ijsengel Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Ik heb de mogelijkheid om voor een erg fijn prijsje een Primare A30.2 eindversterker over te nemen (2 jr oud) Hier speel ik zelf ook mee. Ik zou er dan dus 2 hebben. Nu speel ik met de gedachte om beide apperaten mono te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? Of is het beter om 2 echte mono's te gebruiken? Bi-ampen is natuurlijk ook nog een optie... Gr Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Ik persoonlijk zou gaan voor bi-ampen. En dan horizontaal. Dan heb je Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 bi-ampen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 bi-ampen! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 als Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 25 augustus 2006 Author Report Share Posted 25 augustus 2006 als Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Ik zou gaan voor biampen. Maar wel vertikaal. Elke speaker krijgt dan z'n eigen versterker. Elke versterker krijgt dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 25 augustus 2006 Author Report Share Posted 25 augustus 2006 Ik zou gaan voor biampen. Maar wel vertikaal. Elke speaker krijgt dan z'n eigen versterker. Elke versterker krijgt dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Ik persoonlijk zou gaan voor bi-ampen. En dan horizontaal. Dan heb je Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 26 augustus 2006 Author Report Share Posted 26 augustus 2006 Mijn pre heeft slecht 1 XLR output. Dus ik heb dan een interlink nodig die aan de pre zijde 1, en aan de ev 2 xlr pluggen heeft? (als een bi-wired ls) Er is ook nog een cinch output, maar is het zinvol om de ene ev met xlr en de andere met cinch aan te sturen? Kan dat uberhaupt geen kwaad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Mijn pre heeft slecht 1 XLR output. Dus ik heb dan een interlink nodig die aan de pre zijde 1, en aan de ev 2 xlr pluggen heeft? (als een bi-wired ls) Er is ook nog een cinch output, maar is het zinvol om de ene ev met xlr en de andere met cinch aan te sturen? Kan dat uberhaupt geen kwaad? Nee, beide voorzien van dezelfde kabels. Wanneer je twee sets verschillende hebt, deze per set voor het hoog resp. het laag gebruiken. Je zult inderdaad een splitterkabeltje moeten maken of kopen. Je kunt ook de versterkers inwendig laten wijzigen, zodat je maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 als Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 26 augustus 2006 Author Report Share Posted 26 augustus 2006 als Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Heb je die eindbak nog gekocht? Anders heb ik misschien wel interesse... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 biampen, horizontaal of verticaal krijg je dan geen fase problemen e.d., verlies aan homogeniteit stereobeeld? 2 eindversterkers van het zelfde merk en type zijn nooit 100% identiek! Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 als Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 biampen, horizontaal of verticaal krijg je dan geen fase problemen e.d., verlies aan homogeniteit stereobeeld? 2 eindversterkers van het zelfde merk en type zijn nooit 100% identiek! Robin Hoeft ook niet. Je speakers zijn het hoogst waarschijnlijk ook niet. Het verschil moet alleen niet te horen zijn. Met zulke recente versterkers verwacht ik geen probleem. Je speakers spelen als 1 geheel. Je luisterd neem ik aan niet mono Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 28 augustus 2006 Report Share Posted 28 augustus 2006 Als beide versterkers niet van hetzelfde bouwjaar zijn (van dezelfde "batch" zeggen wij), kan het zijn dat er minieme verschillen in zitten, qua componenten en dus ook specs: dan zou ik gaan voor horizontaal bi-ampen: 1 amp in stereo voor laag, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Ik persoonlijk zou gaan voor bi-ampen. En dan horizontaal. Dan heb je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Volgens mij zou je je eerst moeten afvragen: heb ik een probleem? Ofwel: Heeft mijn versterker te weinig vermogen voor mijn speakers? Zo niet, waarom zou je dan iets veranderen? Als er geen probleem is, kun je immers ook niks oplossen... Heeft je versterker daadwerkelijk te weinig vermogen, dan zou je een oplossing moeten zoeken. Of dat bi-ampen is, of iets anders, dat moet je zelf weten. Bi-ampen lijkt me dan eerlijk gezegd niet de meest logische oplossing. Ik zou eerder een zwaardere versterker zoeken (2x mono of 1x stereo)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 bij horizontaal bi-ampen hou je de belasting op beide kanalen gelijk. Tijdens de uitvoering merk je het verschil niet, maar na een jaar of twee kunnen de kanalen van een versterker na verticaal bi-ampen behoorlijk uit elkaar gaan lopen. Volgens mij is het precies andersom, mits je natuurlijk met de balance knop zit te spelen. Ik ga er van uit dat er links en rechts evenveel belast worden en dus verticaal bi-ampen de meest gelijke belasting zal opleveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 bij horizontaal bi-ampen hou je de belasting op beide kanalen gelijk. Tijdens de uitvoering merk je het verschil niet, maar na een jaar of twee kunnen de kanalen van een versterker na verticaal bi-ampen behoorlijk uit elkaar gaan lopen. Volgens mij is het precies andersom, mits je natuurlijk met de balance knop zit te spelen. Ik ga er van uit dat er links en rechts evenveel belast worden en dus verticaal bi-ampen de meest gelijke belasting zal opleveren. Als je met de linker versterkingstrap op het hoog gaat spelen, en met de rechter trap op het laag, dan krijg je toch verschillen in belasting tussen de linker en de rechter trap? Kan me wel wat bij het verhaal van Egbert voorstellen dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 augustus 2006 Report Share Posted 29 augustus 2006 Yep, jullie hebben gelijk, had het niet helemaal goed gelezen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts