WanFie Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Geerdie had me gvraagd eens met m'n versterkers aan te komen omdat hij denk over andere versterkers. Nu draait hij met een kleine 2x 40W Arcam versterker op vrij grote Translator luidsprekers. Die luidsprekers zijn trouwens ook al 'n verhaal op zich. Wanneer iemand dergelijk speakers verkoopt, terwijl de randen kapot zijn en bovendien de speakers 8 jaar ouder zijn dan wat verteld wordt, vindt ik de verkopers gewoon oplichters. Maar dat terzijde. Translator heeft er prachtige nieuwe Scanspeaks ingezet. De kasten zijn nog als nieuw, dus Geerdie kan er nog jaren tegen. Geerdie heeft 'n min of meer dedicated luisterruimte op zolder. Er zijn wat akoestische aanpassingen gedaan in de vorm van tandenschuim en gordijnen. Op zich maakt de kamer klankmatig een rustige indruk. We hebben eerst met de set gedraaid zoals die door Geerdie gebruikt wordt. - CD: Cambridge Audio Azur 640C V2 - PS: Linn Axis met Basic Plus arm met een Benz Micro Ace M - Phono-pre: Holfi Ellipse - Amp: Arcam Alpha 7. - Kabels: Straightwire, Audioquest + diverse zelfbouwkabels - Symo LS4X luidsprekerkabel. - LS: Translator Reference Er werd door Geerdie 'n CD in de Cambridge gelegd (Dido) en er klinkt muziek. Nu kende ik deze CD niet, maar er klonk toch wel een erg grof stuk muziek. het laag was behoorlijk op piel, maar het hoog en midden bleef dar ver bij achter. Wel viel op dat het geluid niet aan de speakers plakte en er toch een redelijk beeld ontstond. De tingels n.b. (koeienbellen naar later bleek) in de opname stonden mooi iets rechts van de linkerspeaker in de ruimte. Wat andere CD's lieten horen dat het hoog en midden duidelijk verbeterd kunnen worden. Hierna besloten we de complete Array set i.p.v. de Holfi en Arcam te zetten. Tussen de versterkers en van de CD-speler naar de voorversterker hebben we m'n gevlochten kabels gebruikt. Als speakerkabels bleven de Symo kabel zitten. Deze lijken overigens sprekend op mijn oude Oehlbachs. Hoe dit precies klonk mag Geerdie verwoorden. Hierna hebben we de Symo's vervangen door de brede gevlochten speakerkabels. Ik heb zelden zo'n verschil in kabels gehoord. De ruimte en diepte nam zo enorm toe dat ik dacht.... Dit kan toch niet alleen aan die kabels liggen.... Toch was het wel zo. Hierna hebben we de brugjes van de Translators gehaald en de smalle gevlochten kabels op het hoog aangesloten. Merkwaardigerwijs klonk het geluid nu duidelijk rustiger dan met singlewire. Merkwaardig, omdat enkele weken geleden bij Picoso het geluid juist scherper werd na de biwire bekabeling. Nu pas vond ik de set op 'n behoorlijk hoog peil spelen. Dynamiek knalde eruit zonder dat er scherpte of andere irritante tekortkomingen de klank verstoorde. Zelds de plaat van Dido bleek toch wel mee te vallen. De tingels b.v. bleken dus koeienbellen. We hebben in deze opstelling dan ook veel muziek gedraaid. Zowel van plaat als van CD. Hierna hebben we de Array phonotrap vervangen door de Holfi, en weer wat van dezelfde platen gedraaid. Ook zeker niet verkeerd. Deze phonotrap kost 1/4 van de Array, maar weet toch heel redelijk in de buurt te komen. Het enige wat er verminderde was een klein beetje lucht in het klankbeeld en wat resolutie. Toen werd het langzamerhand tijd voor de Pizza's en wat frisse lucht. Hierna wilde Geerdie nog graag horen hoe de Arcam zich als preamp hield. Ook dit viel helemaal niet tegen. Zeker een heel goede basis om deze versterker als voorversteker te gebruiken en alleen een andere eindversteker te kopen. Het idee van Geerdie om een passieve voortrap te gaan gebruiken zou ik zeker eerst eens goed uitproberen. Vaak zijn CD-spelers niet krachtig genoeg om een eindversterker rechtstreeks aan te sturen. Ik heb vanmiddag (weer) gehoord dat versterkers en bekabeling een zeer belangrijke rol spelen. Met alleen een goede CD-speler en goede speakers met een gemiddelde versterker is echte kwaiteit toch moeilijk haalbaar. Rest mij nog om Geerdie en z'n vrouw hartelijk te bedanken voor het gastvrije onthaal. En z'n zoontje voor het geduld wat hij moest opbrengen. Geerdie had hem n.l. belooft dat hij vuurtje mocht stoken in de tuinkachel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Leuke recensie Hans! Omdat ik bij jou heb gehoord hoe Array's kunnen acteren zullen deze veel sets naar een v Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Mooi verhaal en een leerzame middag dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Dag Hans, Dat is snel. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Klap klap klap klap Leuke verhalen weer, wel een beetje de bekende weg maar Hans heeft toch weer de moeite genomen om bij elkaar 4 versterkers mee te sjouwen Zou een stereo eindbak van Array het ook zo goed doen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 augustus 2006 Report Share Posted 6 augustus 2006 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Prachtig beschreven verhaal. Daar ik de luisterruimte van Geerdie een beetje ken en zijn problemen aldaar kan ik me voorstellen dat Geerdie een heerlijke muziekale middag heeft beleefd met de Array's en de translator speakers. Geerdie's probleem is toch de versterking. Die Translators vragen een versterker met vermogen om eruit te halen wat er inzit. Dat was voor een poosje terug toen ik er was met de Audio Analogue versterkers ook zo.Ook mijn AA's lieten toen verschillen horen in vergelijking met Geerdie's versterker,de Arcam.Toen werd het ook al duidelijk dat er iets aan de versterking moest gebeuren. @ Hans, Goh,je bent wel weer helemaal terug van je vakantie,he En gelijk alweer op bezoek bij iemand en volop bezig hear op het forum. @ Geerdie, Ik wil toch nog iets zeggen als een soort van overweging,soort van tip. Kijk regelmatig de div 2e hands site's af,want ik kom toch regelmatig advertenties tegen van diversen grote versterkers en tegen schappelijke prijzen. Wat is je maximale budget voor een andere versterker? Verder zou ik als ik jou was blijven doorsparen om toch uiteindelijk de versterker te kunnen kopen die de translators waardig is. groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 @ Hans: Leuke recensie! Altijd leuk om jouw verhalen op dit forum te lezen. @ Geerdie: Je weet nu waartoe de Translators in staat zijn. Veel succes met het zoeken naar een mooie eindtrap! mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 @ Geerdie, Ik wil toch nog iets zeggen als een soort van overweging,soort van tip. Kijk regelmatig de div 2e hands site's af,want ik kom toch regelmatig advertenties tegen van diversen grote versterkers en tegen schappelijke prijzen. Hear, Hififorum, Hifi.nl, Ebay; ik speur ze regelmatig af. Het merendeel van het gebodene valt al snel af. Vaak is het ouwe meuk waarvan je maar af moet wachten hoelang het blijft functioneren. Dan heb je ook nog het highend-spul van > Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Ruud, je hebt een PB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Je maakt me nieuwsgierig, KeesW. Vertel me meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 augustus 2006 Author Report Share Posted 7 augustus 2006 Ik denk dat ik toch weer bij een winkel uitkom. We gaan rustig verder met sparen, want ik probeer het in Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 augustus 2006 Author Report Share Posted 7 augustus 2006 Je maakt me nieuwsgierig, KeesW.Vertel me meer... Dat was dat merk wat we bij Hobo vorig jaar mei aan de kant zette... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Beste Hans, Ook jij bedankt voor zoveel lof. De Advance Acoustics staat op mijn lijstje, samen met de Parasound Halo/HCA3500 en de Bryston 4B ST. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 augustus 2006 Author Report Share Posted 7 augustus 2006 Verkocht het slecht via Hobo? Integendeel, Hobo verkoopt dat nog steeds. Laat ik duidelijk zijn: Bij de Hear platenspeler-phonotrappendag vorig jaar mei draaiden we in eerste instantie met Audio Research op de Master Grand Slamm. Dit klonk onder de toen aanwezige omstandigheden niet zo best. Het was allemaal een beetje erg tam zeg maar. We hebben de AR toen vervangen door 'n Marsh transistorbak. Dit maakte de klank een stuk dynamischer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Beste Hans, Ook jij bedankt voor zoveel lof. De Advance Acoustics staat op mijn lijstje, samen met de Parasound Halo/HCA3500 en de Bryston 4B ST. De Parasound Halo JC-1 mono's kan ik je aanraden. Ze fungeren al een tijdje bij mij naar volle tevredenheid als opvolgers van een Mark Levinson 334 eindtrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Beste Hans, Ook jij bedankt voor zoveel lof. De Advance Acoustics staat op mijn lijstje, samen met de Parasound Halo/HCA3500 en de Bryston 4B ST. De Parasound Halo JC-1 mono's kan ik je aanraden. Ze fungeren al een tijdje bij mij naar volle tevredenheid als opvolgers van een Mark Levinson 334 eindtrap. Beste Theo, Hoe verhoud zich de klank van de Parasound tov de ML? En het dynamische karakter? Is de Parasound snel of "romantisch" ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 augustus 2006 Author Report Share Posted 10 augustus 2006 Beste Hans, Ook jij bedankt voor zoveel lof. De Advance Acoustics staat op mijn lijstje, samen met de Parasound Halo/HCA3500 en de Bryston 4B ST. De Parasound Halo JC-1 mono's kan ik je aanraden. Ze fungeren al een tijdje bij mij naar volle tevredenheid als opvolgers van een Mark Levinson 334 eindtrap. Beste Theo, Hoe verhoud zich de klank van de Parasound tov de ML? En het dynamische karakter? Is de Parasound snel of "romantisch" ? Ik ken enkele Mark Levinson versterkers vrij goed (kwa klank dan). Ik vind deze t.o.v. b.v. Krell een fractie rustiger. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Parasound is inderdaad nogal dynamisch, "upfront" of "in your face", al naar gelang hoe je het wenst uit te drukken. Een ML is dan toch een stuk rustiger zeg maar. Echter: Parasound versterkers hebben doorgaans weinig tot geen moeite hebben met "lastige" speakers, zeker geldt dat voor zware jongens als de Halo. Technisch denk ik dus wel een aanrader voor de Translators, of het je smaak is zul je met luisteren moeten bepalen. @Geerdie: elke hifidealer die weigert jou thuis te laten proberen is je geld niet waard (wat mij betreft) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 Thanx Cabletalk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 Parasound is inderdaad nogal dynamisch, "upfront" of "in your face", al naar gelang hoe je het wenst uit te drukken. Een ML is dan toch een stuk rustiger zeg maar.Echter: Parasound versterkers hebben doorgaans weinig tot geen moeite hebben met "lastige" speakers, zeker geldt dat voor zware jongens als de Halo. Technisch denk ik dus wel een aanrader voor de Translators, of het je smaak is zul je met luisteren moeten bepalen. @Geerdie: elke hifidealer die weigert jou thuis te laten proberen is je geld niet waard (wat mij betreft) Die omschrijving doet me aan mijn Aragon blokken denken, maar die zijn wel wat ruwer in het hoog, douwen kunnen ze goed iig en moeilijke speakers zijn geen probleem Op htforum staan 2 Halo eindbakken te koop, een dikke A21 en een A23, beide met P3 pre-amp (maar zonder pre zal ook wel lukken). Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts