Pjotr Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Hoi Manus, dat hangt er helemaal vanaf hoe nauwkeurig de arm op de basis bevestigd is en ook een beetje af van het element (de afstand van de bevestigingpunten tot de naaldtip verschilt enigszins tussen verschillende elementen). In principe heb je 2 punten op de plaat vanaf de spindel waar de fouthoek nul is. Wat je met zo'n schabloon doet is de positie van het element zo instellen dat die nulpunten goed staan. De positie in de headshell hangt daarmee af van hoe nauwkerig de afstand van het draaipunt van de arm tov de spindel is. Er zijn verschillende opvattingen over waar die 2 nulpunten op de plaat tov de spindel zich moeten bevinden: IEC is de standaard maar daarnaast zijn er de ide Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Hoi Manus, dat hangt er helemaal vanaf hoe nauwkeurig de arm op de basis bevestigd is en ook een beetje af van het element (de afstand van de bevestigingpunten tot de naaldtip verschilt enigszins tussen verschillende elementen). In principe heb je 2 punten op de plaat vanaf de spindel waar de fouthoek nul is. Wat je met zo'n schabloon doet is de positie van het element zo instellen dat die nulpunten goed staan. De positie in de headshell hangt daarmee af van hoe nauwkerig de afstand van het draaipunt van de arm tov de spindel is. Er zijn verschillende opvattingen over waar die 2 nulpunten op de plaat tov de spindel zich moeten bevinden: IEC is de standaard maar daarnaast zijn er de ide Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Ik heb een Geo Disc van Mobile Fidelity. Als je die gebruikt is het allemaal zo moeilijk niet. Ik ben toevalig net bezig met het installeren van een oude Denon 160 in een Thorens 160. Ik barst in de schroefjes maar die ik heb zijn natuurlijk weer te lang. Dat is het probleem tegen routine kan je niet op. Alu dekplaatje eraf. Dan nog iets eruit. En je hebt een min of meer normale bevestiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Tsja, die Hifi News testplaat heb ik ook. Daar zit ook een sjabloon bij. Alleen werkt die met een pijl die je precies naar het midden van het scharnierpunt van de arm moet laten wijzen. Probleem is alleen te bepalen waar dat midden van dat scharnierpunt nou precies zit.Daarom heb ik zo'n gedownload sjabloon gebruikt, de Stevenson protractor. Zou geschikt moeten zijn voor een Rega RB250 arm, zoals die ook op mijn Nottingham Analogue Horizon SE zit. Maar op zo'n Stevenson protractor is de testplaat nou weer niet op afgesteld. De dwarskrachtcompensatie instellen met de plaat, dat lukt zo weer niet. Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Volgens mij zit er eentje bij die ze reserveren voor een 9- inch- arm. En dat is nou juist de universele. Geen probleem met het richten van pijlen en zo. Gewoon twee punten op 66 en 121 . Dus dat is de universele. Lukt het niet dan is het niet in orde. Duidelijk zat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Tsja, die Hifi News testplaat heb ik ook. Daar zit ook een sjabloon bij. Alleen werkt die met een pijl die je precies naar het midden van het scharnierpunt van de arm moet laten wijzen. Probleem is alleen te bepalen waar dat midden van dat scharnierpunt nou precies zit.Daarom heb ik zo'n gedownload sjabloon gebruikt, de Stevenson protractor. Zou geschikt moeten zijn voor een Rega RB250 arm, zoals die ook op mijn Nottingham Analogue Horizon SE zit. Maar op zo'n Stevenson protractor is de testplaat nou weer niet op afgesteld. De dwarskrachtcompensatie instellen met de plaat, dat lukt zo weer niet. Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Trouwens , hoe bevalt die MC20E? Als zijnde een underdog- je ? Zou het terecht zijn, dat hij een minder goeie naam heeft dan die twee Denons, bedoel ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Tsja, die Hifi News testplaat heb ik ook. Daar zit ook een sjabloon bij. Alleen werkt die met een pijl die je precies naar het midden van het scharnierpunt van de arm moet laten wijzen. Probleem is alleen te bepalen waar dat midden van dat scharnierpunt nou precies zit.Daarom heb ik zo'n gedownload sjabloon gebruikt, de Stevenson protractor. Zou geschikt moeten zijn voor een Rega RB250 arm, zoals die ook op mijn Nottingham Analogue Horizon SE zit. Maar op zo'n Stevenson protractor is de testplaat nou weer niet op afgesteld. De dwarskrachtcompensatie instellen met de plaat, dat lukt zo weer niet. Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Op de uiterste punt... Ja, dat kan ik wel plaatsen. Rega heeft een erfenis vanaf de japanse oem- armen die ze lieten maken voordat hun eigen range begon. En je weet, hoe dat gaat met die japanners: overhang van 15 tov het meer normale 18 mm- werk. Dus inderdaad: element naaar voren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Hoi Manus, dat hangt er helemaal vanaf hoe nauwkeurig de arm op de basis bevestigd is en ook een beetje af van het element (de afstand van de bevestigingpunten tot de naaldtip verschilt enigszins tussen verschillende elementen). In principe heb je 2 punten op de plaat vanaf de spindel waar de fouthoek nul is. Wat je met zo'n schabloon doet is de positie van het element zo instellen dat die nulpunten goed staan. De positie in de headshell hangt daarmee af van hoe nauwkerig de afstand van het draaipunt van de arm tov de spindel is. Er zijn verschillende opvattingen over waar die 2 nulpunten op de plaat tov de spindel zich moeten bevinden: IEC is de standaard maar daarnaast zijn er de ide Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Klopt in principe. Maar wee je gebeente als het niet lukt, wat dus vrij vaak voorkomt. Werkt het, dan zit het goeg. Klopt, maar het werkt niet altijd.... Nou vaak Soms... Als het niet lukt met zo'n eenvoudig malletje, lukt het ook niet met welk ander malleteje dan ook ongeacht de prijs. Of hoe fancy high-tech of glimmend zo ook mogen zijn... Kun je de arm verplaatsen, zoals met de SME's, dan moet je er uit kunnen komen als het in eerste instantie niet lukt. Anders zit er niet anders op dan het element zo goed mogelijk te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Klopt in principe. Maar wee je gebeente als het niet lukt, wat dus vrij vaak voorkomt. Werkt het, dan zit het goeg. Klopt, maar het werkt niet altijd.... Nou vaak Soms... Als het niet lukt met zo'n eenvoudig malletje, lukt het ook niet met welk ander malleteje dan ook ongeacht de prijs. Of hoe fancy high-tech of glimmend zo ook mogen zijn... Kun je de arm verplaatsen, zoals met de SME's, dan moet je er uit kunnen komen als het in eerste instantie niet lukt. Anders zit er niet anders op dan het element zo goed mogelijk te zetten. Het blijft trial and error. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Klopt in principe. Maar wee je gebeente als het niet lukt, wat dus vrij vaak voorkomt. Werkt het, dan zit het goeg. Klopt, maar het werkt niet altijd.... Nou vaak Soms... Als het niet lukt met zo'n eenvoudig malletje, lukt het ook niet met welk ander malleteje dan ook ongeacht de prijs. Of hoe fancy high-tech of glimmend zo ook mogen zijn... Kun je de arm verplaatsen, zoals met de SME's, dan moet je er uit kunnen komen als het in eerste instantie niet lukt. Anders zit er niet anders op dan het element zo goed mogelijk te zetten. Ik lees hier: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Als het niet lukt met zo'n eenvoudig malletje, lukt het ook niet met welk ander malleteje dan ook ongeacht de prijs. Of hoe fancy high-tech of glimmend zo ook mogen zijn... >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nou daar ben ik het dus niet mee eens. De ontwerper van een bepaalde geometrie beoogt een bepaalde fouthoekkromme. Als je dus een goedkoop malletje hebt dat jou precies in staat stelt om met de aanwezige montageafstand de overhang en de offset bij dat armontwerp in orde te krijgen, dan zit je dus ineens op de geometrie die de ontwerper belooft. Of dat malletje nou goedkoop of duur is... Qua ontwerp kan de geometrie dus best een bastaardje zijn. Maar met het juiste malletje is het zo gefixt. Net als bij de meer normale 66/ 121mm- malletjes! Vandaar dat je op V. Engine vrij veel malletjes kan downloaden . Een hoop mensen vinden soms precies de goeie. Ik moet wel zeggen, dat sommige fabrikanten alleen maar werken met zo'n plastic opsteekbeugeltje om de headshell heen. Daar boek je niet de beste resultaten mee. Want de offset wordt door zo'n ding niet in voldoende mate opgedrongen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Beste Headshell, De IEC, L Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 9 augustus 2006 Author Report Share Posted 9 augustus 2006 Beste Headshell, De IEC, L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Beste Headshell, De IEC, L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Tsja, die Hifi News testplaat heb ik ook. Daar zit ook een sjabloon bij. Alleen werkt die met een pijl die je precies naar het midden van het scharnierpunt van de arm moet laten wijzen. Probleem is alleen te bepalen waar dat midden van dat scharnierpunt nou precies zit.Daarom heb ik zo'n gedownload sjabloon gebruikt, de Stevenson protractor. Zou geschikt moeten zijn voor een Rega RB250 arm, zoals die ook op mijn Nottingham Analogue Horizon SE zit. Maar op zo'n Stevenson protractor is de testplaat nou weer niet op afgesteld. De dwarskrachtcompensatie instellen met de plaat, dat lukt zo weer niet. Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Trouwens , hoe bevalt die MC20E? Als zijnde een underdog- je ? Zou het terecht zijn, dat hij een minder goeie naam heeft dan die twee Denons, bedoel ik? Die bevalt prima hoor. Over welke Denons heb je het? Niet dat ik dan kan vergelijken hoor, ik heb ze nog nooit geprobeerd of beluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Tsja, die Hifi News testplaat heb ik ook. Daar zit ook een sjabloon bij. Alleen werkt die met een pijl die je precies naar het midden van het scharnierpunt van de arm moet laten wijzen. Probleem is alleen te bepalen waar dat midden van dat scharnierpunt nou precies zit.Daarom heb ik zo'n gedownload sjabloon gebruikt, de Stevenson protractor. Zou geschikt moeten zijn voor een Rega RB250 arm, zoals die ook op mijn Nottingham Analogue Horizon SE zit. Maar op zo'n Stevenson protractor is de testplaat nou weer niet op afgesteld. De dwarskrachtcompensatie instellen met de plaat, dat lukt zo weer niet. Met die Stevenson protractor moet het element (Benz Micro MC20E2) wel helemaal op het uiterste punt van de headshell vastgezet worden. Is dat normaal? Afijun, het blijft prutsen Trouwens , hoe bevalt die MC20E? Als zijnde een underdog- je ? Zou het terecht zijn, dat hij een minder goeie naam heeft dan die twee Denons, bedoel ik? Die bevalt prima hoor. Over welke Denons heb je het? Niet dat ik dan kan vergelijken hoor, ik heb ze nog nooit geprobeerd of beluisterd. De DL160 en de DL 110 zijn HiOutput MC- elemeneten in dezelfde prijsklasse. Die worden eigenlijk in 1 keer genoemd als er een vraag komt. En nooit de Benz MC20. Minder bekend. Onderschat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts