dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Die twee berichtjes hebben me meer geleerd dan een jaar lang gebral lezen van je gesprekspartner die alleen maar denkt dat ie veel weet door indrukwekkend te praten, maar helemaal niets zegt. En alweer een voorbeeld van alweer loes die vervelend begint te doen. Maar dat staat gewoon bij haar in de gebruiksaanwijzing. Dat geldt ook voor jou trouwens. Maar, eerlijk is eerlijk, van Ruud13 kunnen we wat leren (als ie niet van die lange verhalen vertelt). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Die twee berichtjes hebben me meer geleerd dan een jaar lang gebral lezen van je gesprekspartner die alleen maar denkt dat ie veel weet door indrukwekkend te praten, maar helemaal niets zegt. En alweer een voorbeeld van alweer loes die vervelend begint te doen. Maar dat staat gewoon bij haar in de gebruiksaanwijzing. Dat geldt ook voor jou trouwens. Ik ga niet uit mezelf vervelend praten over persoon X als ik met persoon A praat. Ik reageer slechts. En als ik reageer is het: "wat jij zegt is onzin" en niet "wat een gebral, heb je wiet gerookt of foto's plaatsen van mensen die een middelvinger opsteken. Van je af bijten is iets anders dan gewoon vervelend doen. Reageren is iets anders dan uit jezelf beginnen. On-topic kritiek geven of een audiofiele zeepbel doorprikken is iets anders dan iemand voor dom / achterlijk uitmaken. Dat velen hear de bagage niet hebben om dat verschil te maken kan ik niet helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Gooi het er maar uit, S0000884. Dat lucht op. En je hebt gewoon gelijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 En alweer een voorbeeld van alweer loes die vervelend begint te doen. Ze neemt zichzelf alleen niet zo dodelijk serieus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 En alweer een voorbeeld van alweer loes die vervelend begint te doen. Ze neemt zichzelf alleen niet zo dodelijk serieus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 (...) Hetzelfde met de attack in de aanslagen van een gitaar, (...) Naar ik aanneem gaat het over laagweergave. De componenten van de attack in de aanslagen van een (bas)gitaar, worden niet door de (sub)woofer of woofer weergegeven. De woofer komt relatief traag in actie met een geleidelijk in amplitude toenemende grondtoon plus de laagste boventonen maar dat is pas als de attack voorbij is. Hier is niets te zien van een impulsachtig karakter. Als je de attack analyseert zie je dat een en ander daarin zuiver een aangelegenheid is van middentoonunit en tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Wat we in de studio zeer vlug leerden, was dat je bij een baslijn en een basdrum echt wel veel lo-mid moest bijvoegen, want als je alleen zeer diepe tonen gebruikte, verzoop de bas in de rest. En werd door meer dan negenennegentig percent van de setjes niet weergegeven. Het is effectief zo dat je om een basdrum echt te laten kicken, ook hi-mid nodig hebt, daar zit 'm namelijk die attack in... PS telkens ik die zin lees: "wat heb je nou aan 20Hz?" denk ik onmiddelijk aan: gestommel in de studio! (microfonie via mic statief bvb) of: Een nare brom die de producer niet hoorde omdat ie op nearfield monitors afmixte mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 het kan ook zijn dat Loes snel tevreden is en makkelijk een kick krijgt, ik heb een oom die fervent muziekliefhebber is , hij is aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 pompom-pompom Hup Loes, hup Loes Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 (...) Het is effectief zo dat je om een basdrum echt te laten kicken, ook hi-mid nodig hebt, daar zit 'm namelijk die attack in... (...) Tja en vergeet het hoog niet... Heel vaak wordt gezegd dat woofers "snel" moet zijn om die "klappen" te kunnen weergeven. Dat is onzin. Als een woofer namelijk in staat is om impulsen weer te geven is dat regelrecht een brevet van onvermogen. Een fatsoenlijke woofer kan dat niet en sterker nog: moet daar ook niet toe in staat zijn. Als je het hebt over snelle woofers praat je over breedband units van een halve eeuw geleden. De aloude 9710M van Philips was er zo een. Wie kent 'em nog? Of de breedbanders van Wharfedale. Met van die flinterdunne conusjes die om het hardst streden wie het meeste lopende golven in het conusoppervlak hadden. Dat zou je voor je verdriet nu niet meer in je luidsprekerkast schroeven. Hoezo dus woofers die goed impulsen moeten kunnen weergeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 Ja, een impuls is een signaal met een heeeel breed spectrum. Een woofer zou dat niet moeten kunnen weergeven, daar heeft ie niet voor geleerd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 In dit verband; een klassiek artikel mbt de mythe van de snelle bas: http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 beste Loes,het is helemaal geen nadeel als je snel tevreden bent, ik ben jaloers op mijn oom. Dat is een bewonderenswaardige eigenschap, Erik, ik weet het ook, maar verwar het tegelijk ook niet met gezapigheid. ps: je eten brand aan!! p.p.s.: als je het stof van je brilleglazen blaast, blaas het dan ook gelijk van de geraniums! Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2006 Report Share Posted 5 oktober 2006 ps: je eten brand aan!! p.p.s.: als je het stof van je brilleglazen blaast, blaas het dan ook gelijk van de geraniums! Loes. Was het zo erg aangebrand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 6 oktober 2006 Members Report Share Posted 6 oktober 2006 (...) Hetzelfde met de attack in de aanslagen van een gitaar, (...) Naar ik aanneem gaat het over laagweergave. De componenten van de attack in de aanslagen van een (bas)gitaar, worden niet door de (sub)woofer of woofer weergegeven. De woofer komt relatief traag in actie met een geleidelijk in amplitude toenemende grondtoon plus de laagste boventonen maar dat is pas als de attack voorbij is. Hier is niets te zien van een impulsachtig karakter. Als je de attack analyseert zie je dat een en ander daarin zuiver een aangelegenheid is van middentoonunit en tweeter. Nee, het ging hierin nu net niet over laagweergave. Het ging hier over hoeveel mensen er nog zijn die daadwerkelijk weten hoe een instrument klinkt, en dat die klank er (naar mijn idee) in veel geijkte set-ups niet uitkomen. Was misschien een beetje off-topic, maar het pastte op zich wel in het hele verhaal. Om nu nog even op jouw uitleg terug te komen, dat wil ik allemaal best geloven, de theorie is nooit zo mijn sterkste punt geweest. Wat mij echter altijd wel opvalt, is dat nu juist die grote ''trage'' Tannoy's met hun I5 inch woofers, die ook nog eens doorlopen tot zo'n 900 herz, juist zo exellereren in attack. Piano's, acoustische gitaren, koperwerk, alsof die rare Tannoy's ervoor gemaakt zijn. Ik mag aannemen dat er dan toch nog iets anders meespeelt, of zie ik dat verkeerd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Een hypothese. Een grote woofer kan enerzijds grote hoeveelheid lucht verplaatsen (met meer gemak). Anderzijds, als ie ver doorloopt, is de integratie tussen het laag en midlaag gunstig (ik denk even niet aan dopler vervorming, weet niet of dat nog een rol speelt). Het is de integratie laag met midlaag die het laag "snel" doet klinken, heb ik begrepen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 6 oktober 2006 Members Report Share Posted 6 oktober 2006 Een hypothese.Een grote woofer kan enerzijds grote hoeveelheid lucht verplaatsen (met meer gemak). Anderzijds, als ie ver doorloopt, is de integratie tussen het laag en midlaag gunstig (ik denk even niet aan dopler vervorming, weet niet of dat nog een rol speelt). Het is de integratie laag met midlaag die het laag "snel" doet klinken, heb ik begrepen Hmm, zou best kunnen, klinkt in ieder geval plausibel. Maar integratie met het midlaag, ik weet niet hoe ik dat moet zien. De tweeter (een 50 mm. dome, dus ook al zo bezopen groot) zit achterstevoren geplaatst in een hoorn die dwars door de magneet van de woofer steekt, en die begint bij 800 hertz. Ik neem aan dat je dan al niet meer over midlaag spreekt. Nou ja, maakt ook niet uit, ik vind ze bijzonder lekker klinken, dat ze in het hoog eigenlijk iets te kort schieten, pech dan, met een supertweeter erop kom je een heel eind (eigenlijk doe ik precies het tegenovergestelde van wat de meesten met een sub doen ). Ik heb ook nog steeds geen idee of die 20 hertz waar dit topic over gaat er uit komt, maar zo voelt het in ieder geval wel (mijn broekspijpen doen hier gelijk een ooit gehoorde gevleugelde Surinaamse uitspraak ''Waarom doet die Nederlandse vlag altijd van wapperdewapwap''), en dat maakt mij zo blij als een kind... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 Toch even een vraag. Ik heb mn broekspijpen nog nooit door geluidsdruk zien wapperen. Zelfs niet afgelopen augustus op de FFWD danceparade op 10 meter van een 20 meter hoge geluidsmuur. Heb wel mijn oren horen fluiten (2 dagen lang). En er kwam echt wel sublaag uit (tot zo'n 120 dB schat ik). Draagt iedereen van die dunne broeken?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 6 oktober 2006 Report Share Posted 6 oktober 2006 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 oktober 2006 Members Report Share Posted 7 oktober 2006 Phoeh, wat een uitleg, maar zo worden we langzaam aan wel weer wat wijzer natuurlijk. Maar of het hier het in mijn geval dan aan ligt... Volgens bovenstaande uitleg zou het dan door die enorme tweeter moeten komen, misschien in combinatie met de hoorn-constructie, maar of dat echt de reden is? Laat ik het voorlopig maar op ervaring en routine gooien, deze jubilarissen zijn per slot van rekening van 29 september I976... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 8 oktober 2006 Report Share Posted 8 oktober 2006 (...) Volgens bovenstaande uitleg zou het dan door die enorme tweeter moeten komen, misschien in combinatie met de hoorn-constructie, maar of dat echt de reden is? Laat ik het voorlopig maar op ervaring en routine gooien, deze jubilarissen zijn per slot van rekening van 29 september I976... Dat is heel simpel Arden: geloof me maar dat is Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 Wie geen laag hoort, weet niet wat hij mist.Wie w Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 [...]Het filter tast weliswaar de fasereinheid aan in het treble-gebied, maar bij zulke hoge frequenties - met golflengten die korter zijn dan de afstand tussen beide oren - is het gehoor niet meer fasegevoelig. En hoe moet ik die afstand precies meten? Met of zonder de ronding van je bol? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 (...) De grond- en boventonen - die qua toonhoogte binnen het frequentiebereik van de woofer zitten - komen pas relatief langzaam op sterkte als er sprake is van een toon. In dat stadium is de totstandkoming van de toon - de attack - achter de rug. Het een en ander vloeit zeg maar in elkaar over. De middentoonunit en/of de tweeter begint en als er sprake van toonvorming is gaat ook de woofer meedoen. In deze fase bestaat de bijdrage van middentoonunit en/of tweeter uit het weergeven van de harmonische van de grondtoon die in het werkgebied van de unit of units liggen. Beste Ruud13, Als alle tonen op dezelfde wijze zouden worden gevormd, en dan nog wel door een orgelpijp of een andere fluit, zou je gelijk hebben. Maar ook (of: zelfs) bij de laagste orgeltonen moeten woofers en middentoners netjes samen in de pas lopen, zodat de grondtonen en hun (voornamelijk oneven) harmonische boventonen fasecoherent worden weergegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 oktober 2006 Report Share Posted 9 oktober 2006 (...) De grond- en boventonen - die qua toonhoogte binnen het frequentiebereik van de woofer zitten - komen pas relatief langzaam op sterkte als er sprake is van een toon. In dat stadium is de totstandkoming van de toon - de attack - achter de rug. Het een en ander vloeit zeg maar in elkaar over. De middentoonunit en/of de tweeter begint en als er sprake van toonvorming is gaat ook de woofer meedoen. In deze fase bestaat de bijdrage van middentoonunit en/of tweeter uit het weergeven van de harmonische van de grondtoon die in het werkgebied van de unit of units liggen. Maar ook (of: zelfs) bij de laagste orgeltonen moeten woofers en middentoners netjes samen in de pas lopen, zodat de grondtonen en hun (voornamelijk oneven) harmonische boventonen fasecoherent worden weergegeven. Dat betekent niet dat de woofer net zo snel moet zijn 'opgestart' als de tweeter. Wat jij zegt klopt m.i. maar het is geen argument tegen de stelling van Ruud; die klopt in ieder geval. Als alle tonen op dezelfde wijze zouden worden gevormd, en dan nog wel door een orgelpijp of een andere fluit, zou je gelijk hebben. Nee, een orgelpijp doet er ook eventjes over om op te starten, en dat mag die best anders doen dan de combinatie woofer / mid / tweeter. De som telt. Vergeet niet dat in een kamer (met reflecties) een "reverberant field" (dat het laaggedrag goeddeels dicteert) ook niet zo snel opstart. En dat bovendien dit veld de fase van de grondtoon ruineert (als je een beetje pech hebt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts