Jump to content

Stroombron

Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Ik blijf me toch afvragen of dan het ontwerp van de OpAmp wel goed is. Of misschien doe je iets met de voeding, ik weet het niet.

Groet,

Jacco

Beste jacco,

Ik ken (vrijwel) geen enkele opamp die gebiased is in klasse A. Alle opamps staan dus in klasse B. Echter vanwege de negatieve feedback zien we uiteindelijk niets terug van de crossover vervorming. Wanneer we deze crossover vervorming (deels) kunen elimineren door bijv. een cascode stroombron klinkt het e.a. toch wel anders. Ik zou zeggen probeer maar eens uit :D

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Dat is nou net het mooie van die tegenkoppeling, die eindtrap hoeft helemaal niet in klasse A te staan. Anders is er iets grondig mis met het ontwerp. Als je niets meer terugziet van die crossoververvorming, kun je het ook niet horen. Basta en uit daarmee. Dan moet er dus iets anders aan de hand zijn. Wat weet ik niet en ik houd dat in het midden.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Maar het in klasse A zetten van opamps zie je wel terug hoor. ;) Als je het exact goede biaspunt opzoekt (niet te veel en niet te weinig) meet je lagere THD en IMD. Zoals ik al zei probeer maar uit :D

Groeten,

Bas

Volgens mij zet je ze niet in klasse A, het is immers maar 1 helft die je van extra stroom voorziet. De andere helft blijft gewoon staan of misschien wel minder. Wellicht dat de interne huishouding gaat proberen te compenseren wat je hem aan de uitgang aandoet...

En hoeveel minder is die THD dan?

Groet,

Jacco