Jump to content

Recht is echt...???

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

:) Hallo Hans,

Twee dingen: (1) 20uF keihard parallel aan 0,45mH en hierna via 67uF +0,11mH in serie met de Emim geeft wel te denken.

Vooral omdat hiervoor ook nog de nodige verzwakking via een parallelnetwerkje(2) van 0,75//1,6 ohm//8,2uF,met 16,6 uF en 0,51 mH in serie,ook in serie staat.

Je hebt dus 18dB/oktaaf verzwakking,als pure butt. T-filter, echter die parallel res kring slorpt aardig wat energie op in het cruciale middengebied. Je hebt,krijgt een prachtige impedantieopslingering naar Zmax pakweg nattevingerwerk,tussen de 3-5KHz.

Daar de spreekspoel van een Emim vrij resistief is als belasting in zijn werkgebied,(eigen zelfinduktie is heel klein,50uH ?).is zoveel "klankkorrekties" met de nodige faseverschuivingen meer kwaad dan goed.En er wordt tegelijk nog meer van je power-amp verlangd,betreffende complexe belasting.

Je impulsweergave gaat eraan.

Ik zou die 20uf//0,45mH maar eens goed onder de loep nemen,nadat je"uitgemeten" bent. Als ik het zo zie ,neem ik aan dat het rendement v/d Emim samen met de Watkins woofer de twee laagste zijn.

Aanpassen wordt niet moeilijk,als je dit zou willen.(zonder T-spice :P ).

Het is misschien ontnuchterend maar veel speakers hebben een terughoudendheid in de midband, zodat het mid wat "voller" lijkt te klinken en het hoog meer "air" lijkt te hebben.

Zoals Wilson audio speakers... Die gewoon een totaal gebied weggeknepen hebben en waardoor al die audiofieltjes altijd denken van.... Oh wat een stage!!!! ooohhh wat ruimtelijk en ondertussen klopt er tonaal geen ruk van die ls... maar dat terzijde. :D

Groeten,

Bas

Ik heet dan misschien geen Pjotr, maar voor de pc zijn er verschillende software pakketten beschikbaar. Van de gratis pakketten is ARTA veruit het beste. Tot voor kort had je niet zoveel functionaliteit voor nop.  Een ander veel gebruikt stukje software is speakerworkshop al is deze niet zo gebruiksvriendelijk.

ARTA is niet meer gratis idd. Dat is overigens om reden dat andere pakketten van dit caliber niet gratis zijn EN v

Ik heb vanmiddag m.b.v. m'n decibelmetertje en een toonburst CD de plaatst van m'n speakers geoptimaliseerd.

:)

Hoi Hans,

Hoeveel spreiding zit er tussen de verschillende frequenties?

De >> RealTraps Test CD << laat namelijk alle hele frequenties tussen 10 Hz en 300 Hz horen.

Dus 10 Hz, 11 Hz, 12 Hz, 13 Hz ~ 300 Hz!

CD's die alleen 10 ~20 ~30 ~40 Hz enzenzenz laten horen, laten vaak gemene pieken of dips ongemoeid!

Die cd heb ik ook gebruikt. Ik heb hiermee de Ultracurve prima kunnen afregelen. Dat een paar decimeter verplaatsen op de luisterplek grote gevolgen heeft, heb ik ook ervaren. Kwestie van de luisterplek ook nog eens goed markeren.

Ik vraag me af of het wel zin heeft om je set af te stellen met een Db-meter.Zoals je wellicht weet is het menselijk oor niet voor iedere frequentie even gevoelig.....

Maw. je eigen oren horen anders dan een Db-meter.

Ik zat nog eens te denken over deze uitspraak. Je kunt volgens mij juist heel goed met een dB-meter je set instellen. Je gebruikt namelijk een cd (of wav-file, als je met de computer werkt), waarvan je weet wat erop staat. Stel dat alle frequenties er even hard (qua volume) opgezet zijn (en dat is waarschijnlijk zo), dan weet je dus ook dat ze allemaal even hard uit je speakers moeten komen. Dat je zelf de lage tonen (en de hele hoge) als minder hard ervaart, maakt daarbij niet uit, want je moet immers het resultaat wat uit je speakers komt, vergelijken met de referentie. De cd (of wav-file) met de frequenties dus...

dB(A)-metingen zijn nuttig om bijvoorbeeld te bepalen hoeveel herrie een auto tijdens het rijden maakt en hoe je dat als inzittende ervaart...

:) Hallo Hans,

Twee dingen: (1) 20uF keihard parallel aan 0,45mH en hierna via 67uF +0,11mH  in serie met de Emim geeft wel te denken.

Vooral omdat hiervoor ook nog de nodige verzwakking via een parallelnetwerkje(2) van 0,75//1,6 ohm//8,2uF,met 16,6 uF en 0,51 mH in serie,ook in serie staat.

Je hebt dus 18dB/oktaaf verzwakking,als pure butt. T-filter, echter die parallel res kring slorpt aardig wat energie op in het cruciale middengebied. Je hebt,krijgt een prachtige impedantieopslingering naar Zmax pakweg nattevingerwerk,tussen de 3-5KHz.

Daar de spreekspoel van een Emim vrij resistief is als belasting in zijn werkgebied,(eigen zelfinduktie is heel klein,50uH ?).is zoveel "klankkorrekties" met de nodige faseverschuivingen meer kwaad dan goed.En er wordt tegelijk nog meer van je power-amp verlangd,betreffende complexe belasting.

Je impulsweergave gaat eraan.

Ik zou die 20uf//0,45mH maar eens goed onder de loep nemen,nadat je"uitgemeten" bent. Als ik het zo zie ,neem ik aan dat het rendement v/d Emim samen met de Watkins woofer de twee laagste zijn.

Aanpassen wordt niet moeilijk,als je dit zou willen.(zonder T-spice  :P ).

Hoi Jerry,

of het werkelijk aan de speakers ligt staat voor mij nog niet vast. In het verleden heb ik n.l. op dezelfde manier gemeten en die "dip" niet gezien.

Ik geef voorlopig effe de schuld aan de meetmethode en/of akoestiek.

Ik heb de dB meter b.v. op de rand van een met stof bekleede stoel gelegd. Dit zou al heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Woensdag praten we verder.

Ik vraag me af of het wel zin heeft om je set af te stellen met een Db-meter.Zoals je wellicht weet is het menselijk oor niet voor iedere frequentie even gevoelig.....

Ik zat nog eens te denken over deze uitspraak. Je kunt volgens mij juist heel goed met een dB-meter je set instellen. Je gebruikt namelijk een cd (of wav-file, als je met de computer werkt), waarvan je weet wat erop staat. Stel dat alle frequenties er even hard (qua volume) opgezet zijn (en dat is waarschijnlijk zo), dan weet je dus ook dat ze allemaal even hard uit je speakers moeten komen. Dat je zelf de lage tonen (en de hele hoge) als minder hard ervaart, maakt daarbij niet uit, want je moet immers het resultaat wat uit je speakers komt, vergelijken met de referentie. De cd (of wav-file) met de frequenties dus...

dB(A)-metingen zijn nuttig om bijvoorbeeld te bepalen hoeveel herrie een auto tijdens het rijden maakt en hoe je dat als inzittende ervaart...

Zo denk ik er ook over. Ik wist alleen niet dat er met die dBc instelling nog 'n weging plaatsvond. Rechte dB-meters zijn er kennelijk niet.

Nou stop ik die meetwaarde altijd in een speadsheetje. Hierin kan ik makkelijk de weging ongedaan maken.

Wanneer ik wat verder ben, zal ik de grafiek hear wel 'n keer plaatsen. Nu is het nog te prematuur.

Zo denk ik er ook over. Ik wist alleen niet dat er met die dBc instelling nog 'n weging plaatsvond. Rechte dB-meters zijn er kennelijk niet.

Nou stop ik die meetwaarde altijd in een speadsheetje. Hierin kan ik makkelijk de weging ongedaan maken.

Wanneer ik wat verder ben, zal ik de grafiek hear wel 'n keer plaatsen. Nu is het nog te prematuur.

Ja, als je weet wat zo'n C-weging aan het frequentiespectrum verandert, kun je dat inderdaad ook weer ongedaan maken...

Misschien is een spectrumanalyser (zoiets als Erik heeft) wel wat handiger in het gebruik...

Misschien is een spectrumanalyser (zoiets als Erik heeft) wel wat handiger in het gebruik...

Of een Beringer UC, want die heeft er een ingebouwd :rolleyes::D . Losse spectrumanalysers gaan vaak veel verder dan het audiobereik (of kunnen het zelfs niet meten omdat het bereik hoger begint) en zijn takkeduur. Zo'n ding zoals Erik heeft is idd erg handig, maar die kom je helaas niet veel tegen.

Ik heb de dB meter b.v. op de rand van een met stof bekleede stoel gelegd. Dit zou al heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Beste is om de dB meter op je hoofd te binden en dan op de luisterplaats te gaan zitten. Maar ja dan kun je hem zo moeilijk aflezen :lol:

Maar zonder gekheid, wat erg goed gaat is om hem op een fotocamerastatief te monteren. Het meten van de kamer acoustiek kun je eigenlijk alleen goed meten zonder weging. Zit er niet een stand "Flat" ozi op je meter Hans?

De ARTA software bestaat uit 3 programma's.

Beste is om de dB meter op je hoofd te binden en dan op de luisterplaats te gaan zitten. Maar ja dan kun je hem zo moeilijk aflezen :lol:

Maar zonder gekheid, wat erg goed gaat is om hem op een fotocamerastatief te monteren. Het meten van de kamer acoustiek kun je eigenlijk alleen goed meten zonder weging. Zit er niet een stand "Flat" ozi op je meter Hans?

;)

Nu ligt de dB meter inderdaad op de hoogte van m'n hoofd op de rugleuning van de stoel.... ;)

Op de dB meter (een Radio Shack digitale meter) zit geen flat stand alleen a en c.

Toch denk ik dat het eerder aan de akoestiek ligt. Vanavond komt 't er niet meer van morgen misschien wel.

Ik denk n.l. dat die rugleuning erg veel wegneemt. Ook wanneer ik zit te luisteren.

Ik ga nog eens wat proberen met een ander materiaal op die rugleuning (die dus doorloopt tot boven m'n oren).

Dat statief is op zich een goed idee, dan kan ik er ook een andere stoel neerzetten.

beste hans,

zoals als jij aan het meten bent is wel leuk , maar o zo tijdrovend,

bovendien fluctueerd het altijd heel erg in een ruimte,

als ik met mijn RTA meter wat heen en weer beweeg met de microfoon , dan weet je niet wat je ziet ,

het kan zo maar 9 db schelen in het laag.

ik deed het altijd zo:

eerst stelde ik de set (speakers en luisterstoel) leuk op.

dan ging ik meten, en verschoof de luisterstoel totdat ik een mooi resultaat had.

dan verplaatste ik de speakers en verschoof weer met de luisterstoel tot ik een mooi resultaat had.

etc,..

op een gegeven moment heb je dus 4 of 5 goede resultaten, met verschillende set up's.

je slaat die op in het geheugen en dan kun je gaan kiezen welke voor jou het meest praktisch is en het lekkerste klinkt.

dit is ongeveer twee avonden werk. ;)

ps; het is helemaal geweldig als je het beste resultaat nog eens gaat corrigeren met een Behringer Ultra Curve !!! :D (net zoals ik gedaan heb)

Zoals ze nu staan is het laag goed onder controle,maar als ik ze 1 cm minder indraai (de achterkant van de luidspreker 1 cm meer naar binnen) wordt het laag overheersend en dreunerig.

dat kan niet. :)

Ik vind 1 cm ook wel heel erg weinig... Heb je je hoofd in een beugel vastgezet of zo... :blink:

Zoals ze nu staan is het laag goed onder controle,maar als ik ze 1 cm minder indraai (de achterkant van de luidspreker 1 cm meer naar binnen) wordt het laag overheersend en dreunerig.

dat kan niet. :)

Heb jij hier wel eens geluisterd?De plaats waar je zit maakt niet uit-de druk in het laag neemt gewoon sterk toe.Zelfs op de zolder ernaast is het verschil te horen.

Op de dB meter (een Radio Shack digitale meter) zit geen flat stand alleen a en c.

Hallo Hans,

Volgens dit manual meet ie in de stand C met een vlakke frequentie karakteristiek (-3 dB tussen 35 Hz en 10 kHz) zoals je eerder opmerkte. Ze hebben beide een analoge AC output. Je zou hem dus eens aan je geluidskaart kunnen hangen en een plotje maken. Voordeel is dan dat je die verschillende metingen op kan slaan en kan vergelijken.

Btw die weegcurven zien er zo uit:

weegcurve.gif

;)

Edited by Pjotr

Hallo Hans,

Volgens dit manual meet ie in de stand C met een vlakke frequentie karakteristiek (-3 dB tussen 35 Hz en 10 kHz) zoals je eerder opmerkte. Ze hebben beide een analoge AC output. Je zou hem dus eens aan je geluidskaart kunnen hangen en een plotje maken. Voordeel is dan dat je die verschillende metingen op kan slaan en kan vergelijken.

Btw die weegcurven zien er zo uit:

weegcurve.gif

;)

Bedankt Pjotr,

Ik heb op m'n zolder alleen een soort van notebook achtige bureau PC. Ik heb geen idee wat daar voor aansluitingen op zitten en hoe ik dat zou moeten doen.

Nu schrijf ik de meetwaarden op en zet deze in een spreadsheet.

De waarden uit jouw grafiek kan ik dus corrigeren. Volgens de C curve ligt het -3 dB punt inderdaad op 30 en 10 kHz. Ik heb wel eens ergens een test van mijn dB meter gelezen. Hierin stond dat hij nauwkeurige meette dan een B&K. Of dat werkelijk zo is...??? Gelukkig hangt m'n leven er niet vanaf... ;)

Die dB meter is dus ook als meetmicrofoon bruikbaar ???

Ik zou dan b.v. een Ultracurve kunnen gebruiken als RTA meter. Vooral de oudere types worden wel eens voor redelijk geld aangeboden. het is n.l. niet de bedoeling er mijn beroep van te maken. "n keer wat meten is echter wel handig.

Zoals wel vaker lijkt het me dat er op een verschrikkelijke manier wordt vastgehouden aan cijfertjes, verkregen uit metingen, zonder te weten wat er mee aan te vangen.

Als je nu eens gaat meten in zalen waar muziek ten gehore wordt gebracht en waar ook opnamen worden gemaakt, zou je dan op elke plaats in de zaal een rechte karakteristiek meten ? of zou er in het geheel geen sprake zijn van een rechte lijn ?

Hoe groot zijn de afwijkingen en veel belangrijker hoe groot mogen afwijkingen zijn voordat ze problematische gevolgen hebben ?

Wat zijn nu eigenlijk zaken die er toe doen bij de weergave van muziek, rechtlijnige frekwentiekarakteristieken, plaatsing, diepte en meer van dit soort door audiofielen gebruikte termen die geen enkel aanknopingspunt opleveren.

Waarmee ik me bezig houd, zijn zaken als vervorming met name door luidsprekers veroorzaakt, vervorming door versterkers en overige electronica is hiermee vergeleken in het algemeen volstrekt onbeduidend en dus niet relevant voor de weergave.

Ook de mogelijkheid van speaker en electronica tot het hoorbaar maken van nuanceringen in klank en dynamiek lijken mij bijzonder belangrijk voor een accurate weergave.

Hierbij blijkt dan plotseling bijzonder veel verschil tussen verschilende apparaten en toegepaste componenten hoorbaar te zijn, hoe je dit moet meten, geen idee.

Wel is dit beduidend belangrijker voor de natuurlijkheid van de weergave dan een procentje vervorming meer of minder, laat staan duizendsten van procenten waarmee techneuten en fabrikanten lopen te zwaaien.

Om dit soort zaken te kunnen beleven is een voorwaarde dat er gebruik gemaakt wordt van speakers met minimaal een gevoeligheid van 90bB/1 Watt, gezien gevoeligheid en vervorming alles met elkander te maken hebben, omgekeerd evenredig als ze zijn.

:unsure::blink::rolleyes:;):o

Tja, dat is een leuke onboezeming Jitze,

Maar simpel met ruis of sweeps eens je ruimte uitmeten om te bezien waar de pieken en dalen zitten heeft gewoon te maken met kijken waar de problemen zitten EN of daar wat ten gunste aan verandert als je met de opstelling gaat schuiven of acoustische maatregelen neemt. Een timmerman gebruikt toch ook zijn duimstok om een plankje af te meten of denk jij dat hij alles met alleen zijn perfecte timmermansoog af kan?

En net zo min als alleen een duimstok een fraaie kast oplevert, levert dat meten geen perfectie luisterruimte op. Het kan je er echter wel bij helpen wat gerichter te werk te gaan...

;)

Als je nu eens gaat meten in zalen waar muziek ten gehore wordt gebracht en waar ook opnamen worden gemaakt, zou je dan op elke plaats in de zaal een rechte karakteristiek meten ? of zou er in het geheel geen sprake zijn van een rechte lijn ?

foute redenering!

het zit zo: mijn speakers moeten het geluid in mijn woonkamer precies zo laten horen als het op de cd staat.

en om dat te kunnen doen moet mijn systeem 'recht' zijn.

daarnaast moet mijn systeem nog veel meer dingen doen natuurlijk , maar een rechte frequentie karakterestiek is een must!!

foute redenering!

het zit zo: mijn speakers moeten het geluid in mijn woonkamer precies zo laten horen als het op de cd staat.

daarnaast moet mijn systeem nog veel meer dingen doen natuurlijk , maar een rechte frequentie karakterestiek is een must!!

Hier ben ik 't mee eens.

Meten en rekenen doe je om je instellingen te controleren, simpel bepalen of een speaker in een ruimte past is ook al niet zo heel erg moeilijk, echter een goed geluid meten heeft nog niemand weten te bewerkstelligen, hierdoor kan het bestaan dat met allerlei fraaie kreten, deels gebaseerd op techniek en voor het grootste deel gebaseerd op fantasie of verlangen - wie zal dit onderscheid maken - worden allerlei fenomenale apparaten, tweaks en hulpmiddelen aan de man gebracht.

ondanks al dit geweld is het diep triest wat er zoal ten gehore wordt gebracht, bewijs hiervoor mag zijn het grote verlangen naar vernieuwing, verandering, verbetering........................

Muziek is een wonder van subtiliteit, een samenraapsel van toon en dynamiek hetwelk zich afspeelt in een wereld waar voor techneuten erg weinig houvast te vinden is, misschien ook gezien de niveau's waarop eea zich afspeelt, vermogens van enkele tienden tot enkele Watts zijn heel normaal bij het reproduceren van een melodietje op zo'n gemiddeld geluidsniveau van 85 dB, waarbij uitschieters tot rond de 100 dB redelijk normaal te noemen zijn.

Terwijl dit als behoorlijk hard zal worden ervaren in een modaal woonkamertje, de slaapkamertjes en zolders waar vele audiofielen zich hebben verschanst zouden dit wel eens niet kunnen verdragen.

Zoals ook in een ander topic werd aangehaald, wordt er onvoorstelbaar gezeverd over vervorming in allerlei electronica terwijl er vrijwel geen aandacht is voor de vervorming die luidsprekers ten tonele voeren.

Terwijl dezen in het algemeen vreselijk veel ellende stichten.

Daarom weten ook zovelen geen onderscheid te maken tussen verschillende cd spelers.

Voor de meters onder de lezers :

vervorming/luidsprekers

:unsure:

foute redenering!

Hier ben ik 't mee eens.

Geen idee, heb wel eens gekeken wat er zoal gebeurt bij verschillende frekwenties, in mijn situatie zowel in amsterdam als in mijn huidige woonkamer valt het met de uitschieters best mee een verdwaalde piek van rond de 10 dB en ook een enkel dipje van die omvang terwijl overall de afwijking binnen de 4