Pjotr Posted 15 augustus 2006 Report Share Posted 15 augustus 2006 Hans van Liempd said: Bedankt Pjotr, Ik heb op m'n zolder alleen een soort van notebook achtige bureau PC. Ik heb geen idee wat daar voor aansluitingen op zitten en hoe ik dat zou moeten doen. Nu schrijf ik de meetwaarden op en zet deze in een spreadsheet. De waarden uit jouw grafiek kan ik dus corrigeren. Volgens de C curve ligt het -3 dB punt inderdaad op 30 en 10 kHz. Ik heb wel eens ergens een test van mijn dB meter gelezen. Hierin stond dat hij nauwkeurige meette dan een B&K. Of dat werkelijk zo is...??? Gelukkig hangt m'n leven er niet vanaf... Hallo Hans, Als daar een audio lijn-in en lijn-uit op zit moet dat wel lukken. Moet het wel minstens een P-II van 400 MHz zijn. De onboard soundchip is meestal niet geweldig maar voor dit doel goed genoeg. En meet je in dual channel mode dan compenseert de software voor afwijkingen van de soundchip, 1 kanaal wordt dan als referentie gebruikt. Quote Die dB meter is dus ook als meetmicrofoon bruikbaar ??? Ja, zo te zien kun je de AC uit van je dB meter direct op de lijn-in van je laptop aansluiten. Bij 0 dB geeft ie 1V uit en dat is prima. Voor de mic input van de UC is dat echter veel te veel en gaat dat niet zondermeer. Die UC meet trouwens maar in 1/3 oktaaf bandjes. Met de PC kun je dat veel nauwkeuriger doen. Denk niet eens dat je voor de C-curve hoeft te compenseren, die is eigenlijk voor wat je wilt zien vlak genoeg. Maar goed de meeste software biedt de mogelijkheid om een compensatie curve te gebruiken, die automatisch corrigeert. Zo als je het nu doet met de hand gaat natuurlijk ook prima en ik kan mij wel voorstellen dat je nu niet echt zin hebt om je in zo'n meetprogramma te verdiepen. Maar goed de spullen heb je al in principe (op wat juiste kabeltjes na dan) en met de gratis demo versies kun je best meten wat je wilt. Dus geld hoeft het niet te kosten. Je moet ook niet roomser dan de paus willen zijn. Als je inzicht in de pieken en dalen van je ruimte krijgt en wat er gebeurt als je gaat schuiven kom je al een heel eind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 augustus 2006 Author Report Share Posted 15 augustus 2006 Jitze said: Hans van Liempd said: erik klijnsmit said: Jitze said: Als je nu eens gaat meten in zalen waar muziek ten gehore wordt gebracht en waar ook opnamen worden gemaakt, zou je dan op elke plaats in de zaal een rechte karakteristiek meten ? of zou er in het geheel geen sprake zijn van een rechte lijn ? foute redenering! het zit zo: mijn speakers moeten het geluid in mijn woonkamer precies zo laten horen als het op de cd staat. en om dat te kunnen doen moet mijn systeem 'recht' zijn. daarnaast moet mijn systeem nog veel meer dingen doen natuurlijk , maar een rechte frequentie karakterestiek is een must!! Hier ben ik 't mee eens. Geen idee, heb wel eens gekeken wat er zoal gebeurt bij verschillende frekwenties, in mijn situatie zowel in amsterdam als in mijn huidige woonkamer valt het met de uitschieters best mee een verdwaalde piek van rond de 10 dB en ook een enkel dipje van die omvang terwijl overall de afwijking binnen de 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 augustus 2006 Author Report Share Posted 15 augustus 2006 Pjotr said: Hans van Liempd said: Bedankt Pjotr, Ik heb op m'n zolder alleen een soort van notebook achtige bureau PC. Ik heb geen idee wat daar voor aansluitingen op zitten en hoe ik dat zou moeten doen. Nu schrijf ik de meetwaarden op en zet deze in een spreadsheet. De waarden uit jouw grafiek kan ik dus corrigeren. Volgens de C curve ligt het -3 dB punt inderdaad op 30 en 10 kHz. Ik heb wel eens ergens een test van mijn dB meter gelezen. Hierin stond dat hij nauwkeurige meette dan een B&K. Of dat werkelijk zo is...??? Gelukkig hangt m'n leven er niet vanaf... Hallo Hans, Als daar een audio lijn-in en lijn-uit op zit moet dat wel lukken. Moet het wel minstens een P-II van 400 MHz zijn. De onboard soundchip is meestal niet geweldig maar voor dit doel goed genoeg. En meet je in dual channel mode dan compenseert de software voor afwijkingen van de soundchip, 1 kanaal wordt dan als referentie gebruikt. Quote Die dB meter is dus ook als meetmicrofoon bruikbaar ??? Ja, zo te zien kun je de AC uit van je dB meter direct op de lijn-in van je laptop aansluiten. Bij 0 dB geeft ie 1V uit en dat is prima. Voor de mic input van de UC is dat echter veel te veel en gaat dat niet zondermeer. Die UC meet trouwens maar in 1/3 oktaaf bandjes. Met de PC kun je dat veel nauwkeuriger doen. Denk niet eens dat je voor de C-curve hoeft te compenseren, die is eigenlijk voor wat je wilt zien vlak genoeg. Maar goed de meeste software biedt de mogelijkheid om een compensatie curve te gebruiken, die automatisch corrigeert. Zo als je het nu doet met de hand gaat natuurlijk ook prima en ik kan mij wel voorstellen dat je nu niet echt zin hebt om je in zo'n meetprogramma te verdiepen. Maar goed de spullen heb je al in principe (op wat juiste kabeltjes na dan) en met de gratis demo versies kun je best meten wat je wilt. Dus geld hoeft het niet te kosten. Je moet ook niet roomser dan de paus willen zijn. Als je inzicht in de pieken en dalen van je ruimte krijgt en wat er gebeurt als je gaat schuiven kom je al een heel eind. Wanneer het zo simpel is, kan ik wel eens wat proberen. Ik heb vanavond dus weer flink geschoven en gemeten. Meettechnisch en gehoormatig ben ik er nog iets op vooruit gegaan. de speakers staan nu 125 cm vanaf de achterwand en 85 cm van de zijwand (midden front gemeten). De dip is nu nog steeds aanwezig, maar het verloop is een stuk minder piekerig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 augustus 2006 Author Report Share Posted 16 augustus 2006 Ik had overigens ook nog dichter bij de speakers gemeten. Hierbij was de dip in elk geval veel kleiner. Het lijkt dus toch niet aan de speakers te liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 augustus 2006 Report Share Posted 16 augustus 2006 Hans van Liempd said: Het lijkt dus toch niet aan de speakers te liggen. Dat lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk Hans. Als je die meetsoftware eens aan de praat hebt zou je je speakers apart op kunnen meten. Dat kun je vrij goed in de tuin doen op een stille zondagmorgen als het een beetje windstil is. Pas overigens wel op met sinussen boven de 1 kHz. Je tweeters kunnen erg slecht tegen continue sinustonen op wat hoger volume. Misschien weet je dat al, maar toch Iig geven speakers zelden de spieken en dalen te zien zoals die door de kamer veroorzaakt kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 augustus 2006 Author Report Share Posted 17 augustus 2006 Pjotr said: Hans van Liempd said: Het lijkt dus toch niet aan de speakers te liggen. Dat lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk Hans. Als je die meetsoftware eens aan de praat hebt zou je je speakers apart op kunnen meten. Dat kun je vrij goed in de tuin doen op een stille zondagmorgen als het een beetje windstil is. Pas overigens wel op met sinussen boven de 1 kHz. Je tweeters kunnen erg slecht tegen continue sinustonen op wat hoger volume. Misschien weet je dat al, maar toch Iig geven speakers zelden de spieken en dalen te zien zoals die door de kamer veroorzaakt kunnen worden. Gisteravond een Behringer DSP8024 gekocht. Dit ding is ook bruikbaar als 31 bands RTA. Ik hoop dat hij werkt met m'n dB meter als microfoon. Anders zal er nog 'n keer een meetmicrofoon bij moeten komen. het produceerd kennelijk ook ruis. een meetCD heb je dus niet perse nodig (al lijkt het mij wel handig). Nog wat kabels regelen en dan zal ik in het weekend eens wat gaan meten. De kans dat ik m'n speakers in de tuin ga meten is erg klein.... twee verdiepingen op en af met die grote onhandelbare dingen is mij toch wat teveel van het goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Beste Hans, Tja, of je je nu in wat gratis meetsoftware gaat verdiepen of in een UC blijft om het even. Maar goed, is jouw keuze. Had er dan ook maar gelijk een ECM8000 meetcricrofoon bij gekocht + kabel om van verdere perikelen wdb af te zijn. Je dB meter aansluiten gaat niet zondermeer op een UC en als je dan toch geld uit wilt geven ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 augustus 2006 Author Report Share Posted 17 augustus 2006 Pjotr said: Beste Hans, Tja, of je je nu in wat gratis meetsoftware gaat verdiepen of in een UC blijft om het even. Maar goed, is jouw keuze. Had er dan ook maar gelijk een ECM8000 meetcricrofoon bij gekocht + kabel om van verdere perikelen wdb af te zijn. Je dB meter aansluiten gaat niet zondermeer op een UC en als je dan toch geld uit wilt geven ... Niet op de microfooningang, maar wel op de lijningang... Toch..?? Overigens was het ding (tweedehands) niet zo duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Hans van Liempd said: Niet op de microfooningang, maar wel op de lijningang... Toch..?? Geen idee of dat kan, misschien wel. Overigens kun je hier een goede meetmic bestellen die vergelijkbaar is met de ECM8000. Bestel er dan wel gelijk een 10m XLR microfoonkabel bij voor ca 10 eu. Quote Overigens was het ding (tweedehands) niet zo duur. En waarom wilde de vorige eigenaar er van af? Beviel het toch niet zo goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 augustus 2006 Author Report Share Posted 17 augustus 2006 Pjotr said: Hans van Liempd said: Niet op de microfooningang, maar wel op de lijningang... Toch..?? Geen idee of dat kan, misschien wel. Overigens kun je hier een goede meetmic bestellen die vergelijkbaar is met de ECM8000. Bestel er dan wel gelijk een 10m XLR microfoonkabel bij voor ca 10 eu. Quote Overigens was het ding (tweedehands) niet zo duur. En waarom wilde de vorige eigenaar er van af? Beviel het toch niet zo goed? Ik zou zo'n microfoon kunnen bestellen.... Maar eerst proberen met de dB meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 augustus 2006 Author Report Share Posted 18 augustus 2006 Pjotr said: Hans van Liempd said: Niet op de microfooningang, maar wel op de lijningang... Toch..?? Geen idee of dat kan, misschien wel. Overigens kun je hier een goede meetmic bestellen die vergelijkbaar is met de ECM8000. Bestel er dan wel gelijk een 10m XLR microfoonkabel bij voor ca 10 eu. Quote Overigens was het ding (tweedehands) niet zo duur. En waarom wilde de vorige eigenaar er van af? Beviel het toch niet zo goed? Ik kon daar ook zo'n ding ophalen, dus na m'n werk heb ik dat toch maar gedaan. En dan kun je eigenlijk niet anders dan e.e.a. aansluiten en kijken of het werkt. maar vooral HOE 't werkt. Ik vindt dat ingewikkelde nogal meevallen. het ding is erg intuitief te bedienen. Ik ben nog niet helemaal uit de schaalverdeling. Of je signaal n.l. hard of zacht staat, de grafiek staat er altijd beeldvullend op. Ontertussen heb ik al na Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Let even op als je de microfoon aansluit, op de 8024 zit denk ik ook een keuze voor wel of geen phantom spanning op de microfoon ingang, ik weet niet of een elektret het lekker vindt om 30V weg te dissiperen De Behringer ecm8000 (condensator microfoon) heeft de phantom spanning wel nodig om te kunnen werken. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 augustus 2006 Author Report Share Posted 18 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Hallo Hans, Leuk dat je het voor elkaar hebt. Maakt natuurlijk niet uit hoe/waarmee je meet als je maar zinnige resultaten er uit krijgt. Kun je al iets zeggen of je nu ook een verbetering in het totale geluidsplaatje bereikt? Quote Let even op als je de microfoon aansluit, op de 8024 zit denk ik ook een keuze voor wel of geen phantom spanning op de microfoon ingang, ik weet niet of een elektret het lekker vindt om 30V weg te dissiperen Maak je geen zorgen Andre. Zowel de Behringer als de Superlux mic werken probleemloos op 15V - 50V phantomspanning. Heb ze beide hier liggen en op de kleur en het logo na zien ze er exact hetzelfde uit en zijn ze precies even groot. Denk dan ook dat ze verder identiek zijn en uit dezelfde (Chinese) fabriek komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Hallo Peter, Leuk als je een keer bij mij de boel zou willen komen uitruizen als je tijd/zin hebt.Ben zelf ook benieuwd wat de ruimte eigenlijk ongeveer doet met de weergave v/d Acoustats. Microfoons geen probleem zie ik al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Hoi Jerry, Ja, er staat nog ergens een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 s.o.t.a jerry said: Hallo Peter, Leuk als je een keer bij mij de boel zou willen komen uitruizen als je tijd/zin hebt.Ben zelf ook benieuwd wat de ruimte eigenlijk ongeveer doet met de weergave v/d Acoustats. Microfoons geen probleem zie ik al. beste jerry, je mag natuurlijk ook mijn RTA meter lenen, hij is nu nog bij jeroen d , gaat daarna naar hans van liempd en kan dan gelijk naar jou, ik hoor het wel, Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Quote Hoi Jerry, Ja, er staat nog ergens een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 augustus 2006 Author Report Share Posted 20 augustus 2006 erik klijnsmit said: s.o.t.a jerry said: Hallo Peter, Leuk als je een keer bij mij de boel zou willen komen uitruizen als je tijd/zin hebt.Ben zelf ook benieuwd wat de ruimte eigenlijk ongeveer doet met de weergave v/d Acoustats. Microfoons geen probleem zie ik al. beste jerry, je mag natuurlijk ook mijn RTA meter lenen, hij is nu nog bij jeroen d , gaat daarna naar hans van liempd en kan dan gelijk naar jou, ik hoor het wel, Hoi Erik, Ondertussen heb ik zelf 'n oude ultracurve (DSP8024) die ik als RTA meter gebruik. Ik ben w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Hans van Liempd said: Ik ben w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 augustus 2006 Author Report Share Posted 20 augustus 2006 Pjotr said: Hans van Liempd said: Ik ben w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Alles als MP3: witte ruis roze ruis bruine ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 augustus 2006 Author Report Share Posted 20 augustus 2006 Sodejuu said: Alles als MP3: witte ruis roze ruis bruine ruis Iets dergelijks had ik ook gevonden. Ik weet alleen niet of er door de compressie wat verloren gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Hans van Liempd said: Ik zou behalve die ruis ook graag wat andere "ruissen" beschikbaar hebben. Maar wat wil je daar dan mee? De RTA van de UC is afgestemd op zijn eigen ruisgenerator. Om dat het een 1/3 oktaaf analyser is zal dat roze ruis zijn. Als je het op CD wilt branden kun je het beste daarvan zelf er een 1/2 uurtje van op CD zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Sodejuu said: Alles als MP3: witte ruis roze ruis bruine ruis Ja, en er is ook nog rode, blauwe en zelfs violette ruis. P.S. Pas wel op met witte ruis. Als je dat te hard zet pomp je veel te veel vermogen in je tweeters en krijg je er ook geureffecten bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts