Jump to content

Mijn escapades met TL

Sietse
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, we zijn weer terug. Niet weggespoeld of weggewaaid. Wel es beter weer gehad met de vakantie, maar ja, het was niet anders. Ik heb daar dus een tekenblok gehaald en een nieuw ontwerp voor de Rambo's gemaakt. Ziet er beter uit vind ik en zal zo gemaakt gaan worden. Niet op de kleur letten, want dat is om even aan te geven hoe de afwerking er vermoedelijk zal uitzien. Die kleur moet ik nog ff uitzoeken.

rambotltf2.th.jpg

ja, als ik een luisteravondje heb zet ik de bank op de plek van mijn luisterstoel. Dan is er dus niks loos met de acoustiek. Werkt het allemaal prima. Ik zet ook wel eens een fauteul voor de linkerbox. Heb je een beetje voor iedere box de zelfde omstandigheden. Dan is alles ook beter maar niet helemaal. De bank heeft stoffen kussens en de fauteul niet.

Zo, eindelijk de fronten klaar na het twee keer verprutst te hebben. Morgen even vastlijmen en dan moeten ze naar beneden om buiten verder af te werken. Dus hopen op een beetje droog weer. Bovendien gaat maandag weer mijn huis en tuin werk de voorrang krijgen, want dat moet nu ook es klaar. We zien dus wel in welk tempo de boxen zullen vervolgen.

s4bc3.th.jpg

• 2 weeks later...

Hoi, ben ik weer. Het zit nogal tegen met het schilderwerk door beschadigingen aan de kozijnen en plaatwerk. Schiet niet echt op. Dus vandaag maar ff wat anders.

De boven en onderkanten zitte er aan en de boel is vlak en gefreesd. Kom nu in de buurt van de eerste laag grondverf. Zwaar zijn ze wel, maar wie niet sterk is moet hulpmiddelen hebben... :)

s5ji7.th.jpg

En tja, volgende plaatje?

Nou als het allemaal gaat zoals ik hoop, zullen deze boxen inderdaad de laatste rustplaats worden van de units, alwaar ik hoop dat ze de sterren van de hemel zullen spelen. <_<

s6pe5.th.jpg

• 2 weeks later...

En weer een stapje verder, ondanks dat het me op alle fronten tegenzit. Niks schiet op. Steeds wel weer iets dat de boel stagneerd. Maar goed, zo af en toe lossen we dat weer op.

Dus deze week ff kunnen verven. Ik had een kleur uitgezocht en laten mengen. Nou dat wordt dus zelden dat wat je wou hebben. De kleur die de achterste helf nu heeft is de derde. Zelf maar gaan mengen en nu is het me wel naar de zin.

Vandaag het voorste deel gedaan, Plakband zit er dus nog op. Moet de voorkant nog een keer en dan kunnen ze uit het schuurtje, want daar is het een beetje vol.

Dus wij, van Macho Audio.. :cool2: wij ploeteren voort. ;)

s8qt9.th.jpg

Oh ja, ze wegen nu 37kg schoon aan de haak. Goed voor m'n buikje.... :unsure:

Zo, ze zijn uit de schuur en vanmiddag ff bezig geweest om het doek op de panelen te nieten. Nou, de zijpanelen zijn gelukt, maar de voorpanelen niet.

De plek waar de woofs zitten heb ik toch maar zwart geverft, zodat je de contouren van het doekpaneel en de woofs niet meer ziet. Ziet er zo een stuk beter uit. Het frontpaneel is echter een ander verhaal. Dat paneel heb ik ook zwart geverft, maar da's dus een vergissing. Dat valt te veel op. Dus nog een keer met het paneel in de zelfde kleur als de voorkant van de box.

Ik hoop volgend weekend de units er in te hebben.

Nog ff volhouden sietse..... :D

ramboafwerking1vj3.th.jpg

ramboafwerking2cn7.th.jpg

Nou, dat valt wel mee met de bas. De Visaton W130S in de Quadro's hebben een Qts van 0,47 en ik heb niks te klagen. De W170S hebben een Qts van 0,52 en dat gaat ook prima.

Mijn luisterruimte is ook mijn huiskamer en die niet echt heel groot. Dus ik heb zat laag. Ook op laag geluidsniveau blijft het prettig en hoe het gaat als het heel hard staat, kan me dus niet schelen.

Maar ik hoop dit weekend de units er in te hebben. Dus nog ff geduld. :)

Nou, ik heb dus vanmiddag de boxen kompleet gemaakt en natuurlijk muziek er op gezet. En ja, ik was nogal verbaasd over de weergave. Zoals jullie weten, was ik niet echt tevreden over het effect van de Macho's t.a.v. het effect van de bank. Bovendien waren ze ook niet om aan te zien in mijn woonkamer en ik heb ze dus weg gemieterd. ook al was het met die kasten zo, dat ik met de woofs naar de muur toch verbetering had.

Dus de Rambo's met muziek. Nou eerlijk, ik wist ff niet wat me gebeurde. Ik heb stereo, zonder de bank te verplaatsen. Niks woofs naar de muur. En dat was eigenlijk het hoofddoel. En de weergave vind ik dusdanig dat ik nu al het paneel met filter heb vast geschroefd. Hoef niks aan het filter te wijzigen. ( maar een wijs man is hij, die aan zijn eigen woorden twiijfeld.. ::)) En dat is na vanmiddag nog steeds mijn indruk.

Dus ik ben een zeer verheugde zelfbouwer met een stel verrekte goede boxen. Boven verwachting. :)

Plaatjes komen nog. Imagecheck werkt ff niet.

Zo, gisteravond nog zitten genieten en ik heb nog niet de neiging gehad om iets te willen veranderen. Het is dus gelukt om het effect van de bank in de kamer teniet te doen, alhoewel ik het zeker nog wel ff ga uitproberen met de bank weg. Maar die is nog al zwaar dus dat komt nog wel es.

Ik vind dat ik met mijn escapades nu wel zover ben, dat ik met het behaalde resultaat dit topic ga afsluiten. Toen ik hear aan begon, heb ik niet verwacht dat het met deze kasten zou eindigen.

Dus nog een paar plaatjes en bedankt voor de belangstelling.

rambosklaar1xk3.th.jpg

rambosklaar2xk4.th.jpg

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

het is dat het een forse klus is, anders zou ik ook eens experimenteren met een TL ... heb wel wat mooie ontwerpen gezien in van die Duitse zelfbouw tijdschriften ....

eens zien wat dat toevoegt aan een 30 cm woofer in een gesloten 95 ltr kast zonder parallele wanden ...

groet