rienberends Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Waarom worden er bij het testen van apparatuur/luidsprekers/ls kabel/interlinks/tweaks etc. altijd alleen gebruik gemaakt van zgn. supermooi opgenomen cd s/vinyl? Je ziet dan altijd namen als Diana Krall, Dead Can Dance, Dire Straits, Norah Jones etc. Ikzelf gebruik vaak minder spectaculaire cd s/vinyl als beoordeling.Je komt dan vaak voor grote verrassingen te staan ,in de trant van:Wat hoor ik nu allemaal voor aangenaams? Persoonlijk draai ik dan oude soulopnames uit de 70ties en denk dan vaak:Wow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Luisteren met muziek die je mooi vindt en goed kent lijkt het me beste. Maar als je bepaalde kwaliteiten van een set wil beluisteren op bepaalde extremen is het wel handig dat je wat cd's meeneemt waar deze extremen opstaan. Met goed opgenomen stemmateriaal waar niet te veel aan geknutseld is kun je beijvoorbeeld het realiteitsgehalte van de set beoordelen; hoe sterk krijg je het gevoel dat er ook werkelijk iemand voor je staat. Voor het laag gebruik ik graag het tweede deel van de orgelsymfonie van Saint-Sa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Dat CD's/LP's van Norah Jones vaak als referentie CD/LP worden gebruikt begrijp ik ook niet helemaal. (afgezien van 't feit of 't iemands muzieksmaak is of niet!) Het is een allesbehalve geweldige opname (ondanks 't famueze Blue-Note label) Ik gebruik ook nooit bijzondere CD's, maar CD's die ik qua muziek mooi vind en tevens goed zijn opgenomen en bepaalde klank eigenschappen naar voren halen. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 9 augustus 2006 Author Report Share Posted 9 augustus 2006 Dat CD's/LP's van Norah Jones vaak als referentie CD/LP worden gebruikt begrijp ik ook niet helemaal. (afgezien van 't feit of 't iemands muzieksmaak is of niet!)Het is een allesbehalve geweldige opname (ondanks 't famueze Blue-Note label) Ik gebruik ook nooit bijzondere CD's, maar CD's die ik qua muziek mooi vind en tevens goed zijn opgenomen en bepaalde klank eigenschappen naar voren halen. Groeten, Alco Ik gebruik vaak die ouwe soul-opnames uit de 70 ties(philly bv.) omdat ze toen verguisd werden vanwege hun zgn. overproductie( te veel van het goede in 1 groef) en vaak blijkt dan dat dat helemaal niet zo is/was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Waarom worden er bij het testen van apparatuur/luidsprekers/ls kabel/interlinks/tweaks etc. altijd alleen gebruik gemaakt van zgn. supermooi opgenomen cd s/vinyl? Je ziet dan altijd namen als Diana Krall, Dead Can Dance, Dire Straits, Norah Jones etc. Omdat de meeste "audiofielen" geen ontwikkelde smaak hebben aangaande muziek maar zij slechts graag naar een set of een onderdeeltje ervan luisteren. Het door jou aangehaalde muziekbehang leidt hen niet af van hun hogere doel: een steeds "betere" set waarmee zij, niet gehinderd door enige kennis van mogelijke manipulaties tijdens of na het opnameproces, telkens een n Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Waarom worden er bij het testen van apparatuur/luidsprekers/ls kabel/interlinks/tweaks etc. altijd alleen gebruik gemaakt van zgn. supermooi opgenomen cd s/vinyl? Je ziet dan altijd namen als Diana Krall, Dead Can Dance, Dire Straits, Norah Jones etc. Omdat de meeste "audiofielen" geen ontwikkelde smaak hebben aangaande muziek maar zij slechts graag naar een set of een onderdeeltje ervan luisteren. Het door jou aangehaalde muziekbehang leidt hen niet af van hun hogere doel: een steeds "betere" set waarmee zij, niet gehinderd door enige kennis van mogelijke manipulaties tijdens of na het opnameproces, telkens een n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Toch opvallend dat de gemiddelde luistersessie ook niet veel verder komt dan dit soort cd's. Beetje licht klassiek, beetje jazzy geneuzel, beetje Pink Floyd, Norah Jones inderdaad... En zet je een keer Dream Theater op, loopt iedereen weg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Je ziet dan altijd namen als Diana Krall, Dead Can Dance, Dire Straits, Norah Jones etc. Dit zijn geen referentie CD's, dit zijn demo CD's voor de handel. Diaree Steets hoor je idd wel erg vaak als er verkocht moet worden. Afgezien dat het muzikaal best wel zijn kwaliteiten heeft zijn er weinig sets die het zo vernaggelen dat het niet meer klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Ja, het klopt wel. Altijd dezelfde meuk..maar als je kijkt naar muziek die de meesten hier draaien ligt die ook heel vaak in dat genre zoniet in veel gevallen in de jazzhoek. Ik neem altijd opnames mee die ik in ieder geval goed ken op het gebied van de menselijke stem ..iets klassieks met violen en/of klavecimbel..iets met percussie..iets uit het rockgebeuren en een paar actuele popcd's die ik op dat moment veel draai. En daarnaast bewust een mindere opname omdat ik wil weten wat zo'n set daarmee doet omdat we ook vaak gewoon de radio aan hebben overdag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Tori Amos meenemen. Als die stem er onvervormd uitkomt, komt elke stem er onvervormd uit Ik heb maar 1 keer muziek geluisterd met het doel iets nieuws te kopen. Ik had geloof ik Lacuna Coil en Dream Theater bij me. Daar luisterde ik toen (en nu nog) veel naar. Ik redeneerde gewoon 'als dit goed klinkt, vind ik het best'. En nee, het klinkt niet op alle setjes goed... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Als ik de geluidskwaliteit moet beoordelen draait het iig uit op The Wall van Pink Floyd, Approx. 45 minutes van Incense (helemaal niet zo'n bijzondere opname, wel analoog geloof ik) en The colour of spring van Talk Talk. Die heb ik daarvoor al zo vaak gebruikt, ik ken ze binnenstebuiten. PF en TT zijn natuurlijk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Beste Henk, Als je een beetje geoefend bent dan luister je daar wel doorheen hoor. Zeker met speakers, tenzij ze natuurlijk in een ruimte staan die galmt als een kerk, maar meestal is dat niet zo in een gewone winkel. Midden en hoog is best goed te beoordelen onafhankelijk van de ruimte, met het laag ligt dat wat anders. Maar heb je vele ruimten gehoord en weet wat ze doen dan kun je ook nog wel aardig wat van de basweergave zeggen. En speakers die erg kritisch zijn kwa plaatsing zijn sowieso niet mijn keuze. Neemt niet weg dat ik daar wel aandacht aan schenk en ze ook thuis beluisterd moeten worden. Maar een eerste globale indruk kun je best vrij aardig in de winkel krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 The Wall van Pink Floyd Leraar: "IF YOU DON'T EAT YOUR MEAT, YOU CAN'T HAVE ANY PUDDING!!!! HOW CAN YOU HAVE ANY PUDDING IF YOU DON'T EAT YOUR MEAT??!!!" Dat kwam er steeds duidelijker uit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 9 augustus 2006 Report Share Posted 9 augustus 2006 Met een beetje stom gepingel kan je met een paar minuten horen waartoe een set in staat is, dat lukt een heel stuk lastiger met een lang aangehoude toon van Miles. Het pingel muziekje heeft meestal wat simpele instrumentjes die elkaar lekker de tijd geven om lekker duidelijk te starten en stoppen of zo als je wilt uitsterven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Ik heb wel eens het idee dat met jazz-muziek of met vrij rustige muziek iedere set goed klinkt,en dat ze het daarom doen.Zo hoeven ze bepaalde apparaten geen slechte recentie te geven en houden ze de importeur te vriend.Niet echt objectief dus. Heb hier zelf ook wel wat ervaring mee.Liep eens een keer bij een audio-zaak binnen,op zoek naar een nieuwe versterker.Ze hadden een set staan en ik even luisteren.Begon met Katie Melua,lekker rustig dus.Dat klonk helemaal niet verkeerd,gewoon erg goed eigenlijk.Vervolgens zette ik Metallica op en viel zowat uit mijn stoel.Gewoon slecht te noemen!De stem klonk niet als James Hetfield,de basgitaar klonk ook anders,de snare-drum leek niet op een snare-drum.Gewoon een mis-match tussen de versterker en de luidsprekers.Daarna met Live hetzelfde resultaat.Maar met Christina Aguilera was het weer wel goed.Als ik thuis wat uitprobeer zijn de cd's van Katie Melua en Christina Aguilera altijd de cd's die de minste of zelfs geen verschillen laten horen.Terwijl met Metallica of nog veel heftigere metal de verschillen vaak veel duidelijker te horen zijn. Misschien is dit meerdere mensen wel eens opgevallen?Dat het van de cd afhangt of je verschil hoort of niet?Mij in elk geval wel en daarom lees ik een recentie ook altijd met de nodige scepcis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 als ik bij een zaak langs gaat dan neem ik veel cdrtjes mee met house, ouwe shit uit de 70's, jamiroquai, prince. Je ziet ze dan kijken Ik heb helemaal niks audiofiels qua opname. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 als ik bij een zaak langs gaat dan neem ik veel cdrtjes mee met house, ouwe shit uit de 70's, jamiroquai, prince. Je ziet ze dan kijken Ik heb helemaal niks audiofiels qua opname. Robin drum and bass, lamb, portishead, orbital, beck, underworld, lekker kicken, niet voor de verkopers Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Bij dreamtheater blijf ik echt wel staan hoor.............. Is ook meestal wel goed opgenomen, behalve die live at budokan die was wat minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 10 augustus 2006 Author Report Share Posted 10 augustus 2006 Diaree Steets hoor je idd wel erg vaak als er verkocht moet worden. Zou dat met een doelgroep te maken hebben Als je 25 /30 jaar geleden nwe. luidsprekers ging kopen,vroeg de verkoper vaak of je meer pop of klassieke muziek draaide? Zei je dan pop, kwam ie geheid met JBL aanzetten,andersom was het vaak AR(acoustical research), met het argument dat die bepaalde ls beter met pop overweg kon en vice versa. Zou het achteraf onzin geweest zijn????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Voor een luistertest neem ik tenminste altijd mee: 1. Missa Solemnis van Mozart (Harnoncourt, Teldec): de verstaanbaarheid en transparantie van een koor en de solisten zijn kritisch en erg onderscheidend. 2. Pagan Symfonie van Bantock (op Hyperion): een zeer fraai, ingetogen en subtiel begin met mooie fluit, strijkers en harp, later gevolgd door stevige percussie en "een muur van koper" die op je afkomt. 3. Schilderijententoonstelling, uitgevoerd op het orgel van de Notre Dame door Jean Guillou. In sommige passages op deze CD gaat het z Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Ik luister zo breed mogelijk. Meest simpel opgenomen muziek die ik op dat moment thuis ook veel draai. Daarmee voorkom je dat je te eenzijdig koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Als je 25 /30 jaar geleden nwe. luidsprekers ging kopen,vroeg de verkoper vaak of je meer pop of klassieke muziek draaide? Zei je dan pop, kwam ie geheid met JBL aanzetten,andersom was het vaak AR(acoustical research), met het argument dat die bepaalde ls beter met pop overweg kon en vice versa. Zou het achteraf onzin geweest zijn????? Nee, naar mijn mening niet. Titanium tweeters van JBL zijn nu eenmaal wat zwaarder belastbaar dan de textieldome's van AR. Ze houden het wat langer uit bij popmuziek met langdurig grote energieniveau's. Klassiek heeft ook wel hoge niveaus maar doorgaans niet langdurig. Nadeel van titanium is dat het eerder hoorbaar opbreekt dan textiel, dat valt misschien wat minder op bij scheurende gitaren maar is wel hinderlijk bij kamermuziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Als je 25 /30 jaar geleden nwe. luidsprekers ging kopen,vroeg de verkoper vaak of je meer pop of klassieke muziek draaide? Zei je dan pop, kwam ie geheid met JBL aanzetten,andersom was het vaak AR(acoustical research), met het argument dat die bepaalde ls beter met pop overweg kon en vice versa. Zou het achteraf onzin geweest zijn????? Nee, naar mijn mening niet. Titanium tweeters van JBL zijn nu eenmaal wat zwaarder belastbaar dan de textieldome's van AR. Ze houden het wat langer uit bij popmuziek met langdurig grote energieniveau's. Klassiek heeft ook wel hoge niveaus maar doorgaans niet langdurig. Nadeel van titanium is dat het eerder hoorbaar opbreekt dan textiel, dat valt misschien wat minder op bij scheurende gitaren maar is wel hinderlijk bij kamermuziek. Volgens mij, was de Dome net door AR uitgevonden,er zal nog geen spraken van metal zijn geweest voor het hoog. Als je de Bas van de AR destijds gehoort hebt weet je wat ze bedoelen met Jazz speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Stel, ik vind de kastjes van mijn MIT-kabels opeens niet interessant genoeg meer en besluit dus iets anders aan te schaffen. Gewapend met een paar cd's begeef ik mij naar de lokale geluidsboer. Punt Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Bij de meeste ouwe AR's (AR-2a(x),3A(improved),LST, 10 pi,waren de domes van een soort papierpulp gemaakt.(tweeter en mid).De latere modellen sommige niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts