Jump to content

crossover tannoy mod vraagje

alvinio
 Share

Recommended Posts

ik heb mijn tannoy crossover unit 1004 gemodificeerd door

de spoelen te veranderen naar mundorf folie spoelen en alle condensators vervangen door mundorf condensators ik heb ook de presence schakelaar gehardwired met zilverdraad op de gewenste stand voor dit alles heb ik zilverdraad gebruikt van van den hul nu is op 1 print een baan een beetje los geraakt dit heb ik opgelost door gewoon een

stukje zilverdraad te gebruiken als connectie naar het volgende component

nu luid de vraag,

zou het vervangen van de banen met zilvberdraad een verbetering opleveren ten opzichte van de standaard banen op de print?

als ik de banen overbrug met zilverdraad zou het singaal dan de beste weg kiezen?

(door het zilverdraad dus

groeten en alvast bedankt voor de reactie)

zou het vervangen van de banen met zilvberdraad een verbetering opleveren ten opzichte van de standaard banen op de print?

als ik de banen overbrug met zilverdraad zou het singaal dan de beste weg kiezen?

Is het een grote print met lange banen?

Of je de verbetering zou kunnen hangt van meerdere zaken af, ik denk niet dat het veel verschil zal maken.

En ik zou bij het overbruggen met zilverdraad de printbanen doorkrassen, het is niet zo dat de electronen bij de splitsing gaan kijken welke weg ze het mooist vinden ;) (vergelijk het met de waterleiding)

Is het een grote print met lange banen?

Of je de verbetering zou kunnen hangt van meerdere zaken af, ik denk niet dat het veel verschil zal maken.

En ik zou bij het overbruggen met zilverdraad de printbanen doorkrassen, het is niet zo dat de electronen bij de splitsing gaan kijken welke weg ze het mooist vinden ;) (vergelijk het met de waterleiding)

ja het is een zeer grote print met hele lange banen

Beter is de componenten van het filter op een plankje te monteren en de componenten met de eigen aansluitdraden met elkaar te verbinden. Dit scheelt een aantal overgangen van aansluitdraad-soldeertin-printbaan.

Let bij het plaatsen van de spoelen dat de assen van de spoelen niet parallel aan alkaar staan.

Voordeel is dat je het oude filter origineel kan laten mocht de modificatie niet zijn wat je er van werwacht (komt bij dergelijke modificaties vaker voor).

Beter is de componenten van het filter op een plankje te monteren en de componenten met de eigen aansluitdraden met elkaar te verbinden. Dit scheelt een aantal overgangen van aansluitdraad-soldeertin-printbaan.

Let bij het plaatsen van de spoelen dat de assen van de spoelen niet parallel aan alkaar staan.

Voordeel is dat je het oude filter origineel kan laten mocht de modificatie niet zijn wat je er van werwacht (komt bij dergelijke modificaties vaker voor).

bedankt voor de reactie dit is een goed idee

maar zou het een verbetering opleveren?

groet

maar zou het een verbetering opleveren?

Dat zul je toch helemaal zelf moeten ontdekken. Het kan zijn dat je geen verschillen waarneemt, het kan zijn dat je wel verschillen waarneemt maar niet zou kunnen zeggen wat beter klinkt, he kan zijn dat het in eerste instantie vies tegenvalt, wat na een tijdje gewenning en/of inspelen wel wat bij kan trekken, maar het kan ook zo zijn dat het geluid er erg van opknapt.

ik heb alleen nog de condensators en de spoelen van het hoog vervangen het laag moet nog gedaan worden tot zover de verbeteringen: de dualconcentric speakers waren wat schel vooral als de muziek wat druk werd dat is nu totaal verdwenen doordat ze minder schel zijn zijn de anderre instrumenten van de muziek op dat moment beter te horen er is nu meer ruimte tussen de instrumenten/zang gekomen de speakers zijn ook wat ruimtelijker geworden het veranderren van het hoog koste ongeveer 50 euro per filter

dat zijn 2 mundorf mcaps zn tinfolie en 2 spoelen per filter ik ben zeer tevreden vandaar dat ik ook het laag op deze manier ga aanpakken dit is een stuk goedkoper omdat er maar 1 spoel en 1 cap per filter voor nodig is

samengevat:

-minder schel

-meer ruimte/orde

-ruimtelijker in het algemeen

-meer rust in het geluidsbeeld

-aangenamer luisteren dus

groet,

Alvinio

Wat zat er origineel in het filter? Ik deel jouw ervaring met "betere" componenten alleen de stap is niet zo groot als jij nu beschrijft. Tenminste als er in het originele filter MKP condensatoren en fatsoenlijke luchtspoelen zaten. Mijn ervaring is dat een goed filter net dat beetje extra meer krijgt qua detaillering en natuurlijkheid, maar meer ook niet. Ook bepalen de overige componenten in je systeem of je het terug hoort. Het is m.i. het laatste beetje wat er nog uit te halen valt.

Wat zat er origineel in het filter? Ik deel jouw ervaring met "betere" componenten alleen de stap is niet zo groot als jij nu beschrijft. Tenminste als er in het originele filter MKP condensatoren en fatsoenlijke luchtspoelen zaten. Mijn ervaring is dat een goed filter net dat beetje extra meer krijgt qua detaillering en natuurlijkheid, maar meer ook niet. Ook bepalen de overige componenten in je systeem of je het terug hoort. Het is m.i. het laatste beetje wat er nog uit te halen valt.

op het filter zaten standaard mkp's en gewoon draad koper luchtspoelen de connectoren waren gewoon van ijzer en bedrading standaard koperdraad

op het gemodificeerde filter heb ik ook al het draad vervangen

en de aansluitingen zijn nu van wbt het hardwiren van de selector hielp al een stuk

voor al het soldeerwerk heb ik wbt silver soldeer gebruikt

de grootste veranderingen waren waar te nemen vorig jaar toen heb ik zelf de speakerkasten gemaakt dit was een zeer grote stap voorwaarts