Jump to content

echte audiofiel????

wollie
 Share

Recommended Posts

Een audiofiel vraagt zich op een avond als deze toch af welke muziek hij moet opzetten om optimaal van zijn set te kunnen genieten? :P

Audiofielen heb je in verschillende gradaties. Wat ik hier boven schets komt vast voor, maar er zijn ook zat mensen die gewoon de muziek die ze mooi vinden maximaal willen beleven en daarom zoeken naar de beste weergave.

Zelf word ik altijd een beetje bang van bijeenkomsten waarbij de apparaten centraal staan, daar heb ik het gevoel met de audiofielen uit mijn schets van doen te hebben.

Volgens mij ben je audiofiel als je je set belangrijker vindt dan (luisteren naar) muziek. En als je dan een keer muziek luistert (je moet immers iets met die set...), dat je dan naar audiofiele pling-plong muziek luistert, omdat dat zo mooi klinkt... En dat je dan met voodoo aan de gang gaat omdat er een gordijn hangt voor de weergave van de pling-plong, of omdat er een scherp randje aan zit... :rolleyes:;):D

Dat is volgens mij een zielige audiofiel. Er zijn ook andere soorten hoor. Blijkbaar erken je dat niet en ga je alleen uit van de zielige variant. Ben je in het verleden ooit door een audiofiel gebeten en moet je jouw frustratie kwijt?

oei die doet pijn :P

Blaffende honden bijten niet... ;)

Wel leuk dat Hansko zich kennelijk aangesproken (aangevallen?) voelt... :rolleyes:

Het woord 'audiofiel' heeft bij mij gewoon een nare bijsmaak. Net als 'homeopatisch' of 'jazz'... ;)

Volgens mij ben je audiofiel als je je set belangrijker vindt dan (luisteren naar) muziek. En als je dan een keer muziek luistert (je moet immers iets met die set...), dat je dan naar audiofiele pling-plong muziek luistert, omdat dat zo mooi klinkt... En dat je dan met voodoo aan de gang gaat omdat er een gordijn hangt voor de weergave van de pling-plong, of omdat er een scherp randje aan zit... :rolleyes:;):D

Dat is volgens mij een zielige audiofiel. Er zijn ook andere soorten hoor. Blijkbaar erken je dat niet en ga je alleen uit van de zielige variant. Ben je in het verleden ooit door een audiofiel gebeten en moet je jouw frustratie kwijt?

Wel leuk dat Hansko zich kennelijk aangesproken (aangevallen?) voelt... :rolleyes:

Het woord 'audiofiel' heeft bij mij gewoon een nare bijsmaak. Net als 'homeopatisch' of 'jazz'... ;)

Ik ben het gewoon niet eens met je eenzijdige definitie, omdat ik als audiofiel een dergelijk gedrag niet in mezelf herken. Ik steek meer tijd in mijn muziekverzameling op te bouwen dan in mijn set steeds te wijzigen.

Ik probeer van je te weten waarom je die nare bijsmaak hebt. Wat jazz daarmee te maken heeft begrijp ik ook niet. Heb je nog een frustratie? Waarschijnlijk gebeten door een audiofiele jazzliefhebber. (zou ik kunnen zijn :mad2:)

Ik ben het gewoon niet eens met je eenzijdige definitie, omdat ik als audiofiel een dergelijk gedrag niet in mezelf herken. Ik steek meer tijd in mijn muziekverzameling op te bouwen dan in mijn set steeds te wijzigen.

Ik probeer van je te weten waarom je die nare bijsmaak hebt. Wat jazz daarmee te maken heeft begrijp ik ook niet. Heb je nog een frustratie? Waarschijnlijk gebeten door een audiofiele jazzliefhebber. (zou ik kunnen zijn :mad2:)

Wat jazz ermee te maken heeft? Opzich niet zo veel, al zijn er volgens mij veel audiofielen die er naar luisteren... Maar ik krijg gewoon jeuk van (smooth) jazz, net als van het type audiofiel dat ik omschreef. Als er nog meer types zijn, prima. Krijg ik vast minder snel jeuk van...

Of er nog meer is waar ik jeuk van krijg? Muggen en steekvliegen... Vooral van steekvliegen... ;) Oh ja, en van mensen die met droge ogen en een heel geleerd gezicht een gedicht van Lucebert voorlezen (lees: mijn vroegere leraar Nederlands)... :D:lol:

Ter aanvulling beste Henrie:

Luisterend naar de muziek die je nu draait (soulfly, zie het topic "welke muziek draai je nu) "begrijp ik het.

Wat een pokke herrie, daar kan geen audioset mee overweg. :P

Soulfly is jeugdsentiment. Is inderdaad pokkeherrie, maar dat moet ik gewoon af en toe ff horen. Is overigens vrij matig opgenomen kwam ik gisteren achter. Soms veel te veel bas, dan weer bijna geen bas... Hoewel het nummer Karmageddon erg mooi klonk trouwens, met veel (Braziliaanse) percussie...

Wat jazz ermee te maken heeft? Opzich niet zo veel, al zijn er volgens mij veel audiofielen die er naar luisteren... Maar ik krijg gewoon jeuk van (smooth) jazz, net als van het type audiofiel dat ik omschreef. Als er nog meer types zijn, prima. Krijg ik vast minder snel jeuk van...

Of er nog meer is waar ik jeuk van krijg? Muggen en steekvliegen... Vooral van steekvliegen... ;) Oh ja, en van mensen die met droge ogen en een heel geleerd gezicht een gedicht van Lucebert voorlezen (lees: mijn vroegere leraar Nederlands)... :D:lol:

Was die leraar soms audiofiel en nog erger, hield ie ook van (smooth) jazz??? :rolleyes:

• Members
Ter aanvulling beste Henrie:

Luisterend naar de muziek die je nu draait (soulfly, zie het topic "welke muziek draai je nu) "begrijp ik het.

Wat een pokke herrie, daar kan geen audioset mee overweg.  :P

U bedoelt ? Kijk, dat is nu waarom ik tegenwoordig bij het woord audiofiel gelijk muziek-vriend Henrie van die kriebels krijg. Als ik even een klein stukje mag quoten uit

Audiofielen zijn over het algemeen mensen die de mogelijkheid tot het leren kennen van hen onbekende muziek naast zich neer leggen door over hun set te praten met andere wereldvreemde wezens.

Een echte audiofiel is meestal een persoon van het mannelijk geslacht die zodanig aan het geluid van zijn eigen apparatuur gewend is dat elk ander merk of type als minderwaardig wordt beschouwd tenzij het boven zijn budget uitgaat. Indien zulke spullen in het bezit zijn van iemand die hij graag mag dan worden deze bewonderd. Is dit laatste niet het geval dan is de apparatuur zijn geld niet waard.

Een audiofiel is allereerst een muziekliefhebber die de beleving van muziek tot cultus heeft gemaakt en daarmee automatisch dus zichzelf centraal stelt.

Een audiofiel is denk ik toch vooral een fanatieke luisterliefhebber, zoals het woord zichzelf omschrijft. Iemand die zijn genot vindt in naar dingen luisteren. Naar wat ie luistert is minder van belang als ie het maar mooi vindt. En naast luisteren babbelt ie graag oeverloos door over dat luisteren, op fora b.v.

Een fanatieke muziekliefhebber zou ik toch liever muziek-ofiel willen noemen.

Net zo goed als een audioloog wat anders is dan een muzicoloog

;)

Je hebt vast gelijk, Pjotr; je beschrijft misschien ook vanuit jouw eigen kader zoals we dat allemaal doen. Ik antwoordde vanuit mijn kader, en hoewel ik me allereerst muziekliefhebber noem is de kwaliteit van de presentatie van die muziek ook van belang en het verhogen ervan een streven dat deel uitmaakt van het muziekliefhebber zijn. Dat is dan het audiofiele aspect ervan.

Dit forum is werkelijk uniek in het gegeven dat het de term 'audiofiel' tot een soort scheldwoord heeft gemaakt. Dat is niet representatief voor de muziekminnende gemeenschap geloof ik stellig, maar het is vooral iets van dit forum.

In de algemeen geldende betekenis is een audiofiel toch gewoon een muziekliefhebber die tevens de kwaliteit van de weergegeven muziek wil verbeteren en daar bovengemiddelde inspanningen voor over heeft?

Mij lijkt een audiofreak meer begaan te zijn met geluid en hoe iets klinkt en minder met de muzikale boodschap zelf en hoe die beleeft kan worden. Tegelijkertijd zijn we misschien allemaal audiofielen in de zin dat we ook allemaal op een "personal quest" zijn naar een niet-bestaand utopisch doel en daarvoor zijn de wegen even talrijk als het aantal audiofielen.

Loes (zoveel filosofie -- het moet wel vakantie zijn ;) )

Ach Loes, de hele discussie of je nu audiofiel bent of niet vind ik sowieso een onzindiscussie. Misschien belangrijk voor sommigen, geeft dat status of zoiets? Of is het net zoiets dat voor sommigen de bloemen mooier zij als ze de naam uit hun hoofd weten ....

Je koopt toch gewoon mooie spullen naar je zin (en naar je budget) als je naar ingeblikte muziek wil luisteren. Wat is daar nou zo bijzonder aan?

;)

Ach Loes, de hele discussie of je nu audiofiel bent of niet vind ik sowieso een onzindiscussie. Misschien belangrijk voor sommigen, geeft dat status of zoiets? Of is het net zoiets dat voor sommigen de bloemen mooier zij als ze de naam uit hun hoofd weten ....

Je koopt toch gewoon mooie spullen naar je zin (en naar je budget) als je naar ingeblikte muziek wil luisteren. Wat is daar nou zo bijzonder aan?

;)

het gaat mij er ook echt niet om of ik nou wel of geen audiofiel ben.

Dat audiofiele gelikte 3-d plaatje, met ''lucht'' en al die mooie kreten gaan nu eenmaal niet gepaard met druk, kracht en impact.

Pardon :o

Ik hoop niet dat je je baseert op 1 cd die je op 1 bepaalde 'audiofiele' set gehoord hebt :unsure:

Bij mij vind je rekken vol cd's die kracht, druk, impact, 'lucht' en '3D' met elkaar combineren.

Het een sluit het andere echt niet uit, met zo'n denkbeeld schets je een wel heel erg smal plaatje van 'de audiofiel' en de set (en muziek) die hij/zij kennelijk heeft :huh:

Andr

;)

Het verschil is denk ik ook wel simpelweg een kwestie van spraakverwarring.

Je kunt jezelf audiofiel noemen en eigenlijk gewoon apparatuurfreak zijn.

Je kunt van een mooi geluid houden en jezelf audiofiel noemen.

Je kunt begaan zijn met muziek luisteren en jezelf audiofiel noemen.

Status is hier hetzelfde als bij de automannen; de sleutelhanger die achteloos op de bar gelegd wordt is hier de sig met merkenopsomming. Maar het zegt NIETS, dat klopt.

Zou het toevallig zijn dat er zo weinig vrouwen audiofiel zijn, wat daaronder ook verstaan mag worden? Ik kan daar nog wel wat over vertellen.... :)

Kan het zijn dat beleving uit apparatuur (de verschijning en het fysieke bezit) komt en niet uit datgene wat die apparatuur uiteindelijk neerzet? Kan het zijn dat precies dat de kern van de hobby is en dat het daarom vooral mannen aantrekt? Vrouwen hebben niks met auto's en niks met apparaten en koelribben(uitzonderingen daargelaten). In plaats daarvan zeggen ze: zet maar iets op en laat me maar met rust. Mannen praten over wat ze horen, dat is niks anders dan napraten over de analytische aspecten van de beleving. Als een man zegt dat ie tranen in zijn ogen krijgt van het luisteren kijken andere audiofielen hem meewarig aan, maar in de ogen van elke vrouw groeit herkenning. Want dat is wat zij er nou ook altijd uithaalt. Beleving van emotie. De Cowboy Junkies of Jolie Holland draaien en voor de duur van dat nummer en ook nog daarna bevangen worden door de emotie die door dat lied wordt overgedragen. Dat is wat het met me doet. Heel blij worden, heel triest, net wat de inhoud van het nummer is. Mathilde Santing met een of andere ritmebox en een orgeltje die "You go to my head" zingt. Een ijle stem in het pikdonker die even zuiver is als de emotie die het bedoelt op te roepen.

"Zwart h

Was die leraar soms audiofiel en nog erger, hield ie ook van (smooth) jazz??? :rolleyes:

Ik heb geen idee. Ik was toen nog niet met audiofilie bezig. Had nog een Akai midisetje (staat nu op de kast weg te rotten) en draaide vooral pokkeherrie, zoals Soulfly, Metallica, Sepultura, Pantera, Type O Negative en Biohazard... Met name Sepultura moet ik af en toe nog eens draaien. Roots blijft een top-album. De rest luister ik minder vaak, al moet ik zeggen dat ik vanmiddag toen ik thuis kwam nog ff October Rust van Type O Negative heb opgezet...

"Amused to Death"

... dat is ook zo'n typische audiofiele cd, die bij geen enkele zichzelf respecterende audiofiel mag ontbreken.

:ph34r:

Muzikaal alleen waardeloos (vind ik dan)...

Ja, dat klopt wel, op een paar nummers na. Ik draai 'm ook zelden. En nooit helemaal in 1 keer...

Nog een..... :D

Mijn set:

Linn LP12 + MB New Ace-M + Array Obsydian Ph1

Consonance CD120

Philips SACD 963SA

Obsydian A2 + 2x Quartz M2

Arraylook bekabeling en zelfgevlochten netkabels.

Infinity IRS Omega (gemod)

Visonik Audium netfilter

Met vriendelijke groet,

Jack

;)

Ik was niet lang geleden in een studio, daar waren 2 leden van een Nederlandse band aanwezig.

De persoon waar ik voor kwam riep meteen naar de jongens "hee ff extra je best doen er komt een een audiofiel aan" op een toon van dr komt een mongool aan.

Na Wat opnames mocht, moest ik eigenlijk even mee luisteren naar een tape.

De beide jongens zaten tijdens het luisteren te wippen op de stoelen en spraken van hoor je hoe die rif zus en de overgang naar die 'C' noot ecetra.

Ik vond het geweldig hoe makkelijk hoorbaar alle nog niet weg gehaalde "foutjes",

overslaan van stem b.v., de emotie extra benadrukte.

Puntje bij paaltje

Aan het einde vonden we het eigenlijk allemaal gewoon mooi.

Ik als audiofiel?

Dwangneuroot,

het moet 'echt' klinken,

Ik wil alles horen wat er gebeurt bij de opnamen,goed en fout,

ik wil horen wat een zanger gegeten heeft. :P

Ik geniet van alle muziek cd of MP3 maakt me niets uit (LP word ik dood nerveus van).

Als ik iets aan mijn set kan/moet veranderen om dichter bij de waarheid te komen,

dan probeer ik dat voor elkaar te boxen.

Ik probeer daarbij wel het budget in de gaten te houden.

Ik koop uitsluitend spullen die iets hoorbaar verbeteren,

ik ga er niet eerst aan lopen meten of ik het beter moet vinden,

als het beter meet en ik hoor het niet, hoef ik het niet.

Recent maakte Hans van Liempd in een ander topic de volgende opmerking:

"Helaas is de breedte van het klankbeeld wat afgenomen. Een enkele keer komt het geluid nog buiten de speakers maar dat is meer uitzondering dan regelmaat."

Luisteren wordt hiermee toch wel een heel erg geforceerde bezigheid?

Ik kan me voorstellen dat je optimaal geluid wilt om optimaal te genieten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je altijd wilt controleren of je geluid optimaal is. Nogmaals, volgens mij wordt luisteren daarmee een geforceerde bezigheid waardoor je niet meer van de muziek geniet En volgens mij is dat wat een bepaalde groep audiofielen typeerd en zorgt dat ook voor de vieze smaak die het woord 'audiofiel' bij vele mensen oproept.