rienberends Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Wat zou er nou in die verdomde M.I.T kastjes zitten en dan met name in de l.s. kabels?? Heeft iemand ze weleens opengemaakt/gebroken??Ik heb recentelijk mijn M.I.T. term.3 vervangen door Audioquest type 4 en wat me opvalt, is dat er een heel gordijn lijkt te zijn weggetrokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Volgens mij zitten er spoeltjes in. Maar ik heb ze nooit van binnen gezien, dus het is van horen zeggen/lezen. Als er spoeltjes in zitten, zijn het (m.i.) per definitie slechte kabels, want een kabel hoort alleen maar te geleiden, een geen extra inductie te introduceren. Nou doet een 'gewone' kabel dat natuurlijk ook wel een beetje, maar dat is doorgaans te verwaarlozen. Oh ja, spoeltjes dempen hoge tonen, dus dat 'er een gordijn is weggetrokken' dat kan kloppen dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 In het ene kastje zit een spoeltje en in een een ander een zobelfilter. Beiden hebben als functie om de oscillatie van een versterker tegen te gaan. Bij een zeer breedbandig ontwerp, kan dat wel eens het geval zijn. Bij de combinatie Spectral/Avalon worden altijd MIT kabels aangeraden en dat klinkt echt wel hoor. Om eerlijk te zijn vind ik ook niet dat dergelijke toestanden in een kabel horen te zitten. Transparent (opgericht door de ex-vrouw van de eigenaar van MIT) werkt ook met dergelijke kastjes. Volgens hun filosofie zouden ze de lengte van de kabel moeten compenseren, zodat je er eigenlijk "geen" kabel tussen hebt. In hoevere dat werkt, tja, dat moet iedereen voor zich uitmaken. Ik heb jaren met de MIT T2 gespeeld en ik vond/vind het wel een aangenaam stuk touw. Maar ik ben er ook aan gewend en dan heb je minder moeite met de kleuring die deze kabel geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 ik kan het draadje zosnel niet vinden, maar iemand had zo'n kastje eens opengehaald. Een spoeltje van een paar cent inderdaad. Je zou als de waarde bekend is kunnen berekenen hoeveel decibel dit ongeveer moet schelen bij een bepaalde toonhoogte. Hoeveel effect het heeft weet ik niet. Het lijkt me een vorm van audiofiele toonregeling. Ik zou liever een digitale EQ gebruiken om het geluid naar smaak (en van goede kwaliteit) te beinvloeden.. Edit: Dat van oscillatie.. misschien kan het.. maar ik denk dat dit toch meestal onzin moet zijn.. Een goed versterkerontwerp zal waarschijnlijk ZO weinig last van dit probleem (wat het ook precies is?) hebben.. Maar in Audioland is het natuurlijk de sport om van de kleinste mug de grootste Mammoet te maken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CableTalk Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Het is een soort filternetwerkje dat de kwaliteit ten goede zou moeten komen, met name de fasecorrectheid en natuurlijke klank zouden hiervan profiteren (volgens MIT dan). Op de site van MIT staat een flink aantal publicaties en technische papers die de theorie achter deze kastjes beschrijven. Ikzelf krijg bij MIT juist altijd het gevoel dat de fase juist niet helemaal klopt. Ben het met Henrie eens dat kabels met toegevoegde spoetjes en/of electronica niet de voorkeur genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 .....Bij de combinatie Spectral/Avalon worden altijd MIT kabels aangeraden en dat klinkt echt wel hoor.... Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar vermoed dat dit toch voor een groot deel te maken heeft met het feit dat de importeur van Avalon in Nederland 'toevallig' ook MIT en Spectral importeert. In andere landen in de combinatie van Avalon met deze twee merken een stuk minder vanzelfsprekend. En ja, ik heb in het Hilversumse verscheidene Avalons erg mooi horen spelen op met MIT bekabeling, maar wie zegt dat het in die zelfde akoestiek en zelfde set maar dan met andere bekabeling niet nog een stuk beter had kunnen klinken? Overigens heb ik bij deze zelfde dealer Avalon ook erg fraai horen spelen op Pass Labs met Siltech kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Ik heb ooit eens een opengewerkt MIT3 kastje gekregen, daar zaten 2 kernspoeltjes in. De kabel had vier aders die parallel stonden (2 dikke hoofdaders en 2 bypass aders die slechts ~0,7 mm2 waren), er stond slechts een spoel in serie van een van de bypass aders en de ander parallel. Er is nergens een condensator te bekennen. De waarde van de grote spoel was ~1.4 mH de klene 0.066 mH. Wat betreft kwaliteit van de spoelen die is matig 1mm draad op de grote spoel en <0,4 mm op de kleine. Elektrisch schema kan ik niet zo snel tekenen alles was al losgetrokken en het is lang geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 Maar dan moet je je natuurlijk afvragen in hoeverre Patell hier een sociaal/commercieel wenselijk antwoord gaf. Immers hij bevond zich op dat moment in het hol van de Spectral/Avalon leeuw in Nederland. Nogmaals voor alle duidelijkheid: met deze combinatie van merken zijn zeer zeker topresultaten te bereiken, maar dat wil niet zeggen dat het met een ander combinatie niet kan. Ik stuur mij Avalons aan met Krell. Zou best eens ter vergelijk een Spectral amp er naast willen horen. Misschien kan het inderdad nog beter? Heb al wel een keer een paar MIT interlinks tussen mijn preamp en eindverstrekers gehad, maar het resultaat hiervan was teleurstellend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 8 augustus 2006 Report Share Posted 8 augustus 2006 scroll even in onderstaande pagina.... MIT kastje opengewerkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Ik heb (had) zo'n kabel met een kastje: de Transparant MusicLink Plus. Zat in eerste instantie tussen DAC en voorversterker, later tussen voor- en eindversterker. Moet wel goed zijn gezien de prijs die ik er indertijd voor betaald heb....... Heb hem er nu tussenuit gehaald en vervangen door een 'normale' kabel, niets bijzonders en eigenlijk hoor ik geen verschil....... Sterker nog, het lijkt alsof ik iets meer detail hoor. Dat laatste gooi ik maar op verbeelding. Maar hoe het ook zij, het geluid is niet slechter. En dat met en kabel die 40 keer goedkoper is...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Ik (had) zo'n kabel met een kastjeen vervangen door een 'normale' kabel het geluid is niet slechter. En dat met en kabel die 40 keer goedkoper is...... Wat heb je trouwens met de winst gedaan, Satch? Bier van gekocht of cd's? Loes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Oh nee..... Niet alweer Welke winst? De Transparant ligt nog gewoon op de keukentafel, te wachten op een liefhebber die zijn talenten wel waardeert. Of een set heeft die w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts