windmill tilter Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Hallo, Ik vraag me af of het zonder meer mogelijk is om een bi-wire-luidsprekerkabel als single-wire-kabel in te zetten. Mijn 4-lead-kabel is een Ensemble hotline (van Zwitserse makelij). De achtergrond van deze vraag is dat ik eens wil testen of single-wire wellicht toch beter uitpakt zonder meteen een nieuwe kabel aan te schaffen. Bovendien wil ik eindelijk eens de jumpers van Van den Hul uitproberen. En dan nog een vraag, waarmee ik me definitief als techniek-rookie out . Als single-wire mogelijk is, aan welk paar luidsprekerklemmen kan ik dan het beste de kabel bevestigen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 ik ken jou kabel niet, maar ik denk dat je het best wel even met die kabel kunt proberen. Al denk ik dat je met die B@W's toch in biwire beter zit. Het maakt overigens niet zo heel erg veel uit welke luidsprekerklemmen je dan gebruikt, dit zou ik gewoon even uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Ik zou, zuiver subjectief waarschijnlijk , een single wire kabel aan de meest power-hongerige terminals hangen: bas/mid dus, en vandaar met jumpers naar de tweeter-aansluiting... maar ik kan daarin volkomen mis zijn oftewel hettoeternitoe! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Als je bi-wire gebruikt halveer je enkel de weerstand. En wellicht dat er nog iets onbelangrijks gebeurt met de inductie en capaciteit... Bij single wire maakt het geen bal uit aan welke terminal je de kabel aansluit. Het is niet dat er ook maar enig noemenswaardig spanningsverlies optreedt door het gebruik van een bruggetje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Bij single wire maakt het geen bal uit aan welke terminal je de kabel aansluit. Het is niet dat er ook maar enig noemenswaardig spanningsverlies optreedt door het gebruik van een bruggetje... Het allermooiste is in mijn ogen een ononderbroken leiding naar het hoog met enkel een afgestript stukje waar hij onder de woofer-terminal doorgaat. Zo voorkom je dat de stroom voor de tweeter een sprong moet maken over verschillende materialen. En dat kan je horen! Ik heb het hier dus over single-wire met een ingebouwd brugje.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Zo is het bij mij ook aangesloten en dan van HF (hoog) naar LF (laag). Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 En ook bij ondergetekende. Op het Naim forum noemt men dit een "F connectie". Men raadt daar ook aan eerst de hoge tonen aan te sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 OK, weeral iets geleerd dus mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Zo is het bij mij ook aangesloten en dan van HF (hoog) naar LF (laag). Mijn ervaring is dat de meeste (oudere, echte) Infinity's ook beter klinken op die manier... dus aansluiten op het hoog en dan bruggen naar laag. Als je een bi-wired kabel singlewired wilt gaan gebruiken, vergeet dan niet de ongebruikte connectors af te tapen om evt kortsluiting te voorkomen. Ik gebruik overigens ook een bi-wired kabel (NBS Monitor) als single wired en dat gaat prima verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Als je bi-wire gebruikt halveer je enkel de weerstand. En wellicht dat er nog iets onbelangrijks gebeurt met de inductie en capaciteit... Bij single wire maakt het geen bal uit aan welke terminal je de kabel aansluit. Het is niet dat er ook maar enig noemenswaardig spanningsverlies optreedt door het gebruik van een bruggetje... Dat is ook mijn ervaring. Maakt geen verschil uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 30 augustus 2006 Report Share Posted 30 augustus 2006 Met echt goede l.s. kabels moet je zelfs niet bi-wiren, omdat het er dan beslist niet beter op wordt. De enige die er beter van wordt is de kabelboer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 13 september 2006 Report Share Posted 13 september 2006 De enige die er beter van wordt is de kabelboer. En die willen wel. In plaats van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 De enige die er beter van wordt is de kabelboer. En die willen wel. In plaats van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 De enige die er beter van wordt is de kabelboer. En die willen wel. In plaats van Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 14 september 2006 Report Share Posted 14 september 2006 Ik heb niets tegen het feit dattie kabelboer een mooi inkomen haalt uit de verkoop van meer kabel dan nodig is bij menig muziekluisteraar. Wat mij tegenstaat is het feit dat de audioverkoper mij een kabelsetting aan probeert te smeren waarvan hij heel hard roept dat het veeeel beter is en dat terwijl de fabrikant van de door mij gebruikte spullen (die dus ook verkocht worden door genoemde audioboer) bi-wiren juist afwijst. Dan voel ik me toch gen**id door die verkoper. En uiteindelijk heb ik de kabel via internet op de kop getikt en heb ik alleen de pluggen bij die audioboer gekocht. Met gepaste tegenzin, dat wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts