dekkersj Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 Dus als ik het goed begrijp, geef jij liever een godsvermogen uit aan een zeer goed geconstrueerde kabel met een technisch "goed verhaal" en uitstekende meetwaardes, maar die KLOTE klinkt. Nou van mij mag je, maar dan haak ik hier af en ga gewoon verder met hetgeen waarvoor muziek wordt gemaakt en audio voor is gecreerd namelijk er naar LUISTEREN op een acceptabel niveau. Succes verder met jouw zoektocht naar het goede technische verhaal maar dit lijkt aardig op het Don Quichot verhaal. Groeten, Marcel Blade, je begrijpt het nog niet helemaal. Je praat nu tegen iemand die vind dat iedere kabel hetzelfde is (afgezien van het uiterlijk), enkel het technische verhaal van de makers erachter is anders in zijn ogen en daarom is enkel dat interessant. Zelfs als de technische beweringen / metingen zouden kloppen van de fabrikanten, dan nog klinkt iedere kabel hetzelfde, of vergis ik mij nu Jacco? Beste Arjen, Of iedere kabel hetzelfde klinkt is wat kort door de bocht. Onder normale omstandigheden (dus geen kiloOhms als uitgangsimpedantie van de bron enz) en als er geen actieve elektronica in die kabels zit, hebben ze dezelfde overdracht. Als ze toch anders klinken kan dat alleen teruggevoerd worden op andere zaken dan het in beweging zetten van de trilhaartjes in het gehoororgaan. Ik neem hier een stelling in die vrij hard is, dat weet ik. En je hoeft het ook niet met me eens te zijn. Ik heb al vele uitleg gelezen op de sites van diverse fabrikanten en het is allemaal heel geloofwaardig. Het zal ook allemaal wel kloppen of een deel ervan zeker, maar er staan nooit getallen bij. Nooit een sommetje waaruit zonnenklaar blijkt dat het in de orde grootte zit qua spanning of stroom als de signalen zelf. Of vele malen orden van groottes kleiner doch groot genoeg om de haartjes in beweging te zetten. Die site zoek ik nog steeds... Zie mij maar als dat vervelende jongetje uit de klas dat altijd wel een vervelende vraag heeft voor de leraar. En zo'n gek brilletje op... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 Van wat ik heb gehoord klinken zilveren kabels altijd wat scherper. Die superdure armdikke Siltechs echter niet, net een koperen kabel van een paar stuiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 25 augustus 2006 Author Report Share Posted 25 augustus 2006 Jongen jongens, Waar gaat dit heen, ik heb alleen maar mijn ervaring met jullie willen delen over de JvG kabel. Nogmaals IK ben hier heel lyrisch over omdat ik nu nog meer muziekbeleving ervaar dan voor deze bekabeling. Ik wil niet proberen om mensen ertoe over te halen om deze kabel te kopen, ik heb alleen duidelijk willen maken dat deze kabel voor zijn prijs hetzelfde, zo niet veel meer te bieden heeft dan een kabel die factor 10 duurder is. Wat jullie met deze informatie doen, is voor mij niet interessant. Ik schrijf alleen maar een "recensie" m.b.t. deze ervaring. Techniek??? Is voor mij niet interessant. Muziek (of eigenlijk geluid) is wat telt. En Jacco, begrijp mij niet verkeerd, ik val jou niet aan, maar ik ben het niet gewend dat mensen muziek beleven in berekeningen. Wat jij zelf al zei, ieder zijn meug. Ik wil alleen maar muziek opzetten en daar zo prettig mogelijk van genieten. En als dat dan ook nog kan tegen een financieel acceptabel niveau dan ben ik helemaal gelukkig, zoals nu. Nog heel even dan, ik kan het niet laten, maar ik had gisteren vinyl erop liggen van Herman van Veen en ook dat is weer fenomenaal en dat voor een LP van een onsje minder dan 180gr. Zo, dat was het weer even. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Heb net een mailtje gestuurd naar mijnheer JVG! Voor een prijsofferte... Voor die prijs kan je het amper zelf maken, weet je! En PS: zilver klinkt niet "scherper" dan koper, maar "fijner"; "filigraner" Bedankt voor de link, had toch net zin in een upgrade kabel voor mijn SME! zal het forum op de hoogte houde'n (slechter kan niet want er hangt momenteel een nep SME kabel tussen, gemaakt van z Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Of iedere kabel hetzelfde klinkt is wat kort door de bocht. Onder normale omstandigheden (dus geen kiloOhms als uitgangsimpedantie van de bron enz) en als er geen actieve elektronica in die kabels zit, hebben ze dezelfde overdracht. Als ze toch anders klinken kan dat alleen teruggevoerd worden op andere zaken dan het in beweging zetten van de trilhaartjes in het gehoororgaan. Ik neem hier een stelling in die vrij hard is, dat weet ik. En je hoeft het ook niet met me eens te zijn. Waarom meet je b.v. niet met twee microfoons op oorhoogte en analyseer je deze signalen, dat is toch veel logischer dan het meten van electrische eigenschappen van een kabeltje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 [...] Waarom meet je b.v. niet met twee microfoons op oorhoogte en analyseer je deze signalen, dat is toch veel logischer dan het meten van electrische eigenschappen van een kabeltje? Omdat ik geen akoestisch dode ruimte heb en omdat die twee microfoons onmogelijk op dezelfde plaats kunnen bestaan. Ook zijn die twee mic's niet identiek genoeg. Logisch gezien is het meten van elektrische grootheden van een kabel veel voor de hand liggender. Een kabel is er voor om elektrische info door te geven, vandaar. Weet je wat die elektrisch doet, dan weet je alles van zo'n kabel. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Misschien heeft het verschil in kabel-klank wel iets te maken met correct doorgeven van micro informatie: ik dacht daarbij aan de CD speler: een signaal ruisverhouding van 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Omdat ik geen akoestisch dode ruimte heb en omdat die twee microfoons onmogelijk op dezelfde plaats kunnen bestaan. Ook zijn die twee mic's niet identiek genoeg. Die twee microfoons uiteraard op die plekken waar normaliter de twee oren van een audiofiel zitten Logisch gezien is het meten van elektrische grootheden van een kabel veel voor de hand liggender. Een kabel is er voor om elektrische info door te geven, vandaar. Weet je wat die elektrisch doet, dan weet je alles van zo'n kabel. Das waar, maar je weet niets over het effect in de totale keten, laat staan dat je iets kan zeggen over het effect op het geluid/muziek, je weet wel, daar waar het over gaat Voorbeeld: Stel een ingenieur van een formule-1 auto ontwerpt een minuscuul spoilertje om bij de neus van de auto te plaatsen met als doel de topsnelheid van de auto op het rechte stuk te verhogen. Als hij dan om te testen enkel zou volstaan met het plaatsen van dit ene spoilertje in een windtunnel, dan wordt hij voor gek versleten. Tuurlijk test hij dit ene spoilertje in de windtunnel, maar later ook de gehele auto (inclusief de spoiler). En, het zal je misschien verbazen , er gaat zelfs een coureur in de auto rijden! Want, verzin het maar, misschien wordt de auto door het spoilertje wel instabiel in de bochten. Puur uit interesse, wat is precies je doel van het meten aan kabeltjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Voorbeeld: Stel een ingenieur van een formule-1 auto ontwerpt een minuscuul spoilertje om bij de neus van de auto te plaatsen met als doel de topsnelheid van de auto op het rechte stuk te verhogen. Als hij dan om te testen enkel zou volstaan met het plaatsen van dit ene spoilertje in een windtunnel, dan wordt hij voor gek versleten. Tuurlijk test hij dit ene spoilertje in de windtunnel, maar later ook de gehele auto (inclusief de spoiler). En, het zal je misschien verbazen , er gaat zelfs een coureur in de auto rijden! Want, verzin het maar, misschien wordt de auto door het spoilertje wel instabiel in de bochten. [OFF-TOPIC]Alle spoilers, en dan bedoel ik ook alle, hebben als doel de auto downforce te geven en zullen daarmee ten alle tijden de topsnelheid omlaag halen. Als door een spoiler de bochtensnelheid vermindert, is het geen spoiler meer (of misschien toch ) BTW, "Spoiler" komt van to spoil wat "bederven" betekend. Zo'n spoiler "bederft" dus de topsnelheid van een auto.[/OFF-TOPIC] Het kastje van een MIT of Transparent kan in principe ook een spoiler genoemd worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Voorbeeld: Stel een ingenieur van een formule-1 auto ontwerpt een minuscuul spoilertje om bij de neus van de auto te plaatsen met als doel de topsnelheid van de auto op het rechte stuk te verhogen. Als hij dan om te testen enkel zou volstaan met het plaatsen van dit ene spoilertje in een windtunnel, dan wordt hij voor gek versleten. Tuurlijk test hij dit ene spoilertje in de windtunnel, maar later ook de gehele auto (inclusief de spoiler). En, het zal je misschien verbazen , er gaat zelfs een coureur in de auto rijden! Want, verzin het maar, misschien wordt de auto door het spoilertje wel instabiel in de bochten. [OFF-TOPIC]Alle spoilers, en dan bedoel ik ook alle, hebben als doel de auto downforce te geven en zullen daarmee ten alle tijden de topsnelheid omlaag halen. Als door een spoiler de bochtensnelheid vermindert, is het geen spoiler meer (of misschien toch ) BTW, "Spoiler" komt van to spoil wat "bederven" betekend. Zo'n spoiler "bederft" dus de topsnelheid van een auto.[/OFF-TOPIC] Het kastje van een MIT of Transparent kan in principe ook een spoiler genoemd worden OT: Alle? Ken je die grote spoilers nog die vroeger boven op het dak van een auto geplaatst werden en daarachter een caravan? Om meer downforce te creeren zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Misschien heeft het verschil in kabel-klank Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Misschien heeft het verschil in kabel-klank wel iets te maken met correct doorgeven van micro informatie: [...] Wat ik wil zeggen: een signaal bestaat toch uit een dynamisch VLAK gaande van pakweg 0db tot, let's say -100db;[...] Bij de introductie van CD, en de beslissing om het signaal "af te kappen" op 20.000Hz, [...]Misschien hoor ik onbewust wel 25.000Hz op -60db of zo[...] Juist ja, en dat kun je eenvoudig meten. Je kunt de grens van die micro informatie ook een waarde geven. Dat het geen -100 dB mag je zelf uitproberen. Zie dynamisch bereik test voor de test zelf. Je zult uitkomen op 80 dB oid. Maar dan nog, dat zal de keten wel moeten kunnen weergeven en de interlink in het bijzonder. En dat is vrij eenvoudig te meten, ik doe dat op -71 dBFS. Misschien hoor je boven de 20 kHz op -60 dB, misschien op -120 dB. Dat kan ik niet nagaan of ik moet een dvd maken met die info. Bij belangstelling wil ik dat wel doen. Lijkt me interessant. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 1 september 2006 Report Share Posted 1 september 2006 Euh, nou wil ik niet suggestief zijn over de onbekende ingredienten van JvG's kabels -waar blijkbaar sommigen hoogst geinteresseerd in zijn-, maar als ik de termen zilver/goud en versie of serie 3 voorbij hoor komen dan klinkt het alsof ik hier silvertechnology in ontwaar... Als ik me niet vergis dan worden die strengen tenslotte ergens bij de oosterburen(?) gefabriceerd en waarom zou je daar geen rolletje kunnen kopen? Goed gevlochten, vakkundig afgemonteerd en een niet-Delfts-blauwe-jas er omheen en tel uit je winst (voordeel): iedereen blij! Of moet ik mijn posting nu heel snel verwijderen? Disclaimer dan maar: this is just an assumption in an uncontrolled chimaera... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 Euh, nou wil ik niet suggestief zijn over de onbekende ingredienten van JvG's kabels -waar blijkbaar sommigen hoogst geinteresseerd in zijn-, maar als ik de termen zilver/goud en versie of serie 3 voorbij hoor komen dan klinkt het alsof ik hier silvertechnology in ontwaar... Als ik me niet vergis dan worden die strengen tenslotte ergens bij de oosterburen(?) gefabriceerd en waarom zou je daar geen rolletje kunnen kopen? Goed gevlochten, vakkundig afgemonteerd en een niet-Delfts-blauwe-jas er omheen en tel uit je winst (voordeel): iedereen blij! Of moet ik mijn posting nu heel snel verwijderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 Het fijne kan ie jou het beste zelf vertellen. Frank. Het "fijne" moet ie jou niet vertellen, maar dat moet je van zijn kabel horen. Ik ben nu zelfs voornemend om de binnenbekabeling van mijn Canton RCL speakers te gaan vevangen door de zilver/goud versie van JvG. Moet alleen nog even een duidelijk beeld gaan krijgen om hoeveel meter het gaat per speaker. Maar ik wil hier nogmaals benadrukken, (en dat is waarom ik deze topic ben gestart) je moet deze kabel (interlink) gewoon gehoord hebben wil je een oordeel kunnen vellen zonder al het technisch gelul eromheen. Diegene die deze kabel niet kennen en hier toch een mening over denken te kunnen geven moet men gewoon niet serieus nemen. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 De diverse kabels van John zijn allen zelf met de hand getwist, en door de tube getrokken, en daarna verder afgewerkt. Dus geen kabel van de rol, maar puur handwerk. Sry, zo bedoelde ik 't ook. Alleen moet de kabel zelf (nog ongetwist) natuurlijk wel ergens vandaan komen. Na ja, genoeg over gediscu-suggereerd, tijd om eens een JvG kabel te gaan beluisteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 september 2006 Report Share Posted 2 september 2006 [...]Diegene die deze kabel niet kennen en hier toch een mening over denken te kunnen geven moet men gewoon niet serieus nemen. [...] Ik hoef mijn hand niet eerst in een kokende pan met water te steken voordat ik mag voorspellen dat dat pijn gaat doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 2 september 2006 Author Report Share Posted 2 september 2006 [...]Diegene die deze kabel niet kennen en hier toch een mening over denken te kunnen geven moet men gewoon niet serieus nemen. [...] Ik hoef mijn hand niet eerst in een kokende pan met water te steken voordat ik mag voorspellen dat dat pijn gaat doen. Groet, Jacco Ik zou het als ik jou was wel doen, want dan wordt je misschien eindelijk eens wakker in de echte muziekwereld en niet de muziekwereld op papier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Beste Jacco, Je vergelijking zou alleen opgaan als een aantal van ons zou beweren, dat je hand in kokend water steken een prettige ervaring zou zijn. Dit in tegenstelling tot de JvG kabels. Ik ken ze overigens niet en zal er dus ook geen mening over kunnen hebben, maar dat terzijde. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Je vergelijking zou alleen opgaan als een aantal van ons zou beweren, dat je hand in kokend water steken een prettige ervaring zou zijn. Dit in tegenstelling tot de JvG kabels. Dat is niet helemaal waar, want misschien is de stelling/mening dat een JvG-kabel beter klinkt dan een andere wel net zo vreemd als de stelling/mening dat iemand het lekker zou vinden om z'n hand in kokend water te houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 3 september 2006 Author Report Share Posted 3 september 2006 Daarom blijf ik van mening, ervaar hetzelf en oordeel dan pas. Ik ben deze topic begonnen omdat ikzelf hierover kan oordelen en mijn bevindingen t.o.v. mijn "oude" bekabeling kan delen/uiten op deze site. En voor diegene die nog meer willen horen, vanmiddag heb ik bij John ook nog eens 16 meter zilver/goud besteld om mijn Canton project nu eindelijk eens tot een goed einde te brengen en deze intern te gaan bekabelen met de JvG zilver/goud kabel. Deze kabel gaat worden aangesloten op mijn ge-upgrade filter met Audyn-Cap Plus condensatoren, Mondorf Folie spoelen, Jantzen 100uF condensatoren en MOX weerstanden. Alles afgesoldeert met zilversoldeer van Tannol. Nou, dat verdient wel een goede JvG kabel voor de signaal verwerking naar de speakerunits. John gaat van de week de kabel prefabriceren in de juiste interne lengtes en dan kan ik ze ben hem ophalen en makkelijk in mijn kasten solderen. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 En voor diegene die nog meer willen horen, vanmiddag heb ik bij John ook nog eens 16 meter zilver/goud besteld om mijn Canton project nu eindelijk eens tot een goed einde te brengen en deze intern te gaan bekabelen met de JvG zilver/goud kabel. 16 meter? Hoe langer hoe beter???? trouwens: ik vind zijn zilveren vesie beter klinken dan de zilver/goud uitvoering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 september 2006 Report Share Posted 3 september 2006 Daarom blijf ik van mening, ervaar hetzelf en oordeel dan pas.[...] Waarom dan? Je stelling wordt hier twee keer onderuit gehaald... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 september 2006 Report Share Posted 4 september 2006 Hai Jacco, Wat dat meten betreft vraagt ik me altijd af of we wel alles weten. Ze hebben zich jaren afgevraagd waaraan de kraamvrouwenziekte lag totdat ze een verklaring daarvoor hadden. Proefondervindelijk was wel vastgesteld dat handen wassen de kans op die ziekte sterk verminderde. De Jacco's van die tijd wasten de handen niet (niet flauw bedoeld) wat vele mensenlevens heeft gekost. Ik begrijp eigenlijk niet waarom jij gehoormatige verschillen niet als feiten wil zien van waaruit je zoekt. Hoeveel medicijnen zijn op die manier niet uitgevonden om te beginnen penicilline. Ik ben verder niet technisch maar als je bijvoorbeeld kabels twist of van verschillende metalen maakt wil ik wel geloven dat die anders klinken. In ieder geval heb ik verschillen tussen kabels gehoord. Goede kabels hoeven niet duur te zijn. Die JvG kan je geen grote buil aan vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 5 september 2006 Report Share Posted 5 september 2006 Hai Jacco, . Goede kabels hoeven niet duur te zijn. Ja en omgekeerd idem dito. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts