Dit koste ongeveer 1100 euro, best veel voor in een auto maar klinkt toch echt wel beter als een radio met standaard speakers.

En Mp3 blijft voor mij in veel gevallen ook hoorbaar minder als originele cd`s.

Marcel

Die Pioneer is inderdaad wel mooi.

Ook de McIntosh heeft wel van een fraai ontwerp (en zal vast ook wel goed klinken):

mx406.jpg

Maar misschien wel wat te klassiek voor een moderne auto.

Ik denk niet dat dit zal misstaan, integendeel!

Gewoon klasse dit.

Als het al niet gaat denk dat dat eerder komt omdat je qua inbouwruimte tekort schiet (zal 2x DIN nodig hebben)

Een set die mij altijd geweldig geklonken heeft;

Blaupunkt (ja, geloof het maar, geweldig mooi, super simpel in de bediening in combinatie met perfecte weergave) met Mac audio (2-weg, in dashboard + eventueel deuren) en Infinity (3-weg, achter in hoedenplank).

Dit spettert gigantisch bij Jazz opnames,.............

Hallo Roland,

Blaupunkt is idde goed