Sebastiaan de vries Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Eindelijk een antwoord gevonden op www.audio-muziek.nl. Het blijkt dus dat afgezien van een orgel geen enkel instrument beneden de 20 hz iets zinnigs kan melden, dus de vraag is hierbij beantwoord... Maar er zijn bergen cd's waar nog wel elektronisch wat <20hz laag wordt toegevoegd. Standaard regel in de 99% van de studio's, alles onder de 30 Hz>>>>>>weg ermee, daarna word er pas gemixt. Beste Pietje, Is dat wel zo.... Dat was misschien in de jaren 80 zo maar nu helemaal niet meer. In plaats van alles weg wordt er juist alleen maar bijgepompt met subharmonizers en shit. Moet je zelf maar eens op je analyzer van je uc kijken hoeveel laaginformatie vrijwel elke opname bevat tussen 20 en 35Hz. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 (edited) Is dat uitslaan van de UC wel muziek, als mijn buurvrouw 3blokken verder de was doet slaat de UC ook 15 dB meer uit in het sub register (mic in elastiekjes ophangen helpt niet) Edited 4 oktober 2006 by HEAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2006 Author Report Share Posted 4 september 2006 Moet je zelf maar eens op je analyzer van je uc kijken hoeveel laaginformatie vrijwel elke opname bevat tussen 20 en 35Hz. Groeten, Bas Met die opmerking ben ik begonnen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 september 2006 Author Report Share Posted 4 september 2006 (edited) Is dat uitslaan van de UC wel muziek, als mijn buurvrouw 3blokken verder de was doet slaat de UC ook 15 dB meer uit in het sub register (mic in elastiekjes ophangen helpt niet) Wanneer de muziek uitstaat is er nauwelijks nog informatie te zien. Die wasmachine meet ik in elk geval niet. Ook draaide in gister nog 'n CD van Holy Cole. Voordat de muziek begint hoor je duidelijk een laag gerommel. Het lijkt op laagfrequente zaalruis.... Edited 4 oktober 2006 by HEAR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Ook draaide in gister nog 'n CD van Holy Cole. Voordat de muziek begint hoor je duidelijk een laag gerommel. Het lijkt op laagfrequente zaalruis.... Sfeerverhogend gerommel Ik kan niet meer zonder Ook vakantie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 september 2006 Report Share Posted 18 september 2006 Wie geen laag hoort, weet niet wat hij mist.Wie w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 3 oktober 2006 Report Share Posted 3 oktober 2006 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Wat je voornamelijk hoort zijn immers de boventonen maar niettemin is het zeker zo belangrijk dat de grondtonen ook op niveau aanwezig zijn. Je geeft een goede reflectie, echter plaats ik toch deze kanttekeningen: 1. 16 Hz is voelbaar en zal de ervaring veranderen als ie bij de boventonenreeks inzit, ongetwijfeld. We ervaren de bas als zwaarder. 2. 16 Hz an sich is voor ons oor g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Weet je wat er met je gebeurt als je een weergave ondergaat met een hoog werkelijkheidsgehalte, Carlo?Tintelingen over je rug; kippenvel op je onderarmen; tranen in je ogen; een bevroren glimlach op je gezicht..... Dat is een kick dus. Dat ie altijd mag blijven Loes. Da's ook een vermoeiend gedoe zeg. Af een toe een schop krijgen a la. Maar continue geschopt worden, dozen tissues aan moeten slepen en truien uittrekken om muziek te kunnen luisteren gaat toch ook vervelen. Heeft toch iets masochistisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Da's ook een vermoeiend gedoe zeg. Af een toe een schop krijgen a la. Maar continue geschopt worden, dozen tissues aan moeten slepen en truien uittrekken om muziek te kunnen luisteren gaat toch ook vervelen. Heeft toch iets masochistisch Stoer man...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 4 oktober 2006 Report Share Posted 4 oktober 2006 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 In de literatuur kan ik vinden dat op grond van een gemiddelde uit metingen aan orgelpijpen je kunt vaststellen het verval van C0 t/m c3 (dat is 4 octaven: 65 t/m 1046 hertz) 10 dB is. Dat is 10:4= 2,5 dB per octaaf. Verder staat ook vast dat het mensuurverloop van pijpen van C2 t/m C0 ( subcontraoctaaf en contraoctaaf: 16,3 t/m 65 hertz) niet belangrijk afwijkt van de vorige (norm)mensuur dus is het verval in het subcontraoctaaf 2,5 dB. Daar komt dat nog bij dat vaak uit kostenoverwegingen de laagste pijpen van 32 voets registers een vertraagt mensuurverloop hebben waardoor het volume met nog minder dan die 2,5 dB vervalt (lees: de langste pijpen minder grondtonig zijn dan de rest). Het verschil tussen 16 en 32 hertz is dus niet 12dB maar zal nooit meer dan 2,5 dB belopen. Dit maakt dat het amplitudeverschil tussen beide tonen hooguit een factor 1,8 keer zal zijn. Gezien het voorgaande ben ik geneigd te zeggen dat de aloude verlopen van de heren Fletcher en Munson (1933) redelijk kloppen voor de curve van ongeveer 70 foon. Deze zaken spreek ik zeker niet tegen. Ik zou willen stellen dat uit het door jou aangedragen argument (lagere tonen worden steeds minder 'grondtonig') de RMS gevoeligheid van ons oor uitgezet tegen de toonhoogte zeker niet hetzelfde is als met puur sinussen. Maar in het geval dat jij aandraagt: 16 Hz is al niet al te sterk aanwezig en zodoende zou er niet zoveel vervorming extra komen. Wat is nu hoorbaarder? Die 16 Hz (die je toch nog zou moeten horen uit een luidspreker op normale sterkte als je de rest van de reeks (hypothetisch) zou wegfilteren) of die extra vervorming, die de klankkleur onterecht verandert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 5 oktober 2006 Members Report Share Posted 5 oktober 2006 Voor mij is de kick van dat superlaag vaak veel belangrijker dan de gedachte of het wel realistisch is of niet. Echt goed strak diep laag werkt uitermate verslavend, net zoals slecht, overheersend laag afstotend werkt, althans voor mij dan (en iedereen die ooit eens langs is geweest hier). Helemaal waar, trouwens, dat ''superlaag'' is zeer zeker wel realistisch, ik vraag me wel eens af hoeveel mensen er eigenlijk nog zijn die weten hoeveel druk en energie een basgitaar, of bass-drum wel niet afgeven. Dat geneuzel over hoe diep het gaat, dat vind ik minder interressant, maar dat het realistisch weergegeven wordt, dat is voor mij nu juist waar het om gaat. Hetzelfde met de attack in de aanslagen van een gitaar, dit mis ik zo vaak in de geijkte set-ups. Dat sommigen dit teveel van het goede vinden, prima, geen probleem, maar zeg dan ook niet dat je de realiteit in huis wil halen. Je vormt dan gewoon een geluid naar smaak. Op het moment dat je inderdaad voor die enorme kracht en dynamiek gaat, en je krijgt dit thuis redelijk voor elkaar, jazeker, dat is echt verslavend. Of die 20 herz er bij mij ook uitkomt, zou best kunnen, geen idee, maar zonder mijn I5 inch woofers zou ik toch niet meer kunnen. Oh ja, mijn sub (ook een I5 inch woofer) gaat waarschijnlijk nog een stuk dieper, maar bij muziek is het voor mij not-done. Het is het altijd n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Weet je wat er met je gebeurt als je een weergave ondergaat met een hoog werkelijkheidsgehalte, Carlo?Tintelingen over je rug; kippenvel op je onderarmen; tranen in je ogen; een bevroren glimlach op je gezicht..... Dat is een kick dus. Dat ie altijd mag blijven Loes. Ok, maar je praat hier over een hoog werkelijkheidsgehalte: dat is een ander woord voor realistisch en dat was niet de norm die Arjen aanhield..dus ?? Arjen, de 'druk'die je noemt draagt wel bij aan het als 'echt' beleven van de muziek en valt dan dus wel onder werkelijkheidsweergave en is dus realistisch. Dat is dan weer zo lekker aan weergave door hoogrendementsspeakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Ok, maar je praat hier over een hoog werkelijkheidsgehalte: dat is een ander woord voor realistisch en dat was niet de norm die Arjen aanhield..dus ?? Ik wilde eigenlijk meer aangeven dat al dat theoretisch gepraat over hoe iets wel of juist niet moet nergens over gaat als je je oren het vertaalwerk laat doen op een plek waar je gewoon hartstikke blij wordt van het luisteren. Dat is de kick van deze hobby voor mij; het gepraat erover, vooral over pietluttigheden die ontdaan zijn van een link naar de praktijkervaring, doet me weinig tot niets. De kick die bij het luisteren naar een goede set in een of andere gedaante opdoemt is voor mij een legitieme doelstelling en de reden om eens goed ervoor te gaan zitten. Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Dat is makkelijk praten Loes als je dat al helemaal voor elkaar hebt. Vind dat toch een beetje van achteren naar voren redeneren want je hebt het hier over het doel en laat gemakshalve de weg naar dat doel achterwege. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Deze zaken spreek ik zeker niet tegen. Ik zou willen stellen dat uit het door jou aangedragen argument (lagere tonen worden steeds minder 'grondtonig') de RMS gevoeligheid van ons oor uitgezet tegen de toonhoogte zeker niet hetzelfde is als met puur sinussen. Maar in het geval dat jij aandraagt: 16 Hz is al niet al te sterk aanwezig en zodoende zou er niet zoveel vervorming extra komen. Wat is nu hoorbaarder? Die 16 Hz (die je toch nog zou moeten horen uit een luidspreker op normale sterkte als je de rest van de reeks (hypothetisch) zou wegfilteren) of die extra vervorming, die de klankkleur onterecht verandert? Ik plaatste de opmerking rond dat minder grondtoniger worden van de allerlaagste noten van een 32 voeter omdat het wel voorkomt maar zeg er bij dat een gewetensvol orgelbouwer met liefde voor het vak het niet in zijn hoofd haalt om zo materiaal uit te sparen. Het een en ander is dus geen usance. Als het mensuurverloop - zoals het hoort - normaal is dan blijft het gelijk aan het verloop van de kleinere pijpen in de hogergelegen octaven. Er is dan vanaf de laagste toon in het subcontraoctaaf een daling van de grondtoonsterkte van ongeveer 2,5 dB. Diezelfde verzwakking zet zich dan in de regel door tot in de allerhoogste pijpjes. Dat houdt in - gezien het gehoorgevoeligheidverloop van Fletcher en Munson voor ongeveer 70 foon - dat dan vanaf C2 (16,3 hertz) tot ongeveer c3 (1046 hertz) de tonen ongeveer met gelijke sterkte klinken. Als je ook luistert naar het dalen van de tonen van zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Dat is makkelijk praten Loes als je dat al helemaal voor elkaar hebt.Vind dat toch een beetje van achteren naar voren redeneren want je hebt het hier over het doel en laat gemakshalve de weg naar dat doel achterwege. Dat is waarschijnlijk zo, Peter. Maar ga dan ook niet beweren dat het krijgen van een kick niet de bedoeling is of niets te maken zou hebben met realisme.... Het is voor mij een hobby waarbij het plezier toch vooral ontstaat tijdens het luisteren zelf. Dat is me tot nog toe steeds gelukt, waar ik me ook bevond op de door jou genoemde weg. Ik weet ook wel dat er nog veel "beter", "mooier" en "realistischer" bestaat dan wat ik nu heb. Maar nu is nu en daar moet het plezier vandaan komen, anders kan ik er beter mee stoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Ik wilde eigenlijk meer aangeven dat al dat theoretisch gepraat over hoe iets wel of juist niet moet nergens over gaat als je je oren het vertaalwerk laat doen op een plek waar je gewoon hartstikke blij wordt van het luisteren. Dat is de kick van deze hobby voor mij; het gepraat erover, vooral over pietluttigheden die ontdaan zijn van een link naar de praktijkervaring, doet me weinig tot niets.De kick die bij het luisteren naar een goede set in een of andere gedaante opdoemt is voor mij een legitieme doelstelling en de reden om eens goed ervoor te gaan zitten. Loes. Mede dankzij theoretisch gepraat - waar jij nu zo geringschattend over spreekt - is het zo dat je nu in staat bent om van ingeblikte muziek te genieten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Dat is makkelijk praten Loes als je dat al helemaal voor elkaar hebt. Vind dat toch een beetje van achteren naar voren redeneren want je hebt het hier over het doel en laat gemakshalve de weg naar dat doel achterwege. het kan ook zijn dat Loes snel tevreden is en makkelijk een kick krijgt, ik heb een oom die fervent muziekliefhebber is , hij is aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Mede dankzij theoretisch gepraat - waar jij nu zo geringschattend over spreekt - is het zo dat je nu in staat bent om van ingeblikte muziek te genieten... Ik weet wat jij bedoelt Ruud. Er is een hoop audiofiel gewauwel en te weinig deskundigheid en nog minder durven mensen nog iets te vertellen over beleving, want dan worden ze afgemaakt mensen die ervoor geleerd hebben. Theoretisch gepraat dient ook deskundig te zijn. Dan kunnen we er iets van leren. Wat jij in die paar berichtjes hebt verteld, en ook de manier waarop je het neerzet, is daar een voorbeeld van. Die twee berichtjes hebben me meer geleerd dan een jaar lang gebral lezen van je gesprekspartner, die alleen maar denkt dat ie veel weet door indrukwekkend te praten, maar helemaal niets zegt. Loes. het kan ook zijn dat Loes snel tevreden is en makkelijk een kick krijgt, ik heb een oom die fervent muziekliefhebber is , hij is aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Die twee berichtjes hebben me meer geleerd dan een jaar lang gebral lezen van je gesprekspartner die alleen maar denkt dat ie veel weet door indrukwekkend te praten, maar helemaal niets zegt. En alweer een voorbeeld van alweer loes die vervelend begint te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts