Andre Kel Posted 22 augustus 2006 Report Share Posted 22 augustus 2006 Hoi, soms weet ik het ook niet meer. Heb het afgelopen jaar met een high pas filter van B&W tussen een van mijn eindtrappen gedraaid. Ik vond dat mijn woonkamer het laag teveel absorbeerde en het wat achterbleef. Nu zat ik laatst te luisteren en valt het me plots bij een nummer op dat ik het laag ineens erg aanwezig vindt. Denk dus haal het filter eens er tussen uit. Zie, of beter hoor, het laag wordt minder massaal en het hoog lijkt daardoor weer wat sprankelender. Nou weet ik dat mijn Matrix 801 een luidspreker is die het laag niet schuwt. Heb een woonkamer van +/- 40m2 en de ruimte waar ze staan is 4.9m x 4.2m, ze staan langs de korte muur zo'n 2.3m uit elkaar en ik zit er +/- 2.8m vandaan. Achter mijn luister plek heb ik nog een dikke meter en dan is de muur er weer. De luidsprekers staan relatief dicht tegen de achterwand 30cm en zijn naar binnen gedraaid. Misschien hebben jullie nog wat tips zonder al te veel schuif werk met de speakers (moet ook aan mijn lieve vrouw denken, van haar mag ik die bakken hebben en ze wil ze niet midden in de woonkamer). Ik ga in ieder geval weer eens luisteren zonder filter. Groet, en als het te wazig is vraag maar, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 Ik heb ook het alignmentfilter voor mijn 801's, maar gebruik deze niet meer sinds ik een Behringer Ultracurve heb, gezien deze de karakteristiek toch recht trekt, met of zonder filter en hoe minder componenten in de keten hoe beter me dunkt. Ik kan ook niet zeggen dat ik hem mis. Misschien is een UC ook een idee voor je? Scheelt misschien wat schuiven (en je rug). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 Denk ook even aan mechanische ontkoppeling. Ik heb mijn 802's met hun spikes op een tegel op wasmachine rubbers geplaatst. Veel minder wollig allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 23 augustus 2006 Author Report Share Posted 23 augustus 2006 Wat is dat zo'n Behringer Ultracurve? Heb geen flauw idee waar je het over hebt. Mijn 801's staan op massief stalen puks van 8cm doorsnee en 6cm dik. Daarboven op zit een vilten schijfje van zo'n 2,5cm doorsnee en daar weer op een metale schijf van 2,5cm doorsnee en 1,5mm dik. De puks staan op 3 rubber dopjes die je kan kopen bij de bouwmarkt om stoelen of zo op te zetten +/- 1cm dik. moet zeggen dat dit het tot nu toe goed doet. Alleen duwt de hond ze soms er vanaf (grote hond ja) dus moet dog iets verzinnen zodat dit niet meer gebeurt. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 ... dus moet dog iets verzinnen zodat dit niet meer gebeurt. Andre small doggie nemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbes Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 Hoi Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 24 augustus 2006 Author Report Share Posted 24 augustus 2006 Hoi Hobbes, het zyn de mk3 series. Wat er wel nog aan gaat veranderen is dat ik de filter ga uitbouwen en de bodemplaat ga vervangen voor een stevigere (dikkere) en beter ga monteren. Nou weet ik nog niet wat die Ultracurve inhoudt. groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 Nou weet ik nog niet wat die Ultracurve inhoudt. Doe eens een search op dit forum en je kunt een paar dagen lezen schat ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 24 augustus 2006 Author Report Share Posted 24 augustus 2006 SOO jij bent ook nog laat wakker, heb zelf nacht dienst. Ik ga eens zoeken. Weet wel dat er ooit een topic geweest is maar die gaan vaak alle kanten op en ben je idd dagen aan het lezen. Dank je, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 hier kun je er meer over lezen en ook de manual scoren, je kunt er je ruimte mee meten en corrigeren (bulten en pieken), zodat je B&W filter feitelijk overbodig wordt. Ultracurve Info Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 24 augustus 2006 Author Report Share Posted 24 augustus 2006 Is dat niet hetzelfde als zo'n digital processor van accuphase maar dan een heel stuk goedkoper? Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 Is dat niet hetzelfde als zo'n digital processor van accuphase maar dan een heel stuk goedkoper? Andre Beste Andre, Ja alleen de helft minder banden. De werking is hetzelfde. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 31 augustus 2006 Author Report Share Posted 31 augustus 2006 Maar mijn vraag is wat doet zo'n ding dan? Soms denk ik dat het een ordinaire equalizer is. Of doe ik 'm nu echt te kort? Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Andre, Dat je ze slechts 30 cm van de achterwand hebt staan is jammer, want daardoor mis je diepte in het geluidsbeeld. Maar ik begrijp het, het kan vaak niet anders in een woonkamer. Wat ik iedereen verder kan aanraden is om die twee bakbeesten eens omhoog te zetten. Een 801 met de voeten op de grond heeft wat het laag betreft toch al snel veel last van de reflecties via de vloer. Al zet je ze maar 20 cm omhoog, in de meeste gevallen geeft dat zoveel ontkoppeling van de vloer dat het laag hoorbaar strakker en duidelijker wordt. Groet, ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Nou weet ik nog niet wat die Ultracurve inhoudt. Hallo Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 5 september 2006 Author Report Share Posted 5 september 2006 ER EE, tja het is niet anders, heb een vrouw die die beesten toestaat en ze nog redelijk mooi vind ook (ben dus gezegend!) Maar ze moeten niet midden in de kamer staan. Was hoe dan ook al een tijd van plan om de filters er uit te halen en die plaat die nu de filter beschermt te vervangen voor een dikke die tot aan de matrix constructie komt en daar ook aan vast ga maken. Helaas niet lijmen want wil 'm wel in originele staat terug kunnen brengen. Filter in losse behuizing er buiten zodat dat suffe kapje waar de aansluitingen zitten ook vervangen gaat worden door wat stevigers. Volgende stap is dan weer eens kijken of de filters verbeterd kunnen worden. Wil er eigenlijk alleen betere onderdelenin zetten met de zelfde waarde, weet ook eigenlijk niet of dat wat uitmaakt? Ga ook maar eens proberen of wat hoger zetten ook effect heeft. Ze staan nu ongeveer 8cm met de bodem van de grond. Maarja tijd is een grote factor, ben net met een opleiding begonnen...... Goede planning! hahaha Djohn, Dank je voor je reactie, zware vakanties zijn eigenlijk niet goed. Moeten lekkere en ontspannen vakanties zijn. Klopt dat er hear veel gediscussieerd wordt over..... Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 september 2006 Report Share Posted 6 september 2006 Hoi, soms weet ik het ook niet meer. Heb het afgelopen jaar met een high pas filter van B&W tussen een van mijn eindtrappen gedraaid. Ik vond dat mijn woonkamer het laag teveel absorbeerde en het wat achterbleef. Nu zat ik laatst te luisteren en valt het me plots bij een nummer op dat ik het laag ineens erg aanwezig vindt. Denk dus haal het filter eens er tussen uit. Zie, of beter hoor, het laag wordt minder massaal en het hoog lijkt daardoor weer wat sprankelender. Nou weet ik dat mijn Matrix 801 een luidspreker is die het laag niet schuwt. Heb een woonkamer van +/- 40m2 en de ruimte waar ze staan is 4.9m x 4.2m, ze staan langs de korte muur zo'n 2.3m uit elkaar en ik zit er +/- 2.8m vandaan. Achter mijn luister plek heb ik nog een dikke meter en dan is de muur er weer. De luidsprekers staan relatief dicht tegen de achterwand 30cm en zijn naar binnen gedraaid. Misschien hebben jullie nog wat tips zonder al te veel schuif werk met de speakers (moet ook aan mijn lieve vrouw denken, van haar mag ik die bakken hebben en ze wil ze niet midden in de woonkamer). Ik ga in ieder geval weer eens luisteren zonder filter. Groet, en als het te wazig is vraag maar, Andre Hallo Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 6 september 2006 Report Share Posted 6 september 2006 Hallo Henri, Er zijn twee versies geproduceerd door B&W, een dedicated versie (heb ik voor mijn 801 SIII's) en een versie die je met jumpertjes in kan stellen voor de 801, 802 of 803 (volgens mij), als Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 6 september 2006 Report Share Posted 6 september 2006 ... Djohn,Dank je voor je reactie, zware vakanties zijn eigenlijk niet goed. Moeten lekkere en ontspannen vakanties zijn. Klopt dat er hear veel gediscussieerd wordt over..... ... Het zijn wel zware vakanties, maar ik heb er ook veel plezier van, het is werk voor een stichting die vakanties organiseert voor lichamelijk en mentaal gehandicapten (Klik). Ik ben de laatste acht jaar niet meer gewoon op vakantie geweest, ik zie dit ook echt als een gewone vakantie en haal er erg veel energie en voldoening uit. Ik heb dit jaar twe vakanties gedraait en heb nu een weekje vrij om bij te komen en om te kijken of ik mijn Krell weer tot leven kan wekken (klik). Een paar fotootjes: Oostenrijk 1998 Groot Brittanni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 7 september 2006 Author Report Share Posted 7 september 2006 Hoi Djohn en Henri1, het is idd de normalen versie die is in te stellen op alle Matrix modellen. Moet er noeg even over nadenken of ik 'm weg doe. Heb 'm er laatst tussen uit gehaald en kan nu niet zeggen dat het stakkers zijn geworden als het om het laag gaat. ER EE, ik heb ze eens een centimeter of 15 naar voor gehaald. Voordeel is ook dat de tweeters nu net voor de kast uitkomen, het geheel lijkt wat ruimtelijker. Maar dat kan ik weer zijn omdat je graag verandering wil horen, moet daar zelf altijd voor waken. Ik ga bij mijn broer op het wer eens hogers spikes maken zodat ze nog een cm of 4 de hoogte in gaan. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 tja het is niet anders, heb een vrouw die die beesten toestaat en ze nog redelijk mooi vind ook (ben dus gezegend!) Maar ze moeten niet midden in de kamer staan. Dan ben je inderdaad gezegend ! Ik heb ooit een vriendin over de 801's horen zeggen: die zouden er bij mij niet inkomen. Tsja, van die dingen, ja. Alsof we het al niet moeilijk genoeg hebben (het is een hele mooie vriendin). Volgende stap is dan weer eens kijken of de filters verbeterd kunnen worden. Wil er eigenlijk alleen betere onderdelenin zetten met de zelfde waarde, weet ook eigenlijk niet of dat wat uitmaakt? Normaliter is dat een leuke sport natuurlijk, maar in dit geval zou ik er wat voorzichtig mee zijn. B&W waarschuwde op hun site hier (in ieder geval vroeger) expliciet voor. Bij het ontwerp kiezen ze soms bewust voor een onderdeel met bepaalde parameters (en dat onderdeel kan dus ook goedkoper zijn). Als je het vervangt door een ander onderdeel (ook al is dat nieuwer, duurder of beter) kan dat die parameters in het totaal concept om zeep helpen. Daar kwam het verhaal zo'n beetje op neer. ER EE, ik heb ze eens een centimeter of 15 naar voor gehaald. Voordeel is ook dat de tweeters nu net voor de kast uitkomen, het geheel lijkt wat ruimtelijker. Maar dat kan ik weer zijn omdat je graag verandering wil horen, moet daar zelf altijd voor waken. Tuurlijk, je moet altijd heel kritisch zijn, maar geloof me: als je installatie diepte kan weergeven maakt het echt uit. Ik heb ze zelf in een kamer van 10 meter lang over de korte wand 2 meter van de ramen de kamer in staan. (Ja, inderdaad, zo kan ik die vriendin natuurlijk wel op m'n buik schrijven ) Groet, ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 Heb een woonkamer van +/- 40m2 en de ruimte waar ze staan is 4.9m x 4.2m, ze staan langs de korte muur zo'n 2.3m uit elkaar en ik zit er +/- 2.8m vandaan. Achter mijn luister plek heb ik nog een dikke meter en dan is de muur er weer. Andre Je hebt nog een dikke meter tot aan de achtermuur... staat er daar iets, tussen de luisterpositie en die muur? Ik was aan het denken aan de basweerkaatsing tegen de achtermuur die de bas op jou luisterpositie versterkt... ik had daar vroeger last van... ik zou diffusors ofte basstraps of zo proberen, maar daar moet je voor bij Thingman (Toine) zijn, die kent daar alles van. mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 7 september 2006 Report Share Posted 7 september 2006 A propos, dit was het B&W verhaal waar ik naar refereerde, maar misschien kende je het al. http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseac...67F00D0B7473B37 ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 7 september 2006 Author Report Share Posted 7 september 2006 ER EE, nee ik kende het nog niet. Zie er twee dingen in. 1 Bezorgdheid van B&W (dat kan je niet van elke firma zeggen) over het feit dat je je zuur betaalde speakertjes gaat verpesten. 2 Goede marketing. Ze schriven nl. ook dat het soms goedkoper is om het nieuwere model te kopen. Daar hebben ze wel gelijk in als je ook alle units gaat vervangen. Tja, het is gelukkig niet iets wat ik morgen perse wil gaan doen. Heb dus nog even om te kijken en te twijfelen. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 7 september 2006 Author Report Share Posted 7 september 2006 Hoi RastaPhil, nee de ruimte achter de bank daar moet ik langs kunnen blijven lopen om in mijn keuken te geraken. Staat een plant en nu wat kisten/manden met speelgoed van mijn zoon. De bank is trouwens 2,7 breed. Maar ben voorzichtig eens aan het schuiven. Bedankt voor de tip. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts