s0000884 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Overigens: muzieksignaal is w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste Thingman,Lijkt me niet, nee. Of je generator moet stuk wezen. Oh ja, het ging over sinusvormige meetsignalen -- over laboratoriumdingen -- en niet over muziek-gerelateerde zaken..... Sorry! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 [...]Ook Jacco moet even wat Fourieranalyse ophalen zie ik. [...] Is goed. Beginnen we bij les 1: Kun jij me aanwijzen waar er harmonischen ontstaan, want ik zie ze niet? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste Thingman, Lijkt me niet, nee. Of je generator moet stuk wezen. Oh ja, het ging over sinusvormige meetsignalen -- over laboratoriumdingen -- en niet over muziek-gerelateerde zaken..... Sorry! Toine. En die laboratoriumdingen hebben heel veel te maken met muziek - gerelateerde zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 [...] Ook Jacco moet even wat Fourieranalyse ophalen zie ik. [...] Is goed. Beginnen we bij les 1: Kun jij me aanwijzen waar er harmonischen ontstaan, want ik zie ze niet? Groet, Jacco Een integratiekader waarin een integer aantal perioden van een sinus voorkomt en niets anders, levert een dirac aan beide kanten van omega=0 op. Integreer een stukje stilte mee, en je krijgt een continue term in het spectrum (heb ik ergens harmonischen gezegd? Dat heb ik dan per abuis gebruikt, het gaat niet om harmonischen maar een continu en oneindig breed spectrum dat ontstaat als je een inschakeleffect meeneemt, daar zitten overigens wel weer de frequenties v/d harmonischen bij). Dit impliceert vermogen dat bij schakelmomenten naar mid en hoog toe gaat. Ik kan die afbeelding niet zo goed lezen, maar ik zie een term i/(w-w0), klopt dit?. Dat is dus in dit geval de continue term, en die is oneindig breed. Zelfs in het perfecte ideale lineare geval is het zo dat als je, perfect op een nuldoorgang, een sinus start met een bepaalde constante amplitude, je altijd breedbandige transi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 [...] Ook Jacco moet even wat Fourieranalyse ophalen zie ik. [...] Is goed. Beginnen we bij les 1: Kun jij me aanwijzen waar er harmonischen ontstaan, want ik zie ze niet? Groet, Jacco Leuk om het in cijfers te zien maar als je eenvoudigweg in de praktijk kijkt met een tweeter en bijpassend filter en je het signaal zoals eerder beschreven op die tweeter loslaat hoor je dat er op het moment dat het signaal er op wordt gezet geluid uit de tweeter komt. Het moge dan niet harmonische zijn in de zin van veelvouden van de sinustoon maar het gaat wel om diverse signalen in de frequentieband waar de tweeter werkzaam is. Zo komen immers ook niet-harmonische in het hoog voor bij het op toon komen van diverse muziekinstrumenten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Ik heb dit misschien verkeerd begrepen. Als je stelt dat inschakelverschijnselen lineair gezien breedbandige signalen creeren, maar dat dit geen harmonischen zijn (dat woord werd door Ruud gebruikt) dan heb je uiteraard wel gelijk. Ik viel voornamelijk over dat woord niet-lineariteiten, dat heeft niet hiermee te maken. Ik heb inderdaad de term harmonische en boventonen gebruikt en dat is zeker voor wat de harmonische betreft niet juist. Dat had moeten zijn diverse signalen die in het hoog ontstaan als gevolg van het inschakelen van een sinustoon op sterkte. Maar misschien dekt het wat simpeler bekkende "boventonen" de lading beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Ik was al bang dat ik die convolutie integraal moest gaan oplossen... We zijn het er dus over eens dat die manke sinus geen harmonischen produceert. Mooi, dat was voor mij de steen des aanstoots. @S000884, Ja, het is een term j/(2*(omega+/-omega0)) en is zuiver imaginair. Merk overigens op dat het een continue functie is omdat het om een niet-periodieke functie gaat. Het spectrum zou dus oneindig moeten doorlopen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Overigens: muzieksignaal is w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 (...) Ook bij lage tonen van strijkers (contrabas) zie je behoorlijk wat overeenkomsten in de opbouw van de toon. Dat de woofer - ook als hij niet breedbandig is - daar geen problemen mee heeft moge duidelijk zijn: om dat stukje goed en redelijk faserein weer te geven, brengen we daar al decennia lang meer geschiktere units voor in stelling. Het is hierdoor dat een woofer die per definitie achter een geschikt LP-filter zit niet breedbandig hoeft te zijn. Er is immers in dat weergeefgebied helemaal geen snelheid geboden. Beste Ruud13, Dit vind ik nu weer eens een Opmerking van Belang! Want dit snijdt hout. Of speksteen, wat mij betreft. Wat je schrijft, is wel juist. Maar ik wil er het volgende aan toevoegen: De fasereinheid van de "woofer an sich" is van geen enkele betekenis. Want absolute fase is absoluut niet hoorbaar, zoals Helmholtz al wist. Maar wat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 2. Wat ik in dit verband bedoel met een puls, is wat jij aanduidt als een deel van een enkele sinus.Dat is dus een los gelijkstroompulsje. En zo'n los gelijkstroompulsje heeft geen frequentie, want frequentie impliceert herhaling. (Of je moet de definitie van Heinrich Hertz herschrijven.) Hoe graag ik je ook gelijk zou willen geven, het is helaas echt niet zo. Juist een gelijkstroompulsje bestaat uit een sinc-vormig superbreed spectrum van frequenties. Gooi zo'n pulsje in een luidspreker, en er gaat een groot deel (zo niet het grootste deel) naar mid en hoog. Stel dat je een oneindig lang signaal beschouwt van 1 V (dus oneindig lang 1 V DC) DAN is er g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste, Daarom is het ook zo dat vanaf de 2e harmonsche van de grondtoon, dat juist die je (gevoel) van impuls snelheid bepalen. Heb het meegemaakt. DAt subwoofers als zijnde "traag" werden bestempeld. Echter wat veranderingen in de midwoofers deden het systeem totaal anders klinken. snel ens trak. met nog steds dezelfde "trage" woofers. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste Bas, De laatste tijd heb ik nogal wat gestoeid met luidsprekersystemen die vrijwel identiek waren: alleen het kastmateriaal was verschillend. Het zal je niet verbazen dat het om multiplex en speksteen ging. Bij beide materialen was aan de binnenzijde van de panelen bitumen geplakt voor paneeldemping, en de ruimtedemping (steenwolplaten) was ook identiek (volledig, maar luchtig gevuld). Het "startgedrag" van de units werd vanzelfsprekend niet be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste Bas, De laatste tijd heb ik nogal wat gestoeid met luidsprekersystemen die vrijwel identiek waren: alleen het kastmateriaal was verschillend. Het zal je niet verbazen dat het om multiplex en speksteen ging. Bij beide materialen was aan de binnenzijde van de panelen bitumen geplakt voor paneeldemping, en de ruimtedemping (steenwolplaten) was ook identiek (volledig, maar luchtig gevuld). Het "startgedrag" van de units werd vanzelfsprekend niet be Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2006 Report Share Posted 16 oktober 2006 Beste Bas, Wat ik aanduidde als "na-ijling", noemt Bowers & Wilkins "resonance hangover". Zij bestrijden die resonantie-"kater" door de kasten stijf te maken met behulp van een "matrix" binnenwerk. Cabinet panel vibration can be a significant cause of sound coloration. Even though the amplitude of the vibrations is small, the large radiating area means that the sound output from the panels is significant and adds a bloom to the overall character. There are two main techniques used to reduce cabinet coloration Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hadrianus Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Jongens het is leuk om jullie geruzie te lezen,maar het is mij (nu nog) te ingewikkeld. Misschien kan een van jullie mij tussen door even antwoord geven op de vragen die ik enige tijd geleden gesteld heb. Al vast dank. Over paneel resonanties van ls-kasten kan ik mij een artikel en tests heinnneren van jaren her,waarin aangetoond werd dat deze van geen belang waren zolang ze maar deel uitmaakte van het ontwerp. Denken we daar inmiddels anders over? Greetz Hadrianus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Paneelresonanties horen geen deel uit te maken van het luidsprekerontwerp. Als dat wel zo is, dan is dat een teken van zwakte... Panelen resoneren altijd nog n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts