Jump to content

Wat heb je nou aan 20 Hz...???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mijn speakers produceren een behoorlijk laag. Zo laag dat 20 Hz er bijna net zo sterk uitkomt dan 40 en 50 Hz.

Tijdens het meten viel me alleen op dat ik die toon van 20 Hz nuawelijks hoor. 25 Hz wel, dat hoor ik wel op niveau. Maar die 20 Hz...??

Wel valt me op dat er in vrijwel alle muziek tonen van 20 Hz zitten. Dit had ik dus niet verwacht.

Wanneer je geen "full range" systeem hebt mis je dus nogal wat. Het tonale bereik b.v. tussen 20 en 63 Hz is n.l. net zo groot als tussen 6300 en 20000 Hz.

Je moet er toch niet aan denken dat te moeten missen.... :(

Maar onder die 25 Hz...??? Geeft het alleen van raar soort druk op je oren. :huh:

:)

Juist die druk draagt bij aan een totaal beeld van het door de artiest opgenomen stuk muziek.

Het valt me op dat die 20 Hz vooral aanspreekt met bassdrum aanslagen. Zou die druk daar dan onderdeel van kunnen zijn...??

Met een elektrische bas zoals ik nu hoor bij Stevie Ray Vaugham voel ik ook wel druk, maar dat is toch iets anders. Dat is meer een toon van om en nabij de 30 Hz...

Ik had juist begrepen dat dat sublaag verantwoordlijk is voor de diepte.

Je hoort het inderdaad niet, maar zonder veranderd het 'geluidsbeeld' aanzienlijk.

Mijn oude Soundcolumns (Bns) heb ik gemodificeerd zodanig dat het sublaag flink opgepimp is. De muziek werd meteen voorzien van veel meer stage en diepte, veel meer live als het ware.

beste hans,

ik vroeg ook een keer aan een vooraanstaand organist waarom men 32 voet pijpen in een orgel toepaste,

die gaan tot 16 hz en dat is ver beneden de gehoorgrens,

hij antwoorde mij : je hoort niet alleen met je oren ;)

daarnaast beinvloed een hele lage toon de tonen die een oktaaf hoger liggen.

en dat geeft een diepzinnig effect bij een orgel.

• Members
Juist die druk draagt bij aan een totaal beeld van het door de artiest opgenomen stuk muziek.

Het valt me op dat die 20 Hz vooral aanspreekt met bassdrum aanslagen. Zou die druk daar dan onderdeel van kunnen zijn...??

Met een elektrische bas zoals ik nu hoor bij Stevie Ray Vaugham voel ik ook wel druk, maar dat is toch iets anders. Dat is meer een toon van om en nabij de 30 Hz...

Geweldig, ik loop dat hier al de nodige tijd te verkondigen, krijg ik nu eindelijk medestanders ?

Lang leve de full-range mastodonten...

Je wil inderdaad niet weten wat je zo nu en dan mist in de muziek als je deze niet full-range kunt weergeven. Nu treedt dit ''probleem'' vast niet bij alle muzieksoorten op, maar bij de door mij zo gewaardeerde Rock, het door Eric zo gewaardeerde orgel, en hoe vreemd, dus ook bij veel acoustische muziek mis je dus gewoon iets (tenzij je dit nooit ervaren hebt natuurlijk). De oplossing gezocht in een subwoofer is het dan ook vaak n

"TNT-Audio (online)"

"Music has charms they say, but in some people's hands it becomes a savage beast, can't they control it? Why don't they hold it back? And I'm brutalized by bass and terrorized by treble, I'm open to change my mood but I always get caught in the middle..."

[Joe Jackson]

Ik denk dat meneer Jackson wel gelijk heeft. In een normale huiskamer kan je met de meeste muziek daarom ook beter een goede monitor hebben dan een full range system. Misschien in combinatie met een sub, die kan je tenminste uitzetten. Daarbij is niet iedereen zoals Eric een orgelfannaat. Overigens wel leuk om erover te lezen. En ik ben blij dat ik zijn buurman niet ben.

Ik denk dat meneer Jackson wel gelijk heeft. In een normale huiskamer kan je met de meeste muziek daarom ook beter een goede monitor hebben dan een full range system. Misschien in combinatie met een sub, die kan je tenminste uitzetten. Daarbij is niet iedereen zoals Eric een orgelfannaat. Overigens wel leuk om erover te lezen. En ik ben blij dat ik zijn buurman niet ben.

Ach, je kan het ook anders zien. Een goed full range systeem geeft laag wanneer het moet/aanwezig is, of laat het anders achterwege. Je kan op de kritische tijdstippen ook je muziekkeuze een beetje aanpassen.

Ach, je kan het ook anders zien. Een goed full range systeem geeft laag wanneer het moet/aanwezig is, of laat het anders achterwege. Je kan op de kritische tijdstippen ook je muziekkeuze een beetje aanpassen.

Of gewoon je Krell verkopen voordat je Bryston terug is, dan heb je ook ff geen last van laag :lol:

Andr

En ik ben blij dat ik zijn buurman niet ben.

het laag wat in mijn luisterkamer te horen is dringt merkwaardigerwijs helemaal niet door. Kennelijk werken mijn kogels in dat gebied wel goed. ;) Of het zou de versterkercontrole moeten zijn doorzoemend laag kan inderdaad heel irritant zijn (zowel voor de luisteraar als voor de buren).

Ik zou het laag dus absoluut niet willen missen. Niet overheersend, maar alleen dan aanwezig wanneer het in de muziek voorkomt.

Misschien moet ik ook nog eens een sub proberen.

Carl (die niet wars is van een experiment)

beste carl,

voordat je zelf gaat experimenteren zou ik eens ergens anders gaan luisteren,

gewoon bij iemand met een full range set,

dat scheelt je zelf een hoop getob met afstellen en plaatsen van subwoofers. ;)

ps: bij mij staat de koffie altijd klaar :D;)

beste carl,

Probleem is dat je voor de meesten veel te ver weg woont. ;):)

[

Ik zou het laag dus absoluut niet willen missen. Niet overheersend, maar alleen dan aanwezig wanneer het in de muziek voorkomt.

Klopt het moet niet te nadrukkelijk aanwezig zijn.

Een maat van mij heeft een subwoofer gebouwd met een kast van ik denk 400 liter en dat gaat idd echt heel diep dat voel je dat is duidelijk aanwezig en best wel leuk voor heel even maar met muziek heeft het naar mijn idee niets te maken want het wordt al snel vermoeiend.

Zelf heb ik de synthese 1 welke full range zouden moeten zijn en dat zijn ze denk ik ook wel maar dan alleen in een ideale opstelling waarbij dus de akoustiek een heel belangerijke rol speelt.

Soms zou ik dus willen dat ze nog net iets dieper en luider konden maar misschien zou het geluid daarmee vermoeiend worden daar waar ik nu zonder enige vermoeidheid uren kan luisteren.

beste carl,

Hai Erik,

Ik heb mijn stereo set echt heel goed voor elkaar. Nadeel is wel dat ik maar een goede luisterplaats heb. Niet zo'n groot probleem want ik luister nagenoeg altijd alleen en die keren dat ik iemand op bezoek heb sta ik die plaats graag af.

Een verandering is bij mij al vlug een verslechtering. Ik ben daarom zeer voorzichtig iets aan mijn set te verstoren die tot pakweg 42 hz loopt. Andere speakers zijn op dit moment niet aan de orde.

Ik heb wel full range gehoord maar niet thuis. Vandaar dat ik nog eens wat aanvulling onder de 42 Hz wil proberen maar tot hoever moet je willen komen? Een sub leek me wel wat maar er zijn er velen op dit forum die daar slechte ervaringen mee hebben. Kortom ik moet een keer zo'n ding lenen voor een paar weken. Maar in alle eerlijkheid ben ik eerst op zoek naar een nieuwe phonotrap en dat vind ik al een probleem. Veel is anders maar daarmee nog niet beter.

Groet,

een goede sub kan een aanvulling zijn

gebruik zelf een paar scanspeak ultimos die tot 40 hz gaan doordat de kasten gesloten zijn door de baspoort te dempen

hieronder vult een rel stadium II het laag aan tot 20 hz en dit werkt perfect

als je een niet al te grote ruimte hebt werkt bv een rel strata III perfect, is een gelsoten subwoofer die snel en strak laag geeft en veel door mensen met monitorspeakers gebruikt wordt, voor grotere ruimtes toch meer de rel storm of stadium, en er zijn meer voor stereo geschikte subs