niels007 Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Pas nog weer een CDtje gemaakt met 96kbit .. 320kbit aan mp3, en het origineel. Als je 96kbit in 44khz formaat kiest is zefs dat niet 123 eruit te pikken. En als je het met geconcentreerd luisteren in een stille huiskamer al niet direct hoort, en misschien wel nooit hoort, dan bestaat er toch echt een vrij grote kans dat de audiofiele mp3 hater zichzelf voor de gek houdt. Raar toch wanneer verschillende mp3 luistertests aantonen dat het gros 128kbit niet van origineel kan onderscheiden en slechts een enkeling 160 of hoger. Zelfs als je dan een supergehoor hebt is het wel duidelijk dat het kwaliteitsverlies zeer zeer klein is, helemaal afgezet tegen een op 3000 toeren draaiende vierpitter, 4 stukken rubber en meneer de Wind.. Dan zou het nog veel meer zin hebben om inderdaad wat betere speakers in de auto te plaatsen. Ook al is er veel omgevingslawaai, er is wel verbetering te halen vooral met een paar 'echte' (dome) tweeters.. Ik zie bij veel audiofielen vaak een gebrek aan vermogen om de grootste boosdoeners eerst aan te pakken. Waarom een kabel kopen als je akoestiek en luidsprekers 95% van de problemen maken? Dit fenomeen zet zich dus blijkbaar voort tot in de auto.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Als je gewend bent naar de radio te luisteren, kan ik me voorstellen dat je 128kbps MP3's niet kan onderscheiden van een normale wav. Als je echter gewend bent CD of LP te luisteren hoort een dove het er nog uit. 128kbps klinkt echt beduidend minder dan 160kbps. Vanaf 160kbps moet ik iig wel al enige moeite doen om het eruit te halen. Ik carpool met een collega. Zijn autoradio (JVC) kan MP3 afspelen. Zelfs met de standaard speakers van zijn auto (AR 156) kun je duidelijk onderscheid maken tussen een 128kbps MP3 en eentje die minder gecomprimeerd is. Die collega is absoluut niet getraint in luisteren, maar ook hij hoort het duidelijk. Er zijn idd autoradio's te koop die veel toeters en bellen aan boord hebben. Toch worden ze steeds simpeler te bediene. Wel is het zo dat voor de Japanse merken (net als bij hun auto's) bijzonder veel toeters en bellen ingebouwd hebben. Blijkbaar hebben Europeanen minder met allerei snufjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Als je gewend bent naar de radio te luisteren, kan ik me voorstellen dat je 128kbps MP3's niet kan onderscheiden van een normale wav. Als je echter gewend bent CD of LP te luisteren hoort een dove het er nog uit. 128kbps klinkt echt beduidend minder dan 160kbps. Vanaf 160kbps moet ik iig wel al enige moeite doen om het eruit te halen. Ik carpool met een collega. Zijn autoradio (JVC) kan MP3 afspelen. Zelfs met de standaard speakers van zijn auto (AR 156) kun je duidelijk onderscheid maken tussen een 128kbps MP3 en eentje die minder gecomprimeerd is. Die collega is absoluut niet getraint in luisteren, maar ook hij hoort het duidelijk. Ik versta 128kbps dan ook niet onder 'een goed mp3'tje'. Ik bedoel dan meer in de richting van 192kbps of (nog mooier) VBR. Ik denk dat niemand hear het verschil kan horen tussen een nummer als origineel en datzelfde nummer op VBR mp3, geript met LAME of zo. Zelfs niet op meest audiofiel verantwoorde set... Maar nu zal ik wel weer te stellig overkomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Maar Niels blijkbaar wel. En waarom zet je er dan ao'n vervelende smilie achter? Ik spreek je toch niet tegen? Ik zeg ongeveer hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Maar Niels blijkbaar wel. En waarom zet je er dan ao'n vervelende smilie achter? Ik spreek je toch niet tegen? Ik zeg ongeveer hetzelfde. Die smiley was in het algemeen bedoeld, niet 'tegen' jou of zo... Een mp3'tje van 128kbps heb ik overigens ook wel een heel goed horen klinken, met nauwelijks verschil t.o.v. het origineel. Ligt ook aan de encoder. LAME is wel een goeie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Beste Henri, Ik begin te denken dat Ruud gelijk heeft. Want ik geloof dat je niet voor mij hoeft te horen of te denken, en al helemaal niet of ik wel of niet het verschil hoor tussen Cd of Mp 3 of ben je toevallig oorarts die mijn gehoor heeft gecontroleerd. En dan nog. Bovendien heb ik inderdaad geen Rolls Royce of Bently etc. Maar een BMW serie 5 en ook die maakt niet veel herrie, ook bij 180 kun je nog gewoon alles horen. MvG, Haudio Die oorarts moet je dan zeker iedere week even langs komen? De Lexus was altijd een van de stilste auto's op de markt, zit boven de 50 dB bij 100 km, daarboven word het toch echt slechter, zeker bij 180km/u. Als jij daar de verschillen tussen MP3 en cd nog opvallen draai je redelijk "stevig", Ik twijfel dus ook ernstig aan jou gehoor,nee ook ik ben je docter niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 (...)De Lexus een van de stilste auto's op de markt, zit boven de 70 dB bij 100 km, daarboven word het snel slechter. (...) Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt - je bewering klopt totaal niet. Paar voorbeelden van Lexus-modellen bij 100 / 120 km/u (bron: www.autoweek.nl): IS200 uit 1999: 66dB / 68,5 dB GS300 uit 1996 (!): 65,5 / 67,0 dB GS300 uit 2005: 63,1 / 64,5 dB LS400 uit 1994 (!): 63 dB / 65,5 dB LS430 uit 2004: bij 61,4 / 64,9 dB Andere merken: Citro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 (...)De Lexus een van de stilste auto's op de markt, zit boven de 70 dB bij 100 km, daarboven word het snel slechter. (...) Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt - je bewering klopt totaal niet. Paar voorbeelden van Lexus-modellen bij 100 / 120 km/u (bron: www.autoweek.nl): IS200 uit 1999: 66dB / 68,5 dB GS300 uit 1996 (!): 65,5 / 67,0 dB GS300 uit 2005: 63,1 / 64,5 dB LS400 uit 1994 (!): 63 dB / 65,5 dB LS430 uit 2004: bij 61,4 / 64,9 dB Andere merken: Citro Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Deze cijfers zullen wel kloppen, maar dat doet opzich niets af aan het verhaal van Pietje Bell. Bij achtergrondgeluiden van orde grootte 60-70dB, kun je geen verschil horen tussen mp3 en cd. Die verschillen zijn namelijk veel kleiner dan die 60-70dB... Pietje Bell stelt dat Lexus boven de 70 dB zit bij 100 km/u, daar was mijn reactie op ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Pietje Bell stelt dat Lexus boven de 70 dB zit bij 100 km/u, daar was mijn reactie op ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Denk eens aan Polk Audio (mm6 composet) icm met 1 of 2 8 inch subjes in een gesloten kast (droog, snel en niet bonkend) en hang dit geheel aan een 4 kanaals hyphonics of audison versterker. Zet er een leuke radio voor (alpine of de pioneer mp-77 heet ie geloof ik) Vergeet de wisselaar en investeer in je speakers en versterking. Spelers spelen ook WMA en MP3, dus gemak genoeg. Ik ben met bovenstaande al bijna twee jaar erg tevreden. Files worden een stuk aangenamer. En als het moet kan het ook nog akelig hard. Ik geef eerder op dan de installatie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now