Guest C J Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Zou het mogelijk zijn dat deze stoorzender inlvoed heeft op de muziekweergave tijdens het luisteren naar een cd of lp? Kijk naar het onderstaande: Verwarmingsktels van Vaillant verstoren tv-plezier en mobiele communicatie. Het Agentschap Telecom kwam zojuist met het bericht: "CV-ketels storen tv en communicatie van luchtvaart en havenbedrijven." Het betreft ketels van het type types 18-22/3, 18-22/3C en 24-28/3C van de Vaillant Hoog Rendementketels (VHR), die deze storingen in combinatie met bepaalde thermostaten veroorzaken. Vaillant moet bij 8.000 ketels de constructie aanpassen. Antenne "Het gaat om dekabel tussen de thermostaat en de ketel. Daar komt spanning op te staan waardoor die als het ware een antenne wordt en gaat stralen", zo legt de woordvoerster van het Agentschap Telecom in Groningen uit. De straling heeft vooral nadelige invloed op de beeldkwaliteit van Nederland 2 op de tv-kabel, aldus de woordvoerster. Er ontstaat ruis. Dat is de zender van Avro, Tros, BNN en NOS. Maar de omroepen vormen geen oorzaak voor de storing. Bovendien stoort de Vaillantketel op marifoons en mobilofoons: "U moet dan denken aan een hinderlijke tik tijdens gesprekken, maar meer niet." Hierover kwamen geen klachten binnen, maar er waren wel 60 klachten over tv-storing. Bij onderzoek met gevoelige apparatuur kwam het Agentschap tot de slotsom dat het in de verwarmingsketel moest zitten. Toen Vaillant daarvan overtuigd was geraakt heeft deze volgens de telecomtoezichthouder volledig meegewerkt. Terreurgevaar De kop boven het persbericht en het bericht zelf suggereren mogelijk ernstige verstoringen in het luchtverkeer. Zulks is niet het geval, verzekert de woordvoerster: "Wat we bedoelen is dat hulpdiensten op luchthavens en in havens, de werkers in de hesjes zeg maar, met hun apparatuur worden gestoord. Het gaat om mobilofoons en om marifoons. Nee, niet van het C2000-systeem." Op Vaillant.nl is niets terug te vinden over de storing en herstelreparaties die moeten plaatsvinden. "We willen geen slapende honden wakker maken", luid de verklaring van adjunct-directeur Johanneke ter Hennepe van de Amsterdamse importeur Vaillant. "We hebben een uitstekende klantenservice die mensen telefonisch te woord kan staan. Veder is afgesproken met het Agentschap dat we zelf de eigenaren van de betreffende ketels waarschuwen en de storing ongedaan maken." Ze schat dat een paar duizend van de achtduizend ketels inmiddels zijn getraceerd met behulp van installatiebedrijven. In eerste instantie probeert Vaillant zelf het ongemak te verhelpen met de 30 monteurs die onderweg zijn: "Ze kunnen zeven tot acht klanten per dag bezoeken, dus dat moeten we intern kunnen oplossen." Het gaat om een aanpassing in de elektronica van de ketel wardoor de stroom van de kabel wordt gehaald. Volgens Ter Hennepe is de fout alleen in Nederland opgetreden, als gevolg van de aanpassing van de elektronica voor ketel en thermostaat voor de Nederlandse markt. Welke schade ermee gemoeid is, wil Vaillant niet bekendmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Dat zou heel goed kunnen. Mijn vorige Vaillant-ketel stoorde ook op mijn installatie. Als de ketel aansloeg ging de versterker soms in de beveiliging. Oplossing was de audio op een andere groep in de meterkast aan te sluiten. Ik heb inmiddels een andere ketel (Agpo) en nog geen problemen kunnen ontdekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 Zou het mogelijk zijn dat deze stoorzender inlvoed heeft op de muziekweergave tijdens het luisteren naar een cd of lp? bij jou wel ik zou een siltech tussen thermostaat en ketel hangen, en een gevlochten netsnoer erop natuurlijk. Ps: ik snap niet dat je het nog niet gehoord hebt ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Dat zou heel goed kunnen. Mijn vorige Vaillant-ketel stoorde ook op mijn installatie. Als de ketel aansloeg ging de versterker soms in de beveiliging. Oplossing was de audio op een andere groep in de meterkast aan te sluiten. Zou dit niet een totaal ander probleem kunnen zijn, domweg teveel belasting op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Ha CJ, Begrijp dat jij ook zo'n Vaillant ketel hebt en je audio niet meer te genieten is na het lezen van dat artikel. Als het werkelijk zo ernstig is dan lijkt mij dat de vlamionisatiespanning rechtstreeks op de bekabeling van de thermostaat staat. Dat lijkt mij dan een ernstige constructiefout. En dat is zeker niet volgens de CE regels. Zelf heb ik een modulerende klokthermostaat die via het digitale OpenTherm protocol communiceert met de ketel. Is werkelijk ideaal en bespaart veel stookkosten. Van enige storing op mijn set, mobiele telefoon en DECT telefoon kan ik echter niets bespeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Ha CJ, Begrijp dat jij ook zo'n Vaillant ketel hebt en je audio niet meer te genieten is na het lezen van dat artikel. Als het werkelijk zo ernstig is dan lijkt mij dat de vlamionisatiespanning rechtstreeks op de bekabeling van de thermostaat staat. Dat lijkt mij dan een ernstige constructiefout. En dat is zeker niet volgens de CE regels. Zelf heb ik een modulerende klokthermostaat die via het digitale OpenTherm protocol communiceert met de ketel. Is werkelijk ideaal en bespaart veel stookkosten. Van enige storing op mijn set, mobiele telefoon en DECT telefoon kan ik echter niets bespeuren. Beste Pjotr en alle anderen, Nee, ik heb geen Vaillant ketel, maar een modulerende AWB ketel, die uitstekend en storingsvrij zijn werk doet. Het ging er mij, na het lezen van dit artikel, alleen om of het ook mogelijk was dat eventueel ook audio hier gevoelig voor zou zijn. Maar als ik e.e.a. lees van mensen die er verstand van hebben, hoeven wij ons geen zorgen te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts