Jump to content

echte audiofiel????

wollie
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik denk dat niemand de eer te beurt zal vallen om door Siltech voor de rechter te worden gesleept. Daar is vorige maal ook alleen maar mee gedreigd en dat was voldoende. Toen ging het helemaal niet om de kwaliteit van de kabels maar om vertrouwelijke bedrijfsinformatie die beroepshalve was verkregen en was de rechtsgrond voor de procedure een totaal andere dan waarover het hier gaat. Het beweren dat product zus of zo waardeloos is valt gewoon onder de vrije meningsuiting.

Deze heren, Jacco en s0000884 werpen zichzelf op als terzake deskundigen, laten zij dan ook eens de handschoen oppakken en deze fabrikanten publiekelijk onderuit halen. Maar durven zij dat? Nee, ze kijken wel uit!! <_<B)

Je leest zaken in mijn posts die er niet staan. Wat stel ik centraal?

De audiofiel.

Zeker niet kabelboer X. Voor kabelboer X nog 1000 anderen. Totaal niet relevant. Relevant is de beweegreden v/d audiofiel om kabels aan te schaffen. En hoe de fabrikanten hierop inspelen. Daar zou ik graag een verandering in zien vanuit de audiofiel. En ik meen dat de huidige verhoudingen veel te sterk liggen in het verlengde van commerci

Het beweren dat product zus of zo waardeloos is valt gewoon onder de vrije meningsuiting.

Laat ik vooropstellen dat dat niet is wat ik beweer. Ik beweer dat er een systeem in stand wordt gehouden waarin het mogelijk is een product dat in zichzelf 20 euro kost en waard is voor 600 euro aan te bieden. Beide kanten (klant en fabrikant) doen dit. De kabel is niet waardeloos. Hij is net zo goed als alle anderen.

:D Er zijn ook waardeloze componenten als bijv. buizenversterkers die 10 keer meer vervormen dan een verketterde PA versterker uit de disco. :D

Kabels zijn altijd goed.

En vlechten en soorten metaal maakt niets uit naar jou mening?

Ik heb laatst een boekje van Jon Crabble bij de tweede hands gekocht (met voorwoord van Jan Kool) en daarin beweerde hij al heel wat jaren geleden dat het wel degelijk zin had om te vlechten.

En vlechten en soorten metaal maakt niets uit naar jou mening?

Er is nu eenmaal niet zo'n hoge eis aan afscherming van audiokabels, omdat de frequenties veel te laag liggen. Winst haal je dan niet door de (theoretisch) miniem verminderde ruisgevoeligheid van een gevlochten kabel (dat was toch de claim :blink: ). Bij luidsprekerkabels is dit al helemaal niet aan de orde. En dan nog hypothetisch; een ruisvloer die zakt van -90 dB naar -94 dB zou geen enkele hoorbare winst opleveren; dit kunnen we echt niet waarnemen. Vervormingsaspecten (die de klank w

Moet je wel zo blij zijn met een vervorming van 0,001% als

je dit alleen bereikt door flink tegen te koppelen?

Wat is hier mis mee?

Beste S

niets! lang leve tegenkoppeling. Bryston doet het vollop en het klinkt geweldig :D Ik zou als ontwerper niets anders doen!

Groeten,

Bas

Waar ga je tegenkoppelen?

1. Als de ingangimpedantie van versterker en uigangsimpedantie van CD speler naar behoren zijn;

2. De kabel gemaakt is van een metaal of legering (dus lage weerstand);

3. De frequenties zeer laag zijn (en audiofrequenties zijn super-laag);

er geen hoorbaar verschil KAN ontstaan in weergave door kabels te wisselen.

kansel%2072.jpg

Mocht het plaatje van Ruud niet duidelijk zijn, dit is een ander model:

gar1711a.jpg

Eea heeft ook te maken met deze figuur:

2363.jpg

<_<

http://www.nutshellhifi.com/library/FindingCG.html

http://www.nutshellhifi.com/library/tinyamps.html

http://www.meta-gizmo.com/tri/adv/DISTRUTH.html

Ik blijf me afvragen of de meters wel beseffen dat er zo vreselijk veel is dat ze niet meten/weten of beseffen.

:rolleyes:

Muziek, c.q. geluid wordt van nature toch ook niet teruggekoppeld?

Wel eens bij stil gestaan dat muzikanten die samen spelen naar elkaar luisteren en zo op elkaar reageren. Zonder dat zou het een zootje worden en weinig muziek.

En oh wee als de mionitors op het podium niet goed afgesteld zijn en de muzikanten niet goed kunnen horen wat de ander doet. Zelfs een zanger luistert naar zijn eigen stem en naar wat die stem doet in de ruimte en corrigeert navenant.

Hoezo geen feedback in de muziek .... :rolleyes:

http://www.nutshellhifi.com/library/FindingCG.html

http://www.nutshellhifi.com/library/tinyamps.html

http://www.meta-gizmo.com/tri/adv/DISTRUTH.html

Ik blijf me afvragen of de meters wel beseffen dat er zo vreselijk veel is dat ze niet meten/weten of beseffen.

:rolleyes:

Voor een regenachtige zondagmiddag: probeer die artikelen eens met een kritische bril te lezen. Stel je eens vragen als: "waar komt deze info vandaan (referenties etc.) en wat is het model er achter?" Een heel andere vraag: "is het logisch?".

Ik doe dat continu. Als "meter" moet ik dat elke dag weer opnieuw.

Groet,

Jacco (een meterweter...)

[...]

gar1711a.jpg

[...]

Ha Roger,

Is wel grappig voor den Zondag, de dag des Heeren. Nu ik er over nadenk is die preekstoel iets dat voor de "meters" hetgeen is waar ze zich tegen verzetten. Preekstoelen zijn niet bedoeld om het individu te laten nadenken of te gaan discussieren met andersdenkenden.

Ik stel mij een verkoper van bedrijf x voor die aan het preken is over grensatomen in een rooster die niet beweeglijk zijn. Een echte donderpreek voor mijn part. Grappig.

Groet,

Jacco

[...]

gar1711a.jpg

[...]

Ha Roger,

Is wel grappig voor den Zondag, de dag des Heeren. Nu ik er over nadenk is die preekstoel iets dat voor de "meters" hetgeen is waar ze zich tegen verzetten. Preekstoelen zijn niet bedoeld om het individu te laten nadenken of te gaan discussieren met andersdenkenden.

Ik stel mij een verkoper van bedrijf x voor die aan het preken is over grensatomen in een rooster die niet beweeglijk zijn. Een echte donderpreek voor mijn part. Grappig.

Groet,

Jacco

Hoi Jacco,

Daar zit wat in, in die bewering. Blijkbaar geldt voor alle "fundamentalisten"leiders"" dat ze (blijven) preken. Maakt niet uit of ze voor de ene of de andere partij spreken :rolleyes:;)

Twee, het gaat om het geluid wat de zaal in gaat, dus wat je hoort, daar

komt hooguit nogwat galm van de zaal zelf bij.

Met vriendelijke groet,

Jack

Zo simpel is het niet. Een mooi voorbeeld vind ik nog altijd dat rockbandje wat ik eens mee maakte in een zaal met een nogal harde achterwand. Ze kregen daar de echo van terug behoorlijk uit de maat. Als reactie gingen ze harder spelen. Dat helpt dan niets want de reflectie komt dan ook harder terug. Jongens speel eens een beetje langzamer zodat je in de maat van de zaal speelt. Het ging toen stukken beter.

Er is gewoon geen leven zonder feedback, niet in de muziek maar ook niet in versterkers, wat je er ook over filosofeert. Over de manier waarop feedback plaats vindt... daarover kun je filosoferen.

;)

Beste Jack,

Er uit komen hoeft ook niet maar een beetje begrijpen wat er in een buis plaats vindt is wel handig. Zo dankt een triode zijn relatief lage Ri aan de anode-rooster terugwerking en dat is ook feedback. De eerste versterkerbuizen waren triodes voor ontvangers. Die lage Ri was problematisch omdat daardoor de selectiviteit van de afstemkringen nogal laag bleef. Juist daarom zijn er tetrodes en daarna penthodes ontwikkeld om die terugwerking te onderdrukken.

Een gain van honderd

Ik denk dat niemand de eer te beurt zal vallen om door Siltech voor de rechter te worden gesleept. Daar is vorige maal ook alleen maar mee gedreigd en dat was voldoende. Toen ging het helemaal niet om de kwaliteit van de kabels maar om vertrouwelijke bedrijfsinformatie die beroepshalve was verkregen en was de rechtsgrond voor de procedure een totaal andere dan waarover het hier gaat. Het beweren dat product zus of zo waardeloos is valt gewoon onder de vrije meningsuiting.

Beweren dat een produkt waardeloos is, valt inderdaad onder vrije meningsuiting.

Maar zeggen dat de prestaties duur product A ten opzichte van goedkoop product B enkel berust op een placebo-effect, is m.i. toch echt iets anders.

Muziek, c.q. geluid wordt van nature toch ook niet teruggekoppeld?

Waarom dan wel in een versterker?

Die logica klinkt in de hersens van mensen misschien als een onderbouwing, maar technisch gezien gaat dit nergens over. Tegenkoppeling is een van de belangrijkste uitvindingen in de Electrotechniek. Bedacht en uiteengezet op "de krant van vandaag" door Harold Black toen ie de ferry naar New Jersey nam in augustus 1921.

Wat misschien belangrijk is voor de audiofielen: wat is feedback? Voor je gevoel is het "het achteraf corrigeren van fouten gemaakt door bijv. een versterker", en bij dat 'corrigeren' gaat er iets mis met het audiosignaal. Dat is niet zo. Het 'correctiemechanisme' werkt namelijk extreem veel sneller dan het audiosignaal zelf. De feedback zelf tast het audiosignaal op geen enkele manier aan. Als je van beide kanten in een versterker kijkt (vanaf de ingang en vanaf de uitgang) dan kun je niet zien of de versterker feedback heeft. Je ziet alleen een 'black box' die een bepaalde vervorming in z'n ovedracht heeft. En die vervorming wordt bij gebruik van feedback alleen maar minder.

De 'gevoelsargumenten' kunnen alleen bestaan bij degenen die niet goed doorhebben wat feedback eigenlijk is. Ook hier maken fabrikanten smerig gebruik van. "No feedback amplifier!" jubelen ze dan; terwijl dat technisch gezien nergens op slaat.

Deze heren, Jacco en s0000884 werpen zichzelf op als terzake deskundigen, laten zij dan ook eens de handschoen oppakken en deze fabrikanten publiekelijk onderuit halen. Maar durven zij dat? Nee, ze kijken wel uit!! <_<  B)

Je leest zaken in mijn posts die er niet staan. Wat stel ik centraal?

De audiofiel.

Zeker niet kabelboer X. Voor kabelboer X nog 1000 anderen. Totaal niet relevant. Relevant is de beweegreden v/d audiofiel om kabels aan te schaffen. En hoe de fabrikanten hierop inspelen. Daar zou ik graag een verandering in zien vanuit de audiofiel. En ik meen dat de huidige verhoudingen veel te sterk liggen in het verlengde van commerci

Een versterker moet toch alleen versterken? en niet klinken  :)

Precies. En feedback zorgt juist dat dit gebeurt. Hoe minder vervorming, hoe minder eigen klank.

P.s. s0000884 met wat voor installatie speel jij?

6 zelfbouwluidsprekers (scan speak) met harman / yamaha versterkers (jawel met feedback) en een hele berg multimedia zut erop aangesloten. Voor muziek pak ik meestal mijn Stax.