Jump to content

welke luidspreker/monitors bij primaluna

shivaji
 Share

Recommended Posts

In het algemeen kun je stellen dat een speaker met een hoger rendement, minder vervormt, hoe hoger rendement hoe lager de vervorming.

Daarnaast is het heel erg plezierig als de impedantie van een speaker redelijk recht is, echter dipjes zijn beslist af te raden, bijvoorkeur niet onder de 5 Ohm.

Vwb het laag een gesloten systeem heeft vaak minder last van boemerig/rommelig laag en is vaak ook redelijk gemakkelijk te plaatsen.

;)

De Primalune schijnt erg fraai te combineren met deze nieuwe klassieker:

De Stirling V2 LS3/5a

35a_2.jpg

Leverbaar in Diverse fineersoorten.

(verkrijgbaar bij dealer/importeur 'Audio-Excellence' in Zevenbergen)

Het is een gesloten kast en de LS3/5a combineert het best met een buizenversterker.

Een 2e hands Monitor-Audio Studio-2 is ook niet te versmaden.

(makkelijk aan te sturen, iets feller qua klank karakter)

studio2.jpg

Yep, neem speakers zonder baspoort, dan ben je al halverwege. Baspoorten zijn per definitie rampzalig voor makkelijke plaatsing.... om over het geluid maar te zwijgen.

nou, nou, :D

niet te snel conclusies trekken,

dat jij in je betonnen nieuwbouw woning niet uit de voeten kon met een paar speakers met echt laag, en dat jouw versterker wat instabiel was kunnen basreflex speakers niet aan doen.... ;)

Het is een gesloten kast en de LS3/5a combineert het best met een buizenversterker.

Hoezo ? :huh:

Een gevoeligheid van zo'n 83 dB lijkt me niet echt geschikt voor een buiznebak, of je moet al met van die zware Jadis Mono's gaan lopen zeulen, een versterker met een vermogen van minder dan 100 watt kan hier echt geen muziek van maken .

<_<

Hoezo ?

Een gevoeligheid van zo'n 83 dB lijkt me niet echt geschikt voor een buizdnbak, of je moet al met van die zware Jadis Mono's gaan lopen zeulen, een versterker met een vermogen van minder dan 100 watt kan hier echt geen muziek van maken. <_<

Klinkt logisch wat je zegt, Jitze.

Ik dacht dat ook jarenlang, en in de meeste gevallen zal 't ook zeker opgaan.

De LS3/5a is ondanks z'n zeer lage rendement toch nog relatief makkelijk aan te sturen en wordt voornamelijk aanbevolen i.c.m buizenversterkers, door pakweg 90% van de LS3/5a fans.

(en dat zijn er nog al wat, gezien de vele LS3/5aa gerelateerde sites/forums)

Dat komt wellicht door doordat de LS3/5a niet zoals de meeste speakers ergens tussen de 4 en 8 ohm zit, maar tussen 11 en 15 ohm.

Er zijn veel mensen die de LS3/5a aansturen met bijv: Audio-Innovations 500, Jadis Orchestra, Quad voor-eind bakkies. Stuk voor stuk geen power-monsters. :rolleyes:

Ook m'n oude Naimpie van 15watt had er weinig moeite mee...

Ben toch wel heel erg bang dat dan uitsluitend liefhebbers van een bijzonder rustige weergave deze combinaties zullen verkiezen, om de muziek, dynamisch als het is, redelijk weer te geven kom je er met de genoemde versterkers beslist niet.

:o

• 3 weeks later...
Heren, the names are there, dank dank. Ik ga eens wat luisteren. Vooral naar sonus faber, deze schijnen een zeer goede match te vormen met de primaluna lees ik in verschillende bronnen.

en heb je al wat beluisterd?

Jitze ik neem aan dat bovenstaande je reactie is op Alco

Inderdaad, moet er niet aan denken met zo weinig vermogen zoveel werk te moeten verzetten.

:(

Daarnaast neemt de vervorming van een speaker af bij een toename van de gevoeligheid, mooi meegenomen lijkt me.

Ja ja kogel is door de kerk, heb een aantal speakers beluisterd w.o. sf concertino en de bach grand van vienna acoustics maar de keuze is gevallen op een geheel nieuw concept van AH (tjoeb, primaluna) nl. de BLACK TJOELIPs een verder door ontwikkelde gemodde leisure 2 se van Aurum cantus met geheel nieuw filter en bekabeling, en klinken man..... bas gaat zeker net zo laag als de gonzende hepta maar dan mooi strak en dit voor een monitor en dan het hoog met de beroemde ribbon tweater. Dus eventuele staande golven zijn altijd gepoppeld aan de veroorzaker en is niet alleen het effect van de kamer.

En dan is tie nog maar een paar dagen aan het spelen. Een hele andere beleving weer. Jammer dat de eerste keer alleen maar de eerste keer is de rest wend dan

Een appel smaakt maar