Jump to content

Recentie Arcam CD73T

rli
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Hierbij wil ik een recentie geven van de Arcam CD73 Cd-speler.

Tot afgelopen donderdag was ik in het bezit van een Arcam Alpha 8SE Cd-speler uit 1998. Prima apparaat en de "Arcam" sound beviel me heel goed. Toch kon het beter volgens mij en in de tussentijd is de techniek toch weer verder geoptimaliseerd. Bij een aantal zaken langs geweest, waaronder Rik Stoet, Hobo hifi, Correct en nog enkele, en recenties doorgelezen van o.a. Hifi Choice, What Hifi, Stereo en stereoplay.

Ik was eerst geinteresseerd in de Harman Kardon HD970 of de Rotel RCD1072, die laatste past mooi bij m'n Rotel RA1062 amp. Misschien een beperkte keuze volgens vele van jullie maar so be it

Nu kon ik mij herinneren dat ik bij Rik Stoet veel terug kreeg voor m'n oude draaitafel toen ik bij hun de Porcino kocht. Ik kreeg 300 euro terug voor de 8SE, niet slecht vond ik zelf, bij Hobo kreeg ik 200 euro terug. Maar de HD970 of RCD1072 hadden ze niet in hun assortiment. Wel arcam en dat begon bij de CD73 voor 700 euro. De verkoper gaf verder eerlijk toe dat de klankmatige verbeteringen van de CD192, een stap hoger, t.o.v. de CD73 niet echt opwogen tegen de behoorlijke meerprijs. Kortom ik luisteren naar de CD73 Ik hoorde meteen meer muziek dan met de 8SE maar een wereld van verschil is het niet natuurlijk, maar daar kom ik zodadelijk nog op terug. Ik was verkocht en bovendien vond ik de CD73 bijzonder strak van ontwerp en echt mooi om te zien.

Zoals gezegd geloof(de) ik niet in grote klankmatige verschillen. Nou dat klopt in grote lijnen, echter nuance verschillen waren goed hoorbaar en ook de "korrelligheid" die mij soms opviel met de 8SE, en heel veel oudere cd-spelers, is helemaal verdwenen. Ook met zeer zachte passages is de klank zeer helder en doorzichtig. Wat ik nu thuis krijg voorgeschoteld is een zeer evenwichtig geluidsbeeld met een werkelijk schitterend laag, midden en hoog. Geen opdringerige detailweergave die het luisteren naar een cd zo vermoeiend kan maken. Velen zullen misschien zeggen, ha die CD73 laat niet alles horen , zou best kunnen maar we weten ook nooit helemaal zeker wat er nu daadwerkelijk op het schijfje staat en hoe het bedoelt is. Ik hoor veel klankmatige verschillen tussen mijn cd's dus dat zit wel goed. Van saai tot meespelend. Heerlijk genieten met een klank die neigt naar het ontspannen beeld van een goede lp maar met de voordelen van de cd natuurlijk. Vooral het laag is een stuk strakker en veel minder zompig dan met de 8SE. Mijn Linn Ninka's, gesloten kast, zijn toch al errug sterk in het laag, maar met de Cd73 erbij is het feest. Het laag gromt, zingt en stampt als het nodig is

Ik luister veel naar drum and bass, house en andere soorten muziek met een pulserend laag. Leuk voor de buren

Nadelen zijn er ook maar dan op het gebied van de bediening. Met de AB kan ik niet gelijk naar nummer 10 of hoger skippen!!!! Erg vreemd want dan kan met de 8Se wel en die had precies dezelfde AB. Verder kan het display aan- of uit worden gezet alsmede gedimt worden. Het verschil tussen aan en dimmen is niet groot en zou wat mij betreft in meer stappen mogen. Verder gaat het inlezen van de cd niet zo snel als met de 8SE, echter het skippen gaat wel net zo snel.

Tot zover mijn recentie over de Arcam CD73.

Set:

Rotel RA1062 amp

Arcam CD73 Cd-speler

Linn Ninka speakers

Siltech paris interlinks

Cable talk concert biwiring speaker kabel

Robin

Leuk verslag Robin. Ik heb zelf ook een 8SE en heb daar in het verleden een zwaar tekort aan laag gehad. Door de speler vol te plakken met loodbitumen, was dat over ;) . Heb jij dan met die van jou ook geprobeerd?

Ik speel nog wel effe door met de 8SE (

Hallo,

Ik heb mij indertijd een nieuwe Arcam 72T cd-speler gekocht. En als ik eerlijk moet zijn is hij zijn geld niet waard!

Ik had hem weggedaan, omdat ik een betere klank verwachte ten opzichte van mijn oude Kenwood. Helaas ... de klank was niet beter, maar ook niet slechter.

Wat wel veel slechter is, is de bediening. Persoonlijk vind ik dit een ramp. Dat hij op het front minder bediening heeft, en dat de display veel minder informatief is dan de Kenwood wist ik wel, maar het blijft behelpen. De afstandsbediening is een voorbeeld van een misbaksel. Veel te veel knoppen, die nooit gebruikt worden. Vooral omdat deze dienst moet doen voor andere toestellen van Arcam.

Bij het plaatsen van een cd duurt het langer alvorens deze begint te spelen dan die oude Kenwood. Gekopieerde cd's wil hij soms niet spelen (nooit dat probleem gehad met die oude Kenwood).

Het loopwerk mocht stiller.

Nu begint sinds enkele maanden de slede kuren te krijgen. Als ik ze open, gaat het geregeld dadelijk terug dicht. Heel vervelend als je cd-tje er half tussen komt te zitten.

Voor dat geld vind ik Arcam echt wel prul.

Dit is het laatste toestel van Arcam wat ik gekocht heb.

Groetjes,

Sofa.

Hallo,

Ik heb mij indertijd een nieuwe Arcam 72T cd-speler gekocht. En als ik eerlijk moet zijn is hij zijn geld niet waard!

Ik had hem weggedaan, omdat ik een betere klank verwachte ten opzichte van mijn oude Kenwood. Helaas ... de klank was niet beter, maar ook niet slechter.

Wat wel veel slechter is, is de bediening. Persoonlijk vind ik dit een ramp. Dat hij op het front minder bediening heeft, en dat de display veel minder informatief is dan de Kenwood wist ik wel, maar het blijft behelpen. De afstandsbediening is een voorbeeld van een misbaksel. Veel te veel knoppen, die nooit gebruikt worden. Vooral omdat deze dienst moet doen voor andere toestellen van Arcam.

Bij het plaatsen van een cd duurt het langer alvorens deze begint te spelen dan die oude Kenwood. Gekopieerde cd's wil hij soms niet spelen (nooit dat probleem gehad met die oude Kenwood).

Het loopwerk mocht stiller.

Nu begint sinds enkele maanden de slede kuren te krijgen. Als ik ze open, gaat het geregeld dadelijk terug dicht. Heel vervelend als je cd-tje er half tussen komt te zitten.

Voor dat geld vind ik Arcam echt wel prul.

Dit is het laatste toestel van Arcam wat ik gekocht heb.

Groetjes,

Sofa.

op de bediening na niets van dat alles met de CD73 hoor ook niet met de 8SE en die stond dag en nacht aan. Hij maakt echt geen rare geluiden. misschien heb jij een maandagmorgenmonster :D

Maar ik vind het wel rot voor je dat de Cd72 niet aan je verwachtingen voldoet. Maar je moet nooit vergeten dat er tussen hele goedkope en hele dure spelers niet echt een wereld van verschil zit :o Dat in tegenstelling tussen een goedkope en dure draaitafel of luidsprekers.

Robin