Jump to content

echte audiofiel????

wollie
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck
Nou ja, als ik een antwoord formuleer op opmerking X, komen er ondertussen andere reacties op reactie Y die op dat moment geen reactie mijnerzijds krigen. Ik kan geen drie dingen tegelijk. No offense meant, dear readers.

Kennelijk ff wennen aan de snelheid van fora (ik neem er niet zo veel aan deel: ben meer de anonieme meelezer!).

Paul

Beste Paul,

ja soms gaat het snel, maar een groot verschil tussen verschillende 1e posters is wel dat meesten nauwelijks ingelezen zijn en zich meteen volop er in storten.

Dat is bij jou kennelijk anders.

Een welgemeend welkom op Hear dus.

Beste Paul,

ja soms gaat het snel, maar een groot verschil tussen verschillende 1e posters is wel dat meesten nauwelijks ingelezen zijn en zich meteen volop er in storten.

Dat is bij jou kennelijk anders.

Een welgemeend welkom op Hear dus.

Overigens wel lief dat ie met breem.nl is begonnen.... er zullen vast nog een hoop verhitte discussies gaan volgen dus :D:D:D

Een eerste keer deelnemen aan een forum is zeer belangwekkend, zoveel is me inmiddels duidelijk.

Ik heb diverse reacties gezien na mijn schrijfsels, maar wist niet hoe te reageren naar DIE specifieke persoon. Vermoedelijk is dat onbekendheid met het fenomeen, Daarvoor excuses.

Ben ik audiofiel-hatend: neen, volstrekt niet. Ik denk dat zowel zij, die zich audiofiel noemen, als ik, hetzelfde nastreven: verdomd goed geluid thuis in eigen omgeving met muziek waarbij het hart sneller gaat kloppen.

Ben ik audiofiel: ik ben bang van niet. Primair gaat het mij om de muziek: op CD, LP. MD, dmv FLAC, MP3 of ander formats. Een goede installatie is daarbij wel zeer welkom. Mijn installatie thuis is beslist begeerlijker dan de behoorlijke machinerie die ik in de auto heb. But I go with the flow!!

Wil ik vloeken tegen interlinkfetisjisten en ander cableconnoisseurs. Ja, dat wil ik best, maar dan in opperste vriendschap. De claims van kabelverkopers (interlink- danwel speakerkabelverkoopmaatschappijen) zijn vrijwel immer 'overdone'. MAAR: het gaat daarbij niet om mijn gelijk, het gaat daarbij om de wil van de gebruiker om dat te WILLEN uitzoeken. Daaraan kan ik niets doen behalve dit bericht schriijven. Verschilt kabel A met kabel B naar je eerlijke en beste geweten, dan moet je hele instalatie maar eens goed doormeten. Zijn er verschillren dan is er iets mis (maar waarschijnlijk niet met je draadjes). Het gaat om stroompjes van A naar B en de snelweg van die dingen is met eerlijk koperdraad het beste gediend. En dat kost niks. Zeker geen Siltech of iets anders extravagants met whatever-prijzen.

Ik maak mijn excuses aan allen die hebben gereageerd en die ik niet persoonlijk van repliek heb gediend. Het gaat om zo'n forum allemaal beresnel.

Ik ben en blijf van mening (en ik zou willen dat dit niet zo was) dat de de betere HiFI/HighEnd-winkel redelijk betrouwbaar is wanneer het gaat om zaken als CD-speler en versterkers en andere non-wire hardware, maar (en dat vind ik echt heel jammer) dat ze een waas voor de ogen krijgen zodra kabels moeten worden meegekocht bij de zojuist besloten installatie. Je wordt verneukt waar je bijstaat als je niet uitkijkt.

Paul, treurend om de vergane glorie van moraal en klantenrespect (-;

Excuses are useless :D

Je treft het toevallig dat je in een 'hot' topic begint, normaal gesproken is dit forum een kabbelend beekje en soms komt er een tsunami langs (of de grote boze bezem :angry: ) ;)

Andr

Onlangs kon ik me een installatie aanschaffen die beter was dan wat ik had.

Ik ben daarop ij eigen weg gegaan en heb inmiddels tweedehands een geheel verkregen waarmee ik happy ben .

Overigens ben ik van mening dat er naar muziek dient te worden geluisterd

Uit opmerking 1 concludeer ik dat Doeski een audiofiel is.(is in mijn ogen een compliment)

Uit opmerking 2 blijkt hij een tevreden audiofiel.

Uit de rest van het verhaal trek ik de conclusie dat hij zich met zijn tevredenheid denkt te onderscheiden van andere audiofielen en dat hij zich in zijn (audiofiele) zoektocht, itt de audiofiel met bijsmaak, heeft laten leiden door zijn gezond verstand.

Opmerking 3 is de meest gehoorde dooddoener hear, dat is jammer.

Voor wat betreft dat onderscheid, die tevredenheid en dat gezonde verstand heb je hier een wezenlijk punt te pakken, audiofielen worden veelal gedreven door ontvredenheid, of twijfel en laten vaak zien het gezonde verstand in elk geval niet onder controle te hebben.

Wat dat betreft is het inlezen op Breem en dit forum een geweldige bron om tot inzicht in het audiofiele wereldje te geraken.

Gelukkig zijn er ook heel erg veel bronnen op hetzelfde www die blijk geven van een beter inzicht in de materie, zijn er ook lieden die de link tussen techniek en de wijze waarop je daar mee omgaat wel weten te leggen en dit kunnen vertalen naar de hoorbare verschillen tussen componenten.

En er moet beslist meer naar muziek worden geluisterd om hier enig zicht op te krijgen, dit lijkt mij derhalve beslist geen dooddoener, net zo goed als aan

Het grappige is dat de heren technici ook niet meer beweren dat er geen verschillen zijn, want meten heeft ze geleerd dat er WEL DEGELIJK verschillen bestaan.

:D Leuk dat je ook meedoet, Arjen. :D

Simpel gezegd; een verschil van 0,0000000001% is, naar voorzichtige schatting, 1000000 maal te klein om door het menselijk oor te worden waargenomen. Zoiets definieer ik als "geen verschil". Immers voor het menselijk gehoor is er namelijk geen onderscheid tussen 0,0000000001% en 0%. Kabels hebben, volgens deze definitie, onderling geen hoorbare verschillen.

Dat wil niet zeggen dat er geen niet-hoorbare verschillen zijn tussen kabels. Op 1GHz doet touwtje A ongetwijfeld niet hetzelfde als touwtje B.

wat maakt het nu uit of er wel of geen meetbare verschillen zijn! Leuk voor de meethobbyisten, maar dit is toch een "hear" forum. Het gaat toch om verschillen die wel of niet hearbaar zijn?

Zo te lezen heb jij geen last van een timmermansoog. :rolleyes:

Ik heb een timmermansoor......en ik heb er geen last van hoor!

Iemand toevallig enig idee hoeveel vervorming de gemiddelde microfoon in een opnamestudio toevoegt aan de opname?

Volgens mij valt dat nogal mee, Satch. En bovendien hebben we er geen grip op. Ik geloof dat de zaak aan opnamezijde vele malen beter geregeld en onder beheersing is dan aan de weergavekant.

Zoals ik het ervaar worden de grootste problemen en tekortkomingen namelijk veroorzaakt in huiselijke kring, d.w.z. aan weergeefzijde.

Loes.

Iemand toevallig enig idee hoeveel vervorming de gemiddelde microfoon in een opnamestudio toevoegt aan de opname?

Bijzonder weinig. Een microfoon membraam hoeft maar hele kleine uitslagen te maken die werkelijk in geen enkele verhouding staan met de uitslagen die een speaker moet maken om een een beetje geluid voort te brengen.

En dat is ook waarom een goede hoofdtelefoon al snel zoveel beter klinkt wdb.

;)

Bijzonder weinig. Een microfoon membraam hoeft maar hele kleine uitslagen te maken die werkelijk in geen enkele verhouding staan met de uitslagen die een speaker moet maken om een een beetje geluid voort te brengen.

En dat is ook waarom een goede hoofdtelefoon al snel zoveel beter klinkt wdb.

;)

idd,

ik heb eens een hoofdtelefoon van SOTA jerry mogen lenen,

een Beyer Dynamic,

als je daar twee weken naar luistert hoor je precies wat er mis is met je set en je ruimte ;)

Het stellen dat er vele combinaties mogelijk zijn om een bron middels een interlink aan een vv te koppelen, is zonder meer waar. Denk maar aan de verschillende kleuren, materialen waarvan die interlinks gemaakt kunnen zijn. Die aanschouwelijke stelling vertalen in het idee dat er dus ook zoveel ervaringen zijn die uitwisselbaar zijn, is zeer discutabel. Alhoewel de uitspraak op zichzelf natuurlijk waar is.

Dus het is geen discutabel geouwehoer om sneerend naar kleurtjes te verwijzen of op dezelfde toon algemeenheden namens als groep voorgestelde individuen te verkondigen blijkbaar om de eigen idee kracht bij te zetten.

Wat doet je denken dat ik een door jou aangehangen technische realiteit laat wijs maken die niet strookt met de eigen ervaringen?

Ik maak jou niets wijs. Het is een eenvoudige en logische beredenering. Te staven met metingen door iedereen te herhalen. Onafhankelijk. 1+1=2.

Als jij iets hoort dat lijkt op een verschil en er vanuit gaat dat dat verschil er dus moet zijn, is jezelf iets wijsmaken. Als vervolgens blijkt dat dat verschil niet bestaat in de fysische wereld, zou je tot de conclusie moeten komen dat je iets gehoord hebt maar dat het geen verschil hoeft te zijn van de interlink. Het kan ook een beoordelingsfout zijn. Het blijven volhouden dat de interlink of de combinatie de enige onzekere factor is, is jezelf ook iets wijsmaken.

Groet,

Jacco

Ik meet met de oren, zoals iedere ontwerper en gebruiker van een hi-fi component dat (beter) doet voor er wordt ge/verkocht. Zolang er een verschil wordt gehoord is het er. Het zou vervolgens een beoordelingsfout zijn me door een (en dus niet algemeen de) technicus, die z

Met de oren wordt niets gemeten. Dat is een grove misvatting.

Maar laat ik de hoofdvraag herhalen. Zijn we het er over eens dat voor een interlink of kabel louter elektrische grootheden een rol spelen? Jouw antwoord op die vraag is me niet duidelijk.

Groet,

Jacco

Excuses, excuses. Hier ben ik te slordig mee omgesprongen. Ik heb mij kennelijk iets wijs gemaakt.

En wel om 3 dingen. Ten eerste jouw standpunt ten aanzien van de werking van een interlink of kabel. Ik stel dat die zich louter afspeelt in het elektrische domein en op mijn vraag of je het daar mee eens bent, antwoord je "in principe wel". Wat is het nou? Ja of nee. "In principe" is voor mij een soort "ja, maar" en dat is een "nee".

Ten tweede stel jij de vraag waarom kabels componenten anders doen klinken. Dat is een goede vraag in mijn optiek. Ik weet het antwoord niet 1-2-3 en ik kan alleen afgaan op meetgegevens. Het zal mij niets verwonderen als daar een combi mogelijk is dat zorgt voor een verandering in de elektrische overdracht. Welke weet ik niet, maar ik sluit het niet uit.

Ten derde wil ik er aan toevoegen (zoals Arjen dat ook al deed) dat er heus wel verschillen te meten zijn, maar dat ze onder normale omstandigheden te klein zijn voor waarneming. Alhoewel je daar dan weer over kunt discussieren.

Mijn bedoeling is om het onderwerp niet breder te maken dan strikt noodzakelijk. Zijn we het er over eens dat voor een interlink of kabel louter elektrische grootheden een rol spelen?

Groet,

Jacco

1. Excuses dat ik niet duidelijk ben. In principe (alsnog) nee dan, want: ja, maar ik ga er niet vanuit dat een technicus de (bij)werking van het elektrisch domein zodanig volledig bevat dat daar de werking van iedere kabel uit kan worden opgemaakt.

2. Prima, en wellicht alsnog een verklaring dan voor wie daar behoefte aan heeft.

3. Ok, voor jou wellicht niet genoeg om een geluidsverschil te veroorzaken. Voor mij maakt het nog steeds niet uit of er wel of geen (groot) verschil wordt gemeten.

een Beyer Dynamic,

als je daar twee weken naar luistert hoor je precies wat er mis is met je set en je ruimte ;)

Ja, dan hoor je pas iets moois joh!

Dan hoor je muziek IN je hoofd in plaats van daarbuiten .....

En da's me toch realistisch en daar krijg je me toch een "being there" gevoel van :lol:

Loes (hoe korthorend kun je zijn)

een Beyer Dynamic,

Ja, dan hoor je pas iets moois joh!

Dan hoor je muziek IN je hoofd in plaats van daarbuiten .....

En da's me toch realistisch en daar krijg je me toch een "being there" gevoel van :lol:

Loes (hoe korthorend kun je zijn)

Ja ja, smaal er naar om. Kan je wel een paar binaureale opnamen laten horen waarbij dat niet zo is :D

Ja ja, smaal er naar om. Kan je wel een paar binaureale opnamen laten horen waarbij dat niet zo is :D

Jaja, maar daarover ging het niet....

Je hoeft mij niet te vertellen hoe goed koptelefoonweergave kan zijn onder speciale voorwaarden. Het gaat om de dooddoener dat het omzeilen van ambiance en akoestiek als een referentie zou kunnen dienen voor de mate van realisme die je middels gereproduceerde muziek kunt bereiken als audiofiel.

Een koptelefoon, al is ie van Beyer of Jerry, kan dat niet, anders verhef je wel een heel vreemde vorm van realisme tot standaard.

Daar ging het over en nergens anders.

Het smalende is meer bedoeld om zoveel hardnekkige domheid mee samen te vatten. Als je jarenlang niks anders dan dit soort kletspraat verkondigt ga je er zelf in geloven, dat zie je zelf. :)

Loes (realisme boven alles)

[...]

Een koptelefoon, al is ie van Beyer of Jerry, kan dat niet, anders verhef je wel een heel vreemde vorm van realisme tot standaard.

[...]

Ik vind het idee van akoestisch dode ruimte geen gek idee. Ook een goed afgesloten koptelefoon vind ik geen gek idee. Niet ideaal, maar wel een aardig eind op weg.

Maar, Loes, hoe denk jij erover? Zijn we het er over eens dat voor een interlink of kabel louter elektrische grootheden een rol spelen?

Groet,

Jacco

[...]

Mijn bedoeling is om het onderwerp niet breder te maken dan strikt noodzakelijk. Zijn we het er over eens dat voor een interlink of kabel louter elektrische grootheden een rol spelen?

Groet,

Jacco

1. Excuses dat ik niet duidelijk ben. In principe (alsnog) nee dan, want: ja, maar ik ga er niet vanuit dat een technicus de (bij)werking van het elektrisch domein zodanig volledig bevat dat daar de werking van iedere kabel uit kan worden opgemaakt. [...]

Goed, we komen stapje voor stapje verder. Dus als ik je goed begrijp, dan ga je er van uit dat alles zich wel in het elektrische domein afspeelt maar dat er niemand is die het volledig bevat.

Dat focusseert de discussie aanzienlijk.

Groet,

Jacco

Denk dat geslaagde apparatuur uiteindelijk net zo goed het gevolg kan zijn van voorafgaand technisch concept als van uitproberen ('trial en error') of later optredend toeval. Begrijp dat de werking van componenten meetbaar kan (of in gevallen moet) zijn, maar dat meetbare resultaat lijkt me niet 'de' verklaring voor een bepaald (individueel gewardeerd) hoorbaar resultaat.

Op zich is dat waar en in de techniek wordt ook heel wat afgeprobeerd en geprutst. Daar is zelfs een uitdrukking voor: "Bottom up design" Veel proberen en maar zien wat werkt en niet werkt. Daar tegenover staat "Top down design" Eerst eens goed nadenken en overzien wat je wilt en bekijken wat daar voor nodig is. De praktijk leert dat die laatste methode sneller is en ook goedkoper is.

En toch blijft het merendeel van de ontwikkelingen in de industrie hoofdzakelijk via de "Bottom up" manier gaan. Meestal komt daar uiteindelijk wel wat bruikbaars uit maar veelal ook niet. Een extreem voorbeeld daarvan waren de alchemisten die uit lood goud probeerden te maken.

;)

Ik vind het idee van akoestisch dode ruimte geen gek idee. Ook een goed afgesloten koptelefoon vind ik geen gek idee. Niet ideaal, maar wel een aardig eind op weg.

Maar, Loes, hoe denk jij erover? Zijn we het er over eens dat voor een interlink of kabel louter elektrische grootheden een rol spelen?

Het zijn geen "gekke idee

Denk dat geslaagde apparatuur uiteindelijk net zo goed het gevolg kan zijn van voorafgaand technisch concept als van uitproberen ('trial en error') of later optredend toeval. Begrijp dat de werking van componenten meetbaar kan (of in gevallen moet) zijn, maar dat meetbare resultaat lijkt me niet 'de' verklaring voor een bepaald (individueel gewardeerd) hoorbaar resultaat.

Op zich is dat waar en in de techniek wordt ook heel wat afgeprobeerd. Daar is zelfs een uitdrukking voor: "Bottom up design" Veel proberen en maar zien wat werkt en niet werkt. Daar tegenover staat "Top down design" Eerst eens goed nadenken en overzien wat je wilt en bekijken wat daar voor nodig is. De praktijk leert dat die laatste methode sneller is en ook goedkoper is.

En toch blijft het merendeel van de ontwikkelingen in de industrie hoofdzakelijk via de "Bottom up" manier gaan. Meestal komt daar uiteindelijk wel wat bruikbaars uit maar veelal ook niet. Een extreem voorbeeld daarvan waren de alchemisten die uit lood goud probeerden te maken.

;)

Ik ben voor top down.... helaas denken onze klanten daar anders over.

Dom is dat. Zo blijft het geld kosten...

Om even terug te komen op audiofilie.... ;)

Ik zou ook graag top down werken... maar helaas heb ik daar net als onze klanten niet altijd het geld voor (over).

In de praktijk betekent dat roeien met de riemen die je hebt en proberen een tweedehands buitenboordmotortje te kopen.

Het grote luxe jacht is de grote toekomstdroom. Vergulde railingen hoeven daar dan nog geeneens aan te zitten... :D

Maar ten koste van alles.... Dat nooit.

Ik denk dus dat ik geen echte audiofiel ben.... :huh:

:)

[...]

Ik ben niet wetenschappelijk genoeg om te kunnen vaststellen of er louter electrische grootheden spelen. Wanneer daar ook electromagnetische verschijnselen onder vallen en wanneer daar de bereidheid aan gekoppeld kan worden om te erkennen dat er aspecten van electriciteit kunnen bestaan waar we het fijne nog niet van kennen (en die zijn er), dan neig ik voorzichtig naar zo'n standpunt.

Ik vind het nogal aanmatigend als je zo'n dwingende conclusie maakt. Niet alleen maak je de meeste communicatie met muziekliefhebbers zo tot een hel, maar ook -- en nog wel belangrijker -- zet je jezelf vast omdat je stelt dat alles wat er op dit punt een rol speelt al ge

Edited by dekkersj