Jump to content

echte audiofiel????

wollie
 Share

Recommended Posts

Als een interlink daadwerkelijk anders klinkt, wordt het tijd voor een vv of eindbak die daar geen last van heeft.

Precies, de spanningdeling tussen last (ingang eindbak) en transmissielijn (kabel) + bron (uitgang vv) moet verwaarloosbaar zijn. De gebruikelijke impedanties zijn in de audioband resistief; met 1k aan de uitgang en orde 10-20k aan de ingang. Meer dan zat om met gebruikelijke kabellengtes inkoppeling van ruis te vermijden, en om de lijn veel breedbandiger te houden dan de versterkers zelf laat staan de audioband.

http://www.nutshellhifi.com/library/FindingCG.html

http://www.nutshellhifi.com/library/tinyamps.html

http://www.meta-gizmo.com/tri/adv/DISTRUTH.html

Ik blijf me afvragen of de meters wel beseffen dat er zo vreselijk veel is dat ze niet meten/weten of beseffen.

:rolleyes:

Voor een regenachtige zondagmiddag: probeer die artikelen eens met een kritische bril te lezen. Stel je eens vragen als: "waar komt deze info vandaan (referenties etc.) en wat is het model er achter?" Een heel andere vraag: "is het logisch?".

Ik doe dat continu. Als "meter" moet ik dat elke dag weer opnieuw.

Groet,

Jacco (een meterweter...)

Googel eens rond, er zijn diverse artikelen die dezelfde strekking hebben en meer technisch wetenschappelijk van aard zijn, met zowel literatuurverwijzingen als theoretische onderbouwing, wat lastiger leesbaar voor de niet ingevoerden, heb die linkjes niet meer paraat, omdat ik er wel klaar mee ben.

Om galm en echo in een zaal gelijk te stellen met tegenkoppeling, gaat me wel heel erg ver, ff kwijt wie dat schreef, lijken me volstrekt onvergelijkbare zaken, zoiets als de "feedback" van muzikanten die gezamelijk spelen, wel knap bedacht, had ik nooit gekund :D

Ter overdenking:

Als je eens in een studio gaat kijken dan zul je zien dat daar honderden meters kabel ligt van de meest uiteenlopende kwaliteit, van de goedkoopste zooi van 2 kwartjes de meter tot kwaliteitskabel van een paar euro de meter. Pluggen idem dito, van goedkope plastic cinch plugjes tot Neutrik XLR connectors tot vrij dure orginele Canon XLR's (wat trouwens niet de beste zijn kwa betrouwbaarheid). Met die snoeren wordt dus jouw hoogstaande muziek opgenomen. Dus als goedkope kabels en pluggen bagger klinken moeten het merendeel van je CD's en LP's ook bagger klinken en dan heeft dure kabel sowieso geen zin meer.

;)

Dat is wat anders. Maar als je zegt, zoals s00000 what ever, dat het puur om een placeo-effect gaat, beschuldigt hij ze van oplichting. En d

Als fabrikant mag je rustig beweren dat jouw koelkast beter is dan alle andere. Als je echter beweert dat in jouw koelkast producten langer houdbaar zijn dan in alle andere koelkasten, dan zul je dat als fabrikant moeten kunnen aantonen. Kun je dat niet dan is er sprake van misleidende reclame.

Ga je naar de rechter en je klaagt erover dat de koelkast niet beter presteert dan andere koelkasten, dan vraagt de rechter of je gek bent ( je krijgt met zo'n klacht de rechter trouwens nooit te zien).

Doet de koelkast gedurende een bepaalde periode wat je er van mag verwachten, hij koelt, heeft het verbruik dat is opgegeven enz. dan heb je als klant niets te klagen en alle overige claims worden geacht niet anders te zijn dan reclame. In dat opzicht is er geen verschil tussen een koelkast van

[...]

Waar het mij om gaat, is dat bepaalde personen zoals s00000884 en Jacco hear al tijden zitten te schreeuwen dat alles maar flauwekul is voor wat betreft kabels en tweaks, zonder de koe bij de hoorns te pakken en het keiharde bewijs van hun kretologie te leveren.

[...]

Beste CJ,

Als je gezocht had op dit forum dan had je dit niet geschreven. Ik heb al eens aangetoond dat er verschillen in interlinks te vinden zijn en zelfs aangetoond dat er een verschil hoorbaar kan zijn onder abnormale omstandigheden.

Of wil je de discussie met me aangaan over de suggestie dat er meer dan alleen elektrische grootheden nodig zijn bij een interlink? Want daar gaat het op lijken.

Groet,

Jacco

Of wil je de discussie met me aangaan over de suggestie dat er meer dan alleen elektrische grootheden nodig zijn bij een interlink? Want daar gaat het op lijken.

Wat valt er te discussieren over een herhaalde opvatting die er van uit gaat dat de feiten de 'wetenschap' dienen te volgen en alleen de meetbare techniek het overanderd zelfde resultaat kan vaststellen?

Wat valt er te discussieren over een herhaalde opvatting die er van uit gaat dat de feiten de 'wetenschap' dienen te volgen en alleen de meetbare techniek het overanderd zelfde resultaat kan vaststellen?

Opvatting? Denk jij dat er meer grootheden dan elektrische de overdracht van een interlink of kabel bepalen?

Groet,

Jacco

En dan komen beweren dat het er allemaal niets toe doet...

Afin we staan al een stapje verder: er is een nuance...

Die nuance is er niet in het feit dat 'het er niets toe doet', maar in het feit dat kabelboeren geen oplichters zijn; een nuance die ik altijd gemaakt heb. Over kabels zelf valt niets te nuanceren, hoe graag ik of wie ook dat zou willen. Jacco stelt al; hoorbare verschillen onder 'abnormale omstandigheden'. Onder normale omstandigheden is de overdracht door een kabel imuum van de verschillen die tussen een dropveter en een dure kabel zitten. Ik wil niet fundamentalistisch hierin overkomen (wordt hier zelfs dinges belang in vlaanderen genoemd?? :blink: ) maar je kunt dit niet nuanceren. Een wiskunde docent is ook geen fundamentalist. Exacte wetenschappen heten niet voor niets exact.

Denk jij dat je de werking van elektriciteit onder alle omstandigheden kent?

Fouten gemaakt in audioapparatuur zijn af te schatten. Dat wil zegggen: "ik weet niet hoe groot die fout is, maar hij is nooit groter dan (bijv.) 0.000001%. Je hoeft niet alles van electriciteit te weten om zeker te weten dat tussen kabels geen hoorbare verschillen zitten. En dan nog: hoe kunnen audiofielen hierin nu de technici tegenspreken :confused: Dat is de wereld op zijn kop.

Opvatting? Denk jij dat er meer grootheden dan elektrische de overdracht van een interlink of kabel bepalen?

Bedoel je te zeggen dat ook jij in niets anders dan elektrische grootheden gelooft voor wat betreft de overdracht van info door een interlink of kabel?

De werking van elektriciteit kan ik willekeurig bekend krijgen. Dat is een kwestie van meten en nog eens meten en nog eens...

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

De werking van elektriciteit is voor het gebruik van een interlink eigenlijk helemaal niet interessant voor de gebruiker.

Zo'n kabel moet gewoon goed zijn en doen wat ie moet doen: Signaal van het ene apparaat naar het ander apparaat overdragen. En goede redelijk geprijsde kabels doen dat net zo goed als exotische voodoo kabels met exotische prijskaartjes er aan.

Waar de schoen wringt is dat sommige kabels zelfverzonnen fantasie eigengenschappen zouden bezitten en dat die eigenschappen werkelijk nergens meer aan te refereren zijn.

Het enige waar die fantasie eigenschappen iets mee van doen hebben is met de fantasie van de koper. Met werkelijke geluidsreproductie heeft het weinig van doen.

Als je maar goed genoeg verkondigt dat jouw product heel bijzonder is (en het maakt niet uit hoe) dan is er altijd wel een catagorie mensen die daar in mee wil gaan. Met een soort van nep-logica suggereer je met een ingewikkeld verhaal iets heel bijzonders. De klant heeft dan toch niet de kennis om te zien wat fictie is en wat werkelijkheid is. En maak je het ingewikkeld genoeg en laat je fictie en werkelijkheid knap genoeg door elkaar lopen dan kun je het de mensen die wel van de hoed en de rand weten lastig genoeg maken om daar tegenin te kunnen gaan.

Er is een oud gezegde: "Je hoeft maar heel weinig van iets af te weten om mee te kunnen praten"

Daarvan maken marketingmachines dankbaar gebruik.

;)

Bedoel je te zeggen dat ook jij in niets anders dan elektrische grootheden gelooft voor wat betreft de overdracht van info door een interlink of kabel?

De werking van elektriciteit kan ik willekeurig bekend krijgen. Dat is een kwestie van meten en nog eens meten en nog eens...

Groet,

Jacco

In principe wel, geen probleem mee. Vraag is dan waarom kabels componenten anders kunnen doen klinken, ongeacht dat het verschil niet te meten zou zijn.

Goeie post Pjotr. Vervanging onlangs van duurdere door goedkopere speaker kabel bleek een vooruitgang (de portefueille gelukkig minder audiofiel geneigd, maar de oren blijven verschillend resultaat 'meten').

En dan komen beweren dat het er allemaal niets toe doet...

Afin we staan al een stapje verder: er is een nuance...

Die nuance is er niet in het feit dat 'het er niets toe doet', maar in het feit dat kabelboeren geen oplichters zijn; een nuance die ik altijd gemaakt heb. Over kabels zelf valt niets te nuanceren, hoe graag ik of wie ook dat zou willen. Jacco stelt al; hoorbare verschillen onder 'abnormale omstandigheden'. Onder normale omstandigheden is de overdracht door een kabel imuum van de verschillen die tussen een dropveter en een dure kabel zitten. Ik wil niet fundamentalistisch hierin overkomen (wordt hier zelfs dinges belang in vlaanderen genoemd?? :blink: ) maar je kunt dit niet nuanceren. Een wiskunde docent is ook geen fundamentalist. Exacte wetenschappen heten niet voor niets exact.

Ik heb helemaal geen probleem met het feit dat jij er een andere mening op na houd dan ikzelf. Dat "Vlaams fundamentalisme" waarvan even sprake, heeft dan ook betrekking op de manier - van verwoorden - die je gebruikt, waardoor iedereen die niet exact hetzelfde denkt als jij al onmiddellijk "veroordeeld" wordt tot "idioot die zich laat opnaaien door zijn/haar eigen ego

Ik kan nog steeds niet geloven dat er geen verschil is. Ik ben volledig bereid om te beweren dat het verschil zeer klein is, maar niet dat er geen verschil is. Ligt het aan de interactie tss de componenten en de kabel, of aan de zeer minieme verschillen

Maar aangezien de combinaties van apparatuur en kabels praktisch gezien oneindig zijn zijn er evenzovele ervaringen.

;)

Helemaal juist. B)

Tuurlijk, je hebt onverzadigde capaciteiten, linksdraaiende connectors, weerstanden voor de darmflora en wat al niet meer.

Pfff, welke richting gaan we nu weer op?

Groet,

Jacco

Maar aangezien de combinaties van apparatuur en kabels praktisch gezien oneindig zijn zijn er evenzovele ervaringen.

;)

Helemaal juist. B)

Tuurlijk, je hebt onverzadigde capaciteiten, linksdraaiende connectors, weerstanden voor de darmflora en wat al niet meer.

Pfff, welke richting gaan we nu weer op?

Groet,

Jacco

Volgens mij is er wel een markt voor pluggen tegen kaalheid en kabeltjes tegen huidrimpels. Kunnen ze daar bij Philips niet wat voor verzinnen Jacco?

:P:lol: