Jump to content

De set van Geerdie "Bryston vs Translator"

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Ik ben gisteren bij Geerdie geweest. Als "balast" had ik mijn Bryston 4B-ST en wat kabelwerk bij me. Geerdie is ervan overtuigd dat zijn speakers meer aankunnen dan dat ze nu aangeleverd krijgen via de Arcam in zijn set en is op zoek naar een nieuwe eindversterker. De bedoeling is om de Arcam als voorversterker te gaan gebruiken (voorlopig) en eerst met een passende eindtrap te beginnen. In zijn voorlopige keuzelijst staat ook een Bryston (op aanraden van een welbekende heer uit het Noorden des lands). Geerdie is al een aantal keren bij mij geweest en was wel gecharmeerd van de sound. Dus was een afspraak snel gemaakt om met Bryston naar het midden-oosten :P:D van Nederland te trekken.

Aangekomen stond een vrachtwagen van Scheer & Foppen voor de deur. Zou ik wel goed zitten? Gaat Geerdie nou ineens voor een mididsetje :blink:. Gelukkig niet. De droger was kapot en werd na 16 jaar trouwe dienst vervangen door een nieuw exemplaar.

Na een kop koffie werd de Bryston naar boven gesleept. Op de zolderkamer zag het anders uit de de vorige keer toen ik bij Geerdie was. De set stond niet meer in de lengterichting maar overdwars in de ruimte. De modelspoorbaan had plaats moeten maken en de subwoofer was nergens meer te bekennen.

Om een indruk te krijgen hoe de set nu speelt werd er een cd van The Eagels opgezet. Klankmatig was dit niet slecht, maar de controle was helaas minder. Laag bleef wat achter en je merkte dat de Arcam moeite heeft genoeg stroom te leveren. Wel heb je geen bundeling. De luisterstoelen staan off-axis en er blijft een goede stage staan. Je hoort beide speakers en de stemmen blijven in het midden, tussen de speakers.

Vervolgens wilden we mijn Audiotruth Forest aan de Arcam hangen. Dat lukte niet omdat de Arcam alleen banaanhulzen accepteert en geen banaanpluggen. De Bryston werd toen maar aangesloten, middels een Prefer MGK-18 aan de Arcam.

Eerste indruk. Mwa, niet overweldigend. De Bryston was koud en klonk erg grof. Er was een gat tussen laag en midden, waardoor het niet echt als een geheel klonk en het midden-hoog erg naar voren kwam. Na een half uurtje begon de Bryston een beetje op temperatuur te komen en werd het beter. Het gat tussen midden en laag bleef echter. What to do? Er liggen genoeg kabeltjes op de zolder en werd een door Geerdie minder gewaardeerde Straightwire Virtuoso aagesloten. Omdat Geerdie deze kabel als "erg scherp" betiteld, had hij er weinig vertrouwen in dat het beter zou worden. Maar hoe sloeg zijn stemming om. De Virtuoso deed het prima tussen Arcam en Bryston. Het gat werd een stuk kleiner, maar was nog niet helemaal weg.

In deze set-up hebben we een boel muziek laten passeren. Het klonk wel tamelijk forward, right in your face. Het laag was superstrak en afgronddiep. Ik had het idee dat Geerdie het af en toe te veel vond. Niet voor 'm zelf, maar hij was bang dat de buren zouden kunnen gaan klagen. Hij had iig niet gedacht dat dit in de speakers zat.

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat he nog steeds geen homogeen beeld was en een aantal cd's toch wel wat irritant klonken. Het was iets te analytisch.

De Bryston kwam steeds meer op temperatuur en dat was merkbaar. Wat een drive en dynamiek gaf ie deze set-up. Daar waar het bij mij toch erg rustig klinkt, swingt het hier met deze speakers aangesloten echt de pan uit. Ik had het gevoel alsof ik weer op het Solar festival aanwezig was. Indrukwekkend, een ander woord heb ik er niet voor. Maar het as wel vermoeiend en dat wil Geerdie dus niet.

Juist omdat het toch iets te indrukwekkend was, hebben we de Symo LS-kabel van Geerdie aangesloten. Volgens Geerdie klinkt die ook scherp. Niet dus. Het gat tussen midden en laag werd weer kleiner, maar het sprankelende was ook verdwenen. Het beeld werd braaf en plat. Na een hele middag naar een swingende set te hebben geluisterd, was deze stap wat mij betreft een beetje teveel achteruit. Op zich was er wel prima naar te luisteren maar de instumenten waren niet meer tastbaar en de plaatsing was wazig.

We hebben iig flink wat muziek gedraaid en we hebben veel geleerd. De Bryston is in deze set-up niet echt een optie en toch ook weer wel. Er zou echter nog een aantal dingen mee moeten veranderen en dat wil Geerdie niet en terecht. Het zou nl buiten de Bryston nog een aantal investeringen vergen. Het geld kan maar 1 keer uitgegeven worden en er zijn meer dingen op deze aarde dan een audioset.

Om eerlijk te zijn zou ik de speakers wel eens op mijn set willen horen. Ik ben benieuwd of het bij mij dan ook zo af gaat als de spreekwoordelijke brandweer. Ik kan Geerdie echter heel goed begrijpen als hij die 50kg kolossen niet van de zolder wil halen. Het heeft hem waarschijnlijk al genoeg moeite gekost die dingen naar boven te krijgen.

Na een heerlijke pizza en nog wat gebabbel was het tijd op de boel af te breken en weer zuidwaarts te trekken. Ik heb een vermakelijke dag beleefd en daarbij weer een aantal dingen geleerd.

Geert, bedankt voor je gastvrijheid en doe nogmaals de groeten aan je gezin.

Thanx. Het was ook echt leuk. We hebben de hele middag muziek geluisterd en deze keer eens niet van dat gepriegel, maar recht voor de raap muziek. Niet gelet op opnamekwaliteit maar wel op inhoud. Gewoon die muziek waar Geert normaal naar luistert B)

Leuk verslag, Roger. Dat wordt dus weer zoeken naar de goede balans. Ik heb ook een tijdje met een Arcam geschakeld als voorversterker gespeeld. Is wel een prima (tussen)oplossing. Je kan zo rustig naar een goede voorversterker op zoek gaan. Maar eerst op zoek naar een nieuwe eindversterker...... ;)

Hoi allemaal,

Ja, het was een spannende dag gisteren.

We hadden mazzel dat die droger vroeg bezorgd werd, anders hadden we de sessie kunnen onderbreken want de droger staat in een hoek van de zolder.

Maar goed, de start ging niet helemaal vlekkeloos. Als eerste accepteerde de Arcam geen bananen en vervolgens had de Bryston wat moeite met de koude start