hansko Posted 14 augustus 2006 Report Share Posted 14 augustus 2006 s00 etc. etc. heeft er zijn roeping van gemaakt om elke audiofiel belachelijk te willen maken. Nee; ik geef mijn visie op wat een audiofiel is. En dat doe ik op basis van wat ik zelf ervaren heb maar vooral wat ik van andere audiofielen (niet alleen hear) gehoord heb. Zolang men komt met 'digitale randjes', 'werelden van verschillen' enz. als gevolg van veel te dure versterkers / CD-spelers / netfilters kan ik niet anders vaststellen dat zaken die tussen je oren spelen worden toegeschreven aan de techniek in audiospullen. Er wordt niet getwijfeld aan die bevinding, recht tegen het beter weten in. Dat vind ik fanatisme. Het topic gaat over de vraag wat nu een audiofiel is. Jij geeft daarvan een definitie, waarbij je blijkbaar de wetenschap hebt dat elke audiofiel zich zo gedraagt. Iedereen over een kam scheren stoort en is net zo dom als beweren dat iedere nederlander zuinig is. Vervolgens kom je weer met dezelfde statements (bij elk topic komen ze weer om de hoek kijken) die aangeven dat er tussen audioapparatuur nauwelijks verschillen zijn, behalve prijsverschillen en dat elke audiofiel zich gek laat maken door subjectieve "placebo" verbeteringen. Kortom elke audiofiel geeft bakken met geld uit aan volgens jou nutteloze zaken. Los van het gegeven dat er wel degelijk uitgaven zijn die niet veel effect sorteren klopt ook deze stelling niet. Dat jij die verschillen niet hoort en je geld liever uitgeeft aan andere zaken is je goed recht, maar laat het dan daarbij. Bestook ons aub niet met steeds dezelfde onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus 2006 Report Share Posted 14 augustus 2006 Wat een ######, pedofiel e.d. is weten we met zijn allen. Het woord audiofiel heeft geen echte definitie. Als het liefhebber van audio betekent is daar verder niets op tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kijker Posted 14 augustus 2006 Report Share Posted 14 augustus 2006 Ik bedenk me net ook dat audiofielen vaak een vaste luisterplek hebben en een kleine hotspot, waarin alles perfect is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 14 augustus 2006 Report Share Posted 14 augustus 2006 Het woord audiofiel heeft geen echte definitie. Als het liefhebber van audio betekent is daar verder niets op tegen. Dat lijkt me een te ruime betekenis. Ik moet de eerste liefhebber van het geluid van in werking zijnde heiinstallaties, laag overkomende vliegtuigen, bovenburen met platvoeten/naaldhakken of buren met eigen-huis-en-tuin-besmetting nog ontmoeten. Dus audiofiel simpelweg als liefhebber van geluiden... (bovenstaande geluiden worden door een audiofiel w Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 14 augustus 2006 Report Share Posted 14 augustus 2006 Audiofielen zijn eigenwijs.. vooral op fora Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 De audio viel nog net niet op de grond, maar wel door de mand.... Ik weet niet wat de exacte omschrijving van een audiofiel precies inhoudt. Maar dat ook ik vergiftigd ben met het virus om steeds een mooier geluid na te streven, moet ik wel bekennen. (let wel: ik zeg mooier en niet beter!) Toch heeft het ook met de vorm van de dag te maken. De ene keer klinkt het gewoon mooier dan de andere keer, zonder dat er ook maar iets aan de set of opstelling veranderd Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Los van het gegeven dat er wel degelijk uitgaven zijn die niet veel effect sorteren klopt ook deze stelling niet. Audiofielen komen altijd met de volgende soorten argumenten: 1. Blind testen = onzin. 2. Meettechnici kunnen niet meten wat ik kan horen. 3. 2342334 audiofielen horen het, dus kabels verschillen. Op welke vragen ze geen antwoord (willen) weten zijn: 1. Wat gebeurt er nu eigenlijk bij een blind test? 2. Hoe worden versterkers doorgemeten? Op wat voor manieren doen ze uitspraken over wat voor vervorming hoorbaar is? 3. Hoeveel meettechnici zijn er, die zeggen dat die 2342334 audiofielen het wel eens fout kunnen hebben? Nog een beschrijving van audiofiel gedrag vind je in de zaken waar ze verbeteringen / tweaks zoeken. Het zijn steevast de kabeltjes, condensatoren, voetjes onder apparatuur, verstevigingen in de kast, aansluitterminals, demagnetiseerders enz. Is er een ingewikkelder apparaatje als een low jitter klok, dan komt daar een mooi verhaaltje bij, zodat de audiofielen weten waar het apparaatje goed voor is. Of het verhaaltje klopt maakt niets uit, immers wordt dat niet afgetoest door kennis of rationeel denken, of blind testen, maar door te 'focusen op de strakke bas'. Allemaal zaken waar de audiofiel technisch gezien zich 'iets bij kan voorstellen'. Instelpunten van transistoren wordt iets te moeilijk voor de audiofiel, dus daar lees je niets over in de audiobladen. Net zoals group delay van filters in CD spelers o.i.d. Niet dat deze zaken belangrijk zijn, maar stel dat de audiofiel dit gesnapt had dan hadden we ook hier allemaal tweaks van kunnen verwachten. Mooi ook om te zien dat als de media zegt dat we nu tegenwoordig 'upsampling' hebben, een ontwikkeling in CD spelers en beter dan oversampling (terwijl het precies hetzelfde is als oversampling) dat audiofielen dit gewoon aannemen, tenslotte horen ze de viool een stuk genuanceerder. Wat upsampling uberhaupt is is totaal niet interessant en dan ook niet nodig om te weten dat het een verbetering oplevert. Zelfs al zouden de uitvinders en ontwikkelaars van de CD speler zeggen dat een superklok onzinnig is, of dat upsampling hetzelfde is als oversampling, of dat ieder loopwerk hetzelfde doet, dan nog wordt dit niet aangenomen. Doelbewuste ontwetendheid. En nee, dit is geen persoonlijke aanval, of belediging naar wie dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 De waarheid ligt natuurlijk genuanceerder S0000884. Ik zelf ben al een tijdje op zoek naar een phonotrap en ik durf te beweren dat daar verschillen tussen zitten die de moeite waard zijn voor een audiofiel zoals ik (mijn definitie). Een vriendje, een absolute heiden, hoorden onmiddellijk het verschil tussen de verschillende impedanties van de phonotrap. Dat wil niet zeggen dat jij niet vaak gelijk hebt en dat sommigen (!) op dit forum soms overdrijven. En daar hebben wij dus een ander idee over want voor jou zijn wij het nagenoeg allemaal (!) die overdrijven. Overigens mag je mij a technicus uitleggen hoe je met een eenvoudige multimeter, uitgangsniveaus kan gelijkstellen. Dat ga ik in mij luisterprocedure invoeren. Die is overigens niet echt A/B want als je een component invoegt en er langere tijd naar luistert kan je heel goed definieren wat jij (!) beter vind. Dat overschakelen geeft alleen maar aan dat er al of niet verschillen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Geweldig verhaal van een techneut met oogkleppen, als je domweg eens rondkijkt wat er zoal aan publicaties - van techneuten en wetenschappers - is over de verschillen in componenten, waardoor in verschillende applicaties ook verschillende soorten componenten worden toegepast, en eens bekijkt hoe een fabrikant een apparaat verbeterd door heel simpel een paar componenten van betere kwaliteit toe te passen, zul je dit verhaal toch echt niet overeind kunnen houden. Overigens om verbeteringen door een superklok te beperken tot het fenomeen " strakkere bas " gaat ook volkomen voorbij aan de werkelijkheid, inderdaad is voor velen deze strakkere bas haast de enige opvallende verbetering welke na plaatsing van een dergelijke klok wordt waargenomen. Volstrekt begrijpelijk als je eens naar de rest van de installatie gaat kijken, om een of andere reden is deze namelijk niet in staat de overige verschillen weer te geven, domweg omdat dezen in vervorming verzuipen, toename van detaillering en dynamiek speelt op een bijzonder laag niveau, om dit hoorbaar te maken zal een installatie in staat moeten zijn een bijzonder hoge resolutie weer te geven. Jammer genoeg zijn er maar bijzonder weinig luidsprekers op de markt die hieraan kunnen voldoen. Ondanks alle ronkende verkoopverhalen, waarmee ik ook de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Als winkelier moet je weten dat er verdient moet worden om te blijven bestaan Jitze. Ik denk overigens dat de gemiddelde forumbezoeker hear niet gek is (behalve op muziek dan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Natuurlijk moet er worden verdiend, geld is de motor van ons leven.............. Als ik om me heen kijk naar consumentengedrag vermoed ik dat de meerderheid van de mensheid tenminste nergens over wenst na te denken, alles moet in gemakkelijk te behappen brokken worden aangeboden, als dat niet gek is ben ik het wel Ook in andere branches worden de meest onzinnige zaken gesleten, marketing blijkt een machtig wapen, verdiep je bijvoorbeeld eens in de successtory van de firma microsoft, nooit iets fundamenteels ontworpen, nooit een werkelijke innovatie gepleegd, voortdurend voortbordurend op een - door een ander ontwikkeld - product, verniewingen blijken patches, ook de volgende stap is belast met alle fouten uit het verleden en wat pleisters om de grootste gaten te dichten, wel is uiterlijk gewijzigd, waardoor het in elk geval nieuw lijkt. eigenlijk zoiets als het up en oversampelen van de audiofabrikanten. Oude wijn in nieuwe zakken, je kunt niet proeven als je dit niet opmerkt, dat is knap gek:( Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Ik zeg maar niets over cq tegen s-39 want dan speel ik op de man, ach waarom ook niet. Dat S-39 de zaken verkeerd voorstelt en 'de audiofiel' generaliseert als domme gans die koopt wat de audio-pers goed vindt, is natuurlijk geen probleem. Dat een audiofiel door de bank genomen geen techneut is met universitaire opleiding maakt ook niet uit, nee hij moet elektronica beoordelen als een techneut met universitaire opleiding en omdat dit in de praktijk niet gebeurt is de audiofiel het karikatuur dat S-39 hier schetst S-39 kan duidelijk niet relativeren en zich inleven in de eenvoudige hobbyist die een audiofiel gemiddeld is .... Nee, de audiofiel moet zich schamen omdat ie niet even de complete bibliotheek leest op technisch gebied en zich dan pas een oordeel vormt over de apparatuur. Dit moest er even uit, bah Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Ik vind het heel nobel van je dat je de audiofiel wilt 'redden', maar als je zo begint dan krijg je het erg druk met auto clubs, motor clubs, postzegelverzamelaars en nog veel meer 'slachtoffers' die zichzelf vermaken en het geld voor hun hobby kennelijk wel kunnen missen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Als 2 zangers op 'papier' het zelfde liedje zingen, wil dat niet zeggen dat zij het zelfde klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 phonostage Uiteraard. Een phonotrap moet tot wel 60 dB versterken en een RIAAA correctie uitvoeren. Versterking gaat gepaard met best veel ruisgevoeligheid (en potentieel ook vervorming). Een verschil in element-impedantie zou een (m.i. slecht ontworpen) ingangstrap van een phono-stage van bandbreedte kunnen veranderen. Ook de RIAAA correctie is niet je van het. Tuurlijk zijn er verschillen tussen phono-trappen. En daarom hoort een heiden. het ook. Uitgangsniveau's van phonostages gelijkstellen is niet moelijk, als je maar goed oplet dat je in beide gevallen onder dezelfde omstandigheden meet. Dat wordt echter moelijk zo niet onmogelijk als je als bronmateriaal geen testsignalen hebt maar slechts muziek (zijn er ook LP's met testsignalen?). Een multimeter heeft verschillende settings, wisselstroom, wisselspanning, gelijkspanning, gelijkstroom, en ook verschillende bereik-instellingen. Een digitale multimeter is niet aan te raden (tenzij je testsignalen hebt als sinussen met constante sterkte). Zo'n meter geeft bijv. 2 metingen per seconde en meet dus niet 'continu', en bij muziek vormt dat een probleem. Bij een analoge 'naalden' meter kun je bijv. een bekende 'piek' in het signaal zien (immers zo'n meter meet continu). Dan stel je de meter in op 'gelijkspanning'. De ingangsweerstand van de multimeter moet groot zijn (orde 1 MOhm). Dit staat meestal wel achterop de meter. 2 signaalpieken (op hetzelfde tijd-moment in de muziek) van verschillende phonostages kun je vrij goed vergelijken met een analoge meter. Als die in amplitude tot 5% nauwkeurig gelijk kunnen worden gemaakt is het verschil 0.4 dB. Als je het goed wilt aanpakken koop je in een DJ-tiesto-BrEeZaH winkel zo'n boem-boem LP. Die heeft allemaal identieke pieken op precies dezelfde sterkte. Ideaal om 2 phonostages af te stellen op iedentieke sterkte. Als je 3 digitale bronnen (of 2 versterker(ingangen)) wilt afstellen, dan is dat veel eenvoudiger omdat je dan een digitale bron kan gebruiken en dus een test-CD kunt opzetten ipv muziek. Dan is een digitale multimeter ook geschikt. Zet de analoge / digitale multimeter op 'wisselspanning' en speel een testsinus met constante frequentie af. Kan zeer nauwkeurig. Qua aansluiting moet je erg voorzichtig zijn. Van phono-stages weet ik zo niet of die wel kortsluitbeveiligd zijn dus het is beter een apart dropveter-cinchkabeltje open te knippen zodanig dat aan de ene kant een plus-banaanstekker en min-banaanstekker zit, die in de multimeter past, en aan de andere kant de cinch-stekker. Ga niet met losse draadjes in een cinchbus prutsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Ik zie de audiofielen als slachtoffer van de hebzucht van bedrijven. Audiofielen als slachtoffer van hebberige bedrijven?? whahahaha! Laat ik je nou een ding vertellen; als er iemand hebberig is, is dat de audiofiel wel. Altijd maar meer en beter en mooier en noem maar op. En ja, bedrijven spelen handig in op de hebzucht van de audiofiel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Ik zie de audiofielen als slachtoffer van de hebzucht van bedrijven. Audiofielen als slachtoffer van hebberige bedrijven?? whahahaha! Laat ik je nou een ding vertellen; als er iemand hebberig is, is dat de audiofiel wel. Altijd maar meer en beter en mooier en noem maar op. En ja, bedrijven spelen handig in op de hebzucht van de audiofiel.... Zo zie je maar weer die bedrijven zijn zo gek nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Bedankt voor de info S0000884. Interessant dat jij de mogelijkheid impedanties in te stellen als een ontwerpfout ziet. Ik heb dat wel eens eerder gehoord. Toch zou ik zeggen dat het makkelijk is de impedanties van element en phonotrap op elkaar af te kunnen stemmen. Los van dat blijven er onverwachte/niet verklaarbare (?) verschillen tussen componenten. Ik heb eens een keer een Tice netfilter te leen gehad. Ik heb mijn set half verscholen achter een stevige stoel (de LS staan er niet naast) en ik heb nog al eens "blind" geschakeld. Ik zou het nooit geloofd hebben maar met of zonder was duidelijk hoorbaar. Ik heb het niet gekocht omdat ik de prijs/kwaliteit buiten proporties vond, maar als geld geen probleem is waarom niet? Van subtiele verschillen tussen kabels ben ik ook wel overtuigd. Ik heb zelf vrij goedkope Kimber PBJ's en die klinken subtiel anders dan "dropveters". Ook eens een keer superdure Siltechs te leen gehad (voor de grap want geen haar op mijn kalende hoofd zou zoiets in overweging nemen). Ook hier weer subtiele verschillen (en zeker het vele geld niet waard). Als je een audiofiel definieert als die iemand die gegeven zijn beperkingen het maximale uit zijn set wil halen en daarbij bedacht moet zijn op het feit dat hij het risico loopt de realiteit uit het oog te verliezen ben ik er ook wel eentje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtje Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Hey, Ik vind toch dat vele onder jullie teveel over dit begrip nadenken en er een te negatieve of positieve connotatie aan geven. Voor mij is een audiofiel een algemene term voor iemand die met muziek bezig is als hobby, zoals een postzegelverzamelaar, een autoliefhebber, Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Hey, Ik vind toch dat vele onder jullie teveel over dit begrip nadenken en er een te negatieve of positieve connotatie aan geven. Voor mij is een audiofiel een algemene term voor iemand die met muziek bezig is als hobby, zoals een postzegelverzamelaar, een autoliefhebber, Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Mooi geformuleerd, Kurt, en laat die "je" er maar af, want iemand die zo mooi de kerk in het midden kan houden is voor mij een hele mijnheer! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtje Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Hey Bedankt voor de complimenten! Maar het blijft Kurtje, ook al ben ik 1m94. Kurtje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts