Sebastiaan de vries Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Beste, Na zo'n 15 verschillende DC servo's te hebben gebouwd en uitgetest Ga ik nu verschillende stroombron schakelingen proberen. Er is zoveel te vinden in de literatuur en google, maar toch waag ik hier ook een poging. Wie heeft er een link of een idee voor een zo ideaal mogelijke stroombron. Mijn recente schakeling is met twee JFET's in cascode schakeling en dat werkt eigenlijk al naar tevredenheid. Deze stroombron moet een opamp (de NPN kant) in klasse a zetten. Het klinkt goed en het meet goed. Omdat je op deze wijze een biasstroom naar de uitgangs van de opamp stuurt (De opamp ziet dit als een error en stuurt een in tegenfase correctie signaal en daardoor blijven de NPN transistorren in geleiding wat neer komt op een klasse A schakeling) en de stroombron dus parallel aan de uitgang zit moet deze zo stabiel mogelijk zijn. Zo'n min mogelijke een inductieve of capacitieve invloed vormen voor de uitgang. Ideaal gezien (maar dat bestaat niet) is er een stroom maar de uitgang ziet de stroombron verder niet. De stroombron moet stabiel zijn ongeacht impedantie of spannigns variaties. Wie o wie... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Buis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Hallo Bas, Zo'n stroombron moet de op-amp wel altijd in klasse-A houden anders ben je nog niet verder. Dus bij uituring moet de stroom voldoende zijn zodat de opamp ook in klasse-A blijft als ie stroom in de belasting moet leveren (waaronder ook de feedbackweerstanden vallen). Beste is idd een zgn stroomdiode (is in feite een fet) in cacode met een andere fet maar een BC549 werkt eigenlijk nog beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 20 augustus 2006 Author Report Share Posted 20 augustus 2006 Hallo Bas, Zo'n stroombron moet de op-amp wel altijd in klasse-A houden anders ben je nog niet verder. Dus bij uituring moet de stroom voldoende zijn zodat de opamp ook in klasse-A blijft als ie stroom in de belasting moet leveren (waaronder ook de feedbackweerstanden vallen). Beste is idd een zgn stroomdiode (is in feite een fet) in cacode met een andere fet maar een BC549 werkt eigenlijk nog beter. Beste Pjotr, Ja de opamp moet altijd in klasse A staan. Als ik uit ga van een gemiddelde cd speler (waar deze uitgangstrap voor is) met een maximaal uitgangsvoltage van 3 volt RMS en een ingangsimpedantie van 1MOhm van de achterkomende buffertrap. Piek to piek voltage is 4,2 volt. Zo de maximale stroom te verwachten tussen de opamp uitgang en buffertrap is 4.2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Deze ken je misschien al van Hawk Audio, gewoon met bipolaire transistoren. Ik zag dezelfde schakeling gebruikt worden in een goed klinkende (volgens de test) Meridian (de 508?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2006 Author Report Share Posted 28 augustus 2006 Deze ken je misschien al van Hawk Audio, gewoon met bipolaire transistoren.Ik zag dezelfde schakeling gebruikt worden in een goed klinkende (volgens de test) Meridian (de 508?). Beste The Ark, Dank je wel. Leuke link!! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Bas, mischien ken je dit al, maar hier worden een aantal opties besproken, welliswaar in combinatie met de opamp classe A schakeling maar goed, http://tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 september 2006 Author Report Share Posted 1 september 2006 Bas, mischien ken je dit al, maar hier worden een aantal opties besproken, welliswaar in combinatie met de opamp classe A schakeling maar goed, http://tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html Rob Beste Robbie, dank je wel voor de link Ja ik kende de site al. En zoals zei het doen doe ik het ook min of meer. Echter ben ik op zoek naar nog stillere Jfet's of Fet's. Vandaar mijn vraag. Toch bedankt Zelf ben ik inmiddels alsweer 9 stroombron schakelingen verder En nog steeds geen eentje die echt in alle opzichten bevalt. Ja ik krijg een stabiele stroom, maar nee hij is niet stil genoeg. Het probleem is dus dat je naast dat je de opamp in klasse A zet ook ruis toevoegd in het syteem. Weet ik ook wel dat dat weggewerkt wordt door de nagatieve feedback... maar het moet fraaier kunnen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Ruis Bas? Dan doe je iets niet goed. Als er iets bijna niet ruist is het wel een jfet. Tip: E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 Ruis Bas? Dan doe je iets niet goed. Als er iets bijna niet ruist is het wel een jfet. Tip: E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 Beste Pjotr, Voor mijn cascode schakeling moeten bijde Jfet's wel een verschillende Idss hebben. Ik kan er natuurlijk heel veel kopen en ze paren, maar is er ook een variant van de 2SK369 met een lagere Idss? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Van dezelfde fabrikant: 2SK170 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Beste Sodeju, Thanks. Ik heb nooit aan deze devices gedacht. Ik heb ze weleens gezien meen ik in zeer goede discrete phonotrappen. Ik ga ze beide bestellen en een cascode stroombron maken met de 2SK369 en de 2SK170. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Ik ga ze beide bestellen Waarom zou je dat doen? Leg de datasheets eens naast elkaar. De 2SK369 kost iets van 85 cent bij 100 stuks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 De 2SK170 kost bij Reichelt 47 cent per stuk, de 2Sk369 84 cent en dat zonder aantallen . Nadeel, je moet daar voor minstens 150 euro bestellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Beste Sodejuu, Bas wilde per s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Ik ga ze beide bestellen Waarom zou je dat doen? Leg de datasheets eens naast elkaar. De 2SK369 kost iets van 85 cent bij 100 stuks. Beste Pjotr, Ja maar ik ga geen 850 euro uitgeven aan Fet's die ik misschien uiteindelijk nieteens ga gebruiken. Blijft toch een hoop geld voor een kleine odnerneming als ik. Bovendien de De 2SK170 is nog steeds veel stiller dan de 2N5284's die ik nu gebruikte. Ik laat van mij horen... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Oh shit... sorry jongens... het was erg zwaar deze week en weinig slaap In dat geval laat ik er wel 100 komen Weet iemand een makkelijke en snelle manier de Idss te meten? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Bas dit is een schema om snel te kunnen meten als je een grote hoeveelheid fets wilt meten. Even bouwen en dan aan de slag. http://www.forsselltech.com/schematics/JFE...0measurement%22 Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Bas, misschien kun je deze techniek gebruiken voor ruis verwijdering op je stroombron. In plaatst van de 2n4401 kun je dan een ruisarme fet gebruiken. http://www.wenzel.com/documents/finesse.html succes Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 september 2006 Author Report Share Posted 9 september 2006 Beste Robbie, Hartstikke bedankt!! hoewel niet echt van toepassing voor dit project, de laatste link is zeer itneressant leesvoer, en ik ben dan ook erg blij met deze link Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnrtd Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Zoals de meesten hier al weten gebruiken we die stroombronnen al jaren. Het idee dat de op amp daarmee in een soort klasse-A komt is wel juist (voor de helft van de totem) maar m.i. belangrijker is dat die op amp gedwongen wordt te dissiperen en dus warm wordt. Die stroom mag daarom ook niet te klein zijn, eerder 10 dan 5 mA. Als je dan zogenaamd ruisarme transistoren toepast zoals de BC550 of BC560 dan zal de door de stroombron toegevoegde ruis nauwelijks een rol spelen. Als je zo'n stroombron wilt verbeteren kun je denken aan een OS-CON elcootje tussen de basissen en de spanningsrail. Wist je overigens dat je bij verschillende typen op amps ook verschillende stroombronnen moet gebruiken? Dus of vanuit de minvoeding of vanuit de plus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 september 2006 Author Report Share Posted 28 september 2006 Zoals de meesten hier al weten gebruiken we die stroombronnen al jaren. Het idee dat de op amp daarmee in een soort klasse-A komt is wel juist (voor de helft van de totem) maar m.i. belangrijker is dat die op amp gedwongen wordt te dissiperen en dus warm wordt.Die stroom mag daarom ook niet te klein zijn, eerder 10 dan 5 mA. Als je dan zogenaamd ruisarme transistoren toepast zoals de BC550 of BC560 dan zal de door de stroombron toegevoegde ruis nauwelijks een rol spelen. Als je zo'n stroombron wilt verbeteren kun je denken aan een OS-CON elcootje tussen de basissen en de spanningsrail. Wist je overigens dat je bij verschillende typen op amps ook verschillende stroombronnen moet gebruiken? Dus of vanuit de minvoeding of vanuit de plus. Beste John, Ja je hebt gelijk. De ene opamp heeft meer baad om de PNP sectie in klasse A te zetten en de andere juist weer de NPN sectie. Waar ik nog op zoek naar ben is een soort van SOIC koellichaampje om de opamps van betere koeling te voorzien. Dat het de helft van de totem is heb je ook gelijk in. Je zet immers maar een helft in klasse A. (NPN of PNP) Toch klankmatig (zeker bij OPA627's) is het hoorbare resultaat zeer goed! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Ik blijf me toch afvragen of dan het ontwerp van de OpAmp wel goed is. Of misschien doe je iets met de voeding, ik weet het niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 september 2006 Author Report Share Posted 28 september 2006 Ik blijf me toch afvragen of dan het ontwerp van de OpAmp wel goed is. Of misschien doe je iets met de voeding, ik weet het niet. Groet, Jacco Beste jacco, Ik ken (vrijwel) geen enkele opamp die gebiased is in klasse A. Alle opamps staan dus in klasse B. Echter vanwege de negatieve feedback zien we uiteindelijk niets terug van de crossover vervorming. Wanneer we deze crossover vervorming (deels) kunen elimineren door bijv. een cascode stroombron klinkt het e.a. toch wel anders. Ik zou zeggen probeer maar eens uit Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts