Jump to content

Mijn escapades met TL

Sietse
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal

Ik geloof dat ik hier nog niet eerder een topic heb gehad en vind dat ik dat nu maar eens moest proberen. Ik ben hier al een tijdje geregistreerd maar ben door een samenloop van omstandigheden verzeild geraakt bij het forum van zelbouwaudio en dat is een beetje mijn thuisbasis geworden.

Waarom dit komende verhaal. Nou, het is misschien wel een leuk verhaal (zal m'n best doen) en het kwam in een ander topic even ter sprake en als ik iets beloof probeer ik dat te doen.

Zoals menigeen hier weet ben ik verslaafd aan TL kasten. Begin jaren 80 liep ik er toevallig tegen aan en was ik verkocht. Sinsdien bouw ik alleen maar TL kasten maar meestal bestaande ontwerpen met eigen keuze aan bezetting. Waarom? Nou omdat de bij zo'n ontwerp voorgestelde units mij meestal te duur waren en met andere lukte het ook wel.

Wat is er nu anders in mijn doen en laten vandaag de dag? Welnu ik filter alles 6dB en dat was ook voor mij nieuw.

boxen3au.jpg

En hier is het mee begonnen. Een ontwerp uit de K&T 2/2000 van de firma Newtronics. Natuurlijk met eigen gekozen units.

De doorsnede

proeftl6yc.jpg

en het filter

filterdriepithd4.jpg

Nou het heeft wel enige moeite gekost om het goed werkend te krijgen want het kleine basmidje was eerst een W130S van Visaton en die kon niet waar maken wat de fabrikant beweerde. Uiteindelijk via het toen HiFi forum een SPH135KEP van Monacor er in gezet en probleem over. Want de crossover frequenties liggen op 100 en 4300 Hz. Belangrijk dus dat die basmid een beetje breedbandig moet zijn.

Wat ook leuk was, is, dat tijdens een discussie over korrektienetwerken in een filter plotseling naar voren kwam dat ik de tweeter fout had gedimt, nl met 1 weerstand in serie. Welnu, stijfkop die ik ben, hield vol dat het wel goed was tot wanhoop van Jeroen-d denk ik, maar we kwamen er uit. Jeroen had gelijk. Zoals ik het had verlaag je de scheidings frequentie en dat merk je vooral als je de boel op een hoger volume zet. Maar ik was door lektuur op het verkeerde been gezet.

Het eind resultaat nu is, dat ik zelf vind dat ik een stel geweldig klinkende Tl kasten heb. De beste tot nu toe. Ik zelf denk dat de oorzaak van die vloeiende weergave van laag naar mid door het twee en halfweg princiepe van het filter is. Want voor ik deze kasten ging bouwen heb ik dat princiepe geprobeerd in mijn toenmalige kasten en dat werd dus ook gelijk beter.

Wat ook nog afwijkt van het originele ontwerp is het feit dat de kamer voor de basmid een basreflex is. Hiervoor heb ik een gaatje gezaagd recht achter de basmid. En die kijkt dus uit halverwege in de line. Ik vind het beter klinken dan in de gesloten situatie.

Dus ze zijn klaar en wat ga je dan doen he.

Vertel ik straks over verder. Hondje zal wel even weg moeten.

Ze zijn indedaad laagohmig en vragen ook wel wat van de versterker.

Maar goed, we gaan verder. Want zoals ik al schreef, het project is klaar en toen ?

Nou weet je jongens, met in je neus zitten peuteren schiet ook niet op en bovendien is die voorraad vrij beprekt en ledigheid is des duivels oorkussen.

Dus in de loop der tijden heb ik zo een en ander in de doos zitten. Als ik nu eens een kastje ging bouwen voor de verkoop, dan ruimt het een beetje op en is ook goed voor mijn hobby potje. Dus uitgangs positie twee tweeters visaton G20FFL en daarbij die W130S woofertjes. Maar om daarmee een TL te bouwen, nou nee. Dus twee woofertjes bij besteld en als basmid twee tangbandjes. Breedbandertjes dus. Maar wat ga ik er nu mee doen. Nou, bij het volgende moet je maar rekenen " hoe ouwer hoe gekker " (60-tiger)

boxprojectppdiverseyz9.jpg

Leuk he, ik ben hier uitgegaan van de Pied piper, maar dat wou niet echt goed omdat de middentonen teveel aan de bovenkant naar buiten komen door de Tangband die van achteren open is. En nu waarom al die doorsnedes? Nou, ik had bedacht, dat, als ik die tussenpanelen zo bewerk dat ik ze er los in kan schuiven en er toch niet uit vallen, dan kan ik door het verschuiven ervan allerlei soorten boxen uitproberen.

En dat ben ik dus wezen doen. Best wel leuk en het houd je uit de kroeg. Wat is het uiteindelijk geworden?

boxprojectpp5ew4.jpg

Nou het ging op het laatst om deze mogelijkheden die allemaal wel wat hadden, maar het beste samenspel met de units onderling zat in kastje 3. Een TQWT of zoiets. Dus binnenwerk vast gelijmd en voila

projectbox65oa.jpg

Wat een weelde nietwaar, dat ik op m'n ouwe dag daar tegenaan mag kijken van uit mijn luisterplekje. En de weergave? Nou beter dan ik had verwacht. Helemaal niet slecht. Maar ja, Nu was er op het forum iemand bezig met een BR kast met vier woofers en daar bij twee basmids en een tweeter. Nou hartstikke mooi project. Maar vier woofers? moet dat nou? Het heeft ff geduurd voor het licht bij mij aanging. Want die driepitters zijn inderdaad laagohmig en met vierpitters zou dat best wel eens anders kunnen worden.

Wordt vervolgt.

Heb ik in mijn vorige post vergeten te vertellen dat het filter het zelfde is als bij de driepitters maar dan met twee woofers en een andere waarde spoel voor de bas.

Dus vier wooferts, twee basmid en een tweeter. Die twee basmidjes zijn wel nodig heb ik ontdekt, want eentje alleen blijft wat achter. Dat heb ik dus ff zitten proberen. Die kastjes van de tweepitters bestaan dus nu niet meer. Zitten nu te veel gaten in en liggen op het stort.

vierpitters7va.jpg

Dus, wat gaat er nu gebeuren? Welnu, het gaat toch weer een TL worden met vier woofers, twee basmids en een tweeter. De laatsten in dappolito schakeling/opstelling. Dus zo en dan de linker plaatjes even weg denken.

vierpitters9jx.jpg

En dan hoop ik dat het er zo gaat uitzien, maar dan rechtovereind weet je wel .

vierpit22xt.jpg

En ja, de impedantie. Kijk, de woofers serieparallel leverd 8 ohm op. de basmids ga ik proberen in serie en parallel. En als ze eindigen als par. is de impedantie altijd nog hoger dan bij de driepitters.

Dan nog even het volgende. Ik ben met deze manier van filteren een TL een beetje anders gaan benaderen dan vroeger. Vooral ook omdat ik de bas zo laag affilter, ca 100 Hz. Ik zie ze nu meer als baskast met daarin of bovenop, wat je maar wilt, een tweeweg boxje. En dat boxje mag van mij een acoustische of basreflex of zelfs een TL zijn. En het zou best es kunnen dat die laatste optie er een heel klein beetje in gaat zitten.

Maar dat laat ik wel weten als ik er weer mee verder kan en dat zal wel mid of eind september worden. Want volgende week verdwijn ik een tijdje in het ziekenhuis en als ik daar weer weg mag, zal ik eerst vast niet met boxen mogen zeulen. Maar wat in het vat zit verzuurt niet he.

Dus, wordt vervolgt tzt.

Hoi Geerdie,

Tja, het is maar net hoe het gaat. Mijn oude boxen waren de Home Constructors TL.

Met twee woofers een 50mm dome mid van Phillips en de Visaton tweeter. Werkt wel maar ik bleef er ook mee om prutsten en ja ook een duur filter. Toen ik dat ontwerp van Newtronics tegen kwam, heb ik dat dure filter er uit gesloopt en het filter 6dB gemaakt. Die dome mid dus ook als basmid. En weet je, de weergave werd opeens een stuk beter. Vooral het verloop van laag naar mid. Verbaas ik me ook nu nog steeds over. En toen ben ik die driepitters gaan bouwen. Nog steeds geen spijt van.

Zo'n twee en halfweg systeen heeft wel wat. Ik doe het waarschijnlijk nooit weer anders.

Ja, och, ik heb het ook nooit anders gedaan. En die driepitters doen het zo goed dat ik daar niks meer te wensen heb. Ik zal er dus ook niks meer aan veranderen. En ja, meet app. heb ik niet maar zal proberen de komende wintertijd te zien of ik van die computer programma's iets zal snappen. En meetresultaten staan niet altijd garant voor de kwaliteit van de klank van de box. Dat heb ik zolangzamerhand wel meegekregen.

En avonturen vind ik eigenlijk best wel leuk B)

Hoi Peter, die foto is al weer een van een tijdje terug. Op dit ogenblik staan er wat beeldjes op. Kijk, als de "baas" dat mooi vindt, moet je dat nooit tegenspreken ;)

En resonanties van het voorpaneel valt nog al mee. De kasten zijn relatief vrij smal. Ik heb zoals al gezegt helemaal niets te klagen en dan moet je een keer zeggen dat het goed is zo. Afblijven dus. En ja, na alle jaren verkeer ik dus nu es in een situatie waarbij ik aan andere boxen kan pielen zonder aan muziek genot in te leveren. Toch wel een ongekende luxe voor mij.

En dan de vierpitters. Ik zit nog te dubben hoe ik de uitgang van de line zal doen.

11622projectbox%205.jpg

Zo had ik het in de tweepitter situatie. Aan de achterkant. Zit nu te denken aan de zijkant of de bovenkant. De grote kunst wordt straks er voor te zorgen dat er geen mid uit de line komt indien ik de kamer voor de basmids toch open maak. Want dan zit die opening weer in de line en vrij dicht bij de uitgang. Nu heb ik daar wel ideeen over, maar die opening van de line aan de achterkant is me niet zo bevallen.

Maar ik heb de tijd om na te denken. Suggesties?

Paulebappie schreef:

maar ik ben nooit echt tevreden geweest over het geluid. Er komt nog veel meer bij kijken dan alleen de frequentie en impedantie (fase bijvoorbeeld).

Ik zat nog ff de post door te bladeren, ja, die fase. Welnu, ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het gevoel, dat de fasereinheid tussen laag en mid beter is dan bij de " normale " filtering, waar men vaak bij ca 500Hz crosst.

Dat gevoel blijft mij bekruipen als ik zit te luisteren. Is misschien ook wel logisch omdat je eigenlijk een tweeweg hebt met bas ondersteuning. Of zo.. :confused:

• 1 month later...

Hallo allemaal, beetje stil hier geweest. Het heeft me ook niet echt meegezeten de afgelopen weken. Na een voorspoedig verloop van de operatie was ik vrij snel weer thuis en twee dagen later al weer terug in het medisch hotel. Plotseling probleem met 1 van de operatie wonden. Is nog steeds niet voorbij, maar het gaat de goede kant op.

Maar, ledigheid en zo. Afgelopen week kreeg ik weer es een idioot idee. Nou is dat niet vreemd hoor, gebeurd wel vaker, maar het is iets waar ik jullie mening wel eens van zou willen weten. Want waar kwam die antiek-grijze massa onder mijn antiek-blonde haren nu weer mee? Mijn driepitters verbouwen naar vierpitters.....:blink:

Stelletje idioten daar in mijn bovenkamer...:angry:

Maar goed, hoe dan. Nou in de hoogte wordt wel erg hoog en krijg ik niet door de "jurie". Dus bij gelijke kastafmeting zou het er dan zo uit moeten zien:

vierpittersnieuwestijlsg7.jpg

Inderdaad, de woofers aan de zijkanten.

Waarom deze eventuele verbouwing? Welnu, het leverd een hogere box impedantie op. vier woofers serie/parallel is 8 ohm, twee basmids serie 16 of par. 4 ohm. Wordt altijd hoger dan nu en minder kritisch voor een eindversterker. Dat is de belangrijkste reden.

De andere reden is de opstelling in de kamer. Zie foto.

boxopstellinghj5.jpg

Ondanks dat de basmid en tweeter hoog zitten staat de bank toch in de weg. Als ik op m'n luisterplek zit hangt het geluidsbeeld naar kinks, zo ongeveer waar die linker stoel staat. Dit is dus de tweede reden tot een mogelijke verbouwing.

Boxen en stoelen kan ik wel verschuiven, maar het gaat even om het princiepe.

Nu zou ik jullie mening wel eens willen weten over het te verwachten effect van de woofers aan de zijkanten van de boxen. Wetende dat de woofers op 100Hz 6dB worden afgefilterd. Ik heb daar geen ervaring mee.

Ok, ik begrijp dat niemand zich waagt aan een voorspelling. Dat maakt een dergelijk project natuurlijk wel spannend. Vind ik eigenlijk ook wel het leukst van de hobby. Wie niet waagt die niet wint nietwaar. Maar als ik er aan ga beginnen is het iets voor volgend jaar. Tijd genoeg dus om me te bezinnen alvorens te beginnen.

Eerst maar es de vierpittertjes van dit draadje afmaken.

Tja, en toen zat ik vanmiddag ff een cd'tje te luisteren en toen begon het weer , weet je wel.... Want ja, niemand durft enige voorspelling te doen hoe het zou kunnen uitpakken. Snap ik natuurlijk best wel, maar kijk de oplossing is simpel. Is natuurlijk altijd zo als je ergens een oplossing voor hebt bedacht. Achteraf dan he.

Kijk wat vinden jullie van de zijkanten van mijn boxen? Was ook veel werk hoor...., nooit in beeld...(mopper....mopper...) :D

driepittersproefly9.jpg

Dus, ff serieus, de boxen met de units naar binnen gedraaid. Probleem over. Netjes stereobeeld, ook al kijken mid en hoog ff de verkeerde kant uit.

Dus tzt de vierpitters nieuwe stijl..... B)

sietse,

als je een kopie uit dat tijdschrift wil, doe me dan even in een persoonlijk bericht je adres, stuur ik het je toe.

groet

Ik heb een hele stapel van de HH en de K&T. Hoef alleen maar even te weten welke jij bedoeld. Kan ik het ff opzoeken.

in een Duits zelfbouw-tijdschrift stond een tijdje terug een wild ontwerp voor een TL. 110 liter, met een 30 cm monacor of Visaton woofer erin.

wil niet uit mijn gedachten :huh:

deze TL sub misschien ??

Visaton TL sub 30

Zo, nog even het volgende.

Ik heb nog es even nagedacht over hoe ik die box zou moeten realiseren. Ik denk dat ik er wel uit ben. Na wat ingewikkelde constructies is het uiteindelijk toch weer vrij simpel. De kast wordt iets minder diep, van voren smaller maar van achter natuurlijk wat breeder dan de driepitters. Ze heten nu De Super 4 TL. Hoop dat die opschepperij lukt natuurlijk, maar ik krijg er steeds meer vertrouwen in. De hoek van de zijkant met woofers heb ik even bepaald door de plattegrond gewoon schaal 1 op 1 ouwerwets op papier te tekenen. Zo kom ik op een hoek van 20* .

super4tljc1.jpg

Het stukje rechts van het bovenaanzicht wordt een scharnierbaar zonnescherm. De voorkant van mijn woning zit pal zuidwaards en dus staat de hele dag de zon op de zijkant van de boxen. Dat lijkt me niet goed voor de wooferts. Bovendien zijn ze van de straat goed zichtbaar en met woofers aan de zijkant worden ze een blikvanger. Heb ik liever niet.

De uitgang van de line zit aan de voorkant en, zoals jullie zien, uitgang nieuwe stijl....Leuk he....rood lampje er in........ ;)

De line loopt bij de woofers omhoog, boven weer aan de zijkant naar beneden en onder het compartiment van de basmids weer omhoog, alwaar de golfjes de box kunnen verlaten zonder gezichtsverlies.... ;)

• 2 weeks later...

Zo, jullie maar weer ff bijpraten.

Ben weer goed gekeurd voor alle bezigheden en de ontbrekende spullen voor de vierpitters zijn besteld. Hoop ik volgende week binnen te hebben en dan zullen we es kijken wat die kastjes gaan doen.

Wat betreft de vierpitters nieuwe stijl, die heten nu de Super 4 TL. Hoe gaan ze er vermoedelijk uitzien?

super4kleurdn6.jpg

De kleur zal nog wel wijzigen maar wel een beetje in die sfeer blijven gezien de inrichting van de kamer. Het "plankje" naast de linker doorsnede moet een zonnescherm gaan worden, omdat de zijkanten van mijn boxen de hele dag in de zon staan. En dat lijkt me niet zo goed voor de basjes. Ik weet nog niet hoe ik dat precies zal doen. Luidsprekerdoek alleen lijkt me niet voldoende.

Maar ik heb het nog wel even aan tijd. Ga waarschijnlijk eerst nog ongeveer het zelfde bouwen, maar dan met twee woofers aan de zijkant. Heb ik nog liggen.

En ja, ken et ook nie helpe, maar ik ben bezig nu een droom te hebben.

De Golden 7 TL. 'T is nog maar een droom......maar wie weet...... :rolleyes:

• 2 weeks later...

En toen was er eindelijk eentje zover, dat ik es wat heb kunnen proberen en beluisteren.

Ziet er wel interessant uit nietwaar.

boxen2fd3.jpg

Eerste indruk, nou viel niet tegen. Maar zoals meestal, na een tijdje luisteren is er toch wel iets dat gaat storen. In dit geval het hoog. Dit nog even verder terug geschroeft en nu klinkt het allemaal wat meer in evenwicht.

De twee basmids zitten nu nog in een gesloten behuizing, maar gaat denk ik toch wel een gaatje in komen. Als ik die een klein beetje open maak, wordt alles wat losser. Zeker het laag en mid.

Er zit nu alleen demping achter de woofers, verder niet. Hier moet ik nog ff mee bezig. Er zit denk ik wat te veel achter. Het laag is best wel goed maar gaat natuurlijk niet zo diep als bij de driepitters. Voor de rest ontloopt het elkaar niet echt veel. Klinken beide mooi maar ten opzichte van elkaar ietsjes anders.

Wij modderen nog maar ff verder.

Vanddag nog ff bezig geweest met de demping van de line. Met succes. De bas was een beetje twijfelachtig maar staat nu als een paal, ( niet voor paal ).

Het basmid compartiment is nu open. Ik heb achter de tweeter een gat van rond 5 geboord en dat gaat uitstekend. Het gehele geluidsbeeld is nog beter dan was verwacht.

Dus ik mag wel zeggen dat dit project zeer geslaagd is. B)