Henrie Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 wat is een referentie-cd ? een cd waar muziek op staat die gespeeld is op akoestische instrumenten, waarvan je zelf heel goed weet hoe ze in het echt klinken. ook moet je opname locatie heel goed kennen. alle andere cd's zijn leuk, maar ze geven alleen maar het verschil aan tussen je eigen set die van een ander. veel belangrijker is het verschil tussen je eigen set en de werkelijkheid. We hebben deze discussie al eens eerder gehad, maar wat nou als je nooit akoestische muziek luistert? Dan heb je dus geen 'echte' referentie. Dus moet je wel op je gevoel, je smaak afgaan, met (niet-akoestische) muziek die je goed kent. Zo doe ik het tenminste wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 wat is een referentie-cd ? een cd waar muziek op staat die gespeeld is op akoestische instrumenten, waarvan je zelf heel goed weet hoe ze in het echt klinken. ook moet je opname locatie heel goed kennen. alle andere cd's zijn leuk, maar ze geven alleen maar het verschil aan tussen je eigen set die van een ander. veel belangrijker is het verschil tussen je eigen set en de werkelijkheid. We hebben deze discussie al eens eerder gehad, maar wat nou als je nooit akoestische muziek luistert? Dan heb je dus geen 'echte' referentie. Dus moet je wel op je gevoel, je smaak afgaan, met (niet-akoestische) muziek die je goed kent. Zo doe ik het tenminste wel... precies! maar dan is het geen HIFI meer maar MYFI (ook niks mis mee natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 wat is een referentie-cd ? een cd waar muziek op staat die gespeeld is op akoestische instrumenten, waarvan je zelf heel goed weet hoe ze in het echt klinken. ook moet je opname locatie heel goed kennen. Erik dit is een non-argument. Jij weet ook donders goed dat een en het zelfde instrument ook niet altijd het zelfde klinkt, of de ruimte waarin het gebruikt wordt (lege kerk, volle kerk). Het verschil tussen twee gelijksoortige instrumenten is nog veel groter. Een goed muzikus kan een en het zelfde instrument van moment tot moment anders laten klinken. Waar is je referentie ...? Ten slotte, alle instrumenten zijn acoustisch!. Anders kun je ze niet horen. B.v. een electrische gitaar is niet alleen het stuk hout met snaren maar ook de op een klank getunede versterker en luidspreker. Het totaal is het instrument. Uiteindelijk is en blijft het jou, al dan niet bewuste, interpretatie van wat je gehoord hebt. Het vinden van "de waarheid in muziek/geluidsreproductie" is m.i. verspilde moeite / onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 wat is een referentie-cd ? een cd waar muziek op staat die gespeeld is op akoestische instrumenten, waarvan je zelf heel goed weet hoe ze in het echt klinken. ook moet je opname locatie heel goed kennen. Erik dit is een non-argument. Jij weet ook donders goed dat een en het zelfde instrument ook niet altijd het zelfde klinkt, of de ruimte waarin het gebruikt wordt (lege kerk, volle kerk). Het verschil tussen twee gelijksoortige instrumenten is nog veel groter. Een goed muzikus kan een en het zelfde instrument van moment tot moment anders laten klinken. Waar is je referentie ...? Ten slotte, alle instrumenten zijn acoustisch!. Anders kun je ze niet horen. B.v. een electrische gitaar is niet alleen het stuk hout met snaren maar ook de op een klank getunede versterker en luidspreker. Het totaal is het instrument. Uiteindelijk is en blijft het jou, al dan niet bewuste, interpretatie van wat je gehoord hebt. Het vinden van "de waarheid in muziek/geluidsreproductie" is m.i. verspilde moeite / onmogelijk. dus HIFI bestaat niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 11 augustus 2006 Members Report Share Posted 11 augustus 2006 Als ik al in een winkel ga luisteren (meestal hebben ze toch niet wat ik zoek), neem ik dus live-muziek mee. Ik ga regelmatig naar rockconcerten, en dat geluid (ook al wordt dat vaak afgekraakt) wil ik dus thuis ook. Unplugged - Alice In Chains, 24 Nights- Eric- Clapton, PULSE - Pink Floyd, Minimum Maximum - Kraftwerk, dat soort dingen. Dat wil ik bloedhard kunnen spelen, en dan moet het beter gaan als thuis... Lukt meestal niet in een winkel. Heb ik toevallig een keer zo'n bui dat ik Mudvayne, Sytem Of A Down, Korn, of wat mijn part Rammstein mee heb, ja dan moet je inderdaad die verkopers zien. Er zijn trouwens winkels waar dat geen enkel probleem is, alleen hebben die vaak weer niet de spullen waar mijn eventuele intresse naar uitgaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 dus HIFI bestaat niet? Anders dan in zoiets als DIN 45500, ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 wat is een referentie-cd ? een cd waar muziek op staat die gespeeld is op akoestische instrumenten, waarvan je zelf heel goed weet hoe ze in het echt klinken. ook moet je opname locatie heel goed kennen. alle andere cd's zijn leuk, maar ze geven alleen maar het verschil aan tussen je eigen set die van een ander. veel belangrijker is het verschil tussen je eigen set en de werkelijkheid. Hoi Erik... weer terug.... Wel 100% mee eens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 augustus 2006 Report Share Posted 11 augustus 2006 (edited) Wat interesseert je wel? Misschien kunnen we het daar over hebben... Ps. de naam Dream Theater komt van een of ander theater (ik meen in New York) dat niet meer bestaat... Edited 12 augustus 2006 by HEAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2006 Report Share Posted 12 augustus 2006 Heb je nog aanraders, voor wat nieuwer werk betreft? Om eerlijk te zijn, ik heb Marillion pas echt ondekt toen Fish vervangen is. Ik vind de albums met Steve Hogart als zanger dan ook stukken beter dan de eerdere albums. De beste albums van Marillion tot nu toe zijn Brave (absolute nummer 1) en Marbles. Fish heeft wel prima solowerk, maar tijdens zijn marillion-periode was hij te prominent aanwezig (uitzonderingen daargelaten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 12 augustus 2006 Members Report Share Posted 12 augustus 2006 Ik ben meer blijven hangen bij het oudere werk, puur omdat ik gewoon meer gecharmeerd ben van Fish (hoewel Brave inderdaad een heel goed album is). Die Hogarth vind ik 't 'm net niet hebben (zijn stem is trouwens wel heel goed), maar hij probeerd te veel zijn stempel op Marillion te drukken, waardoor Marillion eigenlijk meer een Hogarth band werd. Fish deed dat eigenlijk ook, maar daar ben ik (zoals ik al aangaf) een stuk meer van gecharmeerd. Wat trouwens wel een heel goede cd is (kan effe niet op de naam komen), is een acoustische live-cd van Fish, maar ik geloof onder de naam Dick Brothers of zoiets. Hele goede uitvoeringen van zowel Marillion-nummers als eigen werk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2006 Report Share Posted 12 augustus 2006 Sodejuu en Arden, Beiden bedankt voor de tips/meningen. Ik had ook al een mailtje gehad van Silversurfer. Hij raadde ook (o.a.) Brave aan. Ik denk dat ik daar maar eens mee begin dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 12 augustus 2006 Members Report Share Posted 12 augustus 2006 Wat trouwens wel een heel goede cd is (kan effe niet op de naam komen), is een acoustische live-cd van Fish, maar ik geloof onder de naam Dick Brothers of zoiets. Hele goede uitvoeringen van zowel Marillion-nummers als eigen werk... 'K weet het weer, het is deze... Fish- Acoustic Session (The Dick Bros Record Company) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 12 augustus 2006 Report Share Posted 12 augustus 2006 Neem gewoon Desolation van Cuby & Blizzards mee. Niet alleen goed klinkende cd's als referentie nemen, ook niet goed opgenomen cd's moeten aanvaardbaar klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 augustus 2006 Report Share Posted 16 augustus 2006 (edited) Bij het uitzoeken van mijn autoradio had ik een cd-tje gebrand met 2 tonen: 20 kHz en 20440 Hz. De "sets" die de verschiltoon lieten horen zijn het niet geworden. Groet, Jacco Edited 16 augustus 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 16 augustus 2006 Report Share Posted 16 augustus 2006 Bij het uitzoeken van mijn autoradio had ik een cd-tje gebrand met 2 tonen: 20 kHz en 20440 Hz. De "sets" die de verschiltoon lieten horen zijn het niet geworden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 16 augustus 2006 Report Share Posted 16 augustus 2006 Bij het uitzoeken van mijn autoradio had ik een cd-tje gebrand met 2 tonen: 20 kHz en 20440 Hz. De "sets" die de verschiltoon lieten horen zijn het niet geworden. Groet, Jacco Dat je nog geluisterd hebt, of mocht je geen scoop menemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 16 augustus 2006 Report Share Posted 16 augustus 2006 wat is een referentie-cd ? een cd waar muziek op staat die gespeeld is op akoestische instrumenten, waarvan je zelf heel goed weet hoe ze in het echt klinken. ook moet je opname locatie heel goed kennen. alle andere cd's zijn leuk, maar ze geven alleen maar het verschil aan tussen je eigen set die van een ander. veel belangrijker is het verschil tussen je eigen set en de werkelijkheid. Een stratocaster blijft een stratocaster, ook al speel je op de plee, zo ook met een stradivadius (of hoe heet dat kreng), ecetra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Bij het uitzoeken van mijn autoradio had ik een cd-tje gebrand met 2 tonen: 20 kHz en 20440 Hz. De "sets" die de verschiltoon lieten horen zijn het niet geworden. Groet, Jacco Dat je nog geluisterd hebt, of mocht je geen scoop menemen? Dan had ik eerst moeten uitleggen wat dat voor ding was aan die verkoper... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Bij het uitzoeken van mijn autoradio had ik een cd-tje gebrand met 2 tonen: 20 kHz en 20440 Hz. De "sets" die de verschiltoon lieten horen zijn het niet geworden. Groet, Jacco Dat je nog geluisterd hebt, of mocht je geen scoop menemen? Dan had ik eerst moeten uitleggen wat dat voor ding was aan die verkoper... Groet, Jacco Je was hoogstwaarschijnlijk opgepakt wegens terroristische activiteiten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Hallo, ben het helemaal eens met mensen die er ook niet tegen kunnen als altijd het zelfde plaatje gedraaid wordt. Krijg er de kriebels van. Maar soms moet je want anders zetten ze het af voor dat het goed en wel begonnen is. Luister sessie in Mecc Maastricht. Luidsprekers van Terrazo (ofzo) Die kerel bleef maar vragen of het stuk erg dynamisch was. Nou en! Daar moeten ze maar tegen kunnen voor dat geld. B&W in Duitsland. Maakte die knakker niet uit wat je op zette. Had Mezzanine bij me van Massive Atack. Eerste nummer doet wonderen op een N801 en laat je maag inhoud terug komen van de druk in het laag (nee B&W hatertjes onder ons, niet van de slechte kwaliteit (gelieve dus ook niet te reageren op kwaliteit)). Een goeie is ook het album Blood&gold van Nerve (stevige metal) en The Fragile van Nine Inch Nails. Weer eens wat anders dan idd Norah Jones (wat ik best, ik zeg best leuk vind). Die twee Metal cd's heb ik beluisterd (natuurlijk vaak op mijn eigen set) maqar toen ook bij Wijnbergen in Heerlen op een Audio Analogue Maestro met Focal Diva utopia. LEKKER!!! Ze bestaan wel luister sessies waar ook iets anders gedraaid mag worden. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterkarin Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 "Het toppunt op dit vlak vind ik dan van die verkopers die bij de verkoop van een platenspeler Brothers in Arms op LP gaan draaien. Dat is toch de omgekeerde wereld. Waarom is dat een omgekeerde wereld? (waarschijnlijk een domme vraag) Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 "Het toppunt op dit vlak vind ik dan van die verkopers die bij de verkoop van een platenspeler Brothers in Arms op LP gaan draaien. Dat is toch de omgekeerde wereld. Waarom is dat een omgekeerde wereld? Het is het album dat juist gepromoot werd om het feit dat het ddd was. Daarmee heeft het toen (1985) voor velen de introductie met cd-kwaliteit betekent en is een ongelooflijke stimulans voor de verkoop van cd's en cd-spelers geweest. Ook dankzij de muziek natuurlijk, die voor de smaakvolle consument het mooiste was wat ie ooit gehoord had... De lp, waarop enkele nummers ingekort waren i.v.m. de (on)mogelijke tijdsduur per speelkant, is er alleen maar even "bijgedaan" voor de mensen die toen nog geen cd-apparatuur hadden. De kwaliteit is er dan ook naar. Er moest immers bewezen worden dat cd de vervanger van de lp zou worden. Als iemand dan ook beweert dat die lp beter klinkt dan de cd dan weet je dat de kwaliteit van de apparatuur in de set bij diegene lichtelijk uit verhouding zijn. Voor de onlangs uitgebrachte dubbel-lp editie was dat inkorten overigens niet nodig. De naar mijn mening* mooist uitgebrachte versie is de stereo-sacd. (*= maar daar vroeg niemand naar.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Voor de onlangs uitgebrachte dubbel-lp editie was dat inkorten overigens niet nodig. De naar mijn mening* mooist uitgebrachte versie is de stereo-sacd. (*= maar daar vroeg niemand naar.) Wat is je mening over de nieuwe dubbelaar t.o.v. de 180g versie van Simply Vinyl (die ik overigens vrij magertjes vind klinken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Voor de onlangs uitgebrachte dubbel-lp editie was dat inkorten overigens niet nodig. De naar mijn mening* mooist uitgebrachte versie is de stereo-sacd. (*= maar daar vroeg niemand naar.) Wat is je mening over de nieuwe dubbelaar t.o.v. de 180g versie van Simply Vinyl (die ik overigens vrij magertjes vind klinken). Daar kan ik eenvoudigweg geen oordeel over geven omdat ik die nieuwe lp-versie niet gehoord heb. Of nog niet heb hoeven aanhoren, dat is misschien beter geformuleerd. Maar na een cd, lp, geremasterde cd, xrcd, lp, sacd en dualdisc heb ik het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts