rli Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 http://www.yatego.com/villavinyl/p,42ff5e4...llschablone-iec Kan iemand mij uitleggen of dit hulpstuk nauwkeurig is voor het afstellen van een element? En hoe het werkt en of een leek zoals ik daar ook meer uit de voeten kan, of toch maar een bezoek aan audio selectief. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 7 augustus 2006 Author Report Share Posted 7 augustus 2006 ik heb veel verhalen gelezen over het wel en wee van het instellen van een element, effectieve armlengte, overhang, bla bla bla. Ik heb een schon sjabloon en eerlijk is eerlijk ik snap echt geen donder van heel die theorie. Op de ondrkant van het sjabloon kun je de effectieve armlengte opmeten (de afstand van draaipunt arm tot de naaldtip. Dan moet je natuurlijk wel eerst weten wat die afstand moet zijn. En dat opmeten kun je volgens mij nooit goed uitvoeren. Maar goed reacties graag. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Die clear audio ken ik niet. Vergeet die effectieve armlengte, overhang etc. die is voor het afstellen met zo'n schabloon niet relevant. Ieder schabloontje werkt hetzelfde: Gewoon het element zo draaien in de headshell dat de hartlijn van het element parallel loopt met de 2 lijnen op de 2 aangegeven nulpunten van het schabloon. Meer is er eigenlijk niet aan te verhapstukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Deze heeft als voordeel dat je de hart afstand spindel-draaipuntarm nauwkeurig kan instellen. Verder is het gelijk alle andere schabloons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlow Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 De instelling met de Clearaudio is heel eenvoudig. Het midden gedeelte past over de spindel. De naald van het uitschuifbare gedeelte plaats je exact op het draaipunt van de arm. Hiermee is het plateau van de Clearaudio ingesteld om het element in te regelen. Het element moet op een rondje terecht komen en evenwijdig aan de belijning lopen. Als je dat voor elkaar hebt is het element uiterst precies ingesteld. Het hulpmiddel van Clearaudio is van metaal en pas je aan aan de lengte van de arm en daarmee erg eenvoudig en nauwleurig. In hoeverre de Clearaudio echt nauwkeurig is heb ik nooit nagemeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Deze heeft als voordeel dat je de hart afstand spindel-draaipuntarm nauwkeurig kan instellen.Verder is het gelijk alle andere schabloons. Ok, dat is wel nuttig/handig als je de positie van de armbevestiging op de basis ook nog in moet stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Zo niet dan heb je het nog niet goed ingeregeld. Prettige wedstrijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 In hoeverre de Clearaudio echt nauwkeurig is heb ik nooit nagemeten. Het is niet hoe nauwkeurig de schabloon is, maar hoe goed kan jij er mee omgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 In hoeverre de Clearaudio echt nauwkeurig is heb ik nooit nagemeten. Het is niet hoe nauwkeurig de schabloon is, maar hoe goed kan jij er mee omgaan. De berichten hier kloppen echt wel. We moeten alleen beseffen, denk ik, dat je bij het verhaal van clearaudio jezelf vastpint op een montageafstand. Die is wel belangrijk, maar een protractor met 2 (meest voorkomend) ipv 1 punt (clearaudio) is onafhankelijk van de montageafstand. Die moet wel goed zijn , begrijp me niet verkeerd, maar als de 2 punten op de protractor lukken, dan geeft dat wel aan, dat de montageafstand juist is. Vandaar dat de 2 punten op de protractor niet altijd lukken in elke situatie. De montageafstand en de overhang zijn namelijk vooraf niet altijd in orde. En met in orde bedoel ik de waarde n van die parameters nodig voor de IEC- verhoudingen die horen bij de vaak voorkomende 66- 121mm protractors. Je kunt dus niet altijd zeggen, dat de montageafstand niet van belang is en je gewoon met de protractor op weg kunt. Vaak lukt het zo, maar echt niet altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 augustus 2006 Report Share Posted 7 augustus 2006 Je kunt dus niet altijd zeggen, dat de montageafstand niet van belang is en je gewoon met de protractor op weg kunt. Vaak lukt het zo, maar echt niet altijd. Dat klopt wel Jan. Maar je mag er van uit gaan dat de fabrikant de arm juist monteert. Overigens is er niet 1 juiste montage afstand, dan zouden we ook geen 9", 10" of zelfs 12" armen hebben. Die montage afstand geeft een bepaalde offsethoek die bij de lengte van arm hoort. Je mag toch wel aannemen dat dat minstens in orde is. Ok dat is niet altijd zo maar dan ben je anyway lost. Is het juist gemonteerd dan werkt die 2-puntsafstelling altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 8 augustus 2006 Author Report Share Posted 8 augustus 2006 De instelling met de Clearaudio is heel eenvoudig. Het midden gedeelte past over de spindel. De naald van het uitschuifbare gedeelte plaats je exact op het draaipunt van de arm. Hiermee is het plateau van de Clearaudio ingesteld om het element in te regelen. Het element moet op een rondje terecht komen en evenwijdig aan de belijning lopen. Als je dat voor elkaar hebt is het element uiterst precies ingesteld. Het hulpmiddel van Clearaudio is van metaal en pas je aan aan de lengte van de arm en daarmee erg eenvoudig en nauwleurig. In hoeverre de Clearaudio echt nauwkeurig is heb ik nooit nagemeten. hi, hoe kun je de naald nu precies op het draaipunt van de arm zetten? Dat moet je dan toch zelf vasthouden met de kans dat het gaat verschuiven? Er zit geen putje precies op het draaipunt van de arm, dat zou makkelijk zijn geweest. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 De instelling met de Clearaudio is heel eenvoudig. Het midden gedeelte past over de spindel. De naald van het uitschuifbare gedeelte plaats je exact op het draaipunt van de arm. Hiermee is het plateau van de Clearaudio ingesteld om het element in te regelen. Het element moet op een rondje terecht komen en evenwijdig aan de belijning lopen. Als je dat voor elkaar hebt is het element uiterst precies ingesteld. Het hulpmiddel van Clearaudio is van metaal en pas je aan aan de lengte van de arm en daarmee erg eenvoudig en nauwleurig. In hoeverre de Clearaudio echt nauwkeurig is heb ik nooit nagemeten. hi, hoe kun je de naald nu precies op het draaipunt van de arm zetten? Dat moet je dan toch zelf vasthouden met de kans dat het gaat verschuiven? Er zit geen putje precies op het draaipunt van de arm, dat zou makkelijk zijn geweest. Robin En dat is nou net het manco van deze sjabloon. Het enige dat je er echt goed mee kan instellen is de afstand van de arm. De rest kan makkelijker met de veel goedkopere Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Zo niet dan heb je het nog niet goed ingeregeld. Prettige wedstrijd. Dat elk MM element de 100mu moet kunnen halen is veel te kort door de bocht, ook de kwaliteit van de arm speelt hierin een grote rol. Zo is de arm van een Technics SL1200 niet bepaald een goede spoorder, bijv een Ortofon X3-MC kwam hierin niet verder als 60mu maar in een Rega P3 haalde hij makkelijk de 80mu en in de Pro-Ject Xpression met Carbon arm haalde hij zelfs nog iets meer. Dit zelfde heb ik vastgesteld met een Ortofon OMB5, Philips GP412mk2 en een Stanton 500e-mk2, de eninge MM van deze 3 die het heel goed in de SL1200 arm deed was de Stanton 500e-mk2 die lijkt bijna voor de Technics arm gemaakt te zijn Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Zo niet dan heb je het nog niet goed ingeregeld. Prettige wedstrijd. Dat elk MM element de 100mu moet kunnen halen is veel te kort door de bocht, ook de kwaliteit van de arm speelt hierin een grote rol. Zo is de arm van een Technics SL1200 niet bepaald een goede spoorder, bijv een Ortofon X3-MC kwam hierin niet verder als 60mu maar in een Rega P3 haalde hij makkelijk de 80mu en in de Pro-Ject Xpression met Carbon arm haalde hij zelfs nog iets meer. Dit zelfde heb ik vastgesteld met een Ortofon OMB5, Philips GP412mk2 en een Stanton 500e-mk2, de eninge MM van deze 3 die het heel goed in de SL1200 arm deed was de Stanton 500e-mk2 die lijkt bijna voor de Technics arm gemaakt te zijn Marcel Ja wiedes, je gaat de Tour de France toch ook niet op een oma fiets rijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 8 augustus 2006 Author Report Share Posted 8 augustus 2006 kortom ene bezoek aan Audio Selectief lijkt mij beter!!! Succes verzekerd. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 kortom ene bezoek aan Audio Selectief lijkt mij beter!!! Succes verzekerd. Robin Vraag dan ook om enige uitleg hoe je zelf je element kan monteren en hij weet ongetwijfeld een goedkoper schabloon als die van Clear Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 En dat is nou net het manco van deze sjabloon. Het enige dat je er echt goed mee kan instellen is de afstand van de arm. De rest kan makkelijker met de veel goedkopere Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Zo niet dan heb je het nog niet goed ingeregeld. Prettige wedstrijd. Dat elk MM element de 100mu moet kunnen halen is veel te kort door de bocht, ook de kwaliteit van de arm speelt hierin een grote rol. Zo is de arm van een Technics SL1200 niet bepaald een goede spoorder, bijv een Ortofon X3-MC kwam hierin niet verder als 60mu maar in een Rega P3 haalde hij makkelijk de 80mu en in de Pro-Ject Xpression met Carbon arm haalde hij zelfs nog iets meer. Dit zelfde heb ik vastgesteld met een Ortofon OMB5, Philips GP412mk2 en een Stanton 500e-mk2, de eninge MM van deze 3 die het heel goed in de SL1200 arm deed was de Stanton 500e-mk2 die lijkt bijna voor de Technics arm gemaakt te zijn Marcel Ik ben het hier mee eens maar ik vind bovendien die 100 micron te hoog gegrepen. Ik moet erkennen dat ik er geen hoogte van kan krijgen. Ik heb wel die HFN- test-lp, die wel met microns werkt, maar heb meer gewerkt met die van J. Kool die weer werkt met snijsnelheden bij 300 Hz. Ik doe dus eigenlijk te weinig op het vlak van spoorprestaties. Misschien omdat die bij een goed ingestelde combinatie niet meer te verbeteren zijn. Maar in een dik verzamelboek van HF Choice kom ik veel DT-s tegen die niet verder komen dan 70 tot 80 micron. Een raadsel. Bovendien kan ik me tests van vroeger uit de betere tijd van HVT herinneren waarbij 70 micron heel normaal was. Ik meen dat voor de meeste lp-s dat bedrag ook genoeg moet zijn. Ik denk dat je zal schrikken van deze parameter bij sommige heel dure mc- modelletjes! Ik dacht dat zo'n dure Decca ribbon op dit vlak schandelijk lage waarden produceerde! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Zo niet dan heb je het nog niet goed ingeregeld. Prettige wedstrijd. Dat elk MM element de 100mu moet kunnen halen is veel te kort door de bocht, ook de kwaliteit van de arm speelt hierin een grote rol. Zo is de arm van een Technics SL1200 niet bepaald een goede spoorder, bijv een Ortofon X3-MC kwam hierin niet verder als 60mu maar in een Rega P3 haalde hij makkelijk de 80mu en in de Pro-Ject Xpression met Carbon arm haalde hij zelfs nog iets meer. Dit zelfde heb ik vastgesteld met een Ortofon OMB5, Philips GP412mk2 en een Stanton 500e-mk2, de eninge MM van deze 3 die het heel goed in de SL1200 arm deed was de Stanton 500e-mk2 die lijkt bijna voor de Technics arm gemaakt te zijn Marcel Ik heb die 1200-arm best hoog zitten. Moet echter niet uit het harde dj- milieu komen uiteraard. Ik vermoed dat het hier te maken heeft met de invloed van de hoogte van de rf. Als de armkonditie optimaal is, tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 kortom ene bezoek aan Audio Selectief lijkt mij beter!!! Succes verzekerd. Robin Ja, denk ook dat Haudio je veel beter de werking van zo'n schabloon kan uitleggen dan wij dat zouden kunnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Na de schabloon even een testplaat raadplegen , horizontale modulatie van 50,60,70,80,90 en 100 mu amplitude. Elk mm element moet de 100mu kunnen halen. Zo niet dan heb je het nog niet goed ingeregeld. Prettige wedstrijd. Dat elk MM element de 100mu moet kunnen halen is veel te kort door de bocht, ook de kwaliteit van de arm speelt hierin een grote rol. Zo is de arm van een Technics SL1200 niet bepaald een goede spoorder, bijv een Ortofon X3-MC kwam hierin niet verder als 60mu maar in een Rega P3 haalde hij makkelijk de 80mu en in de Pro-Ject Xpression met Carbon arm haalde hij zelfs nog iets meer. Dit zelfde heb ik vastgesteld met een Ortofon OMB5, Philips GP412mk2 en een Stanton 500e-mk2, de eninge MM van deze 3 die het heel goed in de SL1200 arm deed was de Stanton 500e-mk2 die lijkt bijna voor de Technics arm gemaakt te zijn Marcel Ik heb die 1200-arm best hoog zitten. Moet echter niet uit het harde dj- milieu komen uiteraard. Ik vermoed dat het hier te maken heeft met de invloed van de hoogte van de rf. Als de armkonditie optimaal is, tenminste. SL1200 arm is inderdaad best goed hoor, maareh toch is hij moeilijk optimaal te combineren met elementen. De ervaring die ik heb opgedaan was met een nieuwe SL1200m5g , dus een speling vrije arm. Dat het te maken heeft met de arm/naald rf geloof ik graag, wat opvalt is dat vooral elementen die een rf realiseren tussen de 9 en de 11Hz het best presteerden. Marcel ik moet zeggen dat de laatste opmerking een hele goeie is. Is weinig tegenin te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Ik heb een Geo Disc van Mobile Fidelity. Als je die gebruikt is het allemaal zo moeilijk niet. Ik ben toevalig net bezig met het installeren van een oude Denon 160 in een Thorens 160. Ik barst in de schroefjes maar die ik heb zijn natuurlijk weer te lang. Dat is het probleem tegen routine kan je niet op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Tsja, die Hifi News testplaat heb ik ook. Daar zit ook een sjabloon bij. Alleen werkt die met een pijl die je precies naar het midden van het scharnierpunt van de arm moet laten wijzen. Probleem is alleen te bepalen waar dat midden van dat scharnierpunt nou precies zit. Daarom heb ik zo'n gedownload sjabloon gebruikt, de Stevenson protractor. Zou geschikt moeten zijn voor een Rega RB250 arm, zoals die ook op mijn Nottingham Analogue Horizon SE zit. Maar op zo'n Stevenson protractor is de testplaat nou weer niet op afgesteld. De dwarskrachtcompensatie instellen met de plaat, dat lukt zo weer niet. Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts