apollovenlo Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Hey hallo allemaal. Mn eerste post op dit forum, ben hier gekomen door een member op het ht forum. Ik had daar een topic geplaatst over mn defecte AMP. Ht forum topic Nu ben ik dus al iets verder. De eindtrap was defect die zit er al nieuwe in. maar in de bias regeling of spannings versterker is ook iets defect daar heb ik ook al veel aan gedaan. daar heb ik oa de q402 (2sc3414) q401 (2sa1383) en q312 (2sa1360) vervangen. na hem aan te schakelen branden de lampjes weer groen. alleen uit het linker kannaal komt een plop en geen muziek, ook het lampje op de print gaat niet branden. Dus alles maar weer uit elkaar gehaald en nog eens gemeten. nu is zener diode d312 (zener 3v0) ook defect dus heb ik die ook vervangen. Ook dit mocht niet helpen. Nu springt de amp weer in protection. en gaat de led op de zij print nog steeds niet aan. En toen kwam het probleem. nu weet ik het echt niet meer. Heb ook geen schema Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Beste apollovenlo, Welkom op dit forum en je treft het!! Ons zeer gerespecteerd forum lid Don van der Deijl kan jou op zeker verder helpen. Als iemand de TA-N80ES als het topje van zijn duim kent is hij het wel Stuur hem anders even een PM. als ik je wel vast wat tips mag geven. ! (indien je die niet hebt) schaf een variac aan en bekijk de situatie op veel lagere spanningen. Refereer elke keer aan de kant die wel goed is. Die led op de print zal ongetwijfeld gebruikt worden voor een spannings referentie en/of stroom bron. sucses Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Ons zeer gerespecteerd forum lid Don van der Deijl Daarom had ik ook een schopje naar hear voorgesteld Link to comment Share on other sites More sharing options...
apollovenlo Posted 10 augustus 2006 Author Report Share Posted 10 augustus 2006 Nou Effe lekker gegeten. En daarna fijn meten. kwam tot de conclusie dat r424 (10r) ook nog defect was. nieuwe er in ge soldeerd en spanning dr op. knetter knetter wat un lol. weer die zener door gefikt. Ook de diode langs de zener en nog een 10r weerstand. had ook een sluiting gesoldeerd bij een transistor. ik hoop niet dat dat het probleem was maar heeft er natuurlijk wel aan bij gedragen. Die diode heb ik helaas niet hier dus voor vandaag houd het effe op. Hoop niet weer een paar van die transistors te hebben opgeblazen. Goedkoop zijn ze namelijk niet hmm Wat is trouwens de beste methode om die transistors door te meten. doe het nu met de multi meter in de ohm stand. dan meet ik de goedde transistor op het andere kanaal. en vergelijk deze met de transistor op het defecte. Ook heb ik de eind torren weer los gemaakt. om erger te voorkomen d8 ik. Zou het kunnen dat daar door die bias regeling er uit vliegt` met name dan die zener Groet cecile Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Nou Effe lekker gegeten. En daarna fijn meten. kwam tot de conclusie dat r424 (10r) ook nog defect was. nieuwe er in ge soldeerd en spanning dr op. knetter knetter wat un lol. weer die zener door gefikt. Ook de diode langs de zener en nog een 10r weerstand. had ook een sluiting gesoldeerd bij een transistor. ik hoop niet dat dat het probleem was maar heeft er natuurlijk wel aan bij gedragen. Die diode heb ik helaas niet hier dus voor vandaag houd het effe op. Hoop niet weer een paar van die transistors te hebben opgeblazen. Goedkoop zijn ze namelijk niet hmm Wat is trouwens de beste methode om die transistors door te meten. doe het nu met de multi meter in de ohm stand. dan meet ik de goedde transistor op het andere kanaal. en vergelijk deze met de transistor op het defecte. Ook heb ik de eind torren weer los gemaakt. om erger te voorkomen d8 ik. Zou het kunnen dat daar door die bias regeling er uit vliegt` met name dan die zener Groet cecile Ik heb je inmiddels een Pm gestuurd. LET OP die zener is een speciaal geval deze heeft een heel andere karakterstiek dan een normale zener van 3 V. Bestel deze bij sony of aswo. Transistoren los nemen en meten op sluiting lekkage komt in dit geval bijna niet voor maar toch neem ik altijd het zekere voor het onzeker en vervang concequent alle tarnsistoren op enkelle na aan de ingang. ONTLAADT ALTIJD de elco,s!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 10 augustus 2006 Report Share Posted 10 augustus 2006 Beste apollovenlo, Welkom op dit forum en je treft het!! Ons zeer gerespecteerd forum lid Don van der Deijl kan jou op zeker verder helpen. Als iemand de TA-N80ES als het topje van zijn duim kent is hij het wel Stuur hem anders even een PM. als ik je wel vast wat tips mag geven. ! (indien je die niet hebt) schaf een variac aan en bekijk de situatie op veel lagere spanningen. Refereer elke keer aan de kant die wel goed is. Die led op de print zal ongetwijfeld gebruikt worden voor een spannings referentie en/of stroom bron. sucses Groeten, Bas Ja idd Bas ik heb ze nog steeds en ze doen het nog uitstekend. Je hebt gelijk met die variac doe ik ook altijd wel zo veilig want in ene keer de volle spanning er op dat is gewoon eng. Let op de ampere meter en stop direct wanneer deze ver drijgt op te lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eftegari Posted 16 februari 2017 Report Share Posted 16 februari 2017 10 jaar na dato was ik benieuwd heren hoe het is afgelopen... - Is het gelukt met de reparatie van uw sony TA-N80ES Cecile? - D. van der Deijl, ik heb drie 80ES-sen welke ik voor mijn droomspeakerbouw in tri-amping wil gebruiken (drie weg systeem, met wharfedale professionele crossover ertussen XO-206X, XLR uitgangen naar RCA ingangen van de sonys). Hebt u bepaalde tips voor wat ik aan de versterkers kan modden/upgraden om een goede werking te garanderen? Ze werken nu goed en de bias blijft stabiel rond 15mA bij de meetpunten en de versterkers worden normaal warm. Bij alle drie zijn de horizontale twee zwarte 4700uF nichicon capacitors (van de zes zijn er 4 bordeaux rood en 2 zwart) aan de kop kant bollig hard geworden...- Ze klinken nog goed maar kan dit kwaad? MOETEN ze vervangen worden?- Hoe ontlaad ik de elcos als ik ze zou willen vervangen?- Ik kan ik zelf de relais vervangen, maar zijn er nog andere dingen die naar uw inzicht beter vervangen kunnen worden voor beter geluidskwaliteit of langere levensduur?Hartelijk dank alvast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 16 februari 2017 Report Share Posted 16 februari 2017 (edited) Halle Eftegari Ik acht de kans dat morgen Koning Alexander jou een handje schudt groter,dan dat je een reactie van D van der Deil kan verwachten, die is al jaren niet meer actief. Edited 16 februari 2017 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 10 jaar na dato was ik benieuwd heren hoe het is afgelopen... - Is het gelukt met de reparatie van uw sony TA-N80ES Cecile? - D. van der Deijl, ik heb drie 80ES-sen welke ik voor mijn droomspeakerbouw in tri-amping wil gebruiken (drie weg systeem, met wharfedale professionele crossover ertussen XO-206X, XLR uitgangen naar RCA ingangen van de sonys). Hebt u bepaalde tips voor wat ik aan de versterkers kan modden/upgraden om een goede werking te garanderen? Ze werken nu goed en de bias blijft stabiel rond 15mA bij de meetpunten en de versterkers worden normaal warm. Bij alle drie zijn de horizontale twee zwarte 4700uF nichicon capacitors (van de zes zijn er 4 bordeaux rood en 2 zwart) aan de kop kant bollig hard geworden... - Ze klinken nog goed maar kan dit kwaad? MOETEN ze vervangen worden? - Hoe ontlaad ik de elcos als ik ze zou willen vervangen? - Ik kan ik zelf de relais vervangen, maar zijn er nog andere dingen die naar uw inzicht beter vervangen kunnen worden voor beter geluidskwaliteit of langere levensduur? Hartelijk dank alvast! Elco's ontladen doe je door met een weerstand de spanning te laten weg vloeien. Echter is het handig om eerst eens te meten of de spanning niet al weg is. Als het geheel spanningsloos is dan kan je gewoon de componenten los halen en vervangen. zo niet dan een punt opzoeken in de versterker waar je de spanning kunt laten weg vloeien. Neem een weerstand van een watt of 5 en iets van 47Kohm dan kan je daar de spanning mee laten weg vloeien. Kan wel even duren voor dat alles weg is. Als de spanning lager wordt kan je naar een lagere weerstand gaan. met de wet van ohm kan je berekenen wat voor jou spanning de juiste waarde is. Voltage (V) = Current (I) * Resistance ® Power (P) = Voltage (V) * Current (I) Stel je hebt een buizen versterker met 400V aan spanning en je hebt een 5 watt weerstand. dan gaat er 8.51mA aan stroom door je weerstand wat uit komt op 3.4Watt. Is je spanning die je af moet voeren dus lager dan kun je met lagere weerstand waardes aan de gang. Pas wel op met spelen met stroom!! het kan bijten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eftegari Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 (edited) Aaaardige verhaal Kappa7 Dit ga ik uit mijn hoofd leren zo bondig helder duidelijk super bedankt! Begrijp ik goed dat weerstanden geen +/- hebben dus de orientatie maakt niets uit voor aansluiting van de pinnetjes op de elcos? Misschien is het dan handig als ik gelijk 6 van deze 5 watt / 47 Kohm weerstandjes koop en ze met draden naar krokodilletjes soldeer, zodat ik alles tegelijk kan aansluiten en dan met een voltmeter checken of alles weggevloeid is. (is ook veiliger tegen korsluitingen als ik met losse weerstandpinnetjes in een pcb zit te vroeten). Voor een TA-N80ES zou ik dan 6 x 5watt/ 47 Kohm weerstanden kunnen bestellen en 6 kleinere van bijvoorbeeld 5 Kohm? Ik neem aan dat deze (trage manier van) kortsluiting niet goed voor elco's levensduur is, toch? Ze worden dan vast warm! Als ik veel geduld heb, en de elco's heeel langzaam zou willen ontladen, wat is dan het minst "schokkende/nadelige" weerstand voor elco's? Juist een hogere waarde weerstand of een lagere waarde weerstand? Er zitten 4 joekels van 22.000 uF (dacht 100V) dan 6x 4700uF (63V) en dan nog vele kleinere elcos. Ik acht de kans dat morgen Koning Alexander jou een handje schudt groter, dan dat je een reactie van D van der Deil kan verwachten, die is al jaren niet meer actief. PS VanzomerenG Heheh nou dan schud ik toch liever de hand van een audioliefhebber van deze forum, dan de hand van een koningklijkheid! TENZIJ deze met mij een gepassioneerd en inhoudelijk nuttig gesprek kan voeren over een GEMEENSCHAPPELIJKE passie en die kans acht ik zeer klein Edited 17 februari 2017 by Eftegari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Geen idee of Don nog actief is op fora, maar hij is makkelijk te vnden op facebook en linkedin https://www.linkedin.com/in/don-van-der-deijl-36172534/ Werkt kennelijk bij ce repair... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 (edited) Oh ja, bolle caps moet je denk ik altid vervangen. Als ze gaan lekken ben je verder van huis Edited 17 februari 2017 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 februari 2017 Report Share Posted 17 februari 2017 Normaal hoef je de spanning maar op een of twee plekken af te laten. Met de krokodillen bekjes de weerstand verbinden is een prima methode. Elco's hebben overigens wel een plus en min. De weerstanden niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 maart 2017 Report Share Posted 7 maart 2017 Al gerepareerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts