s0000884 Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Audiofiel A en audiofiel B krijgen beiden een bedrag van zegt:10.000 euro om te besteden aan een nwe. set.Audiofiel A koopt voor 90% v.h. bedrag een CD-speler of een draaitafel (niet en) en versterking en voor 10% een paar luidsprekers (alles nieuw) De luidspreker vervormt 100 keer meer dan de rest v/d set opgeteld. Dus lijkt dit mij geen verstandige verdeling. Audiofiel B doet het net andersom: voor 90% aan luidsprekers en met de resterende 10 een Cd spelerof draaitafel met een versterker.A koopt zgn merkinterlinks, B doet het met dropveters. Wie heeft het best gehandeld? Voor die 10% (duizend euro) koop je een prima versterker + speler. Hetgeen niet betekent dat je voor duizend euro een slechte speaker hebt; de kans is wel daar dat je een betere vindt met een groter budget (meer keuzevrijheid). Beter = meer passend bij jouw smaak en potentieel minder vervorming. Een duurdere luidspreker is trouwens niet 'moeilijker aan te sturen' o.i.d. dat slaat nergens op. De allerduurste monsters van wilson audio / dynaudio enz. zijn makkelijk aan te sturen met een goed ontworpen transistorversterker van 500 euro. En dan kun je ze harder zetten dan je ooit zou willen. Het argument dat slechte signalen eenmaal in een luidspreker niet meer goed worden gemaakt zou opgaan in 1960. Toen konden we nog geen goede versterker + CD speler maken voor 1000 euro. Rest me te zeggen dat 9000 euro uitgeven aan versterker / CD speler / kabels qua geluidskwaliteit vrijwel niets oplevert boven die 1000 euro. Een versterker heeft een minimaal betere uitgangsweerstand, vervormt een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Ik vind dat je iets overdrijft S0000884 maar in grote lijnen heb je zeker gelijk. Wat die aansturing van de Wilsons betreft. Ik moet zeggen, de keren dat ik ze gehoord heb was ik niet echt kapot ervan zeker gezien het geld (Arden stelde laatst dat je vaak beter af was met een goede monitor dan met een full range. Ik denk dat hij wel een beetje gelijk heeft). Mijn vraag bij zo'n LS is gaat het alleen om de gevoeligheid of ook om zaken als impedantieverloop. Niet elke versterker kan bijvoorbeeld een ESL aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 S .................. kom eens over de brug met kwaliteit noem nu eens man en paard in plaats van klagen over te veel geld spenderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Rest me te zeggen dat 9000 euro uitgeven aan versterker / CD speler / kabels qua geluidskwaliteit vrijwel niets oplevert boven die 1000 euro. En hoe ik over CD spelers en kabels denk laat ik maar even ....... Moet je de andere langspeelplaat weer opzoeken dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Audiofiel A en audiofiel B krijgen beiden een bedrag van zegt:10.000 euro om te besteden aan een nwe. set.Audiofiel A koopt voor 90% v.h. bedrag een CD-speler of een draaitafel (niet en) en versterking en voor 10% een paar luidsprekers (alles nieuw) De luidspreker vervormt 100 keer meer dan de rest v/d set opgeteld. Dus lijkt dit mij geen verstandige verdeling. Audiofiel B doet het net andersom: voor 90% aan luidsprekers en met de resterende Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Mijn vraag bij zo'n LS is gaat het alleen om de gevoeligheid of ook om zaken als impedantieverloop. Voor 500-800 euro heb je een versterker die alle mogelijke impedanties wel kan aansturen. Voor dat bedrag moet je er dan wel eentje kiezen met een goed ontworpen voeding en uitgangstrap. Harman Kardon heeft dat voor een paar honderd euro al dik voor elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 man en paard Vervorming in audio ligt heel simpel. Versterker doet 0.01%. CD speler doet 0.0002%. Kabel doet 0% Luidspreker doet varierend van 1% tot orde grootte 20%. Het is dan blijkbaar logisch (gezien het aantal mensen dat A antwoordt) dat op de luidspreker het meest bespaard wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Luidsprekervervorming lig eerder in de range 20-35%. Ik moet de eerste luispreker met een 1% vervorming tegenkomen. Niet alle luidsprekerfabrikanten dien het wat impedantieverloop betreft even goed. Er zijn er nog genoeg die "op smaaK' bouwen met als gevolg dat een speaker soms wel exotische waarden kan halen. Met een h.t.e.k. versterker komt er wel geluid uit, maar klinken doet het nergens naar. Vooral in het prijssegment rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Luidsprekervervorming lig eerder in de range 20-35%. Ik moet de eerste luispreker met een 1% vervorming tegenkomen. Hoho niet te snel. Vervorming hangt zeer sterk af van welke driver (tweeter, woofer), hoe hard je de speaker zet, en welke vervorming je meetelt (in mijn geval niet-lineaire vervorming; dus voorn. IMD en THD). Lineaire vervorming wordt door je akoestiek gigantisch beinvloed en het kwantificeren van slechts de lineaire vervorming van een luidspreker heeft derhalve geen zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Vooral in het prijssegment rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Dus ..... maak je verhaaltje in het vervolg compleet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Dus ..... maak je verhaaltje in het vervolg compleet! Ik vind het argument niet sterk om meer voor een versterker uit te geven omdat het moeilijk is een goedkopere te vinden die het ook goed doet. Daarom had ik het er niet over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Dus ..... maak je verhaaltje in het vervolg compleet! Ik vind het argument niet sterk om meer voor een versterker uit te geven omdat het moeilijk is een goedkopere te vinden die het ook goed doet. Daarom had ik het er niet over. Het gaat om keuzes en meestal zijn die keuzes verder van het ideaal dan je je voorsteld. Omdat het gros ook met de ogen koopt, is het resultaat dat je met minder ideaal spul thuis komt. Dat moet vervolgens weer gecompenseerd worden door een andere aankoop die waarschijnlijk niet meer in die prijscategorie valt. Vooral speakers hebben daar onder te lijden. De ega bepaald in veel gevallen ook mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Om maar eens een paar suggesties te doen. Goede versterkers bijvoorbeeld: - Sugden a 21a (klasse a versterker) - Prima Luna Proloque 1 ( buizen) - Sonneteer Albaster (transistor) Goede CD speler: - Quad 99 standalone - Naim CD si LS: Daar moet je er een paar van thuis horen. Ik zou zeker bij Sonus Faber kijken en als je echt de ruimte hebt denken aan een Quad ESL. De Sugden ESL combinatie die AvO beschreef in de HVT (en die op zijn site staat) is bijvoorbeeld een hele mooie. Ik heb hem indertijd ook op de VAD gehoord. Heb je ook wat geld over om nog wat fatsoenlijke kabels te kopen voor de laatste procentjes klankwinst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts