Jump to content

Nog geen JvG in huis???

Blade
 Share

Recommended Posts

Hallo forumleden en bezoekers,

Ik ga het ook maar eens hebben over een veel besproken onderwerp of persoon. Afgelopen Zondag (20-08-2006) heb ik bij de audioliefhebbers welbekende John van Gent 3 interlink kabels zilver/goud besteld. Prijs was zeer aantrekkelijk, maar daar kan John jullie zelf veel meer over vertellen.

Ik had er 3 nodig, 1 van CD-speler naar Voorversterker 50cm, 1 van VoorVersterker naar RCU (actief filter element) 50cm en 1 van RCU naar de EindVersterker 100cm.

Afgesproken met John dat hij telefonisch contact met mij zou opnemen als de bestelling gereed was en ook dat ik deze zelf bij hem thuis op zou komen halen.

Zo gezegd, zo gedaan. En dan begint het lange wachten op dat verlossende telefoontje, en dat heeft zeggen en schrijven toch zeker 2 dagen geduurd en ik kan u zeggen, dat is heel lang als je iets graag wilt hebben.

Dinsdagmorgen ging de telefoon en vertelde John dat mijn bestelling gereed was en we maakten een afspraak dat ik ze woensdagmorgen (vandaag dus) op zou komen halen.

Woensdagmorgen richting John vertrokken en met een TomTom was het adres gauw gevonden. Ik werd zeer gastvrij onthaald door John en na het voorstellen hebben we eerst een bak koffie gedronken en natuurlijk over audio en randverschijnselen gesproken.

Na een half uurtje haalde John de kabels tevoorschijn en ben ik maar weer eens richting mijn werk vertrokken, want dat moest eerst ook nog gebeuren.

Nadat de klok het bevrijdende tijdstip had aangegeven om richting huis te vertrekken, wist ik niet hoe snel ik in de auto moest komen en als een speer naar huis te ijlen.

Thuisgekomen kwam ik in een ideale situatie terecht, het eten was al klaar, mijn vrouw stond op het punt om te gaan werken en mijn dochter was bij een vriendinnetje.

De jeuk in vingers en handen werd steeds heviger en ik ben dan ook maar gauw aan de slag gegaan . Rack naar voren, oude bekabeling (VLS, Monster en NoWire) verwijdert en de JvG ervoor in de plaats gezet.

Het resultaat is fenomenaal, u zult allicht zeggen

[...]

Ik begrijp eigenlijk niet waarom jij gehoormatige verschillen niet als feiten wil zien van waaruit je zoekt.[...]

Carl,

Feiten zijn per definitie te controleren. Door onafhankelijke mensen en door welke test dan ook. Gaandeweg blijkt dat er enkel verschillen worden geconstateerd als er van te voren kennis aanwezig was. Als je het in een blinde test of wat dan ook gaat testen, blijkt er van dat verschil over te blijven. Ik kan het dus pas een feit gaan zien als het echt duidelijk is. Anders blijft het drijfzand en zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik ben verder niet technisch maar als je bijvoorbeeld kabels twist of van verschillende metalen maakt wil ik wel geloven dat die anders klinken.
Ja, en met jou heel veel anderen. Dat is jouw goed recht, maar ik zie het niet als een feit, eerder een constatering.

Groet,

Jacco

Hai Jacco,

Ik heb zelf wel blind getest op mijn vrouw, maar dat (geef ik toe) natuurlijk niet 100% volgens de regels. Jullie gaan binnenkort wat kabels vergelijken en ik hoop dat je dan ook meeluistert naast het meten. Ben benieuwd.

Ik heb overigens een boek van John Crabbe een soort Engelse Jan Kool en die heeft het over vlechten/twisten van stroomkabels. Dat had volgens hem wel tecnisch zin. Dat boek is al meer dan 30 jaar oud. Ik zal het eens opzoeken voor je.

Hee carl,

Het enige dat ik helder wil hebben is dat als er iets verschillends te horen valt, het ook te meten is. Linksom of rechtsom, makkelijk of moeilijk.

Ik accepteer niet dat er verschillen zouden zijn die niet te meten zijn. Fysisch dan. Als je door jouw perceptie geleid (en dan anders dan enkel je gehoor) een verschil constateert, is dat weliswaar een niet-meetbaar iets maar ook een niet-fysische. Maar het kan wel zo zijn dat je er een beter gevoel bij hebt of een beter idee. In dat geval zou ik zo'n kabel of wat het dan ook is gewoon blijven gebruiken. Maar zeg dat dan en ga niet een zweefverhaal ophangen wat zo te doorprikken is.

Groet,

Jacco

Hai Jacco,

Je kan verschillen meten die niet te horen zijn en je kan (misschien) verschillen horen die (nog) niet te meten zijn. Als je dat laatste theoretisch (!) niet uitsluit heb ik niets tegen je benadering integendeel.

Als je met perceptie, psychologie bedoelt kan ik er net zoals jij niets mee.

Ben benieuwd naar die kabeltest.

Groet,

Ik ga het ook maar eens hebben over een veel besproken onderwerp of persoon. Afgelopen Zondag (20-08-2006) heb ik bij de audioliefhebbers welbekende John van Gent 3 interlink kabels zilver/goud besteld. Prijs was zeer aantrekkelijk, maar daar kan John jullie zelf veel meer over vertellen.

Ik had er 3 nodig, 1 van CD-speler naar Voorversterker 50cm, 1 van VoorVersterker naar RCU (actief filter element) 50cm en 1 van RCU naar de EindVersterker 100cm.

Afgesproken met John dat hij telefonisch contact met mij zou opnemen als de bestelling gereed was en ook dat ik deze zelf bij hem thuis op zou komen halen.

Zo gezegd, zo gedaan. En dan begint het lange wachten op dat verlossende telefoontje, en dat heeft zeggen en schrijven toch zeker 2 dagen geduurd  en ik kan u zeggen, dat is heel lang als je iets graag wilt hebben.

Dinsdagmorgen ging de telefoon en vertelde John dat mijn bestelling gereed was en we maakten een afspraak dat ik ze woensdagmorgen (vandaag dus) op zou komen halen.

Woensdagmorgen richting John vertrokken en met een TomTom was het adres gauw gevonden. Ik werd zeer gastvrij onthaald door John en na het voorstellen hebben we eerst een bak koffie gedronken en natuurlijk over audio en randverschijnselen gesproken.

Na een half uurtje haalde John de kabels tevoorschijn en ben ik maar weer eens richting mijn werk vertrokken, want dat moest eerst ook nog gebeuren.

Nadat de klok het bevrijdende tijdstip had aangegeven om richting huis te vertrekken, wist ik niet hoe snel ik in de auto moest komen en als een speer naar huis te ijlen.

Thuisgekomen kwam ik in een ideale situatie terecht, het eten was al klaar, mijn vrouw stond op het punt om te gaan werken en mijn dochter was bij een vriendinnetje.

De jeuk in vingers en handen werd steeds heviger en ik ben dan ook maar gauw aan de slag gegaan . Rack naar voren, oude bekabeling (VLS, Monster en NoWire) verwijdert en de JvG ervoor in de plaats gezet.

Het resultaat is fenomenaal, u zult allicht zeggen

Zo gezegd, zo gedaan. En dan begint het lange wachten op dat verlossende telefoontje, en dat heeft zeggen en schrijven toch zeker 2 dagen geduurd

Sense of Music heeft de zilver/goud versie voor EUR 199 in het programma:

Een zeer speciale kabel handgemaakt in Nederland in opdracht van Sense of Music door John van Gent.

Het is een zilver-gouden interconnect met een standaard lengte van 50cm. Andere lengtes zijn zijn uiteraard leverbaar.

Deze kabel is vergelijkbaar met zeer kostbare interconnect van bekende merken, probeer ze en overtuig u zelf.

Wij gebruiken in een complete set de bekabeling van John en zijn inmiddels overtuigt van de prijs/kwaliteits verhouding!

Aangezien ik zelf nog nooit spectaculaire c.q. grote verschillen tussen interlinks heb gehoord, vraag ik mij af waar deze halleluja over de JvG-kabels vandaan moet komen....

Het enige dat ik helder wil hebben is dat als er iets verschillends te horen valt, het ook te meten is. Linksom of rechtsom, makkelijk of moeilijk.

Ik accepteer niet dat er verschillen zouden zijn die niet te meten zijn. Fysisch dan. (...)

Bedoel je hiermee dat als er geen meetbaar verschil is tussen twee kabels, het dan per definitie is uitgesloten dat er wel een hoorbaar verschil kan zijn?

Anders gezegd, ik maak hieruit op dat in jouw optiek het zo zou zijn dat een hoorbaar verschil per definitie te meten c.q. meetbaar moet zijn, anders is is dat hoorbare verschil er niet en is er sprake van verbeelding.

Klopt dat?

Ik accepteer niet dat er verschillen zouden zijn die niet te meten zijn. Fysisch dan. (...)

Bedoel je hiermee dat als er geen meetbaar verschil is tussen twee kabels, het dan per definitie is uitgesloten dat er wel een hoorbaar verschil kan zijn?

Anders gezegd, ik maak hieruit op dat in jouw optiek het zo zou zijn dat een hoorbaar verschil per definitie te meten c.q. meetbaar moet zijn, anders is is dat hoorbare verschil er niet en is er sprake van verbeelding.

Klopt dat?

Ja.

Groet,

Jacco

• 3 weeks later...
Reeds een John van Gent in huis

En meer dan dik tevreden,klankmatig inderdaad een hele mooie :wub: interlink.

grtjzz Daffy ;)

Zie je nou wel, ik ben deze topic niet voor niets begonnen.

Het blijkt wel weer, geen woorden maar daden.

Groeten,

Marcel

grtjzz Daffy ;)

Groeten,

Marcel

grtjzz Daffy ;)

Groeten,

Marcel

Hallo Marcel,

Ik heb ook de JvG kabels aangeschaft ( type3 ) :P Geniet met volle tevredenheid naar dit byzondere vakmans kabel.

MvG,

Hein

• 2 weeks later...

Heb vandaag mijn luidsprekerupdate afgerond en deze staan nu weer in de woonkamer. Ben nog niet in de gelegenheid geweest om lekker te gaan luisteren, maar dat heeft ook nog geen zin omdat alle onderdelen in het filter nieuw zijn en dus nog een periode moeten inspelen.

Zie voor foto's mijn site.

Kan al wel enige verbetering constateren m.b.t. meer detail en een "schoner" laag, wel diep en drukvol maar met meer controle en dat met de goud/zilver bekabeling van John van Gent wat nog geen 1,5mm2 doorsnee heeft.

En ja hoor, daar is ie weer met z'n JvG kabel en nee lieve lezers, ik krijg er niet voor betaald om dit te schrijven.

En voor diegene die het interessant vinden (zie eerdere reacties in deze topic), ik heb de kabel ook gemeten. Ik zal hieronder het resultaat laten zien.

Er zijn er trouwens nog een paar die heel lovend over de John van Gent kabel schrijven. Zie link http://www.geocities.com/mijnster62/johnvangentphono.html

Tja, sorry maar het is blijkbaar toch echt zo, en bij mij is het natuurlijk niet alleen de JvG kabel, maar ook het verbeterde filter wat tot een beter resultaat leidt.

Even afhankelijk van het aantal uren luisteren/spelen van mijn HiFi-set ga ik ervan uit dat na ongeveer een periode van 14 dagen het definitieve eindresultaat wel bekend zal zijn.

Oh ja, ik zou de meet resultaten van de kabel nog even geven, nou hier komt ie dan;

- Van terminal naar onderste filter is gemeten 65 centimeter

- Van terminal naar bovenste filter is gemeten 85 centimeter

- Van filter naar onderste woofer is 60 centimeter

- Van filter naar bovenste woofer is ook 60 centimeter, goh da's grappig

- Van filter naar tweeter is gemeten 50 centimeter

- Van filter naar midrange is gemeten 55 centimeter

Dit alles gemeten met een geijkte professionele duimstok en niet zomaar een van de Praxis, nee dit is een echte van de speciaal zaak.

Leuk verhaal!

Ik heb bovengenoemde interlink een aantal maanden geleden uitgeprobeerd.

Inderdaad was de eerste indruk overweldigend (echt een wow gevoel), maar na zo'n 2 a 3 weken was ik toch niet helemaal tevreden. Wel veel detail en sprankelend, maar ik miste iets. De muziek greep mij niet echt meer aan.

Wellicht een mismatch in mijn set of gewoon een kwestie van smaak. Maar gezien alle positieve verhalen zeker de moeite waard om eens uit te proberen.

Een update:

Ruim een half jaar geleden heb ik dus de zilveren/gouden versie dus uitgeprobeerd aan mijn CD speler ter vervanging van de Kimber PBJ die kristalzuiver klinkt, maar wat dun en vlak klinkt en een niet zo groot stereobeeld geeft. Zoals ik hierboven al schreeft: De zilver/goud versie was het dus net niet.

Met een Kimber KS1030 klinkt het wel precies zoals ik wil (zonder op te vallen). Ik heb er dan eentje aan mijn phono-pre en ben er dan ook heel zuining op. Een 2e KS1030 voor aan mijn CD speler is een beetje teveel van het goede en ik kreeg een tip om de Kimber Timbre uit te proberen. Ik heb hier nu een paar maandjes mee gespeeld en moet zeggen dat het wel vooruitgang is t.o.v. de Kimber PBJ. Meer body en een ruimer stereobeeld. Toch kan het af en toe een tikkeltje fel klinken met de Timbre, iets waar ik met de KS1030 absoluut geen last van heb.

Nu heb ik met John een leuke deal gesloten (ik had een LP-box die hij graag wilde hebben) voor een puur zilveren en een verzilverde interlink van hem (2 interlinks dus). Ik wilde de gok wel wagen en dacht als ze me niet bevallen, dan voorkoop ik ze gewoon weer.

Ik heb de puur zilveren nu een paar dagen tussen de CD speler en versterker aangesloten. De klank is kristalhelder en zeer aangenaam te noemen, absoluut niet scherp of fel. Verder klinkt de muziek iets ruimtelijker. Het laag is strak en voldoende aanwezig. Het is me opgevallen dat het met de "zilveren" JVG wat ontspannender klinkt dan met de Kimber Timbre. Ik heb echt weer genoten van muziek op CD, terwijl ik normaal gesproken bijna altijd naar een LP grijp als ik er echt voor ga zitten. Voorlopig blijft 'ie er nog lekker even aanhangen om te kijken wat het lange-termijn oordeel is en de behoefte om de "verzilverde" versie uit te proberen heb ik eigenlijk nog niet.