Jump to content

Mijn escapades met TL

Sietse
 Share

Recommended Posts

Zo, voor wie dit verhaal leuk vind, maar weer ff bij praten. D'r is na de laatste post nog wel even ingrijpend veranderd. Ook al klonk het in de meeste experimentele fases vaak wel goed, er bleef ondanks alles iets niet goed. oorzaak een basmid teveel in de kast. Mid en hoog best wel mooi maar te aanwezig. Dus er 1 uitgehaald, filter aangepast

• 5 weeks later...
beter laat dan nooit ... het was Hobby Hifi 2005 nr 5 (aug / sept).

30 cm bas in transmissielijn met 500w D-klasse versterker erop.

en daarvan twee stuks maken :D

groet

Beetje grote kasten en dan heb je alleen nog maar basjes. Maar zullen het denk ik wel goed doen.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Zo, jullie nog even laten zien wat het eindresultaat is geworden. Het heeft enige tijd gekost, want zo af en toe en met regelmaat van de klok, zat het me nog al eens tegen. Koste een beetje veel tijd. Maar ik ben wel tevreden met het eindresultaat. Filter moet er nog ff in en dan zijn ze echt klaar.

Hopenlijk zal ik er een liefhebber voor kunnen vinden, want dan heb ik weer een potje voor het volgende traject.

quadroafwerking2em0.th.jpg

Ja , dat klopt Robert.

Ze klinken erg goed; ruimtelijk, neutraal en goed met stemmen/spraak. muziek moet niet te druk en/of

te schel zijn want dat trekken ze niet.

Wellicht is dan de alternatieve tangband of Omnes Audio daar beter tegen bestand.

Ik laat hem zo, ik ga liever voor het volgende bouw-project; de Cheap Trick zie hier

----

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

En toen zagen ze er zo uit. Nu de boel nog naar beneden verhuizen om te horen of dat wat ik hoop zal werken.

machounits3bz8.th.jpg

En daar staan ze dus.

machodeproef1db5.th.jpg

Na de drukte vanmiddag met allerlei huishoudelijke zaken, ze met m'n zoon naar beneden verhuisd. Ze zijn best wel aan het gewicht en hebben een beetje onhandige vorm met wenteltrappen.

Maar ze staan er en er komt geluid uit.

Dus de eerste resultaten:

1-Eerst maar het negatieve.

De belangrijkste reden om deze kasten te maken werkt dus niet. Het stereo beeld hangt nog steeds hardnekkig in de stoel die je links op de foto ziet. Behalve als ik ga staan, dan is alles perfect. Jammer dus.

2-Wat is er dan positief?

Wie mij al wat langer kent, weet, dat ik mijn driepitters wel es de hemel in geprezen heb. Die mening zal ik ook niet terug trekken. De hele handel er uit halen was dan ook zeer schoorvoetend.

Maar, ik heb vanmiddag een uurtje allerlei muziek zitten draaien en nu durf ik te beweren dat ik de drie pitters "voorbij ben gestreeft". Dit met de bedenking, dat mijn versterker een gunstiger belasting ziet en zeker het laag strakker maar ook dieper is geworden. Voor mijn luisterruimte moet het ook echt niet nog meer gaan worden. Het totale geluidsbeeld is in positieve zin beter en ook nog es transparanter geworden. Of ik de basmid en tweet nog iets moet dimmen ben ik nog niet uit. Zo ja dan zal het denk ik zeer weinig zijn.

3-Ik had nog een angst.

Het hoek effect. Laat ik het er even bij laten dat ik het gevoel heb, dat dat er niet is. Als dat zo is, weer wat gewonnen.

4-De afmetingen en mijn Liesbethje.

Ze vind het lelijke dingen en voorlopig ben ik dat wel met haar eens. Zoals het er nu uitziet, ziet het er niet uit. Ik heb haar de keus gelaten of ze vertrekken of blijven. Ze mogen blijven, want ik ben er positief over te spreken en als ze straks zijn afgewerkt zullen ze er een stuk slanker uitzien dan nu. Daar ben ik zeker van, maar zij nog lang niet.

5-Eratum,

Ik heb nu dus qua weergave een stel verrekt leuke kasten.

Maar, de dia van de line. Het werkt uitstekend zoals ik het nu heb gedaan. Maar ik zal met zoveel drivers ook niet kleiner durven gaan. Max 2

Nog wat luisterproeven gedaan maar ze zijn door mij afgekeurd. Het gewenste effect krijg ik niet en hoewel ze goed spelen, zijn ze me dan te groot om te laten staan. Jammer dan.

De boel er uit gesloopt en de kasten zullen bij het grofvuil belanden.

Dus einde van dit verhaal en mogelijk tot een volgend traject, want de boer, hij ploegde voort. <_<

En toen zagen ze er zo uit. Nu de boel nog naar beneden verhuizen om te horen of dat wat ik hoop zal werken.

machounits3bz8.th.jpg

En daar staan ze dus.

machodeproef1db5.th.jpg

1-Eerst maar het negatieve.

De belangrijkste reden om deze kasten te maken werkt dus niet. Het stereo beeld hangt nog steeds hardnekkig in de stoel die je links op de foto ziet. Behalve als ik ga staan, dan is alles perfect. Jammer dus.

Sietse, fijn om te lezen dat je gewoon doorgaat met experimenteren.

Heb je nog geprobeerd de tweeter om te polen? Dit kan een verschuiving van het beeld naar onder veroorzaken met een beetje mazzel (afhankelijk van het filter).

Het filter is erg belangrijk! Wil je dit goed krijgen dan zal je de speakers moeten doormeten in een dode-ruimte (zonder filter) en kan je de gegevens invoeren in een wisselfilter-reken programma. Speakerland in Oss doet dat nog steeds volgens mij.

Zodra je filter niet helemaal klopt zal het plaatje ook niet kloppen en dan bedoel ik dus ook het afstraalgedrag.

Verder moet je letten op gekke impedantie-minima, een versterker zal niet meer lekker kunnen klinken met een impedantie-minimum van onder de 2 ohm bij een bepaalde frequentie bijvoorbeeld.

Heb je meetapparatuur thuis? (te beginnen met een toongenerator en een redelijke multimeter)?. Dan kan je in ieder geval de impedantie-curve opmeten om te kijken of er rare minima voorkomen. Er is ook leuk meet speelgoed voor aan de pc, je maakt van je pc een meetapparaat a.h.w.

Zomaar wat tips, het belangrijkste is het plezier in het bouwen natuurlijk.

Groeten Paul

ja, dank voor het medeleven en meedenken.

Ik zit nu te broeden op het feit dat het stereobeeld opeens een stuk beter werd toen ik de boxen links en rechts had verwisseld. De woofs keken toen dus naar de muur.

machoproef2pi4.th.jpg

Hoe dat nu kon, snap ik dus ff niet.

Maar als dat dus zou werken, zou ik het dus opnieuw kunnen proberen, maar dan met kasten zonder die schuine kant er aan. Want verdraaien van de kasten veranderde niks aan het beeld. Dus moet het simpeler kunnen qua constructie.

Maar goed, de timmerman is bijna klaar en dan moet er geschilderd worden en volgende week hebben we vakantie. Dus nog tijd zat om er over na te denken.

Lijkt een akoestiek probleem. Niet zo gek met die bank rechts. Blijft het wegtrekken naar links als de bank er niet staat?

Hoi jeroen, nee als de bank weg is gaat het goed. Zoals ik al eerder schreef, de bank tussen de boxen (driepitters) en die stoelen op de plek van de bank is ook goed.

Een vraag aan wie er misschien een antwoord op weet. Ik heb dus nog nooit woofs aan de zijkant gemonteerd. Moet ik, als ik dat doe, iets doen, dat anders is dan bij gewone montage van de units? Qua filtering of zo? Fase aanpassingen? Ik snap nog steeds niet waarom het stereobeeld met de woofers naar de muur opeens stukken beter was, terwijl het toch prima is in een ruimte, waar de boxen vrij staan.

Ik had overigens ook een beetje de indruk dat de aansluiting tussen bas en basmid wat anders was. Weet ik niet zo goed onder woorden te brengen.

Dus... :confused:

Lijkt een akoestiek probleem. Niet zo gek met die bank rechts. Blijft het wegtrekken naar links als de bank er niet staat?

Hoi jeroen, nee als de bank weg is gaat het goed. Zoals ik al eerder schreef, de bank tussen de boxen (driepitters) en die stoelen op de plek van de bank is ook goed.

Een vraag aan wie er misschien een antwoord op weet. Ik heb dus nog nooit woofs aan de zijkant gemonteerd. Moet ik, als ik dat doe, iets doen, dat anders is dan bij gewone montage van de units? Qua filtering of zo? Fase aanpassingen? Ik snap nog steeds niet waarom het stereobeeld met de woofers naar de muur opeens stukken beter was, terwijl het toch prima is in een ruimte, waar de boxen vrij staan.

Ik had overigens ook een beetje de indruk dat de aansluiting tussen bas en basmid wat anders was. Weet ik niet zo goed onder woorden te brengen.

Dus... :confused:

Ik heb vroeger met Infinity Ouvertures gedraaid, deze hadden ook de actieve woofer opzij (<100hz). Als je ze naar elkaar toe richtte gaf dat een boost in het laag (optelling), maar van elkaar af dus niet. Echter als je ze op de muur richt werkt dit ook versterkend! Woofers opzij heeft gewoon als nadeel dat je ze verder van een zijmuur moet zetten. Wat is het effect als je de mid en tweeter wat harder laat spelen?

Wat is het effect als je de mid en tweeter wat harder laat spelen?

Dat staat goed afgesteld. Harder of zachter maakt niet uit.

Na de vakantie zien we wel weer. Volgende week gaan we maar ff een paar weekjes naar Texel.

ff chillen..... ;)

• 3 weeks later...

Damn, wat een verhaal, en wat een volhouder ben je Sietse! Ik lees het nu pas voor het eerst. Perssonlijk denk ik toch dat de bank roet in het muzikale eten zal blijven gooien.

Ik weet niet of het raar is al ik zeg om eens te proberen de woofers zo hoog mogelijk in de kast te plaatsen?

Ik ga het zeker volgen wat je nog allemaal gaat doen. Groet,

Andre