Soran Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Hoi, Ik ben sinds kort in het bezit van B&W 802 series 80 luidsprekers. Ik zie op de site van bwspeakers dat er ook een 802M versie is. Het verschil is dus dat deze een baspoort hebben. Volgens de specificaties zijn ze 5 db !!! luider (op 1watt) en gaan de helft lager in frequentie respons, ook de impedantie is verlaagd naar 4 ohm. Ik vraag me af wat de rede is dat ze eerst gesloten kasten gebruikt hebben, als dit zo een verschil geeft moeten ze dat toch direct gehoord hebben ? mijn dm-7 en dm-14 luidsprekers zijn ook gesloten kasten. de 4 ohm is ook niet echt goed voor mij. 8 ohm zou minder vervorming hebben, en beter zijn voor mijn versterker, zeker als je er nog andere luidsprekers bij zou hangen, daar ik 3 paar luidspreker uitgangen heb aan mijn pioneer sx-1980. De gewone 802 gaat tot 55hz op -2db ik heb wat frequentietesten gedaan en het laag komt er echt geweldig door dat je de druk op je oren voelt. ook van het volume heb ik niet bepaald te klagen, met mijn wattmeters tot pieken van 270 watt snap ik ook niet dat 1 poort nog meer rendement zou hebben ? zou je niet juist veel meer vervorming krijgen op hoger vermogen daar de woofer minder weerstand heeft ? wat zijn jullie gedachten voor en tegen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Of je een gesloten kast of open kast hebt wil nog wel eens met smaak te maken hebben. De 802M is dus een basreflex en die gaan meestal wat lager in de weergave dan een gesloten box. De impedantie van 4 ohm moet je niet te zwaar aan tillen. Werkt wel met een beetje gewone versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Er zijn versterkers die het moeilijk kunnen krijgen bij een impedantie van 4R. Er zullen hogere stromen gaan lopen waardoor de versterker heter wordt. Een goed samengestelde versterker zal daar geen moeite mee hebben wanneer de voeding zwaar is en de koeling groot. Voorts hangt het ook nog af wat het gedrag van de speaker is bij verschillende belastingen zijn impedantie gedrag dus. Zelf heb ik jaren gespeeld zonder problemen met een 4 ohm subwoofer op een gebrugde versterker daar waar 8 ohm werd aangeraden. Op een 8 ohm synthese 1 luidsprekers geeft dezelfde versterker veel meer problemen wat hitte betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Ligt dat niet vooral aan het impedantieverloop? Ik heb altijd begrepen dat een een speaker met bijvoorbeeld nominale impedantie 8 Ohm maar grillig impedantieverloop (flinke dips richting 0 Ohm) veel lastiger is voor een versterker dan bijvoorbeeld een speaker met nominale impedantie 4 Ohm maar redelijk verloop rondom die 4 Ohm. Daar ben ik nu dan dus wel benieuwd naar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Je hebt gelijk Cabletalk Impedantiedips die laag genoeg gaan zijn doorgaans lastiger voor een versterker dan een gelijkmatig impedantieverloop rond de 4Ω. Er zijn echter versterkerontwerpen die helemaal niet graag een lage speakerimpedantie zien. De Aleph serie (en voorgangers) van Pass is er iig niet blij mee, net als ook de meeste (OTL) buizenversterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soran Posted 7 augustus 2006 Author Report Share Posted 7 augustus 2006 de luidsprekers hebben geen dips, de nominale impedantie is 8 ohm, maar ook de minimale impedantie is 8 ohm. de versterker heeft ook niet echt problemen met 2ohm of zelfs 1 ohm als je niet te luid gaat, anders valt ie automatisch uit. maar de versterker voelt zich nu eenmaal beter bij een hoger voltage waar ie voor gemaakt is dan een groter amperage, want dat doet de kwaliteit en de levensduur helemaal niet ten goede. en ik wil wel graag dat mijn versterker nog eens 30 jaar op mijn kast mag blijven staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Dat klopt dus helemaal. De synthese 1 impedantie 8 ohm echter waarschijnlijk nog al een grillig impedantie verloop. De subwoofer welke ik had was van JBL een auto speaker welke dus waarschijnlijk een stabieler verloop had. Mijn versterkers (SONY Tan 80) presteren zeer goed op de synthese echter bij lang luid spelen worden ze gewoon eng heet en dus zijn ze in het verleden 2 keer defect geraakt daar waar er daarvoor eentje dus heel bleef op de JBL subwoofer en daar geen krimp bij gaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts