peterkarin Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Mijn schoonbroer diste vanop de zolder een oude Grundig radio met lampen... Hij had even aan gezet maar het geluid klonk nogal dof. Dat kan natuurlijk ook met de niet-opgewarmde lamp te maken hebben. Hij staat nu klaar om op te halen als ik er nog eens ben (het regende te hard om hem dadelijk in de auto te laden). Een snelle search op het net leverde volgende zusje op: http://www.kapaza.be/detail/2560481/5_oude_radio_s.html (de grundig) Daar staat een defect exemplaar aan 5 euro... niet veel waard zo te zien. Enige kenners in het publiek? Hoe klinkt dit beestje? Is het de moeite om de lampen te vervangen (of af te stellen als dit al kan)? Kan je dit ook aansluiten op een losse versterker,...? Ik was wel enigsins enthousiast tot ik natuurlijk die prijs in de advertentie zag... 5 euro in audioland is wel helemaal niets :-) Misschien had ik hem beter naar het containerpark laten doen :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Ach ja, maar die radio's in de ad. zijn dan ook kapot Van dat oud spul is vaak gratis verkrijgbaar in gelijkaardige situaties als de jouwe. Nu heb ik al betere oude lampenradio's gezien Als ie dof klinkt kan er ook iets aan zijn: meest voorkomend denk ik de conus van de speaker gewoon opgespeeld (rand bestaat niet meer, of de binnenste cone voor de hoge tonen is gescheurd, dat geeft vervorming. ook kunnen de lampen, en/of andere electronica versleten zijn. als je tijd genoeg hebt voor zo'n hobby, is het altijd leuk om het ding eens open te maken en van binnen in te kijken. Na het verwijderen van stof, (met een kwast en een stofzuiger, voorzichtig!) alsook dode pissebedden en spinnenmummies zou het kunnen dat het al wat frisser klinkt. Werkende exemplaren van zulke oude radio's gaan toch voor meer dan 5euro, onder verzamelaars dan toch mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Hear zit ie vast wel bij! http://66.49.188.60/ mvg RastaPhil http://www.radiocollection.net/ gut die URL werkt weer niet effe knippen en plakken in de adresbalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 oeps URLs werken w Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterkarin Posted 26 augustus 2006 Author Report Share Posted 26 augustus 2006 Mijn schoonbroer diste vanop de zolder een oude Grundig radio met lampen... Hallo PeterKarin, Leuk voor achtergrond muziek in de garage ofzo, ik zou er niet zomaar nieuwe buizen in stoppen dan ben je zeker tientallen euro's verder en de kans dat je van het doffe geluid af bent, is klein. Er zijn m.i. maar een paar redelijk goede FM-tuners met buizen dat is o.a. de FM 13 van Philips die rond 1965 als bouwpakket op de markt was. Ik heb er 2 staan, maar na 40 jaar moet er veel aan opgeknapt worden willen ze weer fatsoenlijk spelen.... met een "rondje" buizen red ik dat zeker niet..... ik denk dat het geheel demonteren en geheel opnieuw opbouwen wordt. Als je buizen leuk vind, dan zijn er een aantal fabrikanten die een of meerdere buisjes in hun tuners stoppen, maar je kunt ook zoiets zelf maken. Met vriendelijke groet, Jack Ik heb hem helemaal opengemaakt en eens grondig gekuist. Het geluid is hetzelfde gebleven. Een beetje dreunend, maar is natuurlijk wel leuk als hebbedingtje. Wat denk je dat ik ervoor kan krijgen als ik hem verkoop? En waar vind ik potenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 [Wat denk je dat ik ervoor kan krijgen als ik hem verkoop? En waar vind ik potenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts