Jump to content

echte audiofiel????

wollie
 Share

Recommended Posts

Pfff, welke richting gaan we nu weer op?

Een compleet zinlose richting waar je niets wijzer van wordt. Er wordt hier weer voorbijgegaan aan de ondergrens waaronder je zowiezo geen verschil kunt horen. De bouwmarkt kabels voldoen lang en breed aan maximale waarden voor paracitaire L en C. Merk je (als er geen kermistruuks in het spel zitten) niets van terug in het geluid. Tenzij je ook 10 MHz kan horen.

Stellen dat er altijd minuscule verschillen zijn (waardoor audiofielen gelijk het recept "zie je wel en dat is wat ik hoor" uit de kast halen), haal me de koek koek, dat kan iedereen wel maar het levert geen inzicht op.

Maar aangezien de combinaties van apparatuur en kabels praktisch gezien oneindig zijn zijn er evenzovele ervaringen.

;)

Helemaal juist. B)

Tuurlijk, je hebt onverzadigde capaciteiten, linksdraaiende connectors, weerstanden voor de darmflora en wat al niet meer.

Groet,

Jacco

Volgens mij is er wel een markt voor pluggen tegen kaalheid en kabeltjes tegen huidrimpels. Kunnen ze daar bij Philips niet wat voor verzinnen Jacco?

:P:lol:

Dat hebben ze al maar ze krijgen het juridisch niet voor elkaar. Er worden uitspraken gedaan cq claims uitgesproken die niet aantoonbaar zijn. Ook zijn de patenten inhoudelijk waardeloos.

Groet,

Jacco

Stellen dat er altijd minuscule verschillen zijn (waardoor audiofielen gelijk het recept "zie je wel en dat is wat ik hoor" uit de kast halen), haal me de koek koek, dat kan iedereen wel maar het levert geen inzicht op.

Dat doet het sowieso niet, wat je hier ook wegschrijft.

Je kunt Hear "Technisch Chinees" blijven praten wat je wilt, slechts een enkeling zal het verstaan.

;)

Groet,

Jacco

Een richting waar dit fora mede voor bestemd is nl. het uitwisselingen van die ervaringen.

Wat is jouw probleem daarmee?

Dat je op die manier kunt o-h-en zonder dat iemand nog begrijpt waar het over gaat.

U wilt een voorbeeld, u krijgt een voorbeeld. Voorbeeld:

Het stellen dat er vele combinaties mogelijk zijn om een bron middels een interlink aan een vv te koppelen, is zonder meer waar. Denk maar aan de verschillende kleuren, materialen waarvan die interlinks gemaakt kunnen zijn. Die aanschouwelijke stelling vertalen in het idee dat er dus ook zoveel ervaringen zijn die uitwisselbaar zijn, is zeer discutabel. Alhoewel de uitspraak op zichzelf natuurlijk waar is.

Ik zoek liever naar oorzaken en meetbare verschijnselen. Of filosoferen hoe het zou moeten zijn. Dat is allemaal geen hocus-pocus. Gewoon een kwestie van een vak uitoefenen waarvan de principes allang bekend zijn. Kennelijk nog niet bij iedereen.

Of ben jij er een die zichzelf graag iets wijsmaakt?

Groet,

Jacco

Het stellen dat er vele combinaties mogelijk zijn om een bron middels een interlink aan een vv te koppelen, is zonder meer waar. Denk maar aan de verschillende kleuren, materialen waarvan die interlinks gemaakt kunnen zijn. Die aanschouwelijke stelling vertalen in het idee dat er dus ook zoveel ervaringen zijn die uitwisselbaar zijn, is zeer discutabel. Alhoewel de uitspraak op zichzelf natuurlijk waar is.

Beste Jacco,

Flauw om er op die manier mee aan de haal te gaan. Toen ik schreef dat er even zovele combinaties zijn en dus evenzovele ervaringen schreef ik NIET dat die ervaringen uitwisselbaar zijn. Ook had ik het niet over de kleur van de kabel of het materiaal. Dat maak jij er nu van. (Alhoewel ik moet toegeven dat ik een lichte voorkeur heb voor turquoise kabels :P:lol: )

Juist omdat al die ervaringen verschillend zijn ze wel uit te wisselen in tekst op een forum maar ze zijn beslist niet te extrapoleren van de ene combinatie naar de ander combinatie.

En dan nog zijn de verschillen tussen goede kabels onderling met dezelfde apparatuur in heel veel gevallen dermate klein dat je ze meestal niet eens kunt waarnemen.

;)

Dus het is geen discutabel geouwehoer om sneerend naar kleurtjes te verwijzen of op dezelfde toon algemeenheden namens als groep voorgestelde individuen te verkondigen blijkbaar om de eigen idee kracht bij te zetten.

Wat doet je denken dat ik een door jou aangehangen technische realiteit laat wijs maken die niet strookt met de eigen ervaringen?

Dus het is geen discutabel geouwehoer om sneerend naar kleurtjes te verwijzen of op dezelfde toon algemeenheden namens als groep voorgestelde individuen te verkondigen blijkbaar om de eigen idee kracht bij te zetten.

Wat doet je denken dat ik een door jou aangehangen technische realiteit laat wijs maken die niet strookt met de eigen ervaringen?

Ik maak jou niets wijs. Het is een eenvoudige en logische beredenering. Te staven met metingen door iedereen te herhalen. Onafhankelijk. 1+1=2.

Als jij iets hoort dat lijkt op een verschil en er vanuit gaat dat dat verschil er dus moet zijn, is jezelf iets wijsmaken. Als vervolgens blijkt dat dat verschil niet bestaat in de fysische wereld, zou je tot de conclusie moeten komen dat je iets gehoord hebt maar dat het geen verschil hoeft te zijn van de interlink. Het kan ook een beoordelingsfout zijn. Het blijven volhouden dat de interlink of de combinatie de enige onzekere factor is, is jezelf ook iets wijsmaken.

Groet,

Jacco

Al die verhalen van Jacco en met name s00000884 interesseren me werkelijk geen barst. ;) Zij doen er dan ook werkelijk alles aan om interessant over te komen, maar draaien daarbij constant om de hete brei heen. Laf dus!

De mooie verhalen van de desbetreffende fabrikanten doen mij ook helemaal niets.

Maar als je zegt dat het verschil in prestaties van de dure kabels van Van den Hul en Siltech ten opzichte van gewone dropveters puur berusten op een placebo-effect, is dat in feite zeggen dat die lui de zaak flessen. <_<

Ik heb meerdere malen gevraagd, haal die lui dan onderuit. Maar daar hebben ze de ballen niet voor. En een ieder die het niet met hen eens is en/of in hun evangelie gelooft, is voor hen een idioot. <_<

Voor de laatste keer, laat zien dat je ballen hebt en haal die lui onderuit. ;)

Ik kan nog steeds niet geloven dat er geen verschil is. Ik ben volledig bereid om te beweren dat het verschil zeer klein is, maar niet dat er geen verschil is.

Het grappige is dat de heren technici ook niet meer beweren dat er geen verschillen zijn, want meten heeft ze geleerd dat er WEL DEGELIJK verschillen bestaan. Nu ze dit geconstateerd hebben valt dit argument weg en is het plots zo dat de verschillen tussen kabels meettechnisch zo gering is dat jij en ik dat niet kunnen horen. Opzich wonderbaarlijk knap dat zij door het meten van een dom kabeltje een hele wetenschap weten te cre

Pfff... weer twee pagina's herhaling....

Maak je toch niet zo druk over die kabels... slecht voor jullie harten.

Ik ben nogal met speakeropstelling bezig geweest. Daar zijn ook grote verschillen te beluisteren. A.s. woensdag ook nog wat extra "hulpmiddelen". Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat brengen... B)

Als audiofiel ben je tenslotte alleen tevreden met het beste niewaar... ;)

:)

Mogen we nu uit dit topic concluderen dat echte audiofielen weinig beschaafd blijken ? :huh:

Jitze,

nou nee. Misschien zijn de groep forumleden die elkaar vliegen probeert af te vangen over kabels, wel audiofielen. Maar ik denk niet niet typerend voor de "groep". Ik kan me nog steeds heel goed vinden in de definitie van Kurtje.

Al die verhalen van Jacco en met name s00000884 interesseren me werkelijk geen barst. ;) Zij doen er dan ook werkelijk alles aan om interessant over te komen, maar draaien daarbij constant om de hete brei heen. Laf dus!

De mooie verhalen van de desbetreffende fabrikanten doen mij ook helemaal niets.

Maar als je zegt dat het verschil in prestaties van de dure kabels van Van den Hul en Siltech ten opzichte van gewone dropveters puur berusten op een placebo-effect, is dat in feite zeggen dat die lui de zaak flessen. <_<

Ik heb meerdere malen gevraagd, haal die lui dan onderuit. Maar daar hebben ze de ballen niet voor. En een ieder die het niet met hen eens is en/of in hun evangelie gelooft, is voor hen een idioot. <_<

beste CJ,

die verhalen van jou zijn inderdaad veel beter,

echt , je moet sprookjesboeken gaan schrijven,

met in de hoofdrol de Gamma direkteur. :D

ps: ik heb eens met drie vooraanstaande luisteraars een blinde kabeltest gedaan,

daaruit kwam voort dat een Siltech net zo slecht presteerde als een dropveter (die nota bene bij de Gamma vandaan kwam!!)

Siltech is dus broodje AAP ;)

Ik heb meerdere malen gevraagd, haal die lui dan onderuit. Maar daar hebben ze de ballen niet voor.

Met alle respect, maar volgens mij zeggen ze met dit soort uitspraken meer over audiofielen dan over fabrikanten, CJ. Waarop die eerstgenoemden dan weer beledigd raken en de dooddoeners (trachten te) weerleggen.

En dan kom jij nog, als derde, steeds weer om de hoek om een vuurtje op te rakelen dat anders heel snel vanzelf uitgaat omdat het enkel door jouw houtjes wordt gevoed.

Want wat jij in die laatste alinea doet heet in feite uitlokking en dat is zeer zeker bij wet verboden, hihi..... :D

Loes ;) (als placebo's net zo goed zijn als 'the real thing', dan is er toch geen centje pijn?)

Edited by woodwinds

Als audiofiel ben je tenslotte alleen tevreden met het beste niewaar... ;)

:)

Dat is wel een mooie Hans. Niemand weet wat het beste is want er is altijd beter. Een audiofiel is zo dus nooit tevreden. Triest eigenlijk ... :(

;)

Binnen de mogelijkheden natuurlijk h

(ze beweren namelijk ook dat je geen kwaliteitsverbetering in beeld kan waarnemen met bijvoorbeeld een andere scart kabel dan de standaardkabel die ze bij apparaten leveren).

Dat is interessant. Waar wordt dat beweerd Arjen?

;)

In een rechtstreekse vraag die ik stelde in het beroemde topic waar alles lekker uit de hand liep en die inmiddels door de moderator werd verwijderd. Ik vroeg mij toen hard op af waarom er veel meer concensus bestond over kwaliteitsverschillen van kabels zodra het om een beeldsignaal ging. Toen ik zei dat ik het verschil kon zien tussen standaard scart kabeltje en een andere, door een bekend kabelboermerk geproduceerde scart en het ook duidelijk zichtbaar was of je een gammacoax gebruikt of bijvoorbeeld een Hirschman-coax werd ik door dezelfde kabelsceptici (Ravon, Sveelnullen) nogal beschimpend toegesproken.

Wat is jouw mening over diverse kabels voor videosignalen? Is het resultaat van alle kabels identiek, net zoals audiokabels? Of zie jij net als ik kwaliteitsverschil, en waardoor is dat te verklaren? En waarom gaat diezelfde verklaring niet op voor audiokabels?

Ik heb het niet gevolgd, kun je het niet gewoon quoten?

Met videokabels ligt het behoorlijk anders dan met audiokabels omdat daar vrij hoge frequenties door moeten (tot ca 7 MHz) er vrij specifieke eisen worden gesteld aan de kabel zoals oa karakteristieke impedantie. En bij lange kabels van meer dan 10m ook nog vrij behoorlijke eisen qua demping. Technisch allemaal niets bijzonders.

Het verschil tussen goedkoop en goede duurdere kabel is daar zondermeer evident. Dat zie je onmiddelijk en daar hoef je helemaal niet over te discussieren. Maar astronomische bedragen hoef je er ook niet aan uit te geven. Goed is goed genoeg. Voor tussen de 20 en 30 eu koop je een prima kabel en als ie dan ook nog specifiek voor HD geschikt is zit je met een normale TV meestal wel goed.

Neemt niet weg dat er onder de goedkopere exemplaren best nog wel eens een goede kan zitten, maar regel is dat niet.

;)

Opvatting? Denk jij dat er meer grootheden dan elektrische de overdracht van een interlink of kabel bepalen?

Denk jij dat je de werking van elektriciteit onder alle omstandigheden kent?

Bedoel je te zeggen dat ook jij in niets anders dan elektrische grootheden gelooft voor wat betreft de overdracht van info door een interlink of kabel?

De werking van elektriciteit kan ik willekeurig bekend krijgen. Dat is een kwestie van meten en nog eens meten en nog eens...

Groet,

Jacco

In principe wel, geen probleem mee. Vraag is dan waarom kabels componenten anders kunnen doen klinken, ongeacht dat het verschil niet te meten zou zijn.

[...]

Excuses, excuses. Hier ben ik te slordig mee omgesprongen. Ik heb mij kennelijk iets wijs gemaakt.

En wel om 3 dingen. Ten eerste jouw standpunt ten aanzien van de werking van een interlink of kabel. Ik stel dat die zich louter afspeelt in het elektrische domein en op mijn vraag of je het daar mee eens bent, antwoord je "in principe wel". Wat is het nou? Ja of nee. "In principe" is voor mij een soort "ja, maar" en dat is een "nee".

Ten tweede stel jij de vraag waarom kabels componenten anders doen klinken. Dat is een goede vraag in mijn optiek. Ik weet het antwoord niet 1-2-3 en ik kan alleen afgaan op meetgegevens. Het zal mij niets verwonderen als daar een combi mogelijk is dat zorgt voor een verandering in de elektrische overdracht. Welke weet ik niet, maar ik sluit het niet uit.

Ten derde wil ik er aan toevoegen (zoals Arjen dat ook al deed) dat er heus wel verschillen te meten zijn, maar dat ze onder normale omstandigheden te klein zijn voor waarneming. Alhoewel je daar dan weer over kunt discussieren.

Mijn bedoeling is om het onderwerp niet breder te maken dan strikt noodzakelijk. Zijn we het er over eens dat voor een interlink of kabel louter elektrische grootheden een rol spelen?

Groet,

Jacco