Jump to content

Leest u weer eventjes mee op hifi.nl

s0000884
 Share

Na [url=http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2700]dit[/url] gelezen te hebben, denkt u:  

54 members have voted

1. 1. Na [url=http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2700]dit[/url] gelezen te hebben, denkt u:

• 1. Dit koop ik meteen.
      4
    • 2. Luisteren = weten! De recensent hoort het, dus het werkt.
      6
    • 3. Ik heb er zo mijn twijfels bij, maar je weet maar nooit....
      10
    • 4. CIRC foutcorrectie ==> foutloos uitlezen ==> dit is onzin.
      21

Recommended Posts

Het niet trillen van het loopwerk resulteert evenmin in een beter geluid. Het enige gevolg daarvan is een vermindering van de bijgeluiden.

Helaas hangt de audio "handel" aan elkaar met luchtballonnen. Even prikken en pats!!

Desondanks wil ik wel even melden dat een afstudeerder bij ons is voorgedragen voor het predikaat "ingenieur van het jaar" omdat hij iets zinnigs had te zeggen over trillingen in audio apparatuur (en het tegengaan daarvan). Zie ook Trillingsabsorptie

Inmiddels is het bij velen doorgedrongen dat niet alleen bij CD-spelers trillingen een rol kunnen spelen. In de CD-speler hebben we het dan overwegend over extra "jitter". In versterkers gaat het o.m. om capaciteitsveranderingen van de schakeling t.o.v. het chassis. Een andere zaak is het trillen van de volumeregelaar.

Voor alle zekerheid leveren we nu dus alle kits met extra trillingdempend materiaal.

Helaas hangt de audio "handel" aan elkaar met luchtballonnen. Even prikken en pats!![...]Zie ook Trillingsabsorptie

Effe prikken dan :P

Conclusie: een goed ontworpen audio-apparaat met veronderstelde High End kwaliteit verdient een anti-trillingspakket om zeker te zijn dat een minimale hoeveelheid trillingsenergie bij de gevoelige onderdelen van het systeem terecht komt.

Echt? Mijn conclusie: ontwerp van de CD-speler deugd van geen kant. Loopwerk aansturing hoort een apparte voeding te krijgen, galvanisch gescheiden van de rest. Zelfde geldt voor digitale voeding en analoge voeding natuurlijk. Liefst geef je de klok nog een eigen voeding. De oplossing van demping is wat mij betreft dus halfbakken. Misschien dat het wel wat doet, maar het is niet meer dan een lapmiddel.

De verstoringen zijn meetbaar en zitten met een 0 dB referentie in het -60 tot -80 dB gebied. Het is dan de vraag of deze verstoringen

Conclusie: een goed ontworpen audio-apparaat met veronderstelde High End kwaliteit verdient een anti-trillingspakket om zeker te zijn dat een minimale hoeveelheid trillingsenergie bij de gevoelige onderdelen van het systeem terecht komt.

Echt? Mijn conclusie: ontwerp van de CD-speler deugd van geen kant.

Wat er hier bedoelt wordt is dat spelers met audiofiele ambities deze voorziening in hun ontwerp moeten hebben meegekregen en heel vaak is dat bij dit soort apparaten ook wel goed uitgewerkt.

Voor bescheidener spelers die dit ontberen zou je dan achteraf een externe voorziening moeten toepassen en dat wordt eveneens op grote schaal gedaan met allerlei cones- en dempersystemen, masterbase en kogels en noem maar op wat er allemaal voor te koop is. Naar aanleiding van de onderzoekingen van deze ingenieur, die ik zelf overigens wel hoog aansla, kan daar nu een product aan worden toegevoegd in de vorm van genoemd "anti-trillingspakket" waarvan de samenstelling ook op die pagina wordt toegelicht.

Overigens ben ik van mening dat een simpele binnenband van een step of kinderfiets vooralsnog elk commercieel product verslaat op dit punt, al ken ik het "anti-trillingspakket" nog niet persoonlijk.

Voor bescheidener spelers die dit ontberen zou je dan achteraf een externe voorziening moeten toepassen en dat wordt eveneens op grote schaal gedaan met allerlei cones- en dempersystemen, masterbase en kogels en noem maar op wat er allemaal voor te koop is. Naar aanleiding van de onderzoekingen van deze ingenieur, die ik zelf overigens wel hoog aansla, kan daar nu een product aan worden toegevoegd in de vorm van genoemd "anti-trillingspakket" waarvan de samenstelling ook op die pagina wordt toegelicht.

Er is ook vast niet veel mis met het onderzoek (hoop ik). Echter de conclusie vind ik kort door de bocht. En als je veel geld uitgeeft aan al die tweaks had je ook een wat minder bescheiden speler kunnen kopen natuurlijk ;) Zo'n mooie plaat zal vast niet goedkoop zijn :)

Mijn voornaamste bezwaar is dat de ing. niets onderbouwt. Hij doet wat claims die technisch nergens op slaan (dus dan kun je ze ook niet onderbouwen, maar je moet dat zowiezo proberen). Het is een goed voorbeeld van pseudo-techniek (zoals beschreven door jan breem).

Dit is een "samenvatting" natuurlijk. Een slechte.. (een goede samenvattig legt het wel in het kort uit) maar goed, het is een samenvatting. Anderen noemen zoiets ook wel marteking ;)

Het niet trillen van het loopwerk resulteert evenmin in een beter geluid. Het enige gevolg daarvan is een vermindering van de bijgeluiden.

Helaas hangt de audio "handel" aan elkaar met luchtballonnen. Even prikken en pats!!

Desondanks wil ik wel even melden dat een afstudeerder bij ons is voorgedragen voor het predikaat "ingenieur van het jaar" omdat hij iets zinnigs had te zeggen over trillingen in audio apparatuur (en het tegengaan daarvan). Zie ook Trillingsabsorptie

Inmiddels is het bij velen doorgedrongen dat niet alleen bij CD-spelers trillingen een rol kunnen spelen. In de CD-speler hebben we het dan overwegend over extra "jitter". In versterkers gaat het o.m. om capaciteitsveranderingen van de schakeling t.o.v. het chassis. Een andere zaak is het trillen van de volumeregelaar.

Voor alle zekerheid leveren we nu dus alle kits met extra trillingdempend materiaal.

waarom trilt een cd-speler? :rolleyes:

waarom trilt een cd-speler? :rolleyes:

Erik, jij luistert naar electrostaten toch?

En houdt van orgelmuziek, begrijp ik.

De kans bestaat dat jij vanwege die merkwaardige combi nog nooit lage frequenties hebt gehoord en daarmee ook geen trillingen van betekenis hebt opgewekt die van invloed zijn! ;)

In wezen reageert de cd-speler op dezelfde manier op trillingen als de draaitafel, alleen zijn de gevolgen wat minder gelijkvormig. Het principe wat erachter zit is niettemin hetzelfde.

Toine.

In wezen reageert de cd-speler op dezelfde manier op trillingen als de draaitafel, alleen zijn de gevolgen wat minder gelijkvormig. Het principe wat erachter zit is niettemin hetzelfde.

Excuseer mij, maar het is werkelijk ongelofelijk dat mensen dit denken. In een CD speler zitten g

Bespeur ik hier een voorstel om wat te gaan meten? We hebben nodig: 2 cd spelers, wat van dat trillingsabsorbtiespul, een slimme meetmethode en een goed humeur. en wat tijd natuurlijk.

Meten hieraan vind ik niet zo relevant als de vraag zelf. Hoe kunnen *ergens* in de CD speler mechanische dan wel akoestische signalen om worden gezet in electrische signalen?

Bespeur ik hier een voorstel om wat te gaan meten? We hebben nodig: 2 cd spelers, wat van dat trillingsabsorbtiespul, een slimme meetmethode en een goed humeur. en wat tijd natuurlijk.

Meten hieraan vind ik niet zo relevant als de vraag zelf. Hoe kunnen *ergens* in de CD speler mechanische dan wel akoestische signalen om worden gezet in electrische signalen?

Weet ik veel. Die discussies zijn overigens al 1000-den keren gevoerd en je weet al wat er uit gaat komen. Zinloze actie dus, althans, ik zie geen meerwaarde. Ik heb ooit een patent gelezen over die Furu-dinges en daar werd een heel simpele manier voorgesteld om de werking te demonstreren. Daar werd gemeten aan de analoge uitgang. Ik ben het zeker niet eens met de strekking van die Furu-dinges of wat dan ook, ik zeg alleen maar dat je de impasse kunt doorbreken door actie te ondernemen ipv interessant te doen.

Je hoeft voor de werking maar 1 ding te vinden en als je slim bent vraag je naar een beproefde opstelling. Dus 1 cd met loopwerk waar het duidelijk voor de luisteraars is dat er een verbetering hoorbaar is en 1 maagdelijke. Binnen een kwartier is dan duidelijk of het voodoo is of niet, mits je een meting hebt bedacht die die verschillen eruit kan vissen. Dat opzichzelf is al een hele toer.

Groet,

Jacco

Beste John,

Ben nu toch wel benieuwd naar het afstudeerverslag zelf. Is dat ergens online te vinden in PDF formaat ofzo?

;)

Groet,

Jacco

Als het zo simpel was, zou het natuurlijk allang gedaan zijn op die manier. Bovendien zijn we er (hier) blijkbaar nog niet uit dat signalen of vervormingsproducten van -60 tot -80dB uberhaupt hoorbaar of nadelig zijn. In de audiologie doet men er evenwel niet moeilijk over en is het fenomenale vermogen van het gehoor om ook in dat -60 gebied daadwerkelijk in detail te onderscheiden bekend en beschreven.

Wanneer low-level muziekinformatie van dit kaliber (die er in het echt volop is) niet of ontoereikend door een muziekinstallatie (waaronder de ruimte zelf) wordt weergegeven, hoef je je er inderdaad niet druk over te maken. Ik denk zelf dat er in de praktijk maar bar weinig settings en situaties zijn (uitgezonderd in het echt) waarin die componenten ook daadwerkelijk als een integraal deel van de muziek correct worden weergegeven.

Ofwel: de technische specs kunnen me veel vertellen, maar the proof is in the pudding. Ergens in de keten wordt die low-level info om zeep geholpen (er zijn allerlei manieren waarop dit kan) en de naieve luisteraar zou zichzelf kunnen overtuigen van het feit dat ze er dan ook nooit geweest zijn.

Toine.

Er valt genoeg te meten aan een pudding (gewicht, soortelijke dichtheid (gemiddeld dan toch), pH-waarde, energie per gewichtseenheid...), maar of je daar wat mee opschiet?

Psies, heb je niks aan. Opeten is een even grote vanzelfsprekendheid voor pudding als ernaar luisteren dat is voor muziek.

Zonder de soortelijke massa te kennen kan pudding voortreffelijk smaken en weet ik wel wat lekker is en wat vies, ook zonder PH-meting.

CD-finalizen en luisteren.

Hoor je het niet?

Lagaan.....

Hoor je het wel?

Eet dan smakelijk. :)

Toine.

Opeten is een even grote vanzelfsprekendheid voor pudding als ernaar luisteren dat is voor muziek.

Ja dat is zo, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er Hear toch ook aardig wat mensen naar pudding luisteren en muziek eten.

;)

Kwalificeer jij fusion & kerkorgelmuziek b.v. dan als pudding? :huh:

Opeten is een even grote vanzelfsprekendheid voor pudding als ernaar luisteren dat is voor muziek.

Zonder de soortelijke massa te kennen kan pudding voortreffelijk smaken en weet ik wel wat lekker is en wat vies, ook zonder PH-meting.

CD-finalizen en luisteren.

Hoor je het niet?

Lagaan.....

Hoor je het wel?

Eet dan smakelijk. :)

Toine.

Buikpijn gegarandeerd. Je beschrijft een aanpak die slechts de verkoop van rommel bevordert.

Ik zie dat jij iets met akoestiek doet. Als iemand bij jou met een vraag over akoestiek komt, adviseer jij hem dan om subiet de hele kamer te verbouwen en te behangen met akoestische materialen om pas daarna te bekijken of het misschien beter klinkt? Of ga je eerst netjes onderzoeken wat er precies met de akoestiek aan de hand is voordat de portemonnee open gaat en de breekhamer gehanteerd wordt?

Toon eerst maar eens ondubbelzinnig aan met metingen en serieuze blinde luistertests dat dat gerotzooi met die schijfjes een verbetering van het geluid oplevert. Als dat duidelijk is zal ik kijken of het wat voor mij is.

Buikpijn gegarandeerd. Je beschrijft een aanpak die slechts de verkoop van rommel bevordert.

Ik zie dat jij iets met akoestiek doet. Als iemand bij jou met een vraag over akoestiek komt, adviseer jij hem dan om subiet de hele kamer te verbouwen en te behangen met akoestische materialen om pas daarna te bekijken of het misschien beter klinkt? Of ga je eerst netjes onderzoeken wat er precies met de akoestiek aan de hand is voordat de portemonnee open gaat en de breekhamer gehanteerd wordt?

Toon eerst maar eens ondubbelzinnig aan met metingen en serieuze blinde luistertests dat dat gerotzooi met die schijfjes een verbetering van het geluid oplevert. Als dat duidelijk is zal ik kijken of het wat voor mij is.

Aufiodiel, ik voel me door jou niet heel erg geroepen om wat dan ook aan te tonen ivm de CD-finalizer.

Maar ik ken genoeg mensen op wiens oren ik durf te vertrouwen, naast die van mijzelf. Als zij aanschaf van zo'n apparaat de moeite zouden vinden, wie ben ik dan om aan ze te twijfelen? Ieder doet het op zijn of haar eigen manier bij deze hobby.

Elkaars geestelijke vermogens voortdurend in twijfel trekken lijkt me sowieso niet zo bevorderlijk voor de sfeer, maar is ook zo enorm arrogant, omdat het uitgaat van het beginsel dat je het zelf allemaal veel beter weet.

Ik doe inderdaad "iets met akoestiek" en dat gebeurt op basis van inventarisatie, meting en overleg.

Toine.

p.s.: is jouw forumnaam het gevolg van een typfout of heb je een nieuw woord uitgevonden?