Alco Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Goede basweergave valt meestal niet op, en is nooit irritant. O, gelukkig maar... dan zit 't met mijn basweergave nu wel goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Goede basweergave valt meestal niet op, en is nooit irritant. O, gelukkig maar... dan zit 't met mijn basweergave nu wel goed! haha, ik vrees dat er tussen niet opvallen en het niet aanwezg zijn toch een wezenlijk verschil zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 haha, ik vrees dat er tussen niet opvallen en het niet aanwezg zijn toch een wezenlijk verschil zit O, maar er is (voor mij) voldoende aanwezig hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Mijn hifi handelaar in de buurt beweert hetzelfde als Spido die er inderdaad veel verstand van heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 antwoord op het topic: niets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Wie geen laag hoort, weet niet wat hij mist.Wie w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Wel valt me op dat er in vrijwel alle muziek tonen van 20 Hz zitten. Dit had ik dus niet verwacht. Vervang dikgedrukte door (subsonische) ruis, die jouw set kan missen als kiespijn. Zoals je zelf al stelt, 20 Hz is moeilijk te horen omdat de gehoordrempel op deze frequentie zeer hoog ligt. Zodoende is in de muziek(geschiedenis) deze frequentie nooit als muzikale toonhoogte gebruikt, en kan ie alleen dienst doen om bas te laten voelen. En er zijn bar weinig opnames die op die manier daadwerkelijk 20 Hz inzetten. Voor film ligt dit anders. Maar goed het pijporgel met de lage C wordt weer genoemd. Het hoorbare verschil tussen 16 Hz en bijv. 32 Hz zit hem in een andere boventonenserie. Niet in een weergave van 16 Hz. Dat een pijporgel zo laag komt betekent voor de klank dan ook absoluut niet dat 16 Hz een vereiste is; sterker nog het levert slechts gigantische vervorming op (tenzij je een grote PA set hebt) die uiteraard ook bijdraagt aan de ervaring van een 'andere toon' dan 32 Hz. Dat maaggeschud kan de belevenis van een subsonische toon wel intensiveren. De vraag is of je daarmee 30% harmonische vervorming in de bas ook voor lief neemt. Voor het gros van de opnames zit geen muzikale informatie onder pakweg 32 Hz (er zit wel allerlei rommel). Als je speaker op 35 Hz op -3 dB zit hoef je helemaal niet zoveel informatie te missen. Wie graag vervormingsvrij naar zeer lage frequenties wilt luisteren, zou ik willen aanraden in een auto te gaan zitten met een stel goede subwaffers erin. De roomgain in zo'n auto zorgt ervoor dat je bij veel minder vervorming die zeer lage tonen goed kunt horen. En toen klonk het kerkorgel ineens h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Voor het gros van de opnames zit geen muzikale informatie onder pakweg 32 Hz (er zit wel allerlei rommel). ..precies en die kun je maar beter kwijt zijn. Bovendien vraag ik me af of er opnames zijn die deze tonen geregistreerd hebben. Staat zoiets eigenlijk wel op een medium als Cd of LP? Weet iemand dit? Vroeger zat er op mijn versterker een subsonisch filter die juist alles beneden 20Hz wegfilterde en dat moest altijd aanstaan..nooit minder laag gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Is niet helemaal waar denk ik. De omhullende van een basdrum zit wel erg laag en bevat ook een heel laagfrequente component. Of je die ook nodig hebt voor een realistische weergave is een andere vraag. Als het mooi schoon doorloopt tot 30 Hz ben ik al dik tevreden voor het normaal naar muziek luisteren. Wat betreft de rommel onder de 30 Hz. Veel ervan is ook laagfrequente zaalruis die wel mede bepalend is voor de sfeer in een zaal. Maar om die nu ook thuis te willen repoduceren voor een zo getrouw mogelijke weergave... Zelf vind ik dat gerommel onder de 30 Hz eerder vermoeiend dan een verrijking bij muziek. Afgezien van special effects bij film dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 augustus 2006 Author Report Share Posted 27 augustus 2006 Bovendien vraag ik me af of er opnames zijn die deze tonen geregistreerd hebben. Staat zoiets eigenlijk wel op een medium als Cd of LP? Weet iemand dit? Ja, dat staat erop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Wat betreft de rommel onder de 30 Hz. Veel ervan is ook laagfrequente zaalruis die wel mede bepalend is voor de sfeer in een zaal. Maar om die nu ook thuis te willen repoduceren voor een zo getrouw mogelijke weergave... beste Pjotr, als je ooit nog eens hier komt luisteren zal ik je laten horen dat laagfrequente zaalruis heerlijk is om te beleven in de huiskamer, het geeft je een gigantisch realistisch gevoel ik heb zelf eens wat experimenten gedaan met mijn UC , ik had toen alles beneden de 45 afgekapt. het was toen net of ik naar een setje monitors zat te luisteren, bij een mooi live opname van een orgel was in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 full range is een must Beste Erik, Absoluut, en ook voor pop!. In combinatie met Tact room correctie. Een zwaar gedempte ruimte, Versterkers met absolute controle en vermogen. Een LS. systeem met bereik tot onder 20Hz. en een heel hoog rendement, maken mogelijk dat ook sublaag tussen 20Hz. en 40Hz. uiterst strak kan zijn. Het wordt nooit een brei en de muziek verzuipt er nooit in. Ik denk alleen dat heel veel mensen die het niet van fullrange niet snappen of in slechte omstnadigheden hebben gehoord niet weten hoe het ook kan. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 beste Pjotr, als je ooit nog eens hier komt luisteren zal ik je laten horen dat laagfrequente zaalruis heerlijk is om te beleven in de huiskamer, het geeft je een gigantisch realistisch gevoel Hoi Erik, Hoe dat klinkt (of beter voelt) weet ik wel, anders had ik het ook niet naar voren gebracht. En het voegt toe aan het realisme mits goed gedaan en ook in de goede proporties in de opname aanwezig. Maar heus, voor mij hoeft het niet thuis om van muziek te kunnen genieten. Misschien klinkt dat wat blas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Vet en zout, koud bier en niet tevergeten slette(n)bakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Wel valt me op dat er in vrijwel alle muziek tonen van 20 Hz zitten. Dit had ik dus niet verwacht. Vervang dikgedrukte door (subsonische) ruis, die jouw set kan missen als kiespijn. Zoals je zelf al stelt, 20 Hz is moeilijk te horen omdat de gehoordrempel op deze frequentie zeer hoog ligt. Zodoende is in de muziek(geschiedenis) deze frequentie nooit als muzikale toonhoogte gebruikt, en kan ie alleen dienst doen om bas te laten voelen. En er zijn bar weinig opnames die op die manier daadwerkelijk 20 Hz inzetten. Voor film ligt dit anders. Maar goed het pijporgel met de lage C wordt weer genoemd. Het hoorbare verschil tussen 16 Hz en bijv. 32 Hz zit hem in een andere boventonenserie. Niet in een weergave van 16 Hz. Dat een pijporgel zo laag komt betekent voor de klank dan ook absoluut niet dat 16 Hz een vereiste is; sterker nog het levert slechts gigantische vervorming op (tenzij je een grote PA set hebt) die uiteraard ook bijdraagt aan de ervaring van een 'andere toon' dan 32 Hz. Dat maaggeschud kan de belevenis van een subsonische toon wel intensiveren. De vraag is of je daarmee 30% harmonische vervorming in de bas ook voor lief neemt. Voor het gros van de opnames zit geen muzikale informatie onder pakweg 32 Hz (er zit wel allerlei rommel). Als je speaker op 35 Hz op -3 dB zit hoef je helemaal niet zoveel informatie te missen. Wie graag vervormingsvrij naar zeer lage frequenties wilt luisteren, zou ik willen aanraden in een auto te gaan zitten met een stel goede subwaffers erin. De roomgain in zo'n auto zorgt ervoor dat je bij veel minder vervorming die zeer lage tonen goed kunt horen. En toen klonk het kerkorgel ineens h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Goede basweergave valt meestal niet op, en is nooit irritant. O, gelukkig maar... dan zit 't met mijn basweergave nu wel goed! haha, ik vrees dat er tussen niet opvallen en het niet aanwezg zijn toch een wezenlijk verschil zit hahahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 augustus 2006 Author Report Share Posted 29 augustus 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Ik denk dat goed strak laag, heel realistisch k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Ik denk dat goed strak laag, heel realistisch k Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 augustus 2006 Author Report Share Posted 29 augustus 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Ik denk dat goed strak laag, heel realistisch k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Ehm... eigenlijk komt Jerry hear... Ik was twee weken geleden nog daar.... Ok, was niet zo duidelijk Ben wel heel benieuwd naar Jerry zijn indrukken bij jou. Dat lijkt mij toch een behoorlijk andere opstelling dan bij hem zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Eindelijk een antwoord gevonden op www.audio-muziek.nl. Het blijkt dus dat afgezien van een orgel geen enkel instrument beneden de 20 hz iets zinnigs kan melden, dus de vraag is hierbij beantwoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Eindelijk een antwoord gevonden op www.audio-muziek.nl. Het blijkt dus dat afgezien van een orgel geen enkel instrument beneden de 20 hz iets zinnigs kan melden, dus de vraag is hierbij beantwoord... Ja, dat een systeem onder de 20 Hz moet kunnen weergeven. Al was het maar voor die ene orgel die Erik ooit kan komen opzetten... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Eindelijk een antwoord gevonden op www.audio-muziek.nl. Het blijkt dus dat afgezien van een orgel geen enkel instrument beneden de 20 hz iets zinnigs kan melden, dus de vraag is hierbij beantwoord... Maar er zijn bergen cd's waar nog wel elektronisch wat <20hz laag wordt toegevoegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Eindelijk een antwoord gevonden op www.audio-muziek.nl. Het blijkt dus dat afgezien van een orgel geen enkel instrument beneden de 20 hz iets zinnigs kan melden, dus de vraag is hierbij beantwoord... Maar er zijn bergen cd's waar nog wel elektronisch wat <20hz laag wordt toegevoegd. Standaard regel in de 99% van de studio's, alles onder de 30 Hz>>>>>>weg ermee, daarna word er pas gemixt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts