Jump to content

Goede basis voor een "upgradable" platenspeler

MichelNL
 Share

Recommended Posts

Sinds geruime tijd ben ik van plan een platenspeler te kopen. Mijn Thorens valt intussen bijna uit elkaar zodat een andere platenspeler noodzakelijk is. Let wel ik draai pas weer sinds kort na 15 jaar geen platen meer te hebben gedraaid. Een platenspeler moet mijn Philips 963sa kunnen wegspelen.

Een luxe probleem is de keuze: Nieuw of gebruikt. Kan goedkoop wel aan bijvoorbeeld een Linn speler komen maar ben bang dat deze spelers wellicht te gedateerd zijn omdat ze niet meer worden gemaakt (op de LP12 na dan). Een nieuwe platenspeler is prima maar evenals bij een gebruikte speler is de keus enorm.

Mijn wensen aan een draaitafel is muzikaliteit en upgradability. Een standaard lekker ding wat na verloop van tijd te upgraden is met element, arm, voeding etc. Op deze wijze kan ik een acceptabel bedrag uitgeven en in de loop van de volgende jaren uitbreiden. Wat is dan een goede start?

Als ik denk aan een goedkope start (<500 euro) dan kan ik als voorbeeld een P3 nemen en na verloop van tijd de 250 arm vervangen met een 300 en na verloop van tijd een ander element en vervolgens een voeding.

Als ik iets meer geld bij de start uitgeef (<1000 euro) kom ik op een P5 waarvoor vervolgens een zelfde traject kan worden gevolgd. Dit als voorbeeld wat ik bedoel met upgradability. Rustig beginnen en jaarlijks upgraden. De Rega P2, P3 haal ik aan omdat ik weet dat deze relatief eenvoudig te upgraden zijn.

Wie kan mij een hint geven? Een advies in upgradability, welke merken komen in aanmerking en wat is de beste start.

Heb ik gelijk dat in mijn geval nieuw beter is dan gebruikt?

Een standaard lekker ding wat na verloop van tijd te upgraden is met element, arm, voeding etc. Op deze wijze kan ik een acceptabel bedrag uitgeven en in de loop van de volgende jaren uitbreiden. Wat is dan een goede start?

Goedkope platenspelers zoals de P3 zijn niet ontworpen met het oog

op latere upgrades. Je kunt er wel dingen aan verbeteren, maar de basis

blijft in se dezelfde, en dat limiteert het potentieel.

De beste upgrade voor een goedkope platenspeler is verkopen en

opnieuw beginnen.

Als je denkt aan 1000 euro om te starten mag ik je dan aanraden om

een Technics SL-1200 MkII (niet V!) met Benz ACE element in overweging

te nemen?

Je moet me niet geloven als ik beweer dat zo'n combinatie heel goed kan

klinken, maar je zult me wel geloven als ik zeg dat de latere verkoopwaarde

aantrekkelijk hoog is.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html

Zonder iets af te doen aan hetgeen Werner hierboven heeft geschreven, zou ik je als alternatief kunnen aanbevelen uit te kijken naar een Thorens TD 125 of TD 160 MK II - super of een TD 147.

Ook Ariston heeft een aantal spelers die zeker upgradeble zijn, de RD 11 of als je een bijzonder model wilt de RD 40.

B)

Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt en ook daadwerkelijk wil uitgeven. Als het kan zou ik zeker eens naar ClearAudio te kijken en luisteren(!).

De Champion is een fantastische draaitafel - wel net iets meer dan een instapper - die volledig te upgraden is. Het basis model kan worden uitgebouwd naar een level 1 en (later nog?) naar level 2 waarbij er zaken als een dubbel chassis, betere motor, andere poten, zwaarder en dikker draaiplateau worden toegepast. Natuurlijk kan je daarnaast ook nog de arm en het element upgraden.

Ze worden niet veel tweedehands aangeboden, maar soms als je geluk hebt.. (ik dus!)

basis

Rf0000110cat_img_center.jpg

level 1

Rf0000111cat_img_center.jpg

level 2

Rf0000112cat_img_center.jpg

De Champion is een fantastische draaitafel

Zit wat in, maar wel jammer dat ie in 'n paar jaar tijd vrijwel in prijs verdubbeld is! :o:(

Als ik denk aan een goedkope start (<500 euro) dan kan ik als voorbeeld een P3 nemen en na verloop van tijd de 250 arm vervangen met een 300 en na verloop van tijd een ander element en vervolgens een voeding.

Als ik iets meer geld bij de start uitgeef (<1000 euro) kom ik op een P5

Een P3 heeft standaard al een RB300, i.p.v. een RB250, en een P5 kost 1200,- euro.

Ik weet niet of jij de tweedehands markt een beetje in de gaten houdt, maar volgens mij is die redelijk slecht. Helemaal voor bijvoorbeeld toonarmen of gebruikte elementen. Ik zou dus niet snel iets nieuw kopen waarvan ik weet dat ik er niet lang mee wil spelen. Dat lijkt mij geld over de balk smijten.

Advies: koop tweedehands een goedkoop maar goed loopwerk, eventueel een arm waarmee je een lange tijd wil doen en investeer in een goed element wat jaren mee gaat.

Tip buiten de speler om: de prestaties van een platenspeler hangen erg af van een loopwerk en erg af van de combinatie arm - element - phonotrap. Vergeet niet dat een goede phonotrap noodzakelijk is om recht te doen aan de overige onderdelen.

Het voordeel van een Transrotor is dat ie in feite "oneidig" te upgraden is. Een andere optie is een Thorens, zoals Jitze al aangaf. Ik heb zelf een TD166Mk2 verbouwd en nu heb ik het eigenlijke loopwerk vervangen door het loopwerk van een TD160MK2B. De B werd geleverd zonder toonarm. Het is echter vriij simpel op de toonarm van een TD160 te vervangen en k.e.k. moutingplates voor een SME, Linn of Rega arm is ook betrekkelijk simple te vinden.

Zo ziet nou mijn Thorens TD160MK2-B uit:

TD160B.JPG

Het TD166MK2 loopwerk wat ik eerst in die dikke plint had gebouwd is overgeplaatst naar de mahonie plint die om de TD160Mk2-B zat. Die speler heb ik nu in feite over.

TD166-mah.JPG

Een andere optie is idd het budget uit de breiden. Dan zijn er meerdere opties. In dat geval komt een Michell Tecnodeck (met RB250) om de hoek kijken. Of een Bluenote Picollo.

Ik durf wel te beweren dat een goed opgemaakte Thorens TD160Mk2/MK3, TD147 of TD160Mk2 Super moeilijk te verslaan is voor het bedrag dat zoiets nog moet opbrengen. De standaard TP16Mk3 arm is beter dan de meesten mensen denken. Ik ken je huidige speler niet, maar volgens mij is een renovatie van die speler ook een mogelijkheid.

Wat veel reakties in zo'n korte tijd.

Mijn start begon met P3 en P5 wat natuurlijk in de aangegeven prijsklassen de P2 en P3 moet zijn.

Natuurlijk heeft ieder zijn eigen mening maar wat opvalt is dat jullie grofweg in 2 groepen zijn te splitsen:

-Liefhebbers van upgrade van oude goede modellen.

-Liefhebbers van kostbare modellen.

Bedoel ik niks mee hoor maar het viel me op juist omdat ik aangeef <1000 te beginnen om vervolgens verantwoord meer te investeren.

Voor mijn persoontje vind ik (veel) meer uitgeven gevoelsmatig niet acceptabel maar met een goede base kan ik in tijd evenveel geld uitgeven...

Werner geeft aan dat de P3 niet is ontworpen voor upgrades. Geleverd met een 300 arm kan je lijkt mij upgraden naar een 700 arm.

Ook de voeding is te upgraden, hoewel ik me bedenk dat dit een behoorlijk vreemde upgrade is (waarom niet gelijk een fatsoenlijke voeding).

Upgrade is natuurlijk ook een betere phono trap, nu gebruik ik de Linn phono in mijn versterker.

Zijn er nog ervarings deskundigen mbt upgrade van "goedkope" <1000 euro tafeltjes?

Wat veel reakties in zo'n korte tijd.

Mijn start begon met P3 en P5 wat natuurlijk in de aangegeven prijsklassen de P2 en P3 moet zijn.

Natuurlijk heeft ieder zijn eigen mening maar wat opvalt is dat jullie grofweg in 2 groepen zijn te splitsen:

-Liefhebbers van upgrade van oude goede modellen.

-Liefhebbers van kostbare modellen.

Bedoel ik niks mee hoor maar het viel me op juist omdat ik aangeef <1000 te beginnen om vervolgens verantwoord meer te investeren.

Voor mijn persoontje vind ik (veel) meer uitgeven gevoelsmatig niet acceptabel maar met een goede base kan ik in tijd evenveel geld uitgeven...

Werner geeft aan dat de P3 niet is ontworpen voor upgrades. Geleverd met een 300 arm kan je lijkt mij upgraden naar een 700 arm.

Ook de voeding is te upgraden, hoewel ik me bedenk dat dit een behoorlijk vreemde upgrade is (waarom niet gelijk een fatsoenlijke voeding).

Upgrade is natuurlijk ook een betere phono trap, nu gebruik ik de Linn phono in mijn versterker.

Zijn er nog ervarings deskundigen mbt upgrade van "goedkope" <1000 euro tafeltjes?

Probeer eens een betaalbare Linn Basis te vinden met Akito arm en Addikt element. Ik ben er tegenaan gelopen voor

De prestaties van een platenspeler worden grotendeels bepaald (en dus beperkt) door het lager en de aandrijving.

Niemand, zelfs niet Roy Gandy, kan ontkennen dat een P3 een goedkoop lager in een goedkoop plankje aangedreven door een goedkoop motortje is. Zolang je aan die essentie niets verandert is elke 'upgrade' economisch en sonisch inefficient.

Dat bedoel ik met "niet ontworpen voor upgrades".

Het is niet omdat een fabrikant of derden upgrades aanbieden dat die upgrades

ook altijd heel zinnig zijn.

Als je hoog wil eindigen moet je ergens een topklasse loopwerk opnemen in je groeipad. En geen enkel middelmatig loopwerk is door commerciele upgrades op te waarderen tot topklasse.

Een voorbeeld uit eigen hoek (ik ben jaren bevriend geweest met John Michell).

Voor een zeker bedrag kun je een TecnoDec kopen en die dan opwaarderen met de HR voeding en de TecnoArm(a).

Voor hetzelfde bedrag kun je een Gyro SE kopen met standaardvoeding en een Rega RB-250 armpje.

Als ik mocht kiezen geef me dan de tweede combinatie maar! (Waarmee ik niet wil zeggen dat de TecnoDec middelmatig is, natuurlijk.)

Beste,

Werner zn mening inzake Rega P3 deel ik volkomen. Ook al speel ik zelf met een P25.

Motor van de P3 kun je niet vergelijken met die van de P5

Zelf heb ik al menig upgrade overwogen aan mn P25 en telkens zijn hier mensen die mij met beide voetjes op de grond zetten (zoals Werner deed :-))

De enige goeie upgrade was een beter element en prima phonotrap!!

Wil ik vooruit met mn platenspeler, dan moet ik deze verkopen en een veel beter loopwerk nemen. Mijn advies is een zeer degelijk loopwerk met in C een gewoon goede arm

Succes

Stef

Hai Michell,

Ik weet niet hoeveel platen je hebt en in wat voor een staat. Maar als je ze 15 jaar niet gedraaid hebt dan is inderdaad zo'n Thorens 160 met een goed element geen slecht idee maar koop dan wel met het geld wat je over hebt er een platenwasser bij (Okki Nokki ?).

Als je dan weer gelukkig bent met de platen is zo'n upgrade pad zoals Werner voorstelt met de Michell denk ik de beste weg.

De prestaties van een platenspeler worden grotendeels bepaald (en dus beperkt) door het lager en de aandrijving.

Dit is een goed argument om b.v. eens te kijken naar een "Scheu Cello". Het lager en de motor die hier gebruikt worden zijn identiek aan hun grootste modellen. Je kunt hier alles upgraden en behoud uiteindelijk alleen die twee dingen.

Als je een beetje handig bent is de goedkoopste start het aanschaffen van alleen lager, motor en een arm. Schroef die op een "plankje" en werk vandaar uit verder.

Dit is een goed argument om b.v. eens te kijken naar een "Scheu Cello". Het lager en de motor die hier gebruikt worden zijn identiek aan hun grootste modellen. Je kunt hier alles upgraden en behoud uiteindelijk alleen die twee dingen.

Als je een beetje handig bent is de goedkoopste start het aanschaffen van alleen lager, motor en een arm. Schroef die op een "plankje" en werk vandaar uit verder.

Te verkrijgen bij http://www.acoustic-dimension.com/.

Daar koop je ook een complete Chello voor net geen 900 euro.

Matthias.

Goede basis voor een "upgradable" platenspeler was de stelling en een flink aantal hebben dat goed gelezen.

Als ik het goed begrijp is de conclusie dat het in de voorgestelde prijsklasse vrijwel niet mogelijk is de genoemde stelling te verwezelijken.

Wat jullie min of meer aangeven is dat ik niet te gering moet investeren (<1000) wat inhoud dat ik beter mijn 160MKII kan (laten) reviseren (en voorzien van een leuk element).

Platen luisteren, collectie uitbreiden, sparen en dan een kwalitatief betere speler kopen.

Mijn dank is groot voor jullie input.

Helemaal waar B) . Van die TD160Mk2 kun je echt een topspeler maken. Als je een beetje handig bent, of de juiste kennissen hebt, is het ook nog eens prima betaalbaar.

Ander voorbeeld. Een hele goeie kennis van mij was 2 jaar geleden op zoek naar een platenspeler. Het zou zijn eerste worden sinds hij in 1984 was overgestapt naar CD. Daarvoor speelde hij met een ZoNie ding. Zijn budget (2 jaar geleden) was